Nok et RAM spørgsmål
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 04:42

Hejsa

Siden jeg fik den 256mb kloks i har jeg oplevet nogle underlige ting ved
opstart. Det tager forholdsvis lang tid, før der tilsyneladende
etableres kontakt til skærmen og selve startproceduren begynder. - Men
når 'smilehullet' først er der, går det stærkt.

Hvis jeg så zapper PRAM - lader startlyden komme 3.4 gange og starter,
starter den som lyn og torden - uden mindste vaklen i geledderne.

Kan det skyldes en forkert placering af blokkene? - De sidder på flg.
måde:
J3 = 256mb
J4 = 32mb
J5 = 64mb
(De er sat således efter anbefaling fra én her i gruppen, kan ikke lige
nu huske hvem)
VM er slået fra, og Disk Cache er sat til 12288k

Der er ingen problemer, når den først er startet op. Alle programmer og
systemer fungerer just perfect.

Nogen løsning / idéer? - Skal jeg evt. bytte rundt på J4 og J5?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-03-01 05:03

In article <3ABD68DD.64A77A3D@mail1.stofanet.dk>,

> Det tager forholdsvis lang tid, før der tilsyneladende
> etableres kontakt til skærmen og selve startproceduren begynder. - Men
> når 'smilehullet' først er der, går det stærkt.

Hvad med at gå ind og vælge en startdisk?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper

Dato : 25-03-01 11:01

> Hvad med at gå ind og vælge en startdisk?

Hvad med (også) at slå "Hukommelsestest" (el. hvad det nu hedder) fra i
kontrolpanelet hukommelse (hold 'alt' + 'æble' nede mens du åbner
kontrolpanelet).

Hjælper det?

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 16:18

Her Martin

Er altid gjort. Det er det samme, hvis jeg skifter til en anden startdisk i
kontrolpanelet. Åbner jeg så kntrlp. viser den den aktive startdisk som
markeret.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-03-01 18:26

In article <3ABE19FD.54AF30DE@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Er altid gjort. Det er det samme, hvis jeg skifter til en anden
> startdisk i kontrolpanelet. Åbner jeg så kntrlp. viser den den
> aktive startdisk som markeret.

Startdisk er opdateret pga. Mac OS X - check Apples site
(og få så snittet lidt længde af de linier - er træt af at skulle over i
BBEdit for at gøre dig citerbar.

//Peter

PS: Fik jeg sagt at man bør købe Daft Punks Discovery? At et godt flûte
skal hæve mindst 6 timer? At Amazon.com kan bruges som inspiration til
ting man sikkert kan lide (anbefaler mig Windows 2000 og XSL bøger -
tjoh...).

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-03-01 19:12

In article
<moof.immerfreundlich-5D19BD.19255025032001@tnews.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> (og få så snittet lidt længde af de linier - er træt af at skulle
> over i BBEdit for at gøre dig citerbar.

Hvad med æble + ' ?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-03-01 19:16

In article <newsspam2-52D08B.20120025032001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvad med æble + ' ?

Det trick gør ikke Erik Richards linier kortere. Så jeg ombryder
linierne i BBEdit for at det skal være læsbart.

//Peter

Fra : Michael Holm

Dato : 25-03-01 19:30

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Det trick gør ikke Erik Richards linier kortere. Så jeg ombryder
> linierne i BBEdit for at det skal være læsbart.
>
> //Peter

Jeg har aldrig helt fattet hva' det er der er problemet med ERS's
linier, de har da altid set ud som alle andres, i MacSoup....er det ikke
jeres individuelle instillinger som blot skal rettes, i what ever
nyhedslæser I bruger ?? (not flame me

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-01 07:00

Michael Holm <kiaikidoRemove@mac.comRemove> wrote:

> [...]
> linier, de har da altid set ud som alle andres, i MacSoup....er det ikke
> jeres individuelle instillinger som blot skal rettes, i what ever

Nej, du vil også få samme problem, hvis du svarer på visse af ERS's
indlæg med citeringer i flere nivauer (Forkommer ofte i diskussioner med
ERS)
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Simple

Dato : 26-03-01 21:04

Michael Holm <kiaikidoRemove@mac.comRemove> wrote:

> Jeg har aldrig helt fattet hva' det er der er problemet med ERS's
> linier, ...

Det største problem ved ERS' linier, er at de altid bliver genstand for
stor debat, hvorfor essencen af enhver tråd som ERS deltager i drukner i
snak om linier.

Jeg kan heller ikke se problemet!

Stig

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-03-01 19:42

In article
<moof.immerfreundlich-C7EE06.20161525032001@tnews.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Det trick gør ikke Erik Richards linier kortere. Så jeg ombryder
> linierne i BBEdit for at det skal være læsbart.

Hmm, det fungerer ellers for mig. Markerer du teksten først?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-01 11:02

> [...]
> etableres kontakt til skærmen og selve startproceduren begynder. - Men
> når 'smilehullet' først er der, går det stærkt.

Mac'en laver hukommelses tjek (kun ved koldstart), jo mere Ram jo
længere tid tager det - du kan slå det fra ved at holde "alt" nede mens
du åbner "hukommelse"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 17:27

Hej Morten & Jesper

Nu har jeg prøvet 'begge' metoder - først med COM+ALT, - ingen ændring.
Dernæst kun med ALT, - heller ingen ændring....

Skulle jeg evt. forsøge helt at fjerne den sidste 32mbs blok? - Fordi den
måske kan virke som en 'flaskehals?

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 25-03-01 17:36

> Hej Morten & Jesper
>
> Nu har jeg prøvet 'begge' metoder - først med COM+ALT, - ingen ændring.
> Dernæst kun med ALT, - heller ingen ændring....

Har du fjernet 'fluebenet' ved "hukommelstest" (el. hvad det hedder på
dansk) i kontrolpanelet hukommelse?
Du bliver nødt til at åbne kontrolpanel-mappen og holde æble + alt nede
mens du klikker på hukommelseskontrolpanelet.
Først nu kan du nemlig 'få lov' til at fjerne 'fluebenet'.

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 25-03-01 17:37

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Skulle jeg evt. forsøge helt at fjerne den sidste 32mbs blok? - Fordi den
> måske kan virke som en 'flaskehals?

Nej, problemet er meget simpelt: Din mac kan undersøge x MB ram
/sekund. Meget ram = lang opstartstid når maskinen laver koldstarts
undersøgelsen af ram'en.

Så enten slår du hukommelsescheket fra, eller også smider du din ram
ud, hvis du ikke kan leve med pausen.

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-01 04:36

Hej Thomas m.fl.

- Så er det klaret.... Det hjalp gevaldigt på 'bæstet*.... - Og nu starter den
igen lige så hurtig som før. tak for hjælpen
mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-03-01 19:04

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Mac'en laver hukommelses tjek (kun ved koldstart), jo mere Ram jo
> længere tid tager det - du kan slå det fra ved at holde "alt" nede mens
> du åbner "hukommelse"

Det kan jeg ikke længere efter update til 9.1

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Jesper

Dato : 25-03-01 18:28

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det kan jeg ikke længere efter update til 9.1

....'alt' + 'æble'?!

Fungerer fint på min G3 med 9.1

Fra : Michael Holm

Dato : 25-03-01 19:36

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> ...'alt' + 'æble'?!
>
> Fungerer fint på min G3 med 9.1

og min iMac 9.1 (med OS X på ryggen) Skal blot åbne mappen med
kontrolpaneler først, hvis jeg åbner Hukomelse via æblemenu'en med alt +
ælble for jeg info-boksen frem, da jeg har finderpop installeret...
--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk