THX eller ej
Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 04:40

Hermed et lille (eller måske ikke så lille) oplæg til debat om THX-
certificering af biografsale.

Som det nok er de fleste aalborgensere bekendt, er Nordisk Film
Biografer i gang med at opføre et nyt biografcenter i Aalborg.
Det er endnu ikke afgjort, om en eller flere sale i dette center
skal THX-certificeres. Undertegnede er medlem af teknikergruppen
i NFB, og jeg kunne derfor godt tænke mig at høre lidt om, hvor
stor vægt detagerne i dk.kultur.film tillægger THX-certificeringen
af biografsale.

Først lidt baggrund:
Firmaet THX blev i 1983 oprettet som en underafdeling af Lucasfilm.
George Lucas fik akustikeren Tomlinson Holman til at skitsere en
kvalitetsnorm for lydanlæg i biografer, som skulle sikre, at publikum
i en THX-godkendt biograf var sikret den lydoplevelse, som filmens
instruktør og tonemester havde tænkt sig. Denne norm indeholdt
mange fornuftige tiltag, som var med til at give lydkvaliteten i
rigtig mange biografer et stort skub i den rigtige retning.

I dag er historien imidlertid en anden. 60% af aktierne i THX er
nu ejet af Creative Labs (ja, det er dem der laver lydkort til pc'er),
og THX-logoet ses på alt muligt andet end biografer. Det kan derfor
ikke undre, at der hos den almindelige forbruger er en temmelig
udbredt forvirring omkring, hvad THX-konceptet egentlig står for.
Endvidere konstrueres stort set alle nye biografer i dag efter
et sæt kvalitetsnormer, som er mindst lige så skrappe som THX-normen
- uanset om biografen så rent faktisk bliver certificeret eller ej.
Betydningen af THX-certificeringen er derfor i stor udstrækning
forsvundet.

Som en konsekvens af dette er mange større biografkæder begyndt
at indskrænke samarbejdet med THX betydeligt. Som et eksempel
kan nævnes, at Cinemaxx-kæden i starten af 2002 helt droppede
THX-godkendelsen af alle deres sale. Læs dette lille interview
med den tekniske chef for Cinemaxx, Oliver Pasch, hvor han
blandt andet forklarer baggrunden for denne disposition:
I Sverige har biografkæden SF gjort noget tilsvarende, og det
samme har Finnkino i Finland. Tilsyneladende er det en tendens,
som ses for mange større biografkæder rundt omkring. THX har
åbenbart også set, hvor det bærer hen, for for nylig fyrede
THX en tredjedel af deres teknikere.

NFB er også i gang med at skære ned på antallet af THX-godkendte
sale. F.eks. har alle 9 sale i Biocity Århus hidtil været THX-
godkendte, men for eftertiden er det meningen, at kun sal 1
skal have THX-skiltet siddende. Det er vigtigt at understrege,
at dette *ikke* betyder en forringelse af kvaliteten i de
resterende otte sale. Alt det tekniske udstyr er det samme, som
det hele tiden har været. Den eneste forskel vil være, at der
ikke længere kommer til at sidde et lille plastic-skilt med
de forjættende tre bogstaver ved hver sal - og at der skal
sendes en noget mindre pose penge til THX hvert år.

For at vende tilbage til det kommende Biocity Aalborg, så bliver
det akustiske design i alle sale lavet af en "THX-godkendt arkitekt"
(han har været på kursus på Skywalker Ranch), som efterhånden har
tegnet en hel del THX-godkendte biografsale. Endvidere kommer alt
det tekniske udstyr til at være noget, man kan finde på THX's
"Approved Equipment List". Justeringen af udstyret vil blive
foretaget af teknikere, som er godkendt til at lave THX-certificeringer,
og de vil anvende det samme måleudstyr, som anvendes af THX's
egne teknikere. Med andre ord så vil alle salene i praksis bliver
opbygget præcis efter THX's specifikationer. Hvor stor vægt vil
I så som almindelige kunder i biografen lægge på, om det lille
plastic-skilt kommer til at sidde udenfor døren til salene?

Jeg må indrømme, at jeg personligt har den samme holdning, som
Oliver Pasch kommer med i interviewet, jeg linkede til længere
oppe. THX-certificering er i dag simpelthen spild af penge.
En THX-certificering er *dyr*. I konstruktionsfasen skal man
betale en temmelig stor sum penge for "konsulentbistand" til
THX. Denne konsulentbistand består i store træk af, at man fra
THX får nogle tegninger, som viser hvor højttalerne skal sidde
i hver sal. Det tror jeg altså godt, at vi selv kan finde ud af.
Derudover betaler man efterfølgende hvert år et gebyr for hver
certificeret sal for at bevare rettigheden til at have plastic-
skiltet siddende (OK, man får også nogle THX-trailere for pengene).
Det korte af det lange er, at man sender en hel del penge til
THX, som man i praksis får meget lidt retur for. Jeg ville meget
hellere bruge de samme penge på at indkøbe noget bedre lydudstyr
i stedet for bare at putte dem i Creative Labs pengetank.
THX har altid haft sloganet "THX - The Audience Is Listening".
En spøgefuld omskrivning, som meget godt svarer til den nuværende
situation, er: "THX - The Audience Is Paying".

Hvis man vælger *ikke* at THX-certificere, så er det naturligvis
vigtigt at have et sæt af egne kvalitetsnormer som erstatning for
THX-normen. En THX-certificeret sal er garanteret et tekniker-
besøg hvert år. I en ikke-THX-sal er man selvfølgelig nødt til
at have noget tilsvarende. Vi opererer allerede med sådanne
besøg i alle NFB-sale, og vi er i øjeblikket i teknikergruppen
i gang med at få nedskrevet et formaliseret normsæt, som vi dels
bygger på THX-normen samt diverse relevante ISO- og SMPTE-normer.
Det skulle gerne ende med, at vi har en kvalitetsnorm, som faktisk
er mere vidtgående end THX-normen.

Men hvad mener I? Er THX-skiltet vigtigt for jer, når I går i
biografen? Kan I høre eller se forskel på en THX-sal og en
ikke-THX-sal?

--
-- Torben.

Fra : Kong Kent

Dato : 06-05-03 04:57

<snip> Godt og forbandet aktuelt indlæg!

> Men hvad mener I? Er THX-skiltet vigtigt for jer, når I går i
> biografen? Kan I høre eller se forskel på en THX-sal og en
> ikke-THX-sal?

Ved sidstnævnte spørgsmål tror jeg ikke der er ret mange der kan svare ja.
Hvis en biografsal er fuldt udstyret med den seneste teknologi, tror jeg det
er svært at bedømme forskellen lige umiddelbart. Meen... der er jo forskel
på Imperial og så Sal 4 i "Bio5" i Ålborg, så visse steder kan man godt høre
forskel :)

Tilbage til emnet:

Jeg synes det er fantastisk, at I der skal bygge tager Jer tid til at skrive
et indlæg herinde, og spørge os fremtidige forbrugere til råds. Personligt
er jeg efterhånden blevet ligeglad med THX-certificeringen. Det var også
meningen, at det biografcenter der ligger 200 m. fra mit hus, Hjørring
BioCenter, skulle have THX-certificeringen. De nøjedes så bare med at bruge
pengene på udstyret, og sparede certificeringen væk, idet som du også
nævner; det bliver alt for dyrt og er ligegyldigt, da de danske teknikere
sagtens selv kan finde ud af at placere højtalerne korrekt.

Så min mening er klart den:

Spar de klistermærker og skilte væk, og brug i stedet de penge i sparer dér,
på en ekstra subwoofer, og en detektor der kan rive arme og ben af de
idioter der har deres mobiltelefoner tændt inde i biografen. :)

Glæder mig meget til at indvie biografen med Jer når den tid kommer!!

Kent Kirkegaard Jensen.
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!
http://www.f1journal.com - entusiasternes site.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 06:15

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> writes:

> [...]
> umiddelbart. Meen... der er jo forskel på Imperial og så Sal 4 i
> "Bio5" i Ålborg, så visse steder kan man godt høre forskel :)

Absolut. Jeg er udmærket klar over, at kvaliteten i de mindste sale
i vore nuværende biografer i Aalborg ikke er noget at prale af. Det
er jo også derfor, at vi bygger nogle nye.

> Jeg synes det er fantastisk, at I der skal bygge tager Jer tid til at
> skrive et indlæg herinde, og spørge os fremtidige forbrugere til
> råds.

Jeg vil da langt hellere tage debatten nu, frem for at få skældud
her i gruppen over eventuelle manglende THX-skilte, når vi *har*
bygget skidtet.

> Personligt er jeg efterhånden blevet ligeglad med
> THX-certificeringen.

Det glæder mig meget at høre. Det var faktisk tildels dit indlæg i en
anden tråd, hvor du nævner noget om den nye biograf og THX-skilte,
som fik mig til at skrive hele den lange smøre.

> [...]
> bliver alt for dyrt og er ligegyldigt, da de danske teknikere sagtens
> selv kan finde ud af at placere højtalerne korrekt.

Lige præcis. Der er så mange andre måder, man kan bruge de penge mere
fornuftigt på. Bare for at tage et eksempel: Det er jo lækkert, at
alle vi med normal hørelse kan nyde alt det moderne digitale tju-bang-
lyd i biograferne, men der er også andre, man bør tage hensyn til -
f.eks. hørehæmmede. Vi installerer teleslynger i samtlige sale,
således at også høreapparat-brugere kan få en fornuftig lydoplevelse.
Jeg ville synes, at det ville være en meget forkert prioritering, hvis
man f.eks. havde sparet disse teleslynger væk for at få råd til THX-
godkendelser.

> [...]
> sparer dér, på en ekstra subwoofer, og en detektor der kan rive arme
> og ben af de idioter der har deres mobiltelefoner tændt inde i

God idé.

> Glæder mig meget til at indvie biografen med Jer når den tid kommer!!

