Indkøb af jord til højbede...
Fra : JL

Dato : 07-05-03 16:51

Hej NG
Hvad gør den kloge (og måske lidt nærige) haveejer.....
På lørdag laver jeg to højbede (3m x 1,5m x 0,25m).
Lørdag eftermiddag skal der jord i, men hvilken???

Jeg antager, at jeg på den lokale genbrugsanstalt kan hente kompost gratis,
men....
1) Er det OK jord til mine bede?
2) Skal jeg blande denne jord med noget - sand eller???

Alternativt kan jeg købe planteskolejord, hvilket måske koster 50kr for 80
liter. Det betyder (hvis jeg har regnet rigtigt) at det vil koste ca.
1.500kr at fylde bede med jord og det synes jeg er dyrt.......

Grunden til, at jeg ikke umiddelbart anvender lidt af min egen havejord er,
at den er propfyldt med skvalderkål så nu vil jeg forsøge mig med 2 bede
uden skvalder (jeg bygger dem med fiberdug i bunden).

Håber I kan hjælpe......

på forhånd tak
hilsen Jane

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-05-03 19:24

JL skrev:

> Grunden til, at jeg ikke umiddelbart anvender lidt af min egen havejord er,
> at den er propfyldt med skvalderkål så nu vil jeg forsøge mig med 2 bede
> uden skvalder (jeg bygger dem med fiberdug i bunden).

To så små bede burde være overkommelige at holde fri for skvalderkål
-- især når det oven i købet er højbede, hvor jorden gerne skulle være
forholdsvis løs. Når du fylder jorden i, sørger du for at fjerne så
meget skvalderkål som muligt, og derefter graver du bare dem op, som
viser sig. Drop også fiberdugen i bunden. En hel del planter har
rødder der går dybere ned end 25 cm, og det er da ingen fidus at
afskærme dem fra det (selvom de nok skal få brudt fiberdugen alligevel).

Hvad skal der være i højbedene?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : JL

Dato : 07-05-03 21:54

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forholdsvis løs. Når du fylder jorden i, sørger du for at fjerne så
> meget skvalderkål som muligt, og derefter graver du bare dem op, som

Problemet er, at jeg har skvalderkål i alle 957m2. De to højbede skal være
dem, der "overlever" uden skvalder...mens jeg kæmper min brave kamp i resten
af haven

Drop også fiberdugen i bunden. En hel del planter har
> rødder der går dybere ned end 25 cm,

Det har jeg også været bekymret for, men tænkte, at jeg prøver....

> Hvad skal der være i højbedene?

Et med "grøntsager": Asparges, rabarber og squash
og et med blomster: Pæoner, lathyrus, tallerkensmækker og så et par poser
blandede sommerblomster

mvh. Jane

Fra : Frederiksen

Dato : 07-05-03 21:42

> Jeg antager, at jeg på den lokale genbrugsanstalt kan hente kompost
gratis,
> men....
> 1) Er det OK jord til mine bede?

Ja, men den kan være noget rigeligt næringsfyldt, så sæt kartofler i den
eller sådan noget det første år. Eller lad den ligge brak, til der kommer
noget ukrudt. Når det kan gro, så kan alt muligt andet også.

> uden skvalder (jeg bygger dem med fiberdug i bunden).

Glem fiberdugen. Det er spild af penge, for der kommer alligevel ikke noget
op nedefra (dine højbede er 50 cm høje, ikke?).

Mvh Maria

Fra : JL

Dato : 07-05-03 22:05

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Glem fiberdugen. Det er spild af penge, for der kommer alligevel ikke
noget
> op nedefra (dine højbede er 50 cm høje, ikke?).

Mine kasser bliver nok kun 25 cm høje (= 2 brædders højde) - jeg er lidt
bange for at bygge dem for høje, så vægten af jorden bliver så stor, at
siderne skal funderes dybt, dybt nede i undergrunden for ikke at vælte.

mvh. jane

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-05-03 22:15

JL skrev:

> Problemet er, at jeg har skvalderkål i alle 957m2. De to højbede skal være
> dem, der "overlever" uden skvalder...mens jeg kæmper min brave kamp i resten
> af haven

Jeg mener stadigvæk ikke, at de vil være et problem i et nyanlagt bed
af den størrelse du har planer om. Bruger du kommunens kompost, skal
du heller ikke regne med, at den er ukrudtsfri. Det er i det mindste
min erfaring.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Aksel

Dato : 08-05-03 20:02

"JL" <ida2933@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at den er propfyldt med skvalderkål så nu vil jeg forsøge mig med 2 bede
> uden skvalder (jeg bygger dem med fiberdug i bunden).

Du skal ikke bruge ren kompostjord, den er alt for næringsrig. bland
almindelig havejord med sand og kompost.
Hvis du fjerner skvalderkålrødderne kan du godt bruge din egen havejord, men
du skal være meget omhyggelig med at fjerne dem.
Hvis du vil have noget andet jord kan du sikkert få noget fra en lokal
entreprenør, det plejer ikke at koste mere end kørselen, du skal også have
sand, jeg vil skyde på at 1 kubikmeter af hver koster et par hundrede kr.
Sig til entreprenøren at det skal være god muldjord.

Hilsen Aksel