Twin Peaks - hvilken kaffe?
Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 05-05-03 20:56

Så sider Spectrus og nyder første sæson af TP, uha det er
bare alt for FEDT! Under afsnit 2 fik jeg en umanerlig trang
til en kop kaffe, hvilket jeg normalt ikke nyder, når jeg kun er
mig selv. Men, kaffe blev der lavet til tredje afsnit, og denne
smagte aldeles udmærket, hvilket gjorde oplevelsen endnu
mere intens.

Jeg ville nu bare høre andre TP' nydere, hvilken kaffe drikker
i når i ser TP ??

Jeg har gang i noget rød Merrild, hvilket jeg ikke er helt tilfreds
med, jeg fornemmer at den, FBI-Agent Cooper drikker er endnu
bedre - hvilken kaffe mon snerper hen imod den han drikker?
Skulle helst kunne købes i en af følgende butikker: Kvickly, Fakta,
Netto, Rema1000 eller Aldi...

--
Best Regards: ©® Spectrus ®©
Hushjælp søges snarest muligt:

Fra : Jesper Winding

Dato : 05-05-03 21:36

Jeg får en blanding hos en lokal the og kaffe butik med ren java, en smule
kanel og lidt chokolade. det er når jeg rigtig skal hygge. Normalt er det
Rød Karat der svinger her :)

--
Jesper

Fra : Peter Heide

Dato : 05-05-03 22:00

Nescafè !

Det er virkelig nam-nam.

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 05-05-03 23:25

Peter Heide wrote:

> Nescafè !
>
> Det er virkelig nam-nam.

Nu blev det spurgt om hvilken _kaffe_ man foretrækker

Nå, men efter min mening slår intet en kop espresso, brygget på arabica
bønner og med et stykke chokolade til. Det er himlen!

Mvh
Anders

Fra : Kasper Møller

Dato : 05-05-03 21:36

"©® Spectrus ®©" <rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3eb6c1ea$0$24663$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> bedre - hvilken kaffe mon snerper hen imod den han drikker?
> Skulle helst kunne købes i en af følgende butikker: Kvickly, Fakta,

Damn good coffee

Fra : Aragorn

Dato : 06-05-03 04:13

========================
"Kasper Møller" <kbmpost[nospamforme]@hotmail.com> wrote in message

> "©® Spectrus ®©" <rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk> skrev i en
> meddelelse news:3eb6c1ea$0$24663$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
-snip-
> Damn good coffee

And hot, too.

VH Ara_DK

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 06-05-03 08:45

Således skrev "©® Spectrus ®©" <rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk>
i dk.kultur.film Mon, 5 May 2003 21:56:27 +0200:

>Jeg har gang i noget rød Merrild, hvilket jeg ikke er helt tilfreds
>med, jeg fornemmer at den, FBI-Agent Cooper drikker er endnu
>bedre - hvilken kaffe mon snerper hen imod den han drikker?

Med den smule kendskab jeg har til amerikansk kaffe (danske bønner
mishandlet af en amerikaner), så tror jeg såmænd ikke at den er så
meget bedre end det vi får herhjemme.

Det kan godt være at Coopers kaffe er bedre end standard diner-kaffe,
men jeg nægter at tro på at den er brygget på arabica, plukket af
svedige Cubanske ungersvende i måneskin.

Xfut til mad og drikke, måske er der nogen, der kender noget til
amerikansk diner-kaffe.

Knud
--
I believe in animal testing.
<thud> - <meow!>

Fra : Brian Skaarup

Dato : 06-05-03 14:36

On Tue, 06 May 2003 09:44:52 +0200, Knud Winckelmann <knud@fabel.dk>
wrote:

>FBI-Agent Cooper drikker er endnu
>bedre - hvilken kaffe mon snerper hen imod den han drikker?
Nu er det jo en gammel serie og før Starbucks coffee kom på ethvert
gadehjørne var kaffe i USA noget forfærdeligt noget (bortset fra på de
italienske cafeer).
Nu er de overalt i USA og de forskellige diners køber ofte deres kaffe
der: http://www.starbucks.com/
Alternativt kan du altid købe dig noget Jamaica blue montain og prøve
det.

Fra : Anders

Dato : 07-05-03 14:15

"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> der: http://www.starbucks.com/
> Alternativt kan du altid købe dig noget Jamaica blue montain og prøve

Tjah.......smag og behag. Jeg synes at EFTER at *$ (Starbucks) er kommet, er
kaffen i USA forfærdelig.
Charbucks kaffe er så hårdt ristet, at enhver kaffenuance er væk. Tilbage er
blot en brændt kaffesmag, der, i mælkedrinks allerhøjst kan betragtes som
acceptabel...............................