Vi glæder os også til at se dig som kunde, når vi igen kan komme
til at konkurrere med Hjørring kvalitetsmæssigt. Og hvis du gerne
vi have en rundvisning "bag kulisserne" (operatørrum og den slags),
så sender du mig bare en mail, når vi engang har åbnet. Det gælder
i øvrigt også andre teknik-interesserede nordjyder. Jeg er sikker
på, at vi får lavet os en flot biograf, så jeg vil meget gerne
vise den frem, når den tid kommer.

--
-- Torben.

Fra : Louby

Dato : 06-05-03 13:35

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ville synes, at det ville være en meget forkert prioritering, hvis
> man f.eks. havde sparet disse teleslynger væk for at få råd til THX-

Teleslynge er noget jeg gerne vil tilslutte mig, og ville ønske det kom med
i en evt. ny skandinavisk certificering som et krav. Jeg er selv døv på det
ene øre og lidt nedsat på det andet, men bruger ikke høreapparat endnu, så
om det er THX eller andet er fuldstændigt ligegyldigt for mig, da alt er
"mono" for mig.
Min kone er svært tunghør og ser derfor kun danske film hjemme, da
undertekster er nødvendigt for at følge med (de er også nødvendige for mig
for at "høre" det hele). Når vores søn skal se en film i biffen er det
derfor næsten altid mig der ser den med ham, for hun gider selvfølgelig
ikke spilde 1½ time på noget hun ikke kan forstå et pløk af. Er der derimod
teleslynge installeret vil hun have en chance for at kunne følge med og
forstå en del af filmen, men da hun også bruger mundaflæsning som støtte for
forståelsen, er det ikke 100% hun vil få fat i. Men hun vil da kunne få den
oplevelse det er at se sjove film sammen med vores søn.

Mvh Louby

Fra : Bjan

Dato : 06-05-03 06:28

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> idioter der har deres mobiltelefoner tændt inde i biografen. :)
>
> Glæder mig meget til at indvie biografen med Jer når den tid kommer!!

Jeg kan tilslutte mig Kents holdning, og tilføje:
Det er for mig mere vigtigt hvilket ry biografen har, end hvilken "teknisk
markering" den har.
MVH Bjarne.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-05-03 22:35

On Tue, 6 May 2003 05:57:12 +0200, "Kong Kent"
<kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote:

>Spar de klistermærker og skilte væk, og brug i stedet de penge i sparer dér,
>på en ekstra subwoofer, og en detektor der kan rive arme og ben af de
>idioter der har deres mobiltelefoner tændt inde i biografen. :)

Det kunne dog være interessant at høre nærmere angående
budgetteringen.

Det lyder jo næsten som om, THX-certificeringen efterhånden tages fra
markedsføringsbudgettet, fremfor produktionsbudgettet. I så fald er
det ikke sikkert at penge skifter pulje, bare på grund af dette.

Det er dog blot tankespind, men med den beskrivelse af THX-processen,
så lyder det næsten som den måde, man "burde" budgettere på - hvis man
altså ville springe med på THX-legen.

--
- Peter Brodersen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 22:57

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Det kunne dog være interessant at høre nærmere angående
> budgetteringen.

Jeg kan desværre ikke bidrage med noget i den retning. Ikke fordi jeg
ikke må eller vil, men simpelthen fordi jeg ikke ved så forfærdeligt
meget om de pengemæssige ting. Jeg er bare tekniker.

> [...]
>
> Det er dog blot tankespind, men med den beskrivelse af THX-processen,
> så lyder det næsten som den måde, man "burde" budgettere på - hvis man

Det lyder som en rimelig antagelse. THX (og andre mulige kommende
standarder) er jo markedføringsværktøjer. Når man ser koldt og kynisk
på det, så drejer det sig bare om at lokke flere kunder til ved at
reklamere med, at man har bedre teknisk kvalitet end konkurrenterne.

--
-- Torben.

Fra : LA2

Dato : 06-05-03 06:13

> [...]
> certificering af biografsale.

> biografen? Kan I høre eller se forskel på en THX-sal og en

Kan høre forskel på god og dårlig lyd i biografen, men vil ikke kunne afgøre
hvorvidt en sal er THX certificeret.
Men jeg mener at der er behov for en fælles standard, der ikke nødvendigvis
behøver at være THX certificering. Det der tit er problemet med interne
normer, er at de ofte skrider i negativ retning når fx konjunkturen er for
nedadgående eller der kommer en ny ledelse. Er det ikke muligt at skabe en
fælles dansk/nordisk norm?
Kort fortalt tror jeg ikke I, eller andre enkelte aktører kan opretholde en
høj standard på lydsiden over tid, når der ingen sanktioner er for at slække
på kravene.

LA2

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 06:31

"LA2" <ltour_@hotmail.com> writes:

> [...]
> de ofte skrider i negativ retning når fx konjunkturen er for
> nedadgående eller der kommer en ny ledelse.

Ja, det er en rimelig pointe, du har der.

> Er det ikke muligt at skabe en fælles dansk/nordisk norm?

Det med en fællesnordisk norm har faktisk været på tale. Der snakkes
lidt sammen mellem de tekniske folk i de forskellige nordiske
biografkæder, og dette punkt har været diskuteret. Jeg tør ikke sige,
om det nogensinde bliver til noget.

> Kort fortalt tror jeg ikke I, eller andre enkelte aktører kan
> opretholde en høj standard på lydsiden over tid, når der ingen
> sanktioner er for at slække på kravene.

Nej, det kan der være noget om. Min tanke var, at når vi engang
bliver færdige med at formulere vores interne normer, så skal vi
have nogle små foldere eller lignende liggende i biografen, således
at interesserede kan læse, hvilke kvalitetskrav vi stiller til
salene. Samtidig ville man f.eks. kunne se, hvornår der sidst har
været kontrolbesøg.

Men du har naturligvis ret i, at det ikke giver nogen garanti for,
at vi ikke bevidst "fusker" med vores kontrolbesøg. På den anden
side, så har du faktisk heller ikke sådan en garanti i dag.
Den årlige recertificering af NFB's THX-godkendte sale bliver
for det meste foretaget af en NFB-ansat tekniker, så hvis han var
en slem fyr, så kunne han sådan set fuske med recertificeringerne
allerede nu.

--
-- Torben.

Fra : Don G.

Dato : 06-05-03 12:07

> [...]

> lidt sammen mellem de tekniske folk i de forskellige nordiske
> biografkæder, og dette punkt har været diskuteret. Jeg tør ikke sige,

Jeps - jeg tror det er ret vigtigt for "almindelige" biografgængere (jeg
betragter ikke deltagerne i DKF som tilhørende i dette segment) at man kan
spotte eller genkende et kvalitetsstempel. Derfor kunne det være fedt om
nogle kloge lydteknikere kunne sætte sig sammen og definere nogle rammer for
en minimumskrav til lydkvaliteten. Man kunne jo lave det lidt a la
dogme-manifestet (IKKE rent teknisk!!!) men simpelthen lave et sæt
spilleregler som alle biografer kan adoptere hvis de har lyst. Det vil helt
sikkert kunne skabe publicity og på sigt ville man have et nyt - og gratis -
stempel/brand som man kunne smække på salene. Og jo flere aktører der
slutter op om konceptet - jo stærkere bliver det.

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : Lars Funck

Dato : 06-05-03 13:13

"Don G." <news@don-gSLETTES.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stempel/brand som man kunne smække på salene. Og jo flere aktører der
> slutter op om konceptet - jo stærkere bliver det.

Jeg tror at et gratis kvalitetsstempel er en utopisk ting. Der vil skulle
være en eller anden form for organisation bag en kvalitetsstempling af
biograferne, og da det i sagens natur skulle være en uafhængig organisation
kan jeg dårligt se at det kan gøres gratis. Der vil skulle opstilles
standarder, udarbejdes måder at teste på, laves markedsføring på konceptet
etc. det vil koste penge alt sammen.

MVH

Lars

Fra : Tim Christensen

Dato : 06-05-03 14:33

Lars Funck wrote:
> [...]
> biograferne, og da det i sagens natur skulle være en uafhængig organisation
> kan jeg dårligt se at det kan gøres gratis.

Som Torben sagde er det allerede deres egne teknikere som laver THX
kontrolbesøget, en gratis eller næsten gratis standard vil ikke forandre
ret meget med hensyn til troværdighed.

> Der vil skulle opstilles
> standarder, udarbejdes måder at teste på, laves markedsføring på konceptet
> etc. det vil koste penge alt sammen.

Hvis Nordisk Film osv. står bag har de jo allerede mange muligheder for
at reklamere for standarden uden at det koster alverden.

Mvh

Tim

Fra : Lars Funck

Dato : 06-05-03 14:53

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse

> Som Torben sagde er det allerede deres egne teknikere som laver THX
> kontrolbesøget, en gratis eller næsten gratis standard vil ikke forandre
> ret meget med hensyn til troværdighed.

Det har i hvert fald rykket ved min tiltro til THX standarden at jeg ved at
NFI selv står for kontrollen :)

> Hvis Nordisk Film osv. står bag har de jo allerede mange muligheder for
> at reklamere for standarden uden at det koster alverden.

Enig, men jeg ser jo netop værdien i en sådan standard fordi den _ikke_ er
opstillet og vedligeholdt af ejeren af biografen. THX standarden blev
udviklet af et filmselskab, og jeg kan godt tro på, at de ønsker en standard
der sikrer at deres film vises på den måde de ønsker at de skal vises på.
Jeg vil dog have svært ved at tage en biograf standard alvorligt når den er
opstillet af og kontrolleret af NFI. En sådan standard vil jeg tage som et
PR stunt.

MVH

Lars

Fra : Tim Christensen

Dato : 06-05-03 21:36

Lars Funck wrote:

> Jeg vil dog have svært ved at tage en biograf standard alvorligt når den er
> opstillet af og kontrolleret af NFI. En sådan standard vil jeg tage som et
> PR stunt.

