/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
vedr.Toxan plænerens
Fra : Martin Kirk


Dato : 06-05-03 07:28


Hej Gruppe
Jeg har i går efter arb kl. 19. brugt Toxan plænerens efter opskriften , nu
regner det meget og jeg vil gerne vide om jeg kan forvente samme virkning
som hvis det ikke regner ? (bange for at virkningen bliver skyllet væk)

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk



 
 
Frederiksen (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Frederiksen


Dato : 06-05-03 19:40

> Jeg har i går efter arb kl. 19. brugt Toxan plænerens efter opskriften ,
nu
> regner det meget og jeg vil gerne vide om jeg kan forvente samme virkning
> som hvis det ikke regner ? (bange for at virkningen bliver skyllet væk)

Hvis det holdt tørt i 6 timer, så betyder det ikke noget, men begyndte det
at regne før, så kan du godt have mistet noget af effekten. Det afhænger af
hvornår det begyndte at regne og hvor meget.

Det er altid en god idé at checke vejrudsigten inden man sprøjter - ellers
render giften i jorden uden at gøre nytte, og den er jo dyr nok.

Mvh Maria



Mads Lie Jensen (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 06-05-03 19:47

On Tue, 6 May 2003 08:28:08 +0200, "Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk>
wrote:

>Jeg har i går efter arb kl. 19. brugt Toxan plænerens efter opskriften , nu
>regner det meget og jeg vil gerne vide om jeg kan forvente samme virkning
>som hvis det ikke regner ? (bange for at virkningen bliver skyllet væk)

Så vidt jeg husker står der på Toxan-flasken hvor længe det skal være
tørvejr efter brug. Noget siger mig 6 timer, men det kan godt være noget
andet jeg tænker på. Bruger ikke selv plænerens, det slår jo de smukke
troldhekse ihjel

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Lars (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 06-05-03 20:43


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
news:qm0gbvg24neo605hdufur35nm8jkd7u324@4ax.com...
> Så vidt jeg husker står der på Toxan-flasken hvor længe det skal være
> tørvejr efter brug. Noget siger mig 6 timer, men det kan godt være noget
> andet jeg tænker på. Bruger ikke selv plænerens, det slår jo de smukke
> troldhekse ihjel
>

Hvad pokker er en troldheks?

/Lars



Mads Lie Jensen (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 06-05-03 20:58

On Tue, 6 May 2003 21:43:23 +0200, "Lars" <arthurdent44@hotmail.com>
wrote:

>> andet jeg tænker på. Bruger ikke selv plænerens, det slår jo de smukke
>> troldhekse ihjel
>
>Hvad pokker er en troldheks?

I resten af landet går de under navnet mælkebøtte Her hedder de
troldhekser.
På samme måde kaldes de vist løvetand andre steder i landet.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Per A. Hansen (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 06-05-03 22:15


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:is4gbv4re00k946qpier3uol67c3gv06k3@4ax.com...
> On Tue, 6 May 2003 21:43:23 +0200, "Lars" <arthurdent44@hotmail.com>
> wrote:
>
> >> andet jeg tænker på. Bruger ikke selv plænerens, det slår jo de smukke
> >> troldhekse ihjel
> >
> >Hvad pokker er en troldheks?
>
> I resten af landet går de under navnet mælkebøtte Her hedder de
> troldhekser.
> På samme måde kaldes de vist løvetand andre steder i landet.

Planten hedder faktisk Løvetand!
Den er nu ikke særlig pæn i en græsplæne - kun et
meget kort tidspunkt når blomsterne at åbne sig - og
så er der tid for plæneklipperen.
Mælkebøtte og Bellis er nogle meget ufordragelige planter, der
ikke tåler andre i nærheden. Derfor egner de sig langt bedre
i et bed. Ikke sært at disse terrorister blandt planter er
upopulære blandt mange haveejere.


--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen



Mads Lie Jensen (07-05-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 07-05-03 21:29

On Tue, 6 May 2003 23:14:51 +0200, "Per A. Hansen"
<xxper.hansen@get2net.dk> wrote:

>> På samme måde kaldes de vist løvetand andre steder i landet.
>
>Planten hedder faktisk Løvetand!
>Den er nu ikke særlig pæn i en græsplæne - kun et

Det er vi så svært uenige om
Til gengæld kan vi godt blive enige om at man næppe kan kalde det en
græsplæne hvis der er mange troldhekser i.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Martin Kirk (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Martin Kirk


Dato : 06-05-03 21:41


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så vidt jeg husker står der på Toxan-flasken hvor længe det skal være
> tørvejr efter brug. Noget siger mig 6 timer, men det kan godt være noget
> andet jeg tænker på.