Anders

Fra : T. Liljeberg

Dato : 09-05-03 07:20

On Wed, 7 May 2003 15:15:11 +0200, "Anders"
<alfaekko@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
>blot en brændt kaffesmag, der, i mælkedrinks allerhøjst kan betragtes som
>acceptabel...............................

Jeg synes heller ikke, at Starbucks kaffe er specielt god.
Hvad angår kaffen på forskellige diners, så er kvaliteten meget spredt
- lige fra mørkebrune, ikke-nærmere definerede vædsker, der højst har
navnet til fælles med det jeg kalder kaffe, over solide, velbryggede
standardkaffe, til noget, der med rette kan kaldes "damn good coffee".
Deruover er der i dele af landet mange kaffe-huse, både lokale og
store kæder. I Seattle f.eks. kan man ikke gå langt uden at falde over
en kaffeshop eller -vogn. En af min lokale kaffehuse her i
Sydcalifornien har jævnligt Hawaii Kona kaffe på menuen. Damn good
coffee.

Tom

--
Continued dependence on relief induces
a spiritual and moral disintegration.

Fra : Kasper Bang

Dato : 06-05-03 10:27

"©® Spectrus ®©" wrote:
> Jeg ville nu bare høre andre TP' nydere, hvilken kaffe drikker
> i når i ser TP ??

Oh, jeg er nødt til at prale med en fabelagtig kaffe, jeg for nylig har
fået lagt min klamme hånd på: Jablum, en såkaldt Blue Mountain Coffee
fra Jamaica, som skulle være en af verdens bedste. En af mine kammerater
har lige været derovre og har taget den med hjem. Jeg skal nok passe
hans dvd-samling en anden gang også... Men det er helt sikkert en kaffe,
der ville give Coop et fastere greb om diktafonen og en lille tåre i
øjenkrogen. Normalt står den bare på Café Noir - glimrende kaffe som de
fleste supermarkeder har i hele bønner. Skaf dig en kaffekværn og drik
altid friskkværnet kaffe lavet i stempelkande. Og så har vi ikke en gang
nævnt kirsebærtærten. Det hører sig bestemt også til i Twin
Peaks-sammenhæng.

Men godt at du har fået øjnene op for mesterværket. Pilotafsnittet hører
eksempelvis til blandt det bedste, Lynch har præsteret efter min mening.
Det kunne også være, jeg snart skulle give de gamle videokassetter et
ekstra spin - jeg venter lidt med at købe dvd'erne. Der må komme nogle
gode tilbud, når begge sæsoner er ude. Og ekstramaterialet er lidt
tyndt, ikke?

Og husk at få set "Fire Walk With Me" (aka. "Laura Palmers sidste dage")
bagefter. Det er spillefilmen, Lynch lavede efter serien, men det er som
den danske titel afslører en prequel. En ubehageligt uhyggelig ting som
ikke har tv-seriens slapstickhumor og charme men stadigvæk er et must
for TP-buffs. Selv om det er samme univers, er det en helt anden type
film, men den er bestemt seværdig.

Hvis du skal have udvidet universet yderligere, så ligger jeg inde med
flere tekster, som jeg har fået tilsendt fra en af store nørder i
TP-nyhedsgruppen. Jeg har bl.a. "The Secret Diary of Laura Palmer", som
er ganske interessant læsning, og "The Autobiography of F.B.I. Special
Agent Dale Cooper: My Life, My Tapes", som jeg ikke har læst endnu. Jeg
har også "The Loglady Intros", som er nogle introer, som kævlekvinden
(som hun så poetisk kom til hedde på dansk) kom med inden hvert afsnit,
anden gang serien blev sendt i USA. De er bestemt værd at tage med, da
de sætter fokus på nogle temaer og mysterier, man måske ellers ikke
ville have lagt mærke til. Drop en mail på kazper@mobilixnet.dk (fjern
"per"), hvis du er interesseret.

Men fortsat god fornøjelse med Twin Peaks!

MVH/Kasper Bang

Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 06-05-03 15:55

Kasper Bang wrote:
> Normalt står den bare på Café Noir -
> glimrende kaffe som de fleste supermarkeder har i hele bønner. Skaf
> dig en kaffekværn og drik altid friskkværnet kaffe lavet i
> stempelkande.

Hvordan virker sådan en stempelkande?
Det lyder ret tillokkende at lave kaffe på en god manér!

> Og så har vi ikke en gang nævnt kirsebærtærten. Det
> hører sig bestemt også til i Twin Peaks-sammenhæng.

Jeg kan ikke lide Kirsebær tærte, faktisk kan jeg slet ikke
lide tærter. Men kunne man ikke snuppe sig et par chokolade-
muffin's til i stedetfor?

> Der må komme nogle gode tilbud, når begge sæsoner er ude. Og
> ekstramaterialet er lidt tyndt, ikke?

Normalt kikker jeg ikke på ekstramateriale, da det i mange tilfælde
bare er en udvidet udpensling af historien, godt for dem der ikke
fattede filmen i første omgang. Ekstramateriale er som regel ret
kedeligt, men jeg har set noget spændene ekstramateriale, men
der er sgu langt i mellem må jeg nok sige.

> Og husk at få set "Fire Walk With Me" (aka. "Laura Palmers sidste
> dage") bagefter. Det er spillefilmen, Lynch lavede efter serien, men
> det er som den danske titel afslører en prequel.

Den havde jeg også tænkt på at anskaffe mig...
Axelmusic = 149,95. R2-UK. Anamorphic WS.

[snip]
> Men fortsat god fornøjelse med Twin Peaks!

Tusind tak og tak for indskydelsen.

Fra : Kasper Bang

Dato : 07-05-03 09:21

"©® Spectrus ®©" wrote:
> Hvordan virker sådan en stempelkande?
> Det lyder ret tillokkende at lave kaffe på en god manér!

O.k., nu bevæger vi os way off-topic, men en stempelkande er oftest en
glaskande, som du kyler den helst friskmalede kaffe i. Derefter hælder
du vand, som har kogt af over kaffen, rører rundt med en ske og sætter
låg på. Efter ca. 5 minutter presser du stemplet ned over kaffen. Kaffen
skal være relativt grovmalet, så du ikke får for meget grums med. Det
ideelle er selv at male kaffen (f.eks. v.h.a. elektrisk kværn), men
ellers kan du købe eksempelvis den grovmalede Café Noir Bistro de fleste
steder - så er du stadigvæk lysår fra tynd kantinekaffe! Bodum er den
mest almindelige stempelkandeproducent herhjemme. Bemærk at de også
laver en fiks lille stempelkande til bare en enkelt kop kaffe. Den
benytter jeg flere gange dagligt. Nå, nok kaffesnak for nu! Så kan vi
tage espresso-lektionen en anden dag.

> [...]
> kedeligt, men jeg har set noget spændene ekstramateriale, men
> der er sgu langt i mellem må jeg nok sige.

Jeg synes, der er mange eksempler på dvd'er med godt ekstramateriale.
Mon ikke producenterne er ved at få øjnene op for, at vi som købere
stiller stadigt højere krav? Jeg synes i hvert fald, at det går langsomt
men sikkert fremad.

> Den havde jeg også tænkt på at anskaffe mig...
> Axelmusic = 149,95. R2-UK. Anamorphic WS.

Lyder som et fornuftigt køb. Jeg kan kun gentage mig selv - den er
ganske ubehagelig. Uhyggen når næsten "Lost Highway"-højder, hvis vi
skal blive i Lynchs verden.

MVH/Kasper Bang

Fra : -V-

Dato : 07-05-03 10:52

"Kasper Bang" <johnnyhefty@hotmail.com> skrev:
> [...]
> låg på. Efter ca. 5 minutter presser du stemplet ned over kaffen. Kaffen
> skal være relativt grovmalet, så du ikke får for meget grums med.

Husk at angive vandtemperatur!!!! Max. 96 gr. C, og så er det iøvrigt en god
ide, at varme kanden op med en sjat nykogt vand. For almindelige mennesker
betyder det, at man skal lade vandet stå i kogekanden 4-6 minutter efter
kogning, inden man hælder det over bønnerne.
Stempling: Fem minutter er måske lige knapt i overkanten, men ikke helt
galt.

>Det ideelle er selv at male kaffen (f.eks. v.h.a. elektrisk kværn)

En god idé, men en mekanisk kværn er klart at foretrække. Dels har du bedre
føling med størrelsen, dels er der det håndværksmæssigt fede i at kværne sin
egen kaffe.
At der så formentlig er en større varmeudvikling, og dermed stalingsrisiko
og fordampning af de 700 aromastoffer (=> kedelig smag, mindre holdbarhed)
ved en mekanisk kværn, det er så en længere diskussion.

Iøvrigt synes jeg at Jamaican Blue Mountain er stærkt overvurderet.
Jeg har drukket den tre-fire gange, og kan ikke rigtigt se, hvad the big
deal er.