100% enig i hvis det kun er NFI der står bag er ny certificering
ubrugelig, men en standard som der er bred enighed blandt konkurrerende
biografer som opretter en eller anden form for råd bestående af
repræsentanter fra de forskellige biografer som har til opgave at
fastsætte standarden.

Mvh

Tim

Fra : Don G.

Dato : 06-05-03 22:04

"Lars Funck" <Funck@deleteNetworldmedia.dk> skrev...
> [...]
> kan jeg dårligt se at det kan gøres gratis. Der vil skulle opstilles
> standarder, udarbejdes måder at teste på, laves markedsføring på konceptet

Ok - min formulering var dårligt valgt. Selvfølgelig er intet gratis, men
det kunne sikkert gøres for en brøkdel af THX-certificeringen.
Min umiddelbare tanke var egentlig at når en biograf valgte at melde en sal
ind i ordningen, så skulle de selv have sørget for at opfylde alle krav,
således at det relativt nemt kunne verificeres af et par andre -
uafhængige - personer i netværket.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 06-05-03 14:14

"LA2" skrev

> Kort fortalt tror jeg ikke I, eller andre enkelte aktører kan opretholde en
> høj standard på lydsiden over tid, når der ingen sanktioner er for at slække
> på kravene.

Jeg er enig i, at der ikke nødvendigvis behøver at stå 'THX' ved salene
- men det er på den anden side vigtigt for mig, at der ikke slækkes på
kvalitetskravene. Når jeg går i biografen, så er det altså for at få en
oplevelse, som jeg ikke kunne have fået på video/dvd.

Hidtil har det været en skuffende oplevelse stort set hver eneste gang at
gå i en af Nordisk Films biografsale her i Aalborg - der er i høj grad
brug for en kvalitetsforbedring! Men hvis der ikke samtidig sættes klare
standarder og procedurer for et løbende vedligehold og/eller
videreudvikling af kvalitetsniveauet, så vil det næsten uvægerligt dale i
løbet af et par år. Derfor er det uhyre vigtigt, at der bliver fastsat en
eller anden form for løbende 'certificering' - f.eks. lidt i stil med andre
virksomheders kvalitetsstyringssystemer?

Mvh. Erland

Fra : HKJ

Dato : 06-05-03 06:16

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message
> Men hvad mener I? Er THX-skiltet vigtigt for jer, når I går i
> biografen? Kan I høre eller se forskel på en THX-sal og en
> ikke-THX-sal?

For mig er god lyd vigtig. Hvis der står THX så ved jeg at der er gjort
noget for lyden. Hvis der ikke står noget, så sidder der måske kun to små
køkkenhøjtalere

En kort forklaring på hvad der er gjort for lyden vil nok være lige så godt
som et THX skilt. Med en forklaring tænker jeg på et eller andet skilt der
fortæller lidt om lydanlægget. Det vil vise at der er tænkt over det.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 06:35

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> writes:

> [...]
> som et THX skilt. Med en forklaring tænker jeg på et eller andet skilt der
> fortæller lidt om lydanlægget. Det vil vise at der er tænkt over det.

Jeps. Jeg forestiller mig noget i denne stil. En opremsning af typenumre
på forstærkere og højttalere og den slags siger måske nok ikke den
almindelige biografgænger så forfærdeligt meget, men den signalerer
da i det mindste, at vi ikke forsøger at skjule noget.

--
-- Torben.

Fra : Kong Kent

Dato : 07-05-03 04:48

> [...]
> almindelige biografgænger så forfærdeligt meget, men den signalerer
> da i det mindste, at vi ikke forsøger at skjule noget.

Lige præcis. Det er ikke sikkert Fru Jensen med hendes 3 børn får noget ud
af det, når de dasker ind for at se "Anja og Viktor", men for os der går op
i det vil det betyde noget, og Fru Jensen vil kunne se, at her er man ikke
bange for at fortælle omverdenen hvilke komponenter man bruger til at
fremtvinge et (forhåbentlig) imponerende lydbillede.

Det med at skrive hvilke forstærkere og højtalere der er i salene, virker
for mig som et sundt forslag.

Fra : rhexis

Dato : 06-05-03 14:49

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> For mig er god lyd vigtig. Hvis der står THX så ved jeg at der er
> gjort noget for lyden. Hvis der ikke står noget, så sidder der måske
> kun to små køkkenhøjtalere

THX er efterhånden så udvandet at det næsten kan være ligegyldigt.
Se f.eks. dette højttalersæt fra Creative:
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384597928

--
rhexis

Fra : Christian Kruse

Dato : 06-05-03 06:31

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
> Hermed et lille (eller måske ikke så lille) oplæg til debat om THX-
> certificering af biografsale.

Det betyder sådan set ikke det helt vilde for mig, da jeg
ikke er helt så audiofil til at høre en forskel på et par hertz
eller hvor meget det nu er. Alligevel er det vel en god ting
for den almene forbruger, der får en vis form for forsikring
på at det kommer til at lyde i henhold til standard, og ikke
som et sæt mono-højtalere?

--
Christian Kruse
Skribent @ www.filmzonen.dk

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 06-05-03 06:55

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message
SNIP

Jeg er også af den holdning at THX efterhånden er ligegyldigt.
Problemet må reelt være at få forbrugerne informeret om at biograferne
stadig lever op til de krav som THX stiller. Blot uden skiltet. Man kan
selvfølgelig så også diskutere hvorvidt den almindelige forbruger kender til
betydningen af THX, eller om det ikke er forbeholdt os film-nørder at gå op
i om en sal er certificeret eller ej.

Nej, skrot pengesækken til THX, men sørg for at overholde en standard så man
stadig får film og lyd i en fed kvalitet.
Til gengæld var forslaget om en detektor eller måske en dødsstråle til folk
med mobiltelefoner en fornuftig ting som jeg selv gerne vil bruge en 5-10
kroner ekstra af mine billetpriser på

Mvh Anders

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 07:21

"Anders B. Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> writes:

> Nej, skrot pengesækken til THX, men sørg for at overholde en standard
> så man stadig får film og lyd i en fed kvalitet.

Det glæder mig, at der efterhånden er flere, der er kommet med
udtalelser som ovenstående. Så var jeg heldigvis ikke den eneste
med den holdning.

> Til gengæld var forslaget om en detektor eller måske en dødsstråle
> til folk med mobiltelefoner en fornuftig ting som jeg selv gerne vil
> bruge en 5-10 kroner ekstra af mine billetpriser på

Behøver det at være så teknisk avanceret som detektorer og dødsstråler?
Kan vi ikke bare ansætte en meget stor kontrollør, som kommer ind i
salen og tæver folk med et baseball-bat, hvis deres telefon ringer?

--
-- Torben.

Fra : Lars Funck

Dato : 06-05-03 07:37

> [...]

> Kan vi ikke bare ansætte en meget stor kontrollør, som kommer ind i
> salen og tæver folk med et baseball-bat, hvis deres telefon ringer?

Den med baseball battet svarer overraskende godt overens med nogle ideer der
ved et par lejligheder er dukket op i mit sind :)

Men sådan rent teknisk... kunne man så ikke simpelthen blokere signalerne så
folks telefoner ikke kunne ringe. det er en teknik der længe har været
praktiseret blandt de ingeniører der bygger tunneler og broer i det ganske
land :)

MVH

Lars

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 07:54

"Lars Funck" <Funck@deleteNetworldmedia.dk> writes:

[snip - om mobiltelefoner:]

> Men sådan rent teknisk... kunne man så ikke simpelthen blokere
> længe har været praktiseret blandt de ingeniører der bygger tunneler
> og broer i det ganske land :)

Man kunne egentlig godt forestille sig, at man lavede salene til
radiodøde rum (Faraday bur). Det burde kunne lade sig gøre ved at
beklæde alle vægge, lofter og gulve med noget rimeligt fintmasket
kobbernet.

--
-- Torben.

Fra : David T. Metz

Dato : 06-05-03 10:02

Torben Simonsen skriblede:
> [...]
> radiodøde rum (Faraday bur). Det burde kunne lade sig gøre ved at
> beklæde alle vægge, lofter og gulve med noget rimeligt fintmasket

Jeg ved det findes implementeret i biografer (og teatre/kocertsale) i nogle
dele af verden. Jeg mener at have hørt at det findes i USA og Israel -
mener i hvert fald jeg så det var et israelsk firma der solgte en teknologi
som løser problemet (og det er ikke så omfattende som at lave et faraday
bur - det var noget med en slags "støjsendere" der blokerer for signalet.)

Hvis en biograf reklamerede med det ville det veje tungt i min vægtskål.
Jeg oplevede fx en råbe-diskussion tværs over salen i Imperial under "Road
to Perdition" (en af de stille scener for at det ikke skal være lyv) af
følgende tilsnit:

Bip-bip - "hallo - mumle-snakke-mumle-snakke"
"HOLD KÆFT DIN IDIOT - LÆG DEN TELEFON!"
"FUCK DIN MOR!"
"mumle-snakke-mumle-snakke-mumle-snakke-mumle-snakke-mumle-snakke-mumle-sna
kke-mumle-snakke-mumle-snakke-mumle-snakke-mumle-snakke-mumle-snakke-mumle-
snakke-"

Det forstyrrede mig længe efter og flere scener i filmen blev svært
forvrængede i min oplevelse.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Lars Funck

Dato : 06-05-03 10:15

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> snakke-"
>
> Det forstyrrede mig længe efter og flere scener i filmen blev svært

Hmmmm... igen kommer jeg til at tænke på det baseball bat :)

MVH

Lars

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 10:15

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> writes:

> [...]
> bur - det var noget med en slags "støjsendere" der blokerer for signalet.)

Ja, den slags findes. Prøv bare at søge på "cell phone jammer" på Google.
Imidlertid er de ulovlige i de allerfleste lande. Men man kunne da godt
blive fristet til at gribe til ulovligheder for at slippe for de
forbandede telefoner i biografsalene.

