reklame på facaden
Fra : Jan Enggaard Jepsen

Dato : 07-05-03 13:41

Hej NG! Håber I gider svare på følgende;

Min ven har et firma, og jeg vil gerne sætte hans reklame op på min
lejligheds facade. Er der noget galt i det?
Skal det godkendes af ejerforeningen?
Skal det godkendes af ejer, hvis lejligheden er lejet?
Skal det godkendes af en andelsforening, hvis man bor i andel?
Og så videre - hvis i selv har nogen ideer

med venlig hilsen

J. E. Jepsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-05-03 13:45

"Jan Enggaard Jepsen" <jan.enggaard@NOSPAMadslhome.dk> wrote in message
> Hej NG! Håber I gider svare på følgende;
>
> Min ven har et firma, og jeg vil gerne sætte hans reklame op på min
> lejligheds facade. Er der noget galt i det?
> Skal det godkendes af ejerforeningen?
Måske

> Skal det godkendes af ejer, hvis lejligheden er lejet?
Ja.

> Skal det godkendes af en andelsforening, hvis man bor i andel?
Ja

Men ved du ikke hvilken type lejlighed du bor i?

> Og så videre - hvis i selv har nogen ideer

Der kan også blive tale om en kommunal godkendelse hvis der er særlig
regulering på området, eksempelvis en lokalplan.

/Per

Fra : Mari

Dato : 07-05-03 19:27

"Jan Enggaard Jepsen" <jan.enggaard@NOSPAMadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal det godkendes af en andelsforening, hvis man bor i andel?
> Og så videre - hvis i selv har nogen ideer

Man må ikke bare sætte reklamer op......... og slet ikke i boligområder.
Der skal søges tilladelse i kommunen (Teknik & Miljø)........ eller
i Skov- og Naturstyrelsen - og du vil helt givet få afslag.
Din ven må måske reklamere på sin butiksfacade - eller i umiddelbar
tilknytning til sine erhvervslokaler - det fremgår sikkert af hans
lejekontrakt
eller lokalplanen for det område hans forretning ligger i.

/Mari

Fra : J. E. jepsen

Dato : 08-05-03 16:37

Ok - tak for svar! Hvad så hvis man klistrer vinduerne til indefra med
reklamer? Hypotetisk, selvfølgelig, men bare pricippet i det - kan man
slippe afsted med det?

vh

j. e. jepsen

Fra : Mari

Dato : 08-05-03 19:33

"J. E. jepsen" <jan.enggaard@NOSPAMadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Ok - tak for svar! Hvad så hvis man klistrer vinduerne til indefra med
> reklamer? Hypotetisk, selvfølgelig, men bare pricippet i det - kan man
> slippe afsted med det?

I naturbeskyttelsesloven bestemmes det i § 21, at der "I det åbne land
.... ikke [må] anbringes plakater, afbildninger, fritstående skilte,
lysreklamer og andre indretninger i reklame- og propagandaøjemed".
Naturbeskyttelsesloven, Lov nr. 9 af 3. januar 1992.

Det fremgår endvidere af stk. 2, at forbudet i stk. 1 ikke omfatter
"virksomhedsreklamer, som anbringes i umiddelbar tilknytning til
virksomheden, når de ikke virker dominerende i landskabet og ikke er synlige
over store afstande".

"Det åbne land" har en bred betydning - som et rekreativt område - herunder
også boligområder. Så vil det stadig ikke være tilladt at opsætte reklamer i
et boligområde, dvs. så de kan ses af "det offentlige rum". Navne- og
henvisningsskilte
på virksomhedsadresser (lovlige erhvervslokaler) er OK.

<citat> http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/reklame.htm
Gældende regulering
Markedsføringslovens § 1 bestemmer, at der i erhvervsvirksomhed ikke må
foretages handlinger, der strider mod god markedsføringsskik. Bestemmelsen
er en generalklausul på grundlag af hvilken, det overlades til domstolene,
ud fra en samlet afvejning af hensynene til virksomhederne, forbrugerne og
samfundet, at afgøre, hvad der til enhver tid må anses for god
markedsføringsskik. Det Internationale Handelskammers (ICC) kodeks for
reklamepraksis udgør en væsentlig del af fortolkningsgrundlaget for
markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik og forbudet mod
vildledning.

Det fremgår af artikel 12 i kodeks, at "reklamer klart skal kunne
identificeres som sådanne, uanset deres form og uanset hvilke medie der
anvendes; når en reklame publiceres i et medie, som indeholder nyheder eller
redaktionelt stof, skal den præsenteres således, at den umiddelbart vil
blive opfattet som en reklame".

Reklame, der er i strid med reklamekodeks art. 12, vil som udgangspunkt også
være i strid med markedsføringslovens § 1.

Reklame, der ikke klart kan identificeres, kan endvidere være omfattet af
markedsføringslovens § 2, som er strafsanktioneret, hvis reklamen konkret
kan betegnes som vildledende eller utilbørlig.

Markedsføringsforanstaltninger, der ikke er reguleret af særlovgivningen, er
omfattet af markedsføringsloven.
<citat slut>

I dit tilfælde vil dit vindue eller din facade være et "medie"

- fordi placeringen ikke har tilknytning til virksomheden.

/Mari