Succes for iTunes!!
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 06-05-03 09:03

http://www.apple.com/pr/library/2003/may/05musicstore.html
Og så er det endda kun MacOS brugere i US der kan bruge det indtil nu.
Det går da amok når Win-versionen kommer!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 06-05-03 09:56

"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> wrote in message
> http://www.apple.com/pr/library/2003/may/05musicstore.html
> Og så er det endda kun MacOS brugere i US der kan bruge det indtil nu.
> Det går da amok når Win-versionen kommer!

Dagens BBspot:
http://bbspot.com/News/2003/05/itunes.html

/Nikolaj

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 06-05-03 17:27

"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> wrote in message

> Det går da amok når Win-versionen kommer!

Tillad mig at tvivle. Kan man ikke kun afspille filerne i quicktime indtil
videre? Det gider jeg i hvert fald ikke. Desuden har windows brugerne vist
også en del flere muligheder for at få fat i de ulovlige musikfiler. De har
f.eks. Kazaa. Man kan heller ikke lægge filerne over på sin mp3-afspiller,
hvis man har sådan en.

Simon

Fra : Per Madsen

Dato : 06-05-03 19:24

Simon Hiort-Lorenzen <none@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> f.eks. Kazaa. Man kan heller ikke lægge filerne over på sin mp3-afspiller,

Nope, så vidt jeg ved kan de afspilles i alle players der understøtter
AAC-formatet, f.eks. i iTunes, der kommer til Windows engang til
efteråret...og man kan godt lægge dem over på sin iPod mp3-afspiller. De
andre kommer nok til at understøtte formatet engang senere på året.

Tror mest iTunes Music Store er for dem der har haft lidt dårlig
samvittighed, og nu gerne vil gøre det de hele tiden har gjort,- bare på
den lovlige måde
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-05-03 19:36

Simon Hiort-Lorenzen skrev:

> Kan man ikke kun afspille filerne i quicktime indtil videre?

I iTunes.

> Det gider jeg i hvert fald ikke.

O.k. Men tror du ikke, de fleste er ligeglade, hvad formatet hedder,
bare det opfylder ens behov?

> Desuden har windows brugerne vist også en del flere muligheder for at få
> fat i de ulovlige musikfiler.

Først og fremmest er det jo hele pointen: Det er *ikke* ulovlige
musikfiler. Desuden skulle lydkvaliteten være god, det går hurtigt, og
selve "butikken" er altså ret fed og integreret på en god måde med
iTunes, som i forvejen er et skønt program. Jeg tror, at det er et
"smart" træk fra Apples side at lægge så meget vægt på, at det fungerer
brugervenligt, rart og effektivt (og det er jo selvfølgelig også
traditionelt deres stærke side). F.eks. har de så vidt jeg ved
licenceret et "1-click"-system ved køb, som ellers kun Amazon har.

Har du prøvet det? (Selvfølgelig uden at købe; det er jo indtil videre
kun i USA).

> Man kan heller ikke lægge filerne over på sin mp3-afspiller, hvis man har
> sådan en.

Man kan lægges det over på en iPod. Mon ikke at andre afspillere følger
trop?

Jeg synes faktisk, at et salg på over 1.000.000 i løbet af den første
uge er et ganske pænt resultat.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 06-05-03 20:18

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> wrote in message

> I iTunes.

Det gider jeg heller ikke. Jeg vil vælge min afspiller selv. Jeg vil
afspille i winamp. Så må vi se om den kommer til at understøtte formatet.

> O.k. Men tror du ikke, de fleste er ligeglade, hvad formatet hedder,
> bare det opfylder ens behov?

Jo, men aac opfylder ikke mine behov.

> Først og fremmest er det jo hele pointen: Det er *ikke* ulovlige
> musikfiler.

Min pointe er bare at itunes får stærkere konkurrence fra de ulovlige
tjenester på pc end på mac.

> Har du prøvet det? (Selvfølgelig uden at købe; det er jo indtil videre
> kun i USA).