--
-- Torben.

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 06-05-03 10:03

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> enriched usenet with:

> [...]
> radiodøde rum (Faraday bur). Det burde kunne lade sig gøre ved at
> beklæde alle vægge, lofter og gulve med noget rimeligt fintmasket

Jeg har hørt, at de nye sale i Biocity i Århus er udstyret med Faraday-
bure. Ved du, om det er rigtigt?

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Marge Gunderson: "I'm not sure I agree with you a hunnert percent
on your policework, there, Lou."

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 10:22

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> writes:

> Jeg har hørt, at de nye sale i Biocity i Århus er udstyret med Faraday-
> bure. Ved du, om det er rigtigt?

Jeg ved det ikke, men jeg kan da prøve at forhøre mig om det.

Jeg regner det dog for at være ret usandsynligt, at man bevidst har
konstrueret salene som Faraday-bure, men det er da ret sandsynligt,
at der alligevel er temmelig radiodødt derinde. Gode, tykke betonmure
dæmper også GSM-signaler ret godt. Jeg ved da, at man i operatørrummene
i både Biocenter Kolding og Biocity Hillerød skal stå på nogle ganske
bestemte steder for at have bare en lillebitte chance for at få
signal på sin telefon. Det samme gør sig sikkert gældende i salene.

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 07-05-03 19:25

> [...]
> radiodøde rum (Faraday bur). Det burde kunne lade sig gøre ved at
> beklæde alle vægge, lofter og gulve med noget rimeligt fintmasket

Tillad mig at bryde ind med lidt insider viden på området; jo, det kan godt
lade sig gøre at lave et sådant rum. Jeg har set et på ca. 70m2. Men for
søren hvor skal der ikke meget til før at der kommer radio bølger ind! Med
alle døre lukket mister telefonerne fuldstændig kontakten til nettet. Hvis
man blot åbner døren 10cm, så er der allerede fin dækning, uanset hvor i
rummet man står!

Mvh. René

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-05-03 19:37

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> man blot åbner døren 10cm, så er der allerede fin dækning, uanset hvor i

Ja, det tror jeg gerne. Bølgelængden i luft for f.eks. GSM1800 er jo
kun omkring 17 cm, så det kan kravle ind af rimeligt små huller.

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 07-05-03 19:28

> [...]
> Kan vi ikke bare ansætte en meget stor kontrollør, som kommer ind i
> salen og tæver folk med et baseball-bat, hvis deres telefon ringer?

OK, hvis det virker forstyrrende med mobiltelefoni i biografen (det er vi
enige om at det gør), hvordan mon så ikke en gang dødsvold ville virke? Men
ok, afhængig af filmen ville det måske endda gøre gavn for stemningen

Mvh. René

Fra : Lars Funck

Dato : 06-05-03 07:29

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
> Hermed et lille (eller måske ikke så lille) oplæg til debat om THX-
> certificering af biografsale.

Som du formulerer dit spørgsmål, så er svaret jo ret åbenlyst :)

Det er klart, at for de fleste af os er det den samlede biografoplevelse der
er det væsentligste punkt. Ikke om der sidder en nok så prestigefyldt
plastik (!?) mærke på døren til salen. At der langt om længe bliver bygget
en anstændig biograf i Aalborg er fantastisk. Så kan vi spare de dyre
udflugter til Hjørring når vi skal se en film på den rigtige måde.

Du redegør for at dropning af THX certificeringen er ved at gribe mere og
mere om sig. Det kan jeg sådan set godt forstå. Kvalitetsstandarder har det
jo med at blive ligegyldige når alle lever op til dem. Der bliver næppe
solgt mange båndoptagere med det argument at de har Dolby B. Hvis det udstyr
man alligevel ville købe til sin nye biograf sagtens lever op til kravene,
ja så kan jeg godt forstå at man vælger at bruge pengene på andet end en
certificering. Men hvad er det pengene vil blive brugt på? Falder
billetpriserne? Kommer der flere smalle film? Hvad får jeg som biografgænger
ud af at I sparer disse penge?

Det kan godt ske, at THX standarden ikke længere er tilstrækkelig. Jeg ser i
hvert fald dit indlæg som en bevidst italesættelse af dette i et forum, hvor
du vil kunne ramme en stor del af de mest interesserede biografgængere. Jeg
kan godt forstå at I vælger at tage hul på debatten nu fremfor når den nye
biograf er færdig, og jeg står og vrider hovedet af led for at få øje på et
THX logo.

MVH

Lars

Fra : Torben Simonsen

Dato : 06-05-03 07:46

"Lars Funck" <Funck@deleteNetworldmedia.dk> writes:

> Som du formulerer dit spørgsmål, så er svaret jo ret åbenlyst :)

Fint.

> [...]
> pengene vil blive brugt på? Falder billetpriserne? Kommer der flere
> smalle film? Hvad får jeg som biografgænger ud af at I sparer disse

Det bliver det nok svært at give et konkret svar på. Pengene bliver
jo ikke øremærket til noget bestemt formål. Mit personlige håb er da,
at pengene forbliver i budgettet til indkøb af teknisk udstyr.

> [...]
> debatten nu fremfor når den nye biograf er færdig, og jeg står og
> vrider hovedet af led for at få øje på et THX logo.

Så må jeg nok hellere skynde mig at komme med en lille "disclaimer",
som jeg ved nærmere eftertanke nok burde have inkluderet i mit første
indlæg:

Jeg udtaler mig på ingen måde på vegne af Nordisk Film Biografer.
Det har jeg hverken lov til eller lyst til. Jeg er ikke blevet
bedt om at komme med dette debatoplæg af nogle af mine chefer.
Jeg skriver udelukkende her i gruppen som privatperson, og dette
er min egen helt private lille "meningsundersøgelse". Jeg har
tilkendegivet min egen holdning til THX, og jeg læser så interesseret,
hvad folk her i gruppen mener om dette.

--
-- Torben.

Fra : Per

Dato : 06-05-03 08:06

Jeg mistede respekten for THX den dag de udgav VHS film med THX mærket på.
THX giver da en vis garanti for at en biograf er i orden, men det betyder
intet for mig om den er certificeret.

Fra : John Hinge

Dato : 06-05-03 11:04

On 06 maj 2003 Torben Simonsen was heard to say:

> jeg kunne derfor godt tænke mig at høre lidt om, hvor
> stor vægt detagerne i dk.kultur.film tillægger THX-certificeringen
> af biografsale.

Sålænge jeg ved at Biografoperatøren har kræset om opsætning
og bestykning af lydudstyret, så er jeg egentlig relativt
ligeglad med de forjættede 3 bogstaver.
Som andre også har skrevet, så skred de bogstaver da de begyndte
at dukke op på VHS film, små plastichøjttalere til PC'en etc..
Jeg mener, engang led jeg af den illusion om at f.eks JBL var et
ustyrligt snobbet firma som lavede rigtig rigtig dejlig hifi.
Nu ka man få JBL højttalere til computeren, og uanset hvormange
computerblade jeg læser så nægter jeg at tro at de spiller op imod
et rigtigt anlæg. Det samme med VHS-THX film.. det understøtter
VHS slet ikke, dermed skrider min tiltro til at THX giver mening.
Men hvis biografen af sig selv går op i lyden, så er det fint.
Det var jo netop en af ideerne med THX, altså at sikre at der
var god lyd ude i salene. Jeg tror ikke der er nogle biografer
idag, som ku finde på at sætte en film på med monolyd, medmindre
altså filmen er indspilelt i mono :)

>(OK, man får også nogle THX-trailere for pengene).
Jeg synes det er længe siden jeg har set en ny THX trailer :(
Der er 'metallisk kugle bliver til THX logo' som jeg mistror
ku være den seneste..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-05-03 11:55

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad mener I? Er THX-skiltet vigtigt for jer, når I går i
> biografen? Kan I høre eller se forskel på en THX-sal og en
> ikke-THX-sal?

For mig betyder det intet. Det er oplevelsen som betyder noget.
Nu er vi så heldige her i Svendborg kun at have en biograf, så der er ikke
så meget at rafle om når man skal vælge biograf. Heldigvis er biografen også
rigtig lækker :)

Nu har jeg lige siddet og kigget på
http://www.scala-svendborg.dk/faste_sider/index_om_salene.htm og har ikke
kunnet se at der skulle være THX dernede, men "kun" DTS og Dolby Digital EX
mm. men jeg har nu aldrig synes at det har lydt dårligt.

THX certificeringen kan stikkes op hvor solen ikke skinner, det betyder ikke
særlig meget i dag, og jeg vil også langt hellere have at pengene er brugt
på noget andet.. Har hørt at det skulle være 50000 man skal af med, årligt,
for hver sal der skal THX certificeres?

Problemet er nu ikke så stort med lyden. Man prøver vel biografen en enkelt
gang ligemeget hvad (?) hvis der nu er flere at vælge imellem, og så kan man
selv bedømme om man fandt det i orden eller ej.
Det at gå i biografen går jo op i en højere enhed - film oplevelse,
stemning, hvor rent, flot og indbydene der er (betyder en del for mig).. Et
venligt personale kan også gøre sin del til at det bliver en god
oplevelse... Jeg var engang i Vejle biograf (ved ikke om der er flere?)
fordi jeg var på sommerferie i det område, og jeg må for dem, håbe at det
var en ferieafløser som solgte os biletterne, for hun havde vist mere travlt
med at tale i telefon med hendes veninde, end at ekspedere kunder (hvilket
foregik via papir og ikke edb.. hel spøjs oplevelse i disse tider :)

Så nej, mærket betyder intet for mig, det der betyder noget er, at
operatøren går op i sit arbejde og lyden og billede er god hvergang.
Det kan i øvrigt anbefales at prøve at se teknikken bag biografen, hvis man
da er interesseret i den slags..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Morten DH

Dato : 06-05-03 17:46

Suk jeg ville ønske min lokale biograf brugte tid på den slags
"ligegyldigheder" som god lyd - i stedet for at sætte priserne op når folk
bliver væk og man skal tjene det samme...

