Vindruer i drivhus
Fra : BSL

Dato : 06-05-03 09:02

Hej

Jeg vil gerne have vindruer ( både blå og grønne) i mit drivhus (ca 12m2),
men da jeg sagde det til min far var hans bemærkning, at når man har vin i
drivhuset, er det fordi man ikke vil have andet.

Er de så pladskrævende? at jeg må opgive tanke når jeg smtidig gerne vil
dyrke andet.

Hilsen Birgitte

Fra : Anette

Dato : 06-05-03 10:28

BSL <fjerndettemail@sembach.dk> wrote:

> Er de så pladskrævende? at jeg må opgive tanke når jeg smtidig gerne
> vil dyrke andet.

Hej Birgitte

Vi har en stor gammel vin i drivhuset ( 10m2 af den slags der har en side op
ad huset, sydvendt)
og der er masser af plads til alt mulig andet også.
Af "gulvplads" fylder vinen ca ½ m2...men gror så op under loftet og breder
sig en hel del.
Mon ikke din far har tænkt at - hvis den får lov - så skygger vinens mange
smågrene, skud og stor blade for meget til at andet kan gro.?
Vi holder vores vin rimeligt nede ved at klippe de længste skud af, men det
giver alligevel en god (loft)skygge til tomater, agurker,chilli og peber så
de ikke bliver svedet helt af på de varmeste dage.

God fornøjelse

/ Anette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-05-03 10:40

"BSL" <fjerndettemail@sembach.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men da jeg sagde det til min far var hans bemærkning, at når man har vin i
> drivhuset, er det fordi man ikke vil have andet.

Jeg har ikke selv drivhus, så jeg har ikke egne erfaringer, men flere af
mine venner har vin i drivhus uden de store problemer. De er allesammen
plantet i et hjørne, så rødderne efter nogle år kan brede sig uden for huset
og dermed mindsker behovet for vanding m.v. Tilvæksten styres med en
beskæresaks, man skal være efter den hele sommeren igennem. De vokser op
langs hjørnet og løber under kippen af taget. Det fungerer fint.
Jeg tror dog at det er lidt i overkanten med to planter i et hus på 12m2.
Har du overvejet at plante den ene på friland?
Jeg har en vin på en sydvendt mur (blå druer, jeg kender ikke sorten) og det
fungerer fint. I de ti år vi har kendt hinanden, er druerne nået at modnes,
og den producerer som oftest mange flere druer end jeg kan nå at spise. Så
er der også lidt til fuglene .o)
mvh Carsten

Fra : Henrik

Dato : 06-05-03 15:15

Hej Birgitte !

Jeg kan kun tilslutte mig hvad de andre siger. Jeg har selv et drivhus på
kun 6 m2 og har aldrig haft problemer, du skal selvfølgelig sørge for at
holde den nede, og klippe den rigtig, men ellers skulle det ikke være
problematisk.
min er 20 år, står i hjørnet og gav sidste år 55 klaser blå druer af den
søde slagt ( og hvad sort er det så ?, jeg ved det ikke , men de smager
godt )
så rigtig god fornøjelse.

Henrik

Fra : fa.dk

Dato : 06-05-03 20:54

"BSL" skrev d. 06-05-03 09:02 dette indlæg :
> [...]
> drivhuset, er det fordi man ikke vil have andet.
>
> Er de så pladskrævende? at jeg må opgive tanke når jeg smtidig gerne

Hej Birgitte
Også en kommentar fra mig. Jeg har i årevis haft en blå vindrue i et
drivhus - ja, 6 - 8 m2 vist og har dyrket alt muligt andet.
Jeg har plantet den midt på en langside - udenfor og ført den under
drivhuset og ind. Det er meget sjældent, jeg vander den. Ud over at jeg
gerne ville have vindruer, manglede jeg skygge for de øvrige planter i
den varmeste tid.
De første år sørgede jeg for at lede de længste skud rundt i hele huset
langs toppen og langs det skrå tag og vægge - ud over toppen 3 steder.
Når planten har sat klaser, klipper jeg af umiddelbart over klaserne -
og fjerner alle "vildskud". Og så klipper jeg vist en enkelt gang mere
i sæsonen.
Jeg har en "Frankenthaler" og den giver hvert år langt over 100 klaser -
og de er meget velsmagende. (Jeg bliver pludselig i tvivl om navnet, for
jeg har en grøn drue udenfor - og mener, det er "Schuyler"; har jeg nu
fået byttet om på navnene?)
Jeg vil også mene, at 2 er for mange.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Lund

Dato : 06-05-03 23:18

Hejsa
Schüler er en god blå drue, der også kan dyrkes ude
Som grøn drue vil jeg anbefale Himrod som jeg synes smager fantastisk godt.

Jeg har begge i et mindre halvtags-drivhus, hvor de løber langs
væggen-loftet fra hver side, og med tomater under. Jeg får nok ikke de
sidste tomater med da der ikke er så meget plads i højden.

mvh. Lars

-----------------------------------

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-05-03 22:06

> [...]
> drivhuset, er det fordi man ikke vil have andet.
>
> Er de så pladskrævende? at jeg må opgive tanke når jeg smtidig gerne vil

Jeg er enig i de øvrige indlæg.
Hvis drivhuset ikke har en særlig dyb sokkel kan den
udmærket plantes i et hjørne af drivhuset. Gran et dybt hul
og fyld noget kalkholdigt byggeaffald ned i hullet.
Jeg har 3 slags vin i en hus på 12 kvm, de tager ikke
mere plads op end der kan være både tomater og fersken.
En gamle sort Frankelthaler giver enormt udbytte - den er sen,
derfor skal antal klaser reguleres. Den smager enormt godt
- ikke for sød, hvis sommeren ellers er god og man fjerner
bladene over klaserne.
Den går meget fint sammen med de nyere og tidligere
sorter.
Vindruer kan man ikke undvære i et drivhus.

Per A. Hansen

Fra : BSL

Dato : 13-05-03 15:04

Hej

Mange tak for alle svarene. Nu er jeg på vej over at købe vindrueplanter.

Hilsen Birgitte