CD-læsevanskeligheder
Fra : Morten Lind

Dato : 06-05-03 19:50

God aften

Nu er jeg jo (heldigvis) ikke verdensmester i nogetsomhelst, og slet
ikke i bedagede MachintoshPC´ere....

Så hvis nogen vil forklare mig, hvorfor CD-ROMdrevet i min 8100/100/128
ikke vil læse genskrivbare CD´er, ville jeg blive glad.

Det er nu ikke fordi jeg ikke er glad, for jeg sætter bare Jespers røde
kabel i min iMac og i 8100´eren - og så snupper jeg delene på CD´en
derfra, men er drevet i 81´eren for gammelt til dén slags nymodens
uhyrligheder, eller kan det fejle noget?

På forhånd tak fra
Morten

--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 06-05-03 22:39

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Så hvis nogen vil forklare mig, hvorfor CD-ROMdrevet i min 8100/100/128
> ikke vil læse genskrivbare CD´er, ville jeg blive glad.

Det ville drevet i min gamle G3/266'er heller ikke. Det er vist kun
nyere drev der kan læse CD-RW'ere.

Mojn, Thomas

--
Newt Gingrich is so cold, that when he opens his mouth,
a light goes on.

-Dennis Miller

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 07-05-03 07:21

"Thomas Boelskifte" <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mojn, Thomas
>
> --
> Newt Gingrich is so cold, that when he opens his mouth,

Det kan jeg godt forklare jer begge to. Det drejer sig simpelthen om at et
cd-drev skal være tilpas nyt for at det også understøtter re-writable
medier. Det er vist noget med at refleksionen fra rw kun er ca. 30% af en
fabrikstrykt cd. Brændbare cd-rom'er kommer vist nok op på ca. 80%
reflektion og det er lige tilstrækkelig til at de kan læses på de fleste
gamle drev. Det kræver simpelthen et andet laserhoved at kunne læse
rw-medier. I Apples scsi cd-drev kommer muligheden først når der er tale om
et minimum 24x drev (så er drevet nemlig tilpas nyt!). Det står der så vidt
jeg husker noget om på en af Apples tech-info sider.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-05-03 16:07

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> et minimum 24x drev (så er drevet nemlig tilpas nyt!). Det står der så vidt
> jeg husker noget om på en af Apples tech-info sider.

Jamen tak for det, Henrik
(havde det på fornemmelsen).
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)