Men den lyd-kvalitet man kan lave derhjemme for relativt små beløb skal
biograferne sgu tage sig det mere sammen - og dermed mener jeg ikke få en
THX-godkendelse

Fra : Jesper Winding

Dato : 07-05-03 10:16

Jeg tror jeg har det sådanat,, man ved hvad man får når man tager mærket
THX. I f.eks Viborg var det kun sal 1 der havde licensen. Men eftersom at
det har været en ren succes for dem, har de nu fået sal 2 og 3 med også. Jeg
ved ikke om de har planer for sal 4.

For mig, og nu har jeg slet ikke læst alle trådene i denne post. Er det et
kvlitetsstempel som så meget andet. Man ved, at hvis man tager en THX sal,
får man en sal der lever op til nogle krav.

En sal der ikke ikke er THX certificeret ville jeg tænke over at tage til.

Da jeg boede i Randers tog vi til daværende CinCity for at se nye "store"
film. fordi vi var sikre på at se den på den fede måde.

Hvis du ikke har Certificeringen. Hvordan vil du så gøre opmærksom på at dit
produkt er bedre end andres i Aalbog (går ud fra at der er flere)?

--
Jesper

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-05-03 13:07

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> eftersom at det har været en ren succes for dem, har de nu fået sal 2
> og 3 med også. Jeg ved ikke om de har planer for sal 4.

OK, det var jeg ikke klar over. På http://www.thx.com er Kosmorama i
Viborg stadig kun registreret med sal 1, men det kan være, at de er
bagud med opdateringen.

Vi var for øvrigt en lille flok, der var nede og besøge Kosmorama
i Viborg for knap et halvt års tid siden. Meget, meget flot biograf.
Alt det tekniske var naturligvis helt i orden, og derudover synes
jeg også, at indretningen er yderst stilfuld og hyggelig.

[snip]
> Hvis du ikke har Certificeringen. Hvordan vil du så gøre opmærksom på
> at dit produkt er bedre end andres i Aalbog (går ud fra at der er
> flere)?

Nej, vi er kendt som det store, onde monopol heroppe.

Med hensyn til det der med brugen af THX-mærket til at profilere sig
over for konkurrenter, så har jeg i øvrigt en sjov lille historie:

De første THX-certificerede biografsale i København var de tre
største sale i den nu lukkede Scala-biograf. Det var inden THX-
certificeringen af Imperial og sal 1 og 9 i Palads.

Scala markedsførte THX-certificeringen temmelig iøjnefaldende
med kæmpemæssige bannere på facaden og store annoncer rundt
omkring. Da Scala og Palads dengang konkurrerede temmelig direkte
om de samme kunder (de kørte stort set samme type film, og de
ligger/lå som bekendt kun et stenkast fra hinanden), så holdt man
naturligvis fra Palads' side meget øje med, om der så ud til at
ske et skred i markedsandelen fra Palads over mod Scala. Der
udgives lister til biograferne, som viser billetsalget i samtlige
biografer i Danmark, så det er ikke noget problem at "lure", hvor
mange billetter konkurrenten sælger.

Det noget overraskende resultat var, at THX-certificeringen
tilsyneladende overhovedet ikke havde nogen indflydelse på
billetsalget. Rent faktisk fik Palads en lille smule *bedre*
markedsandel i forhold til Scala i månederne lige efter
certificeringen. Det betyder naturligvis ikke, at der ikke godt
kan være kunder, der har valgt at gå i Scala på grund af THX-
certificeringen, men det har åbenbart været så få, at de er
druknet i de almindelige statistiske fluktuationer.

På baggrund af den slags tal er det jo unægtelig noget svært
at overbevise en økonomidirektør i en biografkæde om, at det
er en god idé at bruge penge på THX-godkendelser.

--
-- Torben.

Fra : Lars Funck

Dato : 07-05-03 14:17

> "Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> writes:
> Nej, vi er kendt som det store, onde monopol heroppe.

So true. Biograferne i Aalborg har ikke et særligt godt ry. Men mon ikke de
er ved at forbedre det. Alene denne tråd Torben har startet har fået mig til
at se anderledes på biograferne i Aalborg.

MVH

Lars

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-05-03 14:45

> [...]

> er ved at forbedre det. Alene denne tråd Torben har startet har fået mig til
> at se anderledes på biograferne i Aalborg.

Tjah, sådan er det vel altid, når man får sat "ansigter" på personer,
som arbejder i noget, der ellers bare kunne virke som et stort anonymt
firma. Alle elsker at hade store firmaer. Tænk f.eks. bare på TDC - jeg
er ret sikker på, at der på trods af TDC's ry faktisk også arbejder
flinke mennesker i TDC.

Som nævnt i et andet indlæg i tråden så skriver jeg udelukkende som
privatperson her i gruppen, og mine indlæg er ikke led i en skummel
charmeoffensiv fra Biograferne i Aalborg eller Nordisk Film Biografer.

--
-- Torben.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 07-05-03 14:55

"Torben Simonsen" skrev

[Om Nordisk Films biografer i Aalborg]
> vi er kendt som det store, onde monopol heroppe.

Fuldstændig rigtigt - af samme grund er jeg ofte blevet skuffet over,
at Nordisk Film hidtil ikke har præsteret en ordentlig kvalitet, og over
det ret konservative filmudvalg - mange interessante film går længe i
både Århus og København, men får aldrig plads i Aalborg. Men det
er al ære værd, at I nu tilsyneladende er indstillet på en ny linje, jeg
håber det varsler bedre tider!

I har dog ikke fuldstændigt monopol, heldigvis. Og jeg vil da gerne
lige reklamere lidt for den lille alternative biograf i Aalborg, Biffen,
som faktisk præsterer en teknisk kvalitet, der er klart bedre end
Nordisk Films biografsale i byen. Og til forskel fra Nordisk Film er
man i Biffen ikke bange for at vise 'smalle' film...

Mvh. Erland

Fra : Lars Funck

Dato : 07-05-03 15:09

"Erland Stig Bredgaard" <nospam@erlands.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Nordisk Films biografsale i byen. Og til forskel fra Nordisk Film er
> man i Biffen ikke bange for at vise 'smalle' film...

Den kender jeg ikke. Har du et link eller lignende?

MVH

Lars

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 07-05-03 15:29

"Lars Funck" skrev

> Den kender jeg ikke. Har du et link eller lignende?

Værsgo'
http://www.biffen-aalborg.dk

Mvh. Erland

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-05-03 15:32

"Erland Stig Bredgaard" <nospam@erlands.dk> writes:

> "Torben Simonsen" skrev
>
> [Om Nordisk Films biografer i Aalborg]
>
> Fuldstændig rigtigt - af samme grund er jeg ofte blevet skuffet over,
> at Nordisk Film hidtil ikke har præsteret en ordentlig kvalitet, ...

Med hensyn til den tekniske kvalitet af de nuværende biografer, så vil
jeg godt ha' lov til at forsvare mig bare en lille smule. Det er korrekt,
at flere af de små sale tenderer hen mod det småpinlige, men jeg vil
faktisk mene, at de større sale er ret fornuftige. De kan naturligvis
ikke hamle op med helt nybyggede biografer, men jeg mener ikke, at
der er noget decideret galt med dem. Hvis der er, så vil jeg meget
gerne have konkrete eksempler på hvad det er, så jeg kan få det
rettet.

> ... og over det ret konservative filmudvalg - mange interessante film går
> længe i både Århus og København, men får aldrig plads i Aalborg.

Ja, her må jeg give dig ret. Det har naturligvis økonomiske grunde.
Der har faktisk været gjort forsøg på at køre lidt "smallere" film,
især i Astoria førhen, men alle disse forsøg er faldet til jorden
med et brag, da der tilsyneladende kun er meget få aalborgensere,
der vil gå ind og se disse film. Det er ikke nok at udtrykke interesse
for at få filmene til byen - man er også nødt til rent faktisk at
gå hen og købe en billet til dem, når de så kommer.

> Men det er al ære værd, at I nu tilsyneladende er indstillet på en
> ny linje, jeg håber det varsler bedre tider!

Igen: Mine indlæg her i gruppen skal ikke læses som en tegn på
nogen bestemt "ny linje" fra firmaets side.

> I har dog ikke fuldstændigt monopol, heldigvis. Og jeg vil da gerne
> lige reklamere lidt for den lille alternative biograf i Aalborg, Biffen, ...

Ja, jeg burde måske have skrevet "monopol" i anførselstegn. Jeg var
naturligvis ikke ude på at glemme Biffen. Der er bare ikke så stor
konkurrence mellem Biffen og de andre biografer, da det er så
forskellige filmtyper der vises.

> som faktisk præsterer en teknisk kvalitet, der er klart bedre end
> Nordisk Films biografsale i byen.

Mjah, klap nu hesten. Jeg har faktisk personligt et glimrende forhold
til Orla, som driver Biffen, og jeg hjælper ham jævnligt med tekniske
opgaver dernede, så jeg kender udstyret i Biffen ret indgående.
Jeg har netop i dag været dernede for at justere hans nye subwoofer.
Alle fronthøjttalere samt subwooferen er for nylig blevet udskiftet
til rigtige biografhøjttalere. For ikke ret lang tid siden sad der
en blanding af diverse hjemmelavede højttalere, og de lød mildest
talt ikke ret godt. Desuden går jeg og puffer lidt til Orla for at
få ham til at sætte noget akustisk dæmpning op på sidevæggene. Så
Biffen er ikke helt teknisk perfekt endnu, men den er da rigtig god.
Jeg mener bare ikke, at det objektivt vil være korrekt at kalde
den "klart bedre" end de store sale i Scala, Astoria og Bio 5.

