Etableringskonto og firmaopstart
Fra : KON

Dato : 07-05-03 19:26

Hvor kan jeg få alt at vide om etableringskonto og om man først kan starte
sin forretning efter, at man har oprettet en etableringskonto. Jeg har
kigget lidt hos told og skat og hos flere banker, men er bare blevet mere
forvirret. Er der nogen her der har erfaring med det også det skattemæssige.

kirsten

Fra : JørgenE

Dato : 12-05-03 22:58

"KON" <lysthaab@mail.dk> skrev
> [...]
> kigget lidt hos told og skat og hos flere banker, men er bare blevet mere
> forvirret. Er der nogen her der har erfaring med det også det

Hvis du starter virksomhed f.eks. i januar 2003 vil du kunne indsætte 25% af
nettolønindkomsten i 2002, hvis det sker senest 15. maj 2003.
Starter du senere på året kan du ikke nå at lave en etableringskonto.
På kontoen skal der indskydes det fulde beløb, som du ønsker fradrag for på
en speciel bankkonto. Du kan anvende gevinstkonto eller du kan etablere et
obligationsdepot i et pengeinstitut, hvis du foretrækker det.
De hensatte beløb skal anvendes inden 10 år efter udløbet af fradragsåret.
Du må ikke være over 45 år når du laver indskud.
Fra 2002 skal 70% af det du anvender til virksomheden afskrives på det
indkøbte, men da du lavede kontoen fik du også kun fradrag som
ligningsmæssigt fradrag og altså i den lave skatteprocent. Når du begynder
at bruge af kontoen skal resten være anvendt inden 2 år efter.
Starter du aldrig, vil der ske beskatning i hæveåret.
Så skulle der vist ikke være mere at sige om det.

Mvh. JørgenE