IDE-diske i en server
Fra : JørgenE

Dato : 07-05-03 20:26

Vi har hidtil brugt SCSI-diske i vores server til 14 personer.

En prof. har fortalt os i forbindelse med udskiftning af server, af IDE er
så hurtige i dag, at vi ikke vil opfatte ventetider, da det drejer sig om
nanose-sekunder. Vi skal blot vælge de hurtigste og bedste med flydende
leje.

Er der nogen der kan be- eller afkræfte det?

Vi bruger mest serveren til mail, Office-dokumenter og et par
bogføringsprogrammer herunder Navision.

Mvh. JørgenE

Fra : Peter Pan

Dato : 07-05-03 21:28

"JørgenE" <elsted@image.dk> wrote in message
> [...]
> så hurtige i dag, at vi ikke vil opfatte ventetider, da det drejer sig om
> nanose-sekunder. Vi skal blot vælge de hurtigste og bedste med flydende

Den prof har glemt at fortælle jer lidt om datasikkerhed. Specielt hvad
angår 24 timers drift af IDE diske. SCSI diske er designet fra bunden af til
at køre i 24 timers drift. Det er IDE diske ikke. IDE diske dør oftere end
SCSI diske gør. (om ikke andet min erfaring). Nok også samme grund til at
der ofte gives 5 års garanti på SCSI diske, og 1-3 år på IDE diske.

Køres der spejling på IDE diske begynder det til gengæld at være mere
spændende. For selv om man skal købe 2 IDE diske istedet for 1 SCSI disk, er
der stadig mange penge at spare.

> Vi bruger mest serveren til mail, Office-dokumenter og et par
> bogføringsprogrammer herunder Navision.

Jeg tror ikke det er hastigheden du skal bekymre dig om. Det er alle diske
blevet hurtige nok til nutildags, til jeres behov. Nok vil en navision
database have glæde af de lavere søgetider som SCSI diske levere pgr deres
højere RPM. Men det er begrænset hvor meget I vil mærke til det.

Mvh
Anders

Fra : JørgenE

Dato : 07-05-03 22:32

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev bl.a.
> Køres der spejling på IDE diske begynder det til gengæld at være mere
> spændende. For selv om man skal købe 2 IDE diske istedet for 1 SCSI disk,
er
> der stadig mange penge at spare.

Tak for svaret Peter.

Vi kører og skal køre med spejling, og vedkommende nævnte også, at hver 3.
år skulle diskene skiftes uanset om de var ok eller ej.

Du skriver at SCSI kører med højere RPM, men når en IDE kører 10.000 eller i
hvertfald 7.200 kører SCSI så hurtigere? Er det ikke tilgangstiden fordi
flere brugere på en gang ikke generer en SCSI, mens der dannes kø på en IDE?

Jeg har ikke så meget forstand på det, men har jo lyttet og læst lidt.

Mvh. JørgenE

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 19-06-03 23:07

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvertfald 7.200 kører SCSI så hurtigere? Er det ikke tilgangstiden fordi
> flere brugere på en gang ikke generer en SCSI, mens der dannes kø på en

Jo, performance på SCSI er bedre af flere grunde end der er blevet nævt.
SCSI kan flere samtidige "kommandoer", kører ikke master/slave, men som
også nævnt tror jeg ikke at dine 14 brugere vil kunne mærke noget som
forskel med de applikationer de kører. Og hvis du vil være sikker kombinere
du dine spejling med noget striping (dvs RAID 0/1 eller 1/0).

Hvis jeg havde penge nok ville jeg vælge SCSI, men IDE giver dig mere for
pengere.

Dennis

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-05-03 16:48

JørgenE skrev :
> [...]
> leje.
>
> Er der nogen der kan be- eller afkræfte det?
>
> Vi bruger mest serveren til mail, Office-dokumenter og et par

Hvis du vil gå IDE bør du kikke på en Promise SX4000 til 1700 kr og 4 diske
i Raid 5 eller Promise SX6000 til 2700 kr og 6 diske i Raid 5.

http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=SX4000
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=SX6000

Førstnævnte kan tage 256 MB ram så du har en meget hurtig skrive tilgang, og
en rimelig læse hastighed. Den store model tager kun 128 MB ram, hvilket dog
også er ganske fint set i sammenligning med WD's diske der bliver rost for
deres 8 MB.

Men IDE diske er ikke så robuste som SCSI diske. De bør have blæserkøling
ala denne
http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-div/kab-cool/cool-ttc-hdc2.html
da temperaturen kan holdes lidt nede og leve tiden så forøges.

Personligt er jeg til IBM/Hitachi diske, men de brænder jo af lidt for ofte,
og da garantien fra ny er 1 år (2 års reklamationsret) er det ikke nogen
betryggende situation. Enkelte IBM og Western Digital diske har dog 3 år
fra fabrikken, og det koster kun lidt ekstra.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Troels Halken

Dato : 25-05-03 15:30

Hvis det skal være IDE, vil jeg foreslå Western Digitals Raptor, som er
bygget med serverbrug for øje. De kører 10.000 RPM og performer næsten
ligeså godt som SCSI. Desværre fås de kun i maks 36GB. Desuden vil det nok
være en fordel at vælge SATA diske. Der er en del reviews rund om på nettet.
Mener at både Anandtech og X-bitlabs he testet dem.

/Troels

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:3ebbcd9e$0$95358$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...