> Og til forskel fra Nordisk Film er man i Biffen ikke bange for at
> vise 'smalle' film...

Det er til gengæld helt korrekt. Jeg synes, at Biffen leverer et
glimrende supplement til det traditionelle Hollywood-mainstream-
udbud i de andre biografer, og jeg synes, at det er fint, at vi
kan eksistere side om side. Som du selv siger, så ville der være
mange interessante film, som aldrig kom til Aalborg, hvis Biffen
ikke kørte dem. Desuden synes jeg, at det var yderst fortjent,
at Orla og Karin fik Den Nordjyske Kulturpris her for nylig.

--
-- Torben.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 07-05-03 15:49

"Torben Simonsen" skrev

> Biffen er ikke helt teknisk perfekt endnu, men den er da rigtig god.
> Jeg mener bare ikke, at det objektivt vil være korrekt at kalde
> den "klart bedre" end de store sale i Scala, Astoria og Bio 5.

Tja, det kan du nok have ret i - Biffen kunne selvfølgelig også blive
bedre. Min bemærkning går nok mere på 'helhedsoplevelsen' i
biografen. Og det har altid været min oplevelse, at filmen bliver vist
større respekt i Biffen end jeg nogensinde har oplevet i Nordisk Films
sale i Aalborg - f.eks. når lyset i Astorias sal blændes op på fuld styrke,
lige så snart første linje af rulleteksterne kommer frem, et klart signal
om, at nu kan vi godt skrubbe hjem... Jeg har sågar flere gange i Nordisk
Films sale været ude for, at filmen blev stoppet før publikum havde
forladt salen - for nu ville personalet åbenbart have fri. Og fornylig har
jeg oplevet uskarpt billede en hel film igennem (i Bio 5). Tilsvarende
vandalisering har jeg aldrig oplevet i Biffen.

Mvh. Erland

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-05-03 16:11

> [...]

> Tja, det kan du nok have ret i - Biffen kunne selvfølgelig også blive
> bedre. Min bemærkning går nok mere på 'helhedsoplevelsen' i

Ja, denne helhedsoplevelse består selvfølgelig af mange andre ting
end det rent tekniske. Blandt andet det der udefinérbare man kalder
"hygge". Jeg vil helt klart medgive dig, at Biffen er mere hyggelig,
end nogen af vores biografer nogensinde kan gøre sig håb om at blive.

> [...]
> lige så snart første linje af rulleteksterne kommer frem, et klart signal

Ja, det er lidt skidt. Det skyldes desværre en teknisk finurlighed
ved den type lysdæmpere, der er i denne sal (og flere andre af vore
sale). Jeg foretrækker at sætte maskinerne til automatisk at blænde
lyset op på halv styrke (samme styrke som den vi kører reklamer ved)
ved slutteksternes start. Dette gør vi f.eks. i alle sale i Bio 5.
Imidlertid er der nogle typer lysdæmpere, hvor lyset næsten ikke
tænder, når det skal gå op til halv styrke "nedefra". Valget står
derfor mellem "næsten ikke noget lys" og "fuldt lys". Dette er
naturligvis et teknisk problem, som kunne løses, hvis viljen til
at gøre det var stor nok.

I en enkeltsals-biograf som Biffen har operatøren meget større
muligheder for at kæle for detaljer som dette med lys i salen,
da han kan styre det hele manuelt. I en flersals-biograf er man
nødt til at have en eller anden grad af automatisering, da der
godt kan være flere sale, der slutter på samme tid.

> Jeg har sågar flere gange i Nordisk Films sale været ude for, at
> filmen blev stoppet før publikum havde forladt salen - for nu ville
> personalet åbenbart have fri.

Det er utilgiveligt. Så skal operatøren ha' tæsk!

> Og fornylig har jeg oplevet uskarpt billede en hel film igennem
> (i Bio 5).

Det er ligeledes utilgiveligt. Selvfølgelig *kan* det kikse, at
en operatør ikke får stillet helt perfekt skarpt - de er trods
alt kun mennesker - men i så fald kan man i hvert fald altid stikke
hovedet ud af salen og bede en fra personalet om at få operatøren
til at fokusere.

> Tilsvarende vandalisering har jeg aldrig oplevet i Biffen.

Nogle af forskellene afspejler meget godt forskellen mellem
operatørens arbejdsforhold i en enkeltsals-biograf og en
flersals-biograf. Det er nemmere at kæle for detaljerne, når
man kun skal passe en enkelt sal.

--
-- Torben.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 07-05-03 16:57

"Torben Simonsen" skrev

> [...]
> alt kun mennesker - men i så fald kan man i hvert fald altid stikke
> hovedet ud af salen og bede en fra personalet om at få operatøren

I dette tilfælde blev operatøren faktisk bedt om at fokusere filmen, men
det kunne tilsyneladende ikke lykkes (han/hun gjorde adskillige forsøg,
hvor filmen røg _helt_ ud af fokus). Rengøringspersonalet oplyste
bagefter, at problemet havde været påpeget før, 'men sådan er det vist
bare her i salen', dvs. det er tilsyneladende et tilbagevendende problem.
Retfærdigvis skal siges, at vi (4 personer ud af de ca. 50 i salen) klagede
i billetlugen bagefter og fik 4 gratisbilletter som kompensation - men ingen
gjorde noget for at reparere udstyr eller stoppe 21-forestillingen, som med
garanti har haft samme problem umiddelbart bagefter.

Der er desværre i høj grad brug for et fokus på bedre kvalitet - på alle
fronter - i Nordisk Films biografer i Aalborg...

Mvh. Erland

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-05-03 17:25

> [...]

> gjorde noget for at reparere udstyr eller stoppe 21-forestillingen, som med
> garanti har haft samme problem umiddelbart bagefter.

Så ved jeg helt præcis, hvor og hvornår du har været inde og se film.
Du så "De grønne slagtere" i sal 2, fredag d. 28. marts kl. 19:10.
Har jeg ret?

Jeg har modtaget en fejlmelding på lige præcis den forestilling, og
jeg har også fulgt op på den. Fokus-problemerne skyldes, at en
usædvanligt stor klump snavs havde sat sig fast på filmbanen, således
at filmen blev "presset krum" og derfor ikke kunne fokuseres
ordentligt. Operatøren burde have erkendt dette, stoppet maskinen
og renset filmbanen. Det var imidlertid en forholdsvis ny operatør,
der var på vagt denne aften, så han var ikke klar over, at dette
problem kunne skyldes snavs på filmbanen. Det har han (og de andre
operatører) så efterfølgende fået at vide.

Maskinen var renset inden 21-forestillingen, og der var ingen problemer
(og ingen klager) ved denne forestilling. Jeg har ikke modtaget klager
vedrørende salen siden da.

> Der er desværre i høj grad brug for et fokus på bedre kvalitet - på alle
> fronter - i Nordisk Films biografer i Aalborg...

Vi prøver, vi prøver. Du har været meget uheldig lige med hensyn
til ovennævnte forestilling, da det som sagt er en ret sjælden fejl,
hvilket så var grunden til, at den lidt uerfarne operatør ikke lige
vidste, hvordan han skulle tackle den.

Jeg aner ikke, hvad piccolinen har ment, da hun fortalte jer, at
"sådan er det vist bare her i salen". Det er i hvert fald ikke rigtigt.
Jeg prøvekørte et stykke film i salen, da jeg fik fejlmeldingen, og
kunne konstatere, at der ikke var noget galt. Og der har som sagt
ikke været klager siden.

Men du har naturligvis en vægtig pointe i, at et fokus på bedre
kvalitet også indebærer grundig uddannelse af operatørerne. Jeg
synes selv, at jeg giver operatørerne en ret grundig uddannelse,
inden jeg slipper dem løs på egen hånd, men der vil altid kunne
ske uforudsete ting, som får en uerfaren operatør til at komme
på spanden. Det kan ske i alle biografer - også i Biffen.

--
-- Torben.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 07-05-03 17:50

"Torben Simonsen" skrev

> Så ved jeg helt præcis, hvor og hvornår du har været inde og se film.
> Du så "De grønne slagtere" i sal 2, fredag d. 28. marts kl. 19:10.
> Har jeg ret?

Du har ret

Jeg er glad for at høre, at der rent faktisk blev fulgt op på vores klage,
det var bare ikke det indtryk vi fik den pågældende aften.

> Maskinen var renset inden 21-forestillingen, og der var ingen problemer
> (og ingen klager) ved denne forestilling. Jeg har ikke modtaget klager
> vedrørende salen siden da.

Fint - så vil jeg begynde at overveje at gå i Bio 5 igen

Selvfølgelig har du ret i, at der altid kan ske noget uforudset. Det var
mere den ubehagelige fornemmelse af, at klagen ikke blev taget seriøst,
jeg reagerede på. Måske skal I arbejde lidt med 'kundepleje' i sådanne
situationer? Men som sagt: Det glæder mig at høre, at der rent faktisk
blev fulgt op - så kan jeg jo heldigvis nu konstatere, at min mistro var
aldeles uberettiget, jeg beklager!

Mvh. Erland

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-05-03 18:06

> [...]

> mere den ubehagelige fornemmelse af, at klagen ikke blev taget seriøst,
> jeg reagerede på. Måske skal I arbejde lidt med 'kundepleje' i sådanne

Ja, det er helt sikkert noget, vi kunne gøre meget bedre. Alle personer
i personalet lige fra den yngste piccoline burde faktisk oplæres i,
hvordan de på en pæn og ordentlig måde håndterer eventuelle klager
fra kunderne. Det er nok et noget forsømt (for ikke at sige ikke-
eksisterende) punkt i vores oplæring af personale.

> Men som sagt: Det glæder mig at høre, at der rent faktisk blev fulgt op
> - så kan jeg jo heldigvis nu konstatere, at min mistro var
> aldeles uberettiget, jeg beklager!

