netværksproblem
Fra : Ben Knudsen

Dato : 06-05-03 23:23

Hej igen

Dette er egentlig postet i dk.edb.netvaerk men jeg har ikke fået noget
brugbart svar - og jeg har en fornemmelse af, at problemet måske også er
relateret til mac-serveren, så nu får i også chancen for at gøre mig glad.
Skriv hvis noget skal uddybes.

/ben
----

Jeg har et lille netværk kørende i kollektivet med en Netgear switch, ca.
6 arbejdsstationer (pc og mac), en server (Mac OSX) og lidt wifi. Hele
herligheden er på nettet via en Cisco 678, der også agerer DHCP-server.
Cisco'ens nat er konfigureret til at portforwarde en del henvendelser
videre til serveren, der blandt andet er sat op med Apache.

Men det svinger ikke ordentligt. Jeg kan kun fange serveren udefra, når
den har fået sit ip-nummer tildelt via DHCP. Konfigurerer jeg serveren til
manual (eller semi-manuel) ip, kan jeg ikke se den udefra og jeg kan i
øvrigt heller ikke webbrowse fra serveren. Men jeg kan godt pinge andre
maskiner samt ciscoen fra serveren og internt på LAN'et kan jeg også godt
fange forskellige services såsom rendezvous og appletalk. Men jeg kan
f.eks. ikke bruge Timbuktu.

Altså er jeg tvunget til at lade maskinen få en IP-adresse via DHCP og det
er mildt sagt træls, hvis jeg er nødt til at lukke den ned eller bare hive
netkablet ud i fem minutter (begge dele forekommer ret tit).

Jeg har overvejet at tvinge Cisco'en til at tildele serveren det samme
ip-nummer, hvis det kan lade sig gøre (måske ud fra serverens
MAC-adresse), men fatter ikke, at det virkelig skal være nødvendigt.

Overser jeg et eller andet helt banalt her?

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-05-03 05:15

On Wed, 07 May 2003 00:23:10 +0200, Ben Knudsen wrote:

> Overser jeg et eller andet helt banalt her?

Hvilken IP-adresse tildeler du serveren?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-05-03 07:11

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:
>Hvilken IP-adresse tildeler du serveren?

10.0.0.3 - har det noget at sige?

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-05-03 08:03

On Wed, 07 May 2003 08:10:52 +0200, "Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk>
wrote:

>10.0.0.3 - har det noget at sige?

Ja, hvis det bliver brugt til noget andet, eller af en eller anden
årsag er reserveret til andet brug i routeren.

Har du prøvet at tildele en anden fast IP-adresse?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-05-03 09:03

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> writes:
>Ja, hvis det bliver brugt til noget andet, eller af en eller anden
>årsag er reserveret til andet brug i routeren.
>
>Har du prøvet at tildele en anden fast IP-adresse?

Ja, jeghar prøvet flere. Og jeg er ret sikker på, at jeg har styr på, at
de ikke har være i brug på andre maskiner.