Hvordan dyrker man basilikum
Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 08-05-03 12:29

Er der nogen her, der kan fortælle, hvordan man kan få den basilikum, man
køber i bakker til at vokse videre i en krukke? Mine går ud i løbet af een
uge...

--
Venlig hilsen

Niels Chr. Bøgh

Fra : Pia J

Dato : 08-05-03 13:24

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> wrote in message
> Er der nogen her, der kan fortælle, hvordan man kan få den basilikum, man
> køber i bakker til at vokse videre i en krukke? Mine går ud i løbet af een
> uge...

De står meget tæt i supermarkedets potter, de skal deles. Forsigtigt skil
hver stængel ad, så de alle har noget rod med, og plant dem igen med et par
cm mellemrum. Der skulle være nok til 3-4 krukker i sådan en portion! Af og
til må man fornye dem - men de holder rimelig længe, lad et par blade sidde
når du klipper, så kommer der nyt i hjørnerne.

De er også nemme at få frem fra frø - og der er til mange gange i en pose.

:Pia

Fra : Fru Hof

Dato : 08-05-03 13:33

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køber i bakker til at vokse videre i en krukke? Mine går ud i løbet af een

Hej!

Jeg har engang læst, at mange af de krydderurter, man kan købe i potter i
supermarkedet, har været opbevaret for køligt, så rødderne har fået kulde og
derfor ikke kan gro mere.

Jeg har sået basilikum i potter de sidste år med et godt resultat. Så ikke
for tidligt og stil krukken i solen på en lun plet.

mvh
Tove

Fra : Peter Westh

Dato : 08-05-03 15:43

> [...]
> køber i bakker til at vokse videre i en krukke? Mine går ud i løbet af een

Jeg har haft samme problem. For et par måneder siden købte jeg en lidt
dyrere potte basilikum i ISO, den vvar større og plantet i en lerpotte. Den
lever i bedste velgående. Så et muligt råd er: Køb nogle bedre planter, i
et stort supermarked, hos grønthandleren el. lign.

MVH

Peter

Fra : Heidi

Dato : 08-05-03 16:10

Peter Westh wrote:
> [...]
> lerpotte. Den lever i bedste velgående. Så et muligt råd er: Køb
> nogle bedre planter, i et stort supermarked, hos grønthandleren el.

Eller på en planteskole, hvor jeg tror de netop er beregnet til at
plante
ud - plus der kan man også tit få en masse andre krydderurter, som
kunne være spændende.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Susanne

Dato : 20-05-03 00:30

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote

> [...]
> lever i bedste velgående. Så et muligt råd er: Køb nogle bedre planter, i
> et stort supermarked, hos grønthandleren el. lign.

Jeg har købt den dyre basilikum i ISO 2 - 3 gange og hver gang er den gået
ud relativt hurtigt, og sidste gang var SIDSTE GANG jeg køber basilikum dér.

For ca. en måned siden købte jeg så en økologisk basilikum i Irma - og den
lever i bedste velgående og kan varmt anbefales!!!!

/Susanne.

Fra : Hallo derude

Dato : 09-05-03 16:47

"Niels Chr. Bøgh" skrev i en meddelelse