Du behøver ikke at beklage noget som helst. Det er jo mig, der skal
beklage, at du overhovedet blev udsat for hele episoden. Men jeg er
glad for, at du tror mig, når jeg siger, at det altså hører til
undtagelserne, at det går så galt.

Man kan aldrig gardere sig 100% mod hverken menneskelige eller
tekniske fejl, men jeg vil godt udstede en garanti for, at vi
altid følger op på kunderklager og gør hvad vi kan for at undgå
gentagelser af banale fejl.

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 07-05-03 22:35

"Erland Stig Bredgaard" <nospam@erlands.dk> wrote in message

> Fuldstændig rigtigt - af samme grund er jeg ofte blevet skuffet over,
> at Nordisk Film hidtil ikke har præsteret en ordentlig kvalitet,

Langt hen ad vejen er vi enige, i mange af Aalborgs sale er det ikke en
fantastisk oplevelse man får, men vælger kommer man i den rette sal er det
nu ikke så skidt endda.

Det første problem ved Aalborgs sale er indretningen. Stolene er IMHO for
dårlige, pladsen mellem rækkerne er for lille (jeg er måske dårligt
konstrueret, men der går ikke lang tid før jeg vrider mig klaustrofobisk i
sædet). I en salene (den lille i bio 5) falder fuldstændigt igennem, med en
rumgeometri og stolepladsering der gør salen katastrofal, mon ikke den
eneste grund til at salen stadig eksistere er for at bio 5 kan beholde sit
navn? Retfærdigvis skal man dog huske at Astorias store sal er
fantastisk hvad angår indretning, faktisk nogle af de bedste stole jeg har
siddet i i en biograf.

Billedmæssigt er de fleste sale i Aalborg OK, dog tendere billedet til at
være lidt lille i flere sale (mere specifikt bemærkede jeg det da jeg var
inde og se de grønne slagtere i sal 2 i bio 5). Det skyldes så vidt jeg
husker jo nok at der er lidt lavt til loftet, og billedet dermed er
begrænset den vej (og når man har været f.eks. i Struers og Hjørrings
biografer er man måske lidt forvænnet). Derimod er billede nærmest for stort
i den store sal i Scala, IMHO er dimensionerne lidt ude af propertioner i
den sal, det virker nærmest som om rummet er bredere end det er langt. I de
to mindre sale i Scala virker tingene mere velpropertioneret, så vidt jeg
husker, nu er det et stykke tid siden jeg har været der.

Lydmæssigt er der også mangler i flere af salene. Rent akustisk er flere af
dem præget af alderen (der var nok ikke tænkt meget over akustikken da de i
sin tid blev konstrueret), og det skal der omsiggribende ændringer til for
at gøre noget ved. Sal B og C i Scala er dog ikke ringe, og her kan man godt
få sig en fin lydmæssig oplevelse.

Jeg ved at Torben har gjort det så godt som det er muligt for at give
beografgængerne en god oplevelse, og især i sal B i Scala kan man få sig en
fin oplevelse, men desværre er der mange ting han ikke er herre over.

Jeg føler mig overbevist om at Torben glæder sig som et lille barn til at
komme til at bruge sine talenter et sted hvor han kan komme meget længere
end han har mulighed for nu.

Mvh. René

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 08-05-03 09:31

"René Eske Jensen" skrev

> Jeg føler mig overbevist om at Torben glæder sig som et lille barn til at
> komme til at bruge sine talenter et sted hvor han kan komme meget længere
> end han har mulighed for nu.

Det gør vi andre også - og vi må håbe, at han får ordentlige arbejdsvilkår
og ressourcer. Skønt at der endelig kommer en rigtig biograf i Aalborg

Mvh. Erland

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-05-03 10:40

> [...]

> komme til at bruge sine talenter et sted hvor han kan komme meget længere

Det er ikk' helt løgn.

--
-- Torben.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 07-05-03 22:58

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Men hvad mener I? Er THX-skiltet vigtigt for jer, når I går i
> biografen? Kan I høre eller se forskel på en THX-sal og en
> ikke-THX-sal?

Fint oplæg til en diskussion, og jeg vil da godt inskyde mine tanker om
Torbens indlæg og nogle af de kommentare der har været hertil.

Jeg tror den generelle concensus er at THX er overflødigt, heri er jeg
delvist enig. Jeg vil godt uddybe hvad jeg mener med delvist:

Det er et stort skridt henad vejen at rummene er designet således at en THX
certificering er mulig (eller i hvert fald designet med henblik på
akustikken), så er grundlaget ligesom lagt for en god biograf. Som det ser
ud nu kan man godt argumentere for at THX er overflødigt, så længe udstyret
overholder de krav THX foreskriver. Sandsynligheden for at man senere
skifter udstyret ud med dårligere udstyr anser jeg som yderst lille, rent
økonomisk er gevinsten sikkert yderst beskeden. Dvs. man kan være sikker på
at kvaliteten ikke bliver dårligere end det er den dag biografen indvies.
Dette taler for IKKE at THX certificere biografen.

Men jeg tror ikke på at man i biograf verdenen står stille, og lur mig om
ikke der kommer f.eks. et nyt lydsystem inden for en overskuelig årerække og
hvis ikke der er en fælles certificering der følger med tiden, så er jeg
bange for at kvaliteten de enkelte biografer imellem vil være yderst
svingende, her vil der helt sikkert være økonomiske grunde til f.eks. at
installere det nyeste udstyr, eller måske spare for meget på det man så
indkøber. Med en eller anden form for fælles certificering ved
biografgængeren i det mindste hvad han/hun går ind til.

Vi er enige om at THX certificeringen ikke har den præstige som det havde
engang, de har jo faldbudt sig selv fuldstændigt med deres THX certificering
af stort set alt, jeg ville ikke blive overrasket over at se en THX
certificeret kaffemaskine

Men dermed har jeg ikke sagt at jeg mener at en certificering af en eller
anden art er overflødig, jeg mener bestemt at det er nødvendigt med et eller
andet certifikat på at en biograf overholder en vis standard, ellers føler
jeg mig overbevist om at biograferne vil falde af på den med tiden, specielt
når udstyret skal opgraderes.

Man kan sige hvad man vil, men THX certificeringen har været med til at
flytte kvaliteten på biografsale et langt stykke. Tag f.eks. bare en ting
som sæder. Hvis ikke der var krav til hvordan disse skulle stille op (her
tænker jeg på afstande mellem lærred og stol, og stolene indbyrdes), så skal
du ikke bilde mig ind at der ikke er en eller anden smart pengemand der vil
gå ind og sige "hallo! hvis vi sætter stolene sådan her, så kan vi få plads
til tre rækker mere a 15 personer, det er 45 pladser. 45x65=2925kr pr
forestilling vi køre for fuldt hus".

Mvh. René

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-05-03 10:49

> [...]

> gå ind og sige "hallo! hvis vi sætter stolene sådan her, så kan vi få plads
> til tre rækker mere a 15 personer, det er 45 pladser. 45x65=2925kr pr

Sjovt nok så stiller THX faktisk ingen krav med hensyn til, hvor tæt
stolene må stå. Der er krav til billedvinkler og dermed til afstanden
til forreste og bagerste række i salen i forhold til lærredets størrelse,
men rækkeafstanden og sædebredden er THX ligeglade med.

--
-- Torben.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-05-03 12:28

Torben Simonsen wrote:

> [...]
> til forreste og bagerste række i salen i forhold til lærredets størrelse,
> men rækkeafstanden og sædebredden er THX ligeglade med.

Der er afaik også krav til vinklen mellem bunden og lærredet og stolen
foran.
Men det er måske forkert?

-Rune

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-05-03 13:10

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Der er afaik også krav til vinklen mellem bunden og lærredet og stolen
> foran.
> Men det er måske forkert?

Jeg har set eksempler på THX-godkendte biografer med "fladt gulv" og
temmelig dårlige sigtelinjer til bunden af lærredet, så jeg mener ikke,
at THX stiller ufravigelige krav på dette punkt. Til gengæld er
sigtelinjerne sikkert en del af "recommended practice" for nybyggede
biografer.

Det eneste, jeg lige har kunnet finde, er denne formulering:

--
-- Torben.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-05-03 00:52

Torben Simonsen wrote:

consideration for

Hvad betyder "riser seating"? Noget med at der skal være stejl hældning
mellem sæderne?
Det er imho en uskik at nye biografer bliver bygget med så stejl
hældning at fremviseren ikke kan placeres midt for lærredet - og der
derfor opstår trapez-formede billeder.

-Rune

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-05-03 01:25

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Hvad betyder "riser seating"? Noget med at der skal være stejl
> hældning mellem sæderne?

Ja. Det kaldes også nogle gange "stadium seating".

> Det er imho en uskik at nye biografer bliver bygget med så stejl
> hældning at fremviseren ikke kan placeres midt for lærredet - og der
> derfor opstår trapez-formede billeder.

Ja. Denne geometriske forvrængning af billedet er der dog næsten
altid, da kinomaskinerne også i ældre biografer med næsten fladt
gulv meget ofte står over lærredets centerlinje. Men det er da rigtigt,
at denne trapezoid-forvrængning (som også går under navnet "keystoning")
er lidt værre i en af de nyere biografsale med "stadium seating".

Man tilstræber dog altid, at denne keystoning er på under 5% (og
helst under 3% i nybyggede biografer). Disse tal skal forstås således,
at hvis vi på filmen har et billede af et perfekt rektangel, som
fylder hele billedets højde, så vil billedet på lærredet være en
trapez, som er 5% bredere i bunden af lærredet end i toppen. Det er
dog de færreste mennesker, som lægger mærke til dette, medmindre de
kigger *virkeligt* godt efter. Det er tydeligst, hvis der står
lange, lodrette ting (telefonpæle eller lignende) helt ude i siderne
af billedet.