Jeg har ikke mac.

> Man kan lægges det over på en iPod. Mon ikke at andre afspillere følger
> trop?

Måske. Måske ikke. Jeg følger mig i hvert fald ikke overbevist om det. Under
alle omstændigheder virker formatet ikke på de mp3 afspillere folk har i
forvejen. Ipod undtaget.

> Jeg synes faktisk, at et salg på over 1.000.000 i løbet af den første
> uge er et ganske pænt resultat.

Ja, jeg tror bare ikke resultatet bliver nær så godt for windows computere.
Indtil videre er det et mac-only format og man har slet ikke den myriade af
software og hardware understøttelse som mp3 formatet har oparbejdet sig
igennem mange år, især til windows computere. Derfor er mp3 formatet bedst
for mig og IMO de fleste windows brugere.

Simon

Fra : Per Madsen

Dato : 06-05-03 21:05

Simon Hiort-Lorenzen <none@nowhere.invalid> wrote:

> Jo, men aac opfylder ikke mine behov.

Gør mp3 det,- eller er du mere til .ogg vorbis?

> Måske. Måske ikke. Jeg følger mig i hvert fald ikke overbevist om det. Under
> alle omstændigheder virker formatet ikke på de mp3 afspillere folk har i
> forvejen. Ipod undtaget.

Det er sandsynligvis bare et spørgsmål om at opdatere softwaren på
mp3-afspilleren.

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 06-05-03 21:10

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote in message
> Det er sandsynligvis bare et spørgsmål om at opdatere softwaren på
> mp3-afspilleren.

Det er lettere sagt end gjort. Der findes stadig (så godt som?) ingen
afspillere, som understøtter ogg vorbis. Jeg venter stadig på, at Pontis
spytter den nye firmware ud, så jeg kan smide ogg'er i nakken på den. Mange
afspillere kan vist slet ikke opgraderes.

/Nikolaj

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 06-05-03 21:29

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote in message

> Gør mp3 det,- eller er du mere til .ogg vorbis?

Det vigtigste er at der er god software understøttelse til formatet. Det er
der til mp3, men ikke til aac. Det kan selvfølgelig komme.

På længere sigt tror og håber jeg på ogg fordi det er et frit format. Man
skal ikke betale apple $15000 for at få lov til at udvikle software til det.
Licensdetaljerne står på www.aac-audio.com.

Simon

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-05-03 06:44

Simon Hiort-Lorenzen skrev:

> Det gider jeg heller ikke. Jeg vil vælge min afspiller selv.

Mon ikke der kommer flere afspillere?

Desuden: Når vi taler om, hvorvidt det bliver en succes, så tror jeg, at
du er speciel. De fleste vil bare have en "god" afspiller; de er mere
ligeglade med, om de kan vælge mellem flere - bare den, de kan vælge er
god (og iTunes ér god).

> Jo, men aac opfylder ikke mine behov.

Ærgerligt for dig. Men igen: Det opfylder de flestes behov.

Det forekommer mig, at du tror (håber), at AppleMusic's succes eller
manglende samme hænger mere sammen med dine - efter min opfattelse lidt
specielle - behov end med "de flestes" behov.

> Min pointe er bare at itunes får stærkere konkurrence fra de ulovlige
> tjenester på pc end på mac.

Det har du sikkert ret i. Men jeg tror fint, at der kan være plads til
begge ting og også til andre kanaler med lovlig musik.

> Ja, jeg tror bare ikke resultatet bliver nær så godt for windows computere.

Sikkert ikke forholdsmæssigt (i forhold til antallet af
Mac-brugere/Windows-brugere), men da der er så mange flere
Windows-brugere end Mac-brugere, så behøver det ikke at betyde så meget.

> [...]
> igennem mange år, især til windows computere. Derfor er mp3 formatet bedst
> for mig og IMO de fleste windows brugere.

Jo, så længe formatet er "Mac-only", så er mp3 da et bedre valg.

