Her er mit iTunes library,-ka' I komme ind~
Fra : Per Madsen

Dato : 07-05-03 18:33

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 07-05-03 18:45

Fra : Per Madsen

Dato : 07-05-03 19:33

> Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:
>
> > IP: 217.157.173.103:3689
> > Password: appelsin
>
> Næ - ikke med iTunes 4
>
> Hvor skal man i øvrigt skrive appelsin?
>
> (er ny i faget)
>
> venlig hilsen
>
> Martin

Hvis du når så langt, at du kommer i forbindelse med min computer, be'r
den selv om passwordet (dialogbox popper op på din skærm).

Hmm, jeg tror jeg skal ha' Cybercity til at åbne en port i routeren...

Alletiders du gad at teste

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-05-03 20:25

permandREMOVETHIS@cool.dk (per madsen) writes:
>Hmm, jeg tror jeg skal ha' Cybercity til at åbne en port i routeren...

Det er port 5289. Hvis du selv har en router stående, kan du bare åbne
den. Der er en ok vejledning på cybercitys support sider - ellers skriv
her i gruppen.

Ben

Fra : Michael Holm

Dato : 07-05-03 21:22

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Det er port 5289. Hvis du selv har en router stående, kan du bare åbne
> den. Der er en ok vejledning på cybercitys support sider - ellers skriv
> her i gruppen.
>
> Ben

jep den er her:
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl_udstyr/cisco_677/port_forwar
ding/
hvis du vil åbne for det hele er det portene du skal forwarde er 1-65535
både tcp og udp
(har lige gjort det med en vens over tlf.'en
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-05-03 21:49

kiaikidoREMOVE@removemac.com (michael holm) writes:
>hvis du vil åbne for det hele er det portene du skal forwarde er 1-65535
>både tcp og udp
>(har lige gjort det med en vens over tlf.'en

Jeg ville nok ikke bare åbne sluserne helt... Der er ingen grund til at
gøre sikkerhedsrisikoen større end nødvendigt.

Ben

Fra : Michael Holm

Dato : 07-05-03 22:14

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg ville nok ikke bare åbne sluserne helt... Der er ingen grund til at
> gøre sikkerhedsrisikoen større end nødvendigt.
>
> Ben

smag og behag hvis det er en cisco 677, skal du lige være opmærksom
på at havde den nyeste softvare på, for at kunne åbne for en "range" af
numre f.eks. 1-100, istedet for at tage en port af gangen.
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-05-03 22:23

> [...]
>på at havde den nyeste softvare på, for at kunne åbne for en "range" af
>numre f.eks. 1-100, istedet for at tage en port af gangen.

I know. Med mit behov har jeg bare ikke brug for ranges

Fra : Per Madsen

Dato : 07-05-03 22:44

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> I know. Med mit behov har jeg bare ikke brug for ranges

Jeg var inde på den nævnte cc side, og aner ikke hvad jeg skal gøre.

Under "Hvordan forwarder jeg en port" står der at jeg skal skrive noget
ind i routeren?!?! Hvor fa'en gør jeg det?

Hvordan bruger jeg NAT entries nederst på siden??

For at sige det som det er, så aner jeg ikke hvad jeg laver, og det
synes jeg ikke er så fedt, når det drejer sig om at åbne ind til min
'puter. Derudover vil jeg ikke fucke min forbindelse op, og være nød til
at tilbringe torsdagen med CC-support i røret ;-(

Bær over med mig,- jeg ved nada/zippo om netværk
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-05-03 23:15

Per Madsen wrote:

> [...]
>at tilbringe torsdagen med CC-support i røret ;-(
>
>Bær over med mig,- jeg ved nada/zippo om netværk

Velkommen til min verden :-\
Jeg er netop skiftet til Cybercity, og har fået en ZyXEL Prestige
650R-31 router.

> [...]
> Reset knap

> ZyXELs seneste skud på stammen af high performance ADSL routere.
> Prestige 650 serien er ZyXELs 4. generation af ADSL CPE enheder, og er
> udstyret med et hav af funktionaliteter. Prestige 650 fås til Annex A
> og Annex B, og virker derfor på såvel POTS som ISDN linier.
> Routerdelen er udstyret med avancerede funktioner som Port Range
> Forwarding, Multi-NAT, IP Policy routing og IP Alias. Brugerinterfacet
> er WEB baseret og designet i et stilrent look, som gør det nemt og
> intuitivt at bruge. Prestige 650 kan også leveres som modem/bridge.

Men jeg aner ikke hvad det alt samme er for noget, på den kasse den kom
i kan jeg se at ovennævnte model kan det hele, altså intet er "NA"
Opsætningen var ligetil, men hvad er forskellen egentlig på en ADSL
router og et ADSL modem som jeg havde før fra TDC ?
Jeg havde dynamisk IP. ved TDC men har fået en fast IP ved cybercity, så
nu skulle jeg kunne hoste mit eget domæne, skal jeg i den forbindelse
også til at åbne for porte eller hva'

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Madsen

Dato : 07-05-03 23:26

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]

De kunne lige så godt have skrevet det på spansk

> [...]
> Jeg havde dynamisk IP. ved TDC men har fået en fast IP ved cybercity, så
> nu skulle jeg kunne hoste mit eget domæne, skal jeg i den forbindelse

Jeg mener at du kan ringe ind til CC og få dem til at åbne diverse porte
online. Jeg får hvis også brug for deres hjælp i morgen med det her
iTunes-halløj...
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-03 02:04

Hej Per

Forudsat den kører i døgndrift, så nej. Jeg har prøvet med Carracho,
Hotline Client, Fetch og Netscape... - Netscape siger slet ingen ting.
Carracho og HLC siger enten 'Remote host refused connection eller The
server is probably down...

Per Madsen wrote:

> IP: 217.157.173.103:3689
> Password: appelsin

mvh .Erik Richard

Fra : Per Madsen

Dato : 08-05-03 08:38

> [...]
> Hotline Client, Fetch og Netscape... - Netscape siger slet ingen ting.
> Carracho og HLC siger enten 'Remote host refused connection eller The

Jeg har også kun åbnet firewall'en for adgang til mit iTunes library via
iTunes 4. Men de andre kan heller ikke komme ind, så det er nok min
router jeg skal ha' fat i.
Men tak alligevel
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-05-03 09:10

permandREMOVETHIS@cool.dk (per madsen) writes:
>Bær over med mig,- jeg ved nada/zippo om netværk

Vi tager den stille og roligt
Du har formodentlig en cisco router. Hvis ikke, så skal du nok ikke regne
med denne vejledning, men spørge igen eller ringe til cc.
Start med at åbne dine netværkspreferencer. Du har sikkert en ip, der
hedder 10.0.0.2 og din gateway hedder 10.0.0.1.
Åbn terminal (den ligger i utilities i applications), skriv telnet
10.0.0.1 (eller 192.168.0.1 hvis din gateway hedder det). Du bliver bedt
om et password - det er det password, du har fået af cc - skriv det ind.
Nu skulle der gerne står cbos> i dit terminalfelt og du har hul igennem
til routeren. For at ændre i routerens indstillinger, skal du enable den.
Det gøres ved at skrive ena og trykken return - så skal du smide
passwordet én gang til.
Nu står der cbos#> (så vidt jeg husker).Nu kommer så den lede, hvor du
skal have nogle tal klar på forhånd. Du skal kende din ydre ip (den kan du
finde på whatismyip.com), du skal kende ip-nummeret på den maskine, du
skal åbne for (altså formodentlig 10.0.0.2 eller hvad der nu står i
netværk under preferences) og du skal kende porten. Og så skal du skrive
følgende (skriv det eventuelt i en teksteditor og kopier det ind i
terminalvinduet - du kan nemlig ikke rette i teksten i terminal, hvis du
trykker galt).:

skal åbnes> TCP

Den kunne se sådan ud:

set nat entry add 10.0.0.2 5289 217.157.146.145 5289 tcp

Luk terminal og få nogen til at tjekke udefra igen.

Ben

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-05-03 10:53

On Thu, 8 May 2003 10:09:54 +0200, Ben Knudsen wrote
(in message <fc.0073fb6b052c15b33b9aca003c368c60.52c2c81@net.dialog.dk>):

> [...]

> Den kunne se sådan ud:

> set nat entry add 10.0.0.2 5289 217.157.146.145 5289 tcp

> Luk terminal og få nogen til at tjekke udefra igen.

Det har tit i den senere tid undret mig, at der ikke er nogen der laver en
GUI til routere. Det er det eneste i min opstilling, jeg ikke har rigtig
kontrol over, men må bede andre om at sætte op. Og tak, ja, men jeg er altså
mest til at kunne SE hvad jeg laver.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-05-03 13:42

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> [...]
> kontrol over, men må bede andre om at sætte op. Og tak, ja, men jeg er altså

Den router jeg bruger, en Apple AirPort base har fuld GUI.

ADSL routeren, noget unavngivent Siemens apparatur fra TDC kører
formentlig i bridge mode.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-03 13:43

On Thu, 8 May 2003 14:41:44 +0200, mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen)
wrote:

>ADSL routeren, noget unavngivent Siemens apparatur fra TDC kører
>formentlig i bridge mode.

Det er sguda ikke en router, det er et modem.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-05-03 14:25

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Det er sguda ikke en router, det er et modem.

Så for satan der fik jeg mig roddet ud i noget snavs. I min terminologi
har en router altid været en dims der forbinder to typer netværk. men
det er vist ikke intelligent nok.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-03 14:32

On Thu, 8 May 2003 15:24:32 +0200, mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen)
wrote:

>Så for satan der fik jeg mig roddet ud i noget snavs. I min terminologi
>har en router altid været en dims der forbinder to typer netværk. men
>det er vist ikke intelligent nok.

I din terminologi er et modem så en router

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-05-03 14:37

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> I din terminologi er et modem så en router

Jeg har efterkorrigeret!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-05-03 14:41

On Thu, 8 May 2003 15:37:06 +0200, mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen)
wrote:

>Jeg har efterkorrigeret!

Naah na naah, bordet fanger....

Fra : Per Madsen

Dato : 08-05-03 12:05

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Vi tager den stille og roligt

Mange tak for det,- jeg kigger på det en dags tid...

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-05-03 11:21

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> writes:
> [...]
>rigtig
>kontrol over, men må bede andre om at sætte op. Og tak, ja, men jeg er

Der er faktisk et webinterface på cisco's routere. Det giver bare ikke
adgang til at ændre ret meget
Personligt synes jeg faktisk, at det er meget rart at vende tilbage til en
kommandolinie - både i forhold til routeren og osx generelt. Det er måske
ikke helt intuitivt, men det er hurtigt.
Eksempel: Jeg har glemt at starte iTunes på serverne derhjemme og skal
bruge den for at kunne fange min musik via rendezvous. Jeg kan vælge
mellem:
1) Starte timbuktu, fange min maskine derhjemme og starte iTunes op den
vej. Det er tungt og timbuktu driller lejlighedsvis.
2) Ssh'e min server og skrive open Itunes.

Det sidste går noget lettere og kræver minimale ressourcer på maskine og
på båndbredden.

Ben