Hvis man tænker lidt efter, så er keystoningen faktisk heller ikke
værre, end når man *selv* sidder forskudt for lærredets centerlinje.
Hvis man sidder i en biograf med fladt gulv, så vil man jo sidde
en del under lærredet, og når man så kigger op på lærredet, så
vil man se det med en svag perspektivisk forvrængning. Med andre
ord vil selve lærredet i dette tilfælde ikke se ud til at være
rektangulært. I praksis er hjernen bare vældig god til at kompensere
for den slags. Når vi ser noget, som ligner i rektangel i perspektiv,
så går den billedbehandlende computer inde i hovedet automatisk
ud fra, at det nok er et rektangel.

--
-- Torben.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-05-03 05:57

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> Man tilstræber dog altid, at denne keystoning er på under 5% (og
> helst under 3% i nybyggede biografer).

For at vise et eksempel på, hvad man gør for at reducere keystoning,
så kan jeg da lige vise et billede fra byggepladsen til Biocity Aalborg:

Billedet er taget på operatørgangen ud for det sted, hvor kinomaskinen
til sal 1 skal stå. Åbningen i væggen til venstre i billedet er der,
hvor projektionsruden ud til salen skal være. Som det ses, kommer
maskinen til at stå i en fordybning i gulvet i et lidt lavere niveau
end resten af gangen. Dette gøres netop for at bringe keystoningen
ned på de acceptable 3%. Desuden bliver rammen, som lærredet spændes
op i, også tiltet et par grader bagud for at give en bedre vinkel
op mod maskinen (og mod publikum).

--
-- Torben.

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-05-03 07:54

> at denne trapezoid-forvrængning (som også går under navnet "keystoning")

Hvis en hjemme-projektor har keystone-correction, ophæver den så problemet ?

Eller laver den blot andre problemer ?

/jim

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-05-03 16:51

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> writes:

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis en hjemme-projektor har keystone-correction, ophæver den så problemet ?

Ja.

> Eller laver den blot andre problemer ?

Det ved jeg faktisk ikke. Jeg kender ikke så forfærdeligt meget til
hjemmeprojektorer, så jeg ved ikke, om keystone correction i disse
foretages optisk eller elektronisk.

--
-- Torben.

Fra : Martin Seebach

Dato : 12-05-03 19:48

Torben Simonsen wrote:

> Det ved jeg faktisk ikke. Jeg kender ikke så forfærdeligt meget til
> hjemmeprojektorer, så jeg ved ikke, om keystone correction i disse
> foretages optisk eller elektronisk.

Den projektor jeg arbejdede lidt med for et par uger siden (kan ikke
huske mærket, var lejet hos Tuxen i Kbh NV), gjorde det elektronisk. Jeg
kunne se at pixlerne blev hvor de var, mens billedet flyttede sig. Så
den 'ophæver' strengt taget ikke problemet, da opløsningen bliver mindre.

- Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-05-03 10:24

Torben Simonsen wrote:

> [...]
> at denne trapezoid-forvrængning (som også går under navnet "keystoning")
> er lidt værre i en af de nyere biografsale med "stadium seating".

Jeg NYDER hver gang jeg er i Imperial - hvor i hvert fald JEG ikke kan
observere nogen keystoning (tak for ordet, btw).

> [...]
> kigger *virkeligt* godt efter. Det er tydeligst, hvis der står
> lange, lodrette ting (telefonpæle eller lignende) helt ude i siderne

Jeg bliver nu irriteret over det.
Specielt i Dagmar-teatrets sal1, hvor maskinen er placeret UNDER midten
af lærredet (for at sal 2 ikke skal skygge) - og billedet derfor er
bredest i TOPPEN. Argh.

> Hvis man tænker lidt efter, så er keystoningen faktisk heller ikke
> værre, end når man *selv* sidder forskudt for lærredets centerlinje.

I princippet har du ret.
Men jeg kan da huske en gang hvor DR ved en fejl viste et 4:3-program i
16:9 sådan at billedet blev "strukket ud". Jeg forøgte at kompensere for
problemet ved at dreje mit fjernsyn så meget at billedet atter skulle få
de rette proportioner på min nethinde. Men det virkede overhovedet ikke
- hjernen kompenserede for drejningen sådan at billedet stadig så fladt ud.
Så dit argument dur ikke rigtigt til noget i praksis, imho.

Men tak for det lange og gode svar, btw!

-Rune

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-05-03 16:59

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Jeg NYDER hver gang jeg er i Imperial - hvor i hvert fald JEG ikke kan
> observere nogen keystoning (tak for ordet, btw).

Det er vist rigtigt, at maskinerne i Imperial står, så de skyder næsten
helt vandret.

> Jeg bliver nu irriteret over det.

OK. Det er nok individuelt, hvor meget man lægger mærke til den slags.
Jeg mener at kunne huske fra tidligere indlæg fra dig, at du også
er temmelig god til at spotte pixelering i digitalt optagede film,
så det kan godt tænkes, at din synssans er sværere at "snyde" end
gennemsnittets.

[snip]

> [...]
> skulle få de rette proportioner på min nethinde. Men det virkede
> overhovedet ikke - hjernen kompenserede for drejningen sådan at

Ja, det går nok ikke. Med ovenstående metode kommer man jo til at
se det langstrakte billede i perspektiv, og så kompenserer hjernen
automatisk for det trapezoid-formede billede, der rammer nethinden
- og trækker dermed igen billedet ud til det forkerte højde/bredde-
forhold.

--
-- Torben.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 12-05-03 21:41

Rune Zedeler skrev:

> Jeg NYDER hver gang jeg er i Imperial - hvor i hvert fald JEG ikke kan
> observere nogen keystoning

Hvor er det egentlig bedst at sidde i Imperial? Jeg går automatisk ud
fra, at det er bedst at sidde i midten af en række, men /hvilken/ række?
Jeg vil gerne være forberedt, nu hvor der ikke er så længe til Matrix.

> [...]
> Specielt i Dagmar-teatrets sal1, hvor maskinen er placeret UNDER
> midten af lærredet (for at sal 2 ikke skal skygge) - og billedet

Æj, kunne du ikke skrive "spoiler", når du kommer med sådan nogle
oplysninger?

Nu kan jeg ikke lade være med at spekulere over det og kigge efter det,
næste gang jeg er i Dagmar (eller i det hele taget i biografen).

--
Mvh. Peter - http://filmsvar.dk
"Being a robot's great, but we don't have emotions, and sometimes that

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-05-03 22:11

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Hvor er det egentlig bedst at sidde i Imperial?

Jamen det er folk sådan set mildest talt ikke særligt enige om.
Jeg har hørt alt fra række 8 til række 18. Selv foretrækker jeg at sidde
omkring række 15.
Lydmæssigt skulle det være række 13 - noget med at /der/ er der samme
afstand til baghøjttalerne og sidehøjttalerne.

-Rune

Fra : Martin Moeller

Dato : 13-05-03 16:36

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Hvor er det egentlig bedst at sidde i Imperial? Jeg går automatisk ud
> fra, at det er bedst at sidde i midten af en række, men /hvilken/ række?
> Jeg vil gerne være forberedt, nu hvor der ikke er så længe til Matrix.

Min erfaring er, at det er bedst lige omkring række 10-15. her er både lyd
og billede af en passe "størrelse".

Det kan ikke anbefales at sidde på række 1 helt i siden, som vi var nogen,
der gjorde, under sidste Matrix-premiere.

--
Martin Møller

Fra : Mr. Bad Guy

Dato : 13-05-03 19:11

"Martin Moeller" <martin.moller@get2net.dot.dk> wrote in

> [...]
>
> Det kan ikke anbefales at sidde på række 1 helt i siden, som vi var
> nogen, der gjorde, under sidste Matrix-premiere.

Film skal ses hjemme i stuen!

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 12-05-03 01:40

Hej

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:
> Når vi ser noget, som ligner i rektangel i perspektiv, så går den
> billedbehandlende computer inde i hovedet automatisk ud fra, at det
> nok er et rektangel.

Gestalt-psykologiens 4. lov om lukkkede former, også kaldet princippet
om den "gode form" efter Max Wertheimer... Eller noget i den stil :)

Det var da djævlens som man ikke kan tage en lille pause fra sin
psykologi-opgave, for læse lidt usenet midt om natten, uden straks at
blive mindet om hvor langt bagud man er.

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Torben Simonsen

Dato : 12-05-03 06:01

Ulrik Jensen <ulrik@qcom.dk> writes:

> Gestalt-psykologiens 4. lov om lukkkede former, også kaldet princippet
> om den "gode form" efter Max Wertheimer... Eller noget i den stil :)

Hehe, godt at vide. Jeg vidste, at hjernen fungerer på den måde, men
jeg kendte ikke den korrekte faglige betegnelse for det. For eftertiden
vil jeg prøve at huske at referere til "gestalt-psykologiens 4. lov
om lukkede former", når jeg snakker om den slags. Det lyder mere
sejt.

> Det var da djævlens som man ikke kan tage en lille pause fra sin
> psykologi-opgave, for læse lidt usenet midt om natten, uden straks at
> blive mindet om hvor langt bagud man er.

Undskyld.

--
-- Torben.

Fra : Stefan Holm

Dato : 12-05-03 21:57

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> writes:

> Hvor er det egentlig bedst at sidde i Imperial? Jeg går automatisk ud
> fra, at det er bedst at sidde i midten af en række, men /hvilken/
> række?

9 er glimrende og billig. Nogen vil mene at den lige er lidt for langt
fremme.

--
"Would you like to join me on a daring commando raid?"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-05-03 23:57

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> writes:

> 9 er glimrende og billig. Nogen vil mene at den lige er lidt for langt
> fremme.

"Nogen" er syge i roen.

De bedste pladser er række 4 og evt. række 5. Række 9 er et
acceptabelt kompromis, når man er i biografen med sådan nogle
"Nogen"-nogen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I see, you are completely mad.
The RockBear. ((^)) I just wanted to make sure."