"J. E. jepsen" <jan.enggaard@NOSPAMadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3eba79b0$0$24613$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ok - tak for svar! Hvad så hvis man klistrer vinduerne til indefra med
> reklamer? Hypotetisk, selvfølgelig, men bare pricippet i det - kan man
> slippe afsted med det?
I naturbeskyttelsesloven bestemmes det i § 21, at der "I det åbne land
.... ikke [må] anbringes plakater, afbildninger, fritstående skilte,
lysreklamer og andre indretninger i reklame- og propagandaøjemed".
Naturbeskyttelsesloven, Lov nr. 9 af 3. januar 1992.
Det fremgår endvidere af stk. 2, at forbudet i stk. 1 ikke omfatter
"virksomhedsreklamer, som anbringes i umiddelbar tilknytning til
virksomheden, når de ikke virker dominerende i landskabet og ikke er synlige
over store afstande".
"Det åbne land" har en bred betydning - som et rekreativt område - herunder
også boligområder. Så vil det stadig ikke være tilladt at opsætte reklamer i
et boligområde, dvs. så de kan ses af "det offentlige rum". Navne- og
henvisningsskilte
på virksomhedsadresser (lovlige erhvervslokaler) er OK.
<citat>
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/reklame.htm
Gældende regulering
Markedsføringslovens § 1 bestemmer, at der i erhvervsvirksomhed ikke må
foretages handlinger, der strider mod god markedsføringsskik. Bestemmelsen
er en generalklausul på grundlag af hvilken, det overlades til domstolene,
ud fra en samlet afvejning af hensynene til virksomhederne, forbrugerne og
samfundet, at afgøre, hvad der til enhver tid må anses for god
markedsføringsskik. Det Internationale Handelskammers (ICC) kodeks for
reklamepraksis udgør en væsentlig del af fortolkningsgrundlaget for
markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik og forbudet mod
vildledning.
Det fremgår af artikel 12 i kodeks, at "reklamer klart skal kunne
identificeres som sådanne, uanset deres form og uanset hvilke medie der
anvendes; når en reklame publiceres i et medie, som indeholder nyheder eller
redaktionelt stof, skal den præsenteres således, at den umiddelbart vil
blive opfattet som en reklame".
Reklame, der er i strid med reklamekodeks art. 12, vil som udgangspunkt også
være i strid med markedsføringslovens § 1.
Reklame, der ikke klart kan identificeres, kan endvidere være omfattet af
markedsføringslovens § 2, som er strafsanktioneret, hvis reklamen konkret
kan betegnes som vildledende eller utilbørlig.
Markedsføringsforanstaltninger, der ikke er reguleret af særlovgivningen, er
omfattet af markedsføringsloven.
<citat slut>
I dit tilfælde vil dit vindue eller din facade være et "medie"
- fordi placeringen ikke har tilknytning til virksomheden.
/Mari