Hej Mads
Der står ikke noget på Toxan-flasken om tørvejr men jeg ved med sikkerhed
der var tørvejr i 5 timer (godnat tid ) det var næste morgen kl. 7 det
regnet meget jeg ved ikke hvornår det er startet.Men i dag kl. 19 .(24 timer
efter så alle ¨¨smukke troldhekse¨¨ sølle ud men ikke døde)

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk



Philip Oest Møller (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Philip Oest Møller


Dato : 06-05-03 21:40

> Der står ikke noget på Toxan-flasken om tørvejr men jeg ved med sikkerhed
> der var tørvejr i 5 timer (godnat tid ) det var næste morgen kl. 7 det
> regnet meget jeg ved ikke hvornår det er startet.Men i dag kl. 19 .(24
timer
> efter så alle ¨¨smukke troldhekse¨¨ sølle ud men ikke døde)

Jeg har akkurat handlet Toxan plænerens og der står der 6 timer inden regn.
Der er dog flere forskellige emballager til samme produkt har jeg bemærket.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller



"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"




Martin Kirk (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Martin Kirk


Dato : 06-05-03 22:00


"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse >

> Jeg har akkurat handlet Toxan plænerens og der står der 6 timer inden
regn.
> Der er dog flere forskellige emballager til samme produkt har jeg
bemærket.
>
Hej Philip
Jeg har købt bilkas tilbud 1 liter pris 149,-kr. der er til 4 års forbrug
til min græsplæne,så jeg håber det ikke bliver for gammel .

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk



Frederiksen (07-05-2003)
Kommentar
Fra : Frederiksen


Dato : 07-05-03 21:38

> Jeg har købt bilkas tilbud 1 liter pris 149,-kr. der er til 4 års forbrug
> til min græsplæne,så jeg håber det ikke bliver for gammel .

Sådan en lille græsplæne vil jeg også have *S*
Jeg købte for 1000 kr, og der var kun lige nok.

Mvh Maria



Mads Lie Jensen (07-05-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 07-05-03 21:31

On Tue, 6 May 2003 22:41:01 +0200, "Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk>
wrote:

>Der står ikke noget på Toxan-flasken om tørvejr men jeg ved med sikkerhed
>der var tørvejr i 5 timer (godnat tid ) det var næste morgen kl. 7 det
>regnet meget jeg ved ikke hvornår det er startet.Men i dag kl. 19 .(24 timer
>efter så alle ¨¨smukke troldhekse¨¨ sølle ud men ikke døde)

Det ville nok også være lidt meget at forlange at de skulel dø på bare
24 timer.... jeg tror du kan tage det helt roligt og bare vente på de
forsvinder.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Jakob Bock (07-05-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 07-05-03 08:17

Per A. Hansen skrev:

> Planten hedder faktisk Løvetand!

Ikke ifølge den for nyligt udgivne og af Plantedirektoratet
udarbejdede "Anbefalede plantenavne". Også her går Taraxacum under
navnet mælkebøtte.

Til Mads: Her i Sønderjylland har jeg også ofte hørt det der "oversat"
svarer til troldblomst.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Renate Jacobsen (07-05-2003)
Kommentar
Fra : Renate Jacobsen


Dato : 07-05-03 08:55


"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:b9abtr$obk$1@sunsite.dk...
> Per A. Hansen skrev:
>
> > Planten hedder faktisk Løvetand!
>
> Ikke ifølge den for nyligt udgivne og af Plantedirektoratet
> udarbejdede "Anbefalede plantenavne". Også her går Taraxacum under
> navnet mælkebøtte.

Ja, mon ikke Løvetand kommer af det tyske ord for denne dejlige gevækst,
nemlig Löwenzahn?

>
> Til Mads: Her i Sønderjylland har jeg også ofte hørt det der "oversat"
> svarer til troldblomst.
>
> --
> Venlig hilsen
> Jakob Bock

Hmmm, den oversættelse har jeg da aldrig hørt. Der hvor jeg kommer fra
(Broager), hedder planten trollkun (aner ikke om man kan tale om
"retstavning" på sønderjysk. Oversat ville det vel være troldkone.......

Kært barn har som bekendt mange navne.