Selv når der kommer en eller flere gode afspillere til Windows, vil der
sikkert stadig være masser af behov for mp3 og også andre formater. Ja,
iTunes er jo stadig først og fremmest en mp3-afspiller (hvor man let kan
"rippe" fra cd og let kan brænde cd'er). Men selv om man bruger mp3 til
nogen ting, så udelukker det jo ikke, at man til noget musik (nemlig
den, man har købt i AppleMusic) bruger et andet format. Vi bruger jo
også i andre tilfælde flere forskellige formater, uden at det giver
problemer eller generer os (f.eks. både gif og jpg til web).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 07-05-03 17:03

> Det forekommer mig, at du tror (håber), at AppleMusic's succes eller
> manglende samme hænger mere sammen med dine - efter min opfattelse lidt
> specielle - behov end med "de flestes" behov.

Mine behov er ikke så specielle. Jeg vil bare have en afspiller der passer
til dem, og hvis jeg skal have det, og hvis jeg skal have det så skal jeg
have et udvalg i software. Jeg har selvfølgelig ikke brug for mere end en
afspiller af gangen Det samme gælder hardware afspillere, brænder
programmer, og diverse andet musik software. Alt det vil jeg (og alle andre
windowsbrugere) blive nødt til at skifte ud for at vi kan bruge aac som vi
har brugt mp3.

Så må vi se hvor mange andre afspillere der kommer. Jeg har vist nævnt noget
om aac formatets licensaftaler et andet sted, der (så vidt jeg har forstået)
kræver at man betaler $15000 for at få lov til at udvikle software (og
hardware) til formatet. Det vil jo begrænse mængden af gratis/billigt
software en hel del.

> Jo, så længe formatet er "Mac-only", så er mp3 da et bedre valg.

Også når der kun er 1-2 aac programmer og hundredevis af mp3 programmer.
(som folk kan vælge imellem, ikke installere allesammen )

> den, man har købt i AppleMusic) bruger et andet format. Vi bruger jo
> også i andre tilfælde flere forskellige formater, uden at det giver
> problemer eller generer os (f.eks. både gif og jpg til web).

Ja, men det betyder ikke det er nemt at indføre et nyt format. Jpg og gif
har jo været defacto standart i mange år i browsere. Det betyder
selvfølgelig ikke at det ikke kan lade sig gøre. Det er jo gjort delvist på
mac'en allerede. Men der er jo heller ingen alternativer nu (ud over de
gratis, ulovlige tjenester).

Bottomline: Jeg vil se aacs succes på pc'en før jeg tror på den.

Simon

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 06-05-03 19:58

On Tue, 6 May 2003 18:27:04 +0200, "Simon Hiort-Lorenzen"
<none@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
>f.eks. Kazaa. Man kan heller ikke lægge filerne over på sin mp3-afspiller,

iTunes som andre skriver. QT er ikke en optimal afspiller nej.

Butikken fungerer genialt. Man køber lytter osv. inde fra programmet.
Det kører lynhurtigt. Der er en masse feauteres man kan søge musikken
på.
Man skal bare registrere sit Visa én gang og så klikke når man vil
købe et nummer eller hel cd. Lytning er gratis
Pris 0.99$ for et nummer og 9.99$ for en hel cd.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 07-05-03 23:08

> [...]
> Og så er det endda kun MacOS brugere i US der kan bruge det indtil nu.
> Det går da amok når Win-versionen kommer!

Er der nogen, som har lyttet til AAC-formatet under gode forhold? Jeg kan
se, at de kører i 128 kbps ifølge hjemmesiden. Desuden skriver de, at
"audiofile blev overraskede over, at det virkelig kun var 128 kbps", en
oplysning, som jeg ikke kan bruge til en hujende fis.

Jeg formoder, at formatet sikkert lyder fint til de flestes behov, men jeg
har nu ikke meget lyst til at betale for at få musik i et ringere format,
som desuden er mere flygtigt (skal brændes ned på en CD-R, risikerer at
ryge, hvis harddisken dør).

/Nikolaj