Udendørs vandhane
Fra : Nikolaj Vibede

Dato : 06-05-03 14:42

Hej Gruppe

Er der nogen der har forstand på, eller kan henvise mig til nogle
"regulativer" om, udendørs vandhaner. Jeg har en indendørs vandhane i mit
bryggers og vil gerne have en på den anden side af muren. Hvad gør jeg?
Skal jeg bare bore et hul og føre røret igennem?

Er der spacielle krav til hanen?
Hvad med tætning/isolering rundt om røret?
Hvad med frostsikring?

Mvh
Nikolaj

Fra : E. Jensen

Dato : 06-05-03 14:54

Du kan få en speciel "lang" vandhane hos dit byggemarked, hvor
lukkemekanismen og dermed vandet, befinder sig langt inde i den frostfrie
væg.

/E

Fra : Jakob Griffel \(slet~

Dato : 07-05-03 19:09

> Du kan få en speciel "lang" vandhane hos dit byggemarked, hvor
> lukkemekanismen og dermed vandet, befinder sig langt inde i den frostfrie
> væg.

Ja, det er den grimmeeste vandhane jeg nogensinde har set! Det er da den,
der er skruet på væggen med fire skruer på en rustfri plade og med
plastik-greb, ikke? Det må da kunne laves kønnere, for princippet er jo godt
nok...

Jeg skal også til at lave en udendørs hane, men det bliver ikke dén model.

Hilsen Jakob

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-05-03 05:34

Nikolaj Vibede wrote:

> [...]
> bryggers og vil gerne have en på den anden side af muren. Hvad gør jeg?
> Skal jeg bare bore et hul og føre røret igennem?

Jeg mener ikke at du selv må rode med den slags.

Undtagen hvis der er en hane foran som kan lukkes.
(Og det er ikke nok at du har en hovedhane. Det skal være en "lokal")

Mvh. Jørgen

Fra : Nikolaj Vibede

Dato : 07-05-03 08:15

> Jeg mener ikke at du selv må rode med den slags.
>
> Undtagen hvis der er en hane foran som kan lukkes.
> (Og det er ikke nok at du har en hovedhane. Det skal være en "lokal")

Tak for informationen. Med alt respekt er jeg dog stadig interesseret i at
vide hordan det gøres.
Så ved jeg i det mindste om VVS manden gør det rigtigt

Mvh
Nikolaj

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-05-03 10:53

Nikolaj Vibede wrote:
> Med alt respekt er jeg dog stadig interesseret
> i at vide hordan det gøres.
> Så ved jeg i det mindste om VVS manden gør det rigtigt

....jeg har dét arangement, som du dér beskriver:

....på det rør, der er ført ud gennem væggen, sidder der først
(set indefra) en hane til at lukke for vandet med - og dernæst en
anden hane til at åbne for luften med - sådan så man kan lufte
den udvendige vandhane ud om vinteren...
Hans

Fra : Jakob Griffel \(slet~

Dato : 07-05-03 19:10

> [...]
> anden hane til at åbne for luften med - sådan så man kan lufte
> den udvendige vandhane ud om vinteren...

Det må være den eneste rigtige måde at lave sådan en hane på.

Hilsen Jakob

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-05-03 00:08

Jakob Griffel (slet GNLPFTH) wrote:

> Det må være den eneste rigtige måde at lave sådan en hane på.

....virker i hvert fald fint
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-05-03 23:48

Jakob Griffel (slet GNLPFTH) <griffelGNLPFTH@mail.dk> skrev i en

> Det må være den eneste rigtige måde at lave sådan en hane på.
>
> Hilsen Jakob

Der findes en hane, der selv tømmer sig i det frosttruede stykke, hver gang
man lukker.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carlsen

Dato : 07-05-03 10:39

"Nikolaj Vibede" wrote

> Er der spacielle krav til hanen?
> Hvad med tætning/isolering rundt om røret?
> Hvad med frostsikring?

Jeg har to udendørs vandhaner.
Begge har yderligere en speciel lukkehane (her placeret i kælderen),
som dels lukker for vandet til den udvendige hane og dels har en extra
lille tappehane, så man kan tømme røret til den udvendige hane før
frosten sætter ind.

Den ene udvendige vandhane er ført gennem muren, så det ser ud som om
den er skruet fast på muren. Der har aldrig (25 år) været lukket for
vandet til denne, og det har aldrig givet problemer af nogen art.

Den anden er ført ud gennem kældervæggen og op gennem jorden, altså
fritstående.
Den blev en vinternat frostsprængt, og vandet fossede ud af siden på
den, lige ned i en lyskasse til et kældervindue.

Desværre var afløbet i lyskassen delvist tilstoppet. Så da jeg kom ned
i kælderen for at lukke for hanen, var jeg ved at falde om af grin.
Kældervinduet var blevet til et akvarium - det så rigtigt sjovt ud.

Det var heldigvis før vi fik vandmåler.

m.v.h.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-05-03 20:37

"Carlsen" <carlsen@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Desværre var afløbet i lyskassen delvist tilstoppet. Så da jeg kom ned
> i kælderen for at lukke for hanen, var jeg ved at falde om af grin.
> Kældervinduet var blevet til et akvarium - det så rigtigt sjovt ud.

Heldigt at vinduet var lukket.

MVH Niels