Er absolute layout af det gode eller onde?
Fra : Flare

Dato : 06-05-03 16:28

Jeg har prøvet at bixe lid tmed et rent CSS layout. Mange "templates" jeg er
støt på bruger delvis absolut layout til at placere forskellige divs
rundtomrking. Hvos så en "midter div" er juster bare.

Er dette en god desing beslutnign med CSS? Jeg kommer fra 100% tabellayout
og er lidt skeptisk med absolute koordinater. Skal jeg være det?

Mvh
Anders

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-05-03 16:53

"Flare" <anders@pings.dk> writes:

> [...]
>
> Er dette en god desing beslutnign med CSS? Jeg kommer fra 100% tabellayout
> og er lidt skeptisk med absolute koordinater. Skal jeg være det?

Det afhænger af dine krav. Prøv at formulere hvilke krav din side skal
leve op til (f.eks. se godt ud i alle browserstørrelser over 600x400,
aldrig have tekster bredere end otte centimeter på en 17'-skærm, være
balanceret i designet, eller hvad *du* nu mener er vigtigt). Gør man
det, så synes jeg det bliver meget nemmere at vurdere om et teknisk
valg er godt eller skidt. Jeg er sikker på at der er situationer hvor
fast bredde er bedre end flydende, og andre hvor det er omvendt. Det
afhænger af situationerne.

/L

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-05-03 16:58

Flare wrote:

> Jeg har prøvet at bixe lid tmed et rent CSS layout.

God arbejdslyst! Man tvinges til at tænke anderledes og lærer at
"konstruere" sine dokumenter

> Mange "templates" jeg er støt på bruger delvis absolut
> layout til at placere forskellige divs rundtomrking. Hvos så en
> "midter div" er juster bare.

En meget udbredt metode.

> Er dette en god desing beslutnign med CSS? Jeg kommer fra 100%
> tabellayout og er lidt skeptisk med absolute koordinater. Skal jeg
> være det?

Absolut positionering kan være en god ting, alt afhængig af *hvad*
det er, der skal positioneres. Er der tale om et banner, der skal
placeres i toppen eller en masse ikoner og grafisk lir i siden, så
kan man med fordel benytte absolutte koordinater, da et billede jo
har en bestemt størrelse.

Almindelig tekst, derimod, skal man være lidt mere påpasselig med, da
brugeren kan have indstillet browseren til at vise teksten med andre
og større skrifttyper, end man har angivet (foreslået). Man risikerer
altså at forskellige tekstblokke kan overlappe hinanden. Til tekst og
andre relative størrelser bør man benytte relativ positionering.

Summa summarum: absolutte koordinater har deres fordele, men de bør
benyttes med omtanke.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Flare

Dato : 07-05-03 20:15

> Summa summarum: absolutte koordinater har deres fordele, men de bør
> benyttes med omtanke.

Mange. tak. Ville ikke tilegne mig dårlige vaner fra start af. Det kunne
godt tænkes at abs var et FY ord el. ligende (som som frames er) da der jo
godt kan se de potentielle problemer.

Anders

Fra : Rune Glerup

Dato : 09-05-03 14:06

Flare skrev:

> Er dette en god desing beslutnign med CSS? Jeg kommer fra 100% tabellayout
> og er lidt skeptisk med absolute koordinater. Skal jeg være det?

Som Anders Thorsen Holm påpeger skal du kun bruge absolutpositionering
til at placere objekter sidelæns. Man kan sammenligne dette med den
store ydre tabel i et tabelbaseret layout.

"Små" spalter længere inde i designet er nemmere at styre med float-
egenskaben i CSS. Hvis du fx har 2 små spalter og vil have et banner
nedenunder der skal fylde bredden af begge spalter er det ikke
hensigtsmæssigt at bruge absolut positionering da du ikke kender højden
på spalterne. Så bruges float-egenskaben på spalterne og clear-
egenskaben på banneret.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/