Mvh. Renate



Per A. Hansen (09-05-2003)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 09-05-03 17:36


"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse news:b9abtr$obk$1@sunsite.dk...
> Per A. Hansen skrev:
>
> > Planten hedder faktisk Løvetand!
>
> Ikke ifølge den for nyligt udgivne og af Plantedirektoratet
> udarbejdede "Anbefalede plantenavne". Også her går Taraxacum under
> navnet mælkebøtte.

Det er korrrekt - den hedder begge dele ifølge
Raunkjærs Ekskursions Flora ( og flere andre floraer!)
Her står:
Taraxacum. Mælkebøtte, Løvetand.
( Og derefter ca. 80 forskellige arter af planten)
At man anbefaler det mere kendte navn Mælkebøtte
er meget naturligt, Løvetand er sikkert et meget
ældre navn. Men navnet er skam korrekt i forhold
til Troldheks, der sikkert er et ret lokalt , men meget
morsomt navn.


--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen



Jakob Bock (07-05-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 07-05-03 09:54

Renate Jacobsen skrev:

> Hmmm, den oversættelse har jeg da aldrig hørt. Der hvor jeg kommer fra
> (Broager), hedder planten trollkun (aner ikke om man kan tale om
> "retstavning" på sønderjysk. Oversat ville det vel være troldkone.......

Ja, den har jeg også hørt om før. "Retstavning" på sønderjysk... der
findes faktisk et hefte med en hel del ord på henholdsvis sønderjysk,
dansk og tysk. Men nu er sønderjysk jo heller ikke bare sønderjysk.
Skulle jeg udtalte dit "trollkun", så ville "kun" lyde som "coon"
(amerikansk udtale).

Selv kommer jeg fra Haderslev/Aabenraa-egnen, og her kalder "vi" den
altså troldblomst.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Jakob Bock (07-05-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 07-05-03 21:34

Mads Lie Jensen skrev:

> On Tue, 6 May 2003 23:14:51 +0200, "Per A. Hansen"
> <xxper.hansen@get2net.dk> wrote:
>
>>Den er nu ikke særlig pæn i en græsplæne - kun et
>
> Det er vi så svært uenige om

Jeg har også en svaghed for den. Jeg havde ellers sat mig for at
"udrydde" den i år (mælkebøttejern), men har nu "fredet" mælkebøtterne
i et hjørne af plænen. De er simpelthen *for* flotte, nu hvor de står
i fuld blomst -- og det bliver jo kun bedre af at der er mange. Bierne
er også glade for dem.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Mads Lie Jensen (08-05-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 08-05-03 08:17

On Wed, 07 May 2003 22:33:53 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>>>Den er nu ikke særlig pæn i en græsplæne - kun et
>>
>> Det er vi så svært uenige om
>
>Jeg har også en svaghed for den. Jeg havde ellers sat mig for at
>"udrydde" den i år (mælkebøttejern), men har nu "fredet" mælkebøtterne
>i et hjørne af plænen. De er simpelthen *for* flotte, nu hvor de står
>i fuld blomst -- og det bliver jo kun bedre af at der er mange. Bierne
>er også glade for dem.

Jeg kæmper hvert år en ulige kamp med dem. Der kommer massevis op i mine
blomsterbede her i foråret. De er kæmpestore, men jeg render rundt et
par aftner hver uge og plukker dem med et tidseljern. Og så slæber jeg
dem med op til kaninerne på arbejdet. Men de kan slet ikke æde alle de
troldhekser jeg har, og når først de er afblomstret, så gør jeg ikke så
meget ud af at fjerne dem længere.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Jakob Bock (09-05-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 09-05-03 18:45

Per A. Hansen skrev:

> Det er korrrekt - den hedder begge dele ifølge
> Raunkjærs Ekskursions Flora ( og flere andre floraer!)

Netop. Og dette er jo en af grundene til, at man har udarbejdet
"Anbefalede plantenavne".

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Mads Lie Jensen (09-05-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 09-05-03 21:16

On Fri, 09 May 2003 19:45:03 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Netop. Og dette er jo en af grundene til, at man har udarbejdet
>"Anbefalede plantenavne".

Er det en bog som kan købes eller er det noget som kan downloades et
sted? Det lyder som en man skal have...

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Jakob Bock (09-05-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 09-05-03 21:53

Mads Lie Jensen skrev:

>>Netop. Og dette er jo en af grundene til, at man har udarbejdet
>>"Anbefalede plantenavne".
>
> Er det en bog som kan købes eller er det noget som kan downloades et
> sted? Det lyder som en man skal have...

Du finde en anmeldelse af bogen her:

http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/boeger/514.html

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste