H: ot: Opsætning af server til hjemmesider
Fra : Jan Ohlsson

Dato : 07-05-03 08:24

Det er nok lidt uden for grupen,men jeg kan ikke finde nogen grupe
software.server,
er der nogle der kender en dansk hjemmeside/bøger, eller andet
der kan hjælpe en nybegynder i opsætning af hjemmeside server,
jeg har en Compaq proliant 1600 stående og jeg har egen ip
men hvordan griber jeg det an.

Hilsen Jan O

Fra : slet KUQNA

Dato : 07-05-03 09:08

Jan Ohlsson <jan.ohlsson@privat.dk> skrev:
> [...]
>der kan hjælpe en nybegynder i opsætning af hjemmeside server,
>jeg har en Compaq proliant 1600 stående og jeg har egen ip

Ja vi kunne godt bruge en dk.edb.software.server :)

Jeg kender ingen dansk hjemmeside der dækker emnet bredt, men du
kan se på:

www.gratisdns.dk - køb af domæne og opsætning af dns (forbindelse
mellem dit domæne og din ip)

www.webcafe.dk - bla.a. artikel om installation af Apache webserver

www.sambar.dk - installation og opsætning af Sambar webserver (mit
eget domæne/site)

Der findes hjælpeforums på alle de nævnte sites.

Mvh Claus, lundborg.dk, sambar.dk

Fra : jens

Dato : 07-05-03 11:31

> Det er nok lidt uden for grupen,men jeg kan ikke finde nogen grupe
> software.server,
> er der nogle der kender en dansk hjemmeside/bøger, eller andet

se dk.edb.system.ms-windows.server

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 07-05-03 13:58

"Jan Ohlsson" <jan.ohlsson@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der nogle der kender en dansk hjemmeside/bøger, eller andet
> der kan hjælpe en nybegynder i opsætning af hjemmeside server,

dk.edb.system.unix
dk.edb.system.ms-windows.server

/Brian

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 07-05-03 14:57

tak for hjælpen jeg fant et godt link
på dk.edb.system.ms.windows.server jeg har sat det her
hvis andre skulle være i samme nød som mig
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion2a.asp
det var lige noget i den stil jeg skulde bruge

Hilsen Jan

Fra : Troels Halken

Dato : 23-05-03 13:37

Hej Jan

Det ser ud som om at alle her går ud fra at det er M$ software, næsten. Men
ellers kan du bruge Apache. Den findes også i en windows udgave. Der er mage
side hvor der findes tutorials til opsætning mv.

/Troels

Fra : Niels Poulsen

Dato : 25-05-03 07:53

Hej Troels

Prøv at kigge på www.sambarserver.info en server pakke med næsten alt hvad
du skal bruge for at køre en server.

Der er mailserver, webmail, pop3, smtp, ASP , mulighed for PHP osv osv..

Der er et dansk forum oxo på www.sambar.dk

NRP

Fra : Troels Halken

Dato : 25-05-03 15:33

Det var nu fordi Jan spurgte efter webserver software, og Apache er
uoevrtruffen og gratis. Jeg kender ikke Sambar,og kan derfor ikke anbefale
denne. Men den lyder da helet sikket spændende. Apache kan også udvides med
ASP eller PHP moduler mm.

/Troels

Fra : Jan Ohlsson

Dato : 25-05-03 16:50

Kender du nogle danske link til Apache, noget ala den til Sambar, det kunde
være rart at sammenligne de to programmers bruger venlighed ,(for Ikke
Nørder)
jeg har hentet en version af begge programmer og vil prøve at instalerer
dem, så der kommer nok flere spørgsmål fra min side,
og mange tak for svarene det er rart man ikke er alene.

Hilsen JAn O

Fra : Troels Halken

Dato : 26-05-03 15:15

Nøø, ikke lige sådan. Det afhænger bl.a. af om det er til windows eller
linux. Til linux vil jeg anbefale www.sslug.dk, ved ikke med M$. Ellers var
der en artikel i Alt om Data for et styrkke tid siden, mht. opsætning af
apache under windows. Hvis maskinen kører windows og er på nettet altid, vil
det være en fordel at beskytte denne evt. gennem en firewall. En mulighed er
at benytte en gammel pentium med en af de linux-firewall distributioner der
findes og et par netkort, og sætte denne boks op til at forwarde http
forespørgsler til din web server.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-05-03 12:26

http://www.linuxbog.dk/web/bog/index.html