Licens igen igen
Fra : Morten DH

Dato : 07-05-03 17:17

Et tænkt eksempel:

Vi har tidligere slået fast at licensen hænger sammen med besiddelsen af et
apparat der kan modtage licenspligtige signaler og at man derfor kan få
plomberet tuneren i sit TVfor at undgå at skulle betale (tv) licens - dette
vil så forudsætte man ikke har andre apparater som kan modtage disse
upåagtet om man benytter den mulighed eller ej - altså du betaler ikke for
at se signalerne; men fordi du er i besiddelse af et apparat som kan modtage

Men hvad så hvis nu man får plomberet sit fjernsyns tuner og får naboen (som
betaler licens) til at placere en trådløs video-sender på sin video - så vil
jeg kunne modtage signalerne gennem tuneren i hans video - via et apparat
som ikke selv er i stand til at modtage licenspligtige signaler?

Så skal jeg vel ikke betale licens selvom jeg ser signalerne for jeg har jo
ikke noget apparat som kan modtage disse signaler?

Flueknepperrig godt nok; men holder den i byretten mon?

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-05-03 18:14

Morten DH wrote:

> [...]
>
> Så skal jeg vel ikke betale licens selvom jeg ser signalerne for jeg har jo
> ikke noget apparat som kan modtage disse signaler?

Nej, naboens licensbetaling gælder for apparater som han har stående i
sin husstand.

Dit fjernsyn står over i din husstand.

At du så vælger at lave en aftale med din nabo om, at modtage dit signal
via et trådløs videosende-system, tja det er licensmæssigt ligegyldig.
Du modtager signalet. Det er pointen.

Hvad du laver af krumspring er ligegyldig. Den eneste måde man legalt
kan undgå at betale licens er at undlade at modtage signalet.

> Flueknepperrig godt nok; men holder den i byretten mon?

næh. lad være med det insekt-erotik og betal som alle vi andre.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Morten DH

Dato : 07-05-03 19:51

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, naboens licensbetaling gælder for apparater som han har stående i
> sin husstand.

Ja selvfølgelig

> Dit fjernsyn står over i din husstand.

Ja men det kan ikke modtage licensberettigede signaler da tuneren er fjernet
eller plomberet

> At du så vælger at lave en aftale med din nabo om, at modtage dit signal
> via et trådløs videosende-system, tja det er licensmæssigt ligegyldig.
> Du modtager signalet. Det er pointen.

Der skal betales licens for opstillede radio- og fjernsynsmodtagere - ikke
for at modtage signalerne

> Hvad du laver af krumspring er ligegyldig. Den eneste måde man legalt
> kan undgå at betale licens er at undlade at modtage signalet.

Nej, man skal bare ikke have nogen modtagere opstillet - hvilket et fjernsyn
uden tuner jo ikke er...

Vi er helt klart langt inde i gråzonen; men før nogen kan bevise andet, er
jeg nu stadig ikke helt sikker på om ikke den holder vand - en trådløs
videosender er jo heller ikke en modtager i licens-mæssig forstand for unden
en tuner tilsluttet er kan den jo ikke modtage tv-signaler...

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-05-03 19:34

Morten DH wrote:

> [...]
> videosender er jo heller ikke en modtager i licens-mæssig forstand for unden
> en tuner tilsluttet er kan den jo ikke modtage tv-signaler...

Når du allerede har svaret, hvorfor spørger du så?

Jeg siger dig, at det er krumspring du foreslår. Krumspringet bringer
dig bare ikke udenom licensbetalingen.

Ta' bare DRs licenssite http://www.dr.dk/licens

Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd-
eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg

Hvis du ikke bryder dig om ærlige svar, så la' vær med spørge.