-V-

Fra : Kasper Bang

Dato : 07-05-03 12:51

-V- wrote:
> [...]
> betyder det, at man skal lade vandet stå i kogekanden 4-6 minutter efter
> kogning, inden man hælder det over bønnerne.

Jeg skrev, at det skulle være "afkogt", og det var måske ikke helt
præcist - vandet må selvfølgelig ikke være spilkogende. Men det opnår
faktisk temperaturen 96 grader, idet du hælder det ned i kanden, lige
efter det har kogt af. Vandet bliver nemlig afkølet en anelse i luften.
Efter 4-6 minutter tror jeg ikke, at temperaturen kan være 96 grader.
Kan vi ikke få en fysiknørd til at måle det?

> Stempling: Fem minutter er måske lige knapt i overkanten, men ikke helt
> galt.

Plejer man ikke at sige 4-6 minutter inden stempling alt efter hvilken
type kaffe, der er tale om? Men det kan man selvfølgelig prøve sig frem
> [...]

> og fordampning af de 700 aromastoffer (=> kedelig smag, mindre holdbarhed)
> ved en mekanisk kværn, det er så en længere diskussion.

Jeps, nu synes jeg også, vi bliver for videnskabelige. Men hatten af for
at du bruger den mekaniske - det er der stil over.

> Iøvrigt synes jeg at Jamaican Blue Mountain er stærkt overvurderet.
> Jeg har drukket den tre-fire gange, og kan ikke rigtigt se, hvad the big
> deal er.

Aromaen og eftersmagen IMO. Der er jo også forskellige producenter af
Blue Mountain, så det kan være, at du har været uheldig.

Nå, nu har vi vist været mere off-topic, end de kan præstere ovre i
alt.tv.twin-peaks, og det siger ikke så lidt. Tilbage til filmene!

MVH/Kasper Bang

Fra : Martin Seebach

Dato : 07-05-03 20:58

Kasper Bang wrote:
> [...]

Min barnelærdom siger 92 grader..

> Vandet bliver nemlig afkølet en anelse i luften.
> Efter 4-6 minutter tror jeg ikke, at temperaturen kan være 96 grader.
> Kan vi ikke få en fysiknørd til at måle det?

Det er slet ikke så svært at måle .. stik et termometer ned i din
elkedel og se hvor langt tid der går før den er kølet til den ønskede
temperatur.

Man kan sagtens regne på det, men der er utroligt mange faktorer der
spiller ind .. Varmelegemets størrelse og materiale, kandens størrelse,
form og materiale. Mængden af vand, og forholdende omkring kedlen. Luft
har ikke nogen videre varmekapacitet, men det kan flytte sig - så hvis
luften kan flyttes sig omkring kedlen - endnu bedre, gør det af sig selv
(træk) - går afkølingen endnu hurtigere, hvorimod et lukket skab er en
glimrende isolation.

De fancy 'ægge'ure fra Bodum, som passer på stempel-pinden, er sat til 4
minutter..

... Min egen favoritkaffe, til daglig brug, er Café Noir .. af to grunde
... Den er billig, og smager godt til prisen (jeg er fattig ;) ) - og den
fåes malet til stempelkande (som den eneste ud over Gevalia, vist nok) i
Netto, hvor jeg handler. Jeg burde godt nok tage mig sammen og købe en
kværn. Den taber meget i smagen hvis jeg er mere end en uge om at drikke
en pose.

Når der skal frådses køber jeg en pose af mærket 'Estate' i Irma.. Det
smager rigtig, rigtig godt!

--
Venlig hilsen

Martin Seebach

Fra : -V-

Dato : 07-05-03 23:42

"Martin Seebach" <usenet@g-bach.dk> skrev:

> Min barnelærdom siger 92 grader..

Det kan jeg godt erklære mig enig i. Litteraturen er en smule uenig her, men
generelt anbefales det deromkring. Hellere 92 end 97, så meget kan
konkluderes.

> Det er slet ikke så svært at måle .. stik et termometer ned i din
> elkedel og se hvor langt tid der går før den er kølet til den ønskede
> temperatur.

Har lige prøvet en spontan test af min kogekedel.
Kogekedel: Tefal Delfin, 1 L.
Temperaturmåling foretaget med noname elektronisk non-kalibreret
stegetermometer.
Tidsmåling foretaget af Nokia 3310.

Efter endt kogning åbnede jeg låget, og foretog temp. målinger for hver 30.
sekund.
Efter præcis 3 min var temperaturen faldet til 96 gr. C, hvorefter
temperaturen efterfølgende faldt 1 grad pr. 30 sek.

Dette tal er naturligvis kun gældende for denne forsøgsopstilling, og er
afhængig af luftskiftet over væsken, partialtrykket, samt k-faktoren
(isolering) for kedel og omgivelser.
Desuden kan denne tids-/temperaturafhængihed ikke fremskrives, da gradienten
vil falde med faldende temperatur - logisk nok.

> Man kan sagtens regne på det, men der er utroligt mange faktorer der
> spiller ind .. Varmelegemets størrelse og materiale

Varmelegemets størrelse er vel ligegyldigt, når vandet *er* kogt. Medmindre
du vil regne restvarme i varmelegemet, og varmeovergangstal for
legeme/flydende medie (=kogende vand ud). Det bliver hurtigt en ret
besværlig sag, og så skal du også helst kende varmekapaciteterne for både
legeme og medie, og deres variationer over tid.
Det bliver noget besværligt multifaktorielt noget, og det holder man sig
generelt fra, medmindre man har ret meget tid til overs.

> [...]
> Netto, hvor jeg handler. Jeg burde godt nok tage mig sammen og købe en
> kværn. Den taber meget i smagen hvis jeg er mere end en uge om at drikke

Nu er vi inde på det der *virkelig* betyder noget for kaffens smag:
opbevaring.

Kort fortalt: kaffe (malet, that is. Bønner skal bare ikke have lys) skal
opbevares ved lav temperatur - køleskab er godt, fryser kan bruges. Lavere
temperatur => biologiske processer langsommere => længere holdbarhed.
Klip et lille hul i din pakke formalet kaffe, hæld forsigtigt kaffen ud af
posen uden at blande udefra kommende luft ind i posen. Fold det overskydende
emballagemateriale forsigtigt sammen, sæt en elastik eller en ordentlig
klemme omkring, og læg posen i en lufttæt beholder. Beholderen sættes
herefter ind i køleskabet.
Lufttæt beholder => mættet (og lille!) headspace (mængden af luft i posen) i
emballagen => ingen unødvendig vandfordampning => mindre staling af kaffen
=> 'original' aroma i længere tid.

Hvis du maler din kaffe selv, så sørg for kun at male den mængde du
umidelbart skal bruge. Resterende bønner lægges i en pose uden lysadgang, og
de kan holde sig i en måneds tid.

> Når der skal frådses køber jeg en pose af mærket 'Estate' i Irma.. Det
> smager rigtig, rigtig godt!

Estate, suk. Det er en historie for sig.
Kaffen i sig selv er glimrende, men den af dem selv så højt berømmede
emballage er noget lort. Det er en længere historie, men det korte af det
lange er at deres EVOH-emballage ikke virker så godt som de selv tror, og
tilmed er 30 gange så miljøbelastende at producere, end konventionelle
(alufolie og metalliseret folie) emballager.
Jeg er ikke imponeret.

Håber, at ovenstående gav nogen mening.

-V-

Fra : Martin Seebach

Dato : 08-05-03 00:04

-V- wrote:

> Varmelegemets størrelse er vel ligegyldigt, når vandet *er* kogt. Medmindre
> du vil regne restvarme i varmelegemet, og varmeovergangstal for
> legeme/flydende medie (=kogende vand ud).

I praksis kan man nok godt regne med at varmelegemet ikke er en faktor -
men metal HAR en langt højere varmekapacitet end vand, og dermed vil
være længere tid om at afgive sin varme.

> Det bliver hurtigt en ret
> besværlig sag

Som sagt ;)

VH Martin

--- der lige har smidt sin pakke Café Noir ind i køleskabet..

Fra : -V-

Dato : 08-05-03 00:52

"Martin Seebach" <usenet@g-bach.dk> skrev:
> --- der lige har smidt sin pakke Café Noir ind i køleskabet..

Hallelujah, evangeliet er blevet hørt!

-V-

Fra : Peter G

Dato : 08-05-03 10:32

-V- skrev:

> [...]
> Kogekedel: Tefal Delfin, 1 L.
> Temperaturmåling foretaget med noname elektronisk non-kalibreret

Vi har virkelig gang i de præcise instrumenter her kan jeg høre.

> Hvis du maler din kaffe selv, så sørg for kun at male den mængde du
> umidelbart skal bruge. Resterende bønner lægges i en pose uden
> lysadgang, og de kan holde sig i en måneds tid.

Hvilket minder mig om et "Vis mig dit hus" TV-program jeg så i tidernes
morgen hvor en kendt person have en stor elektrisk "butiks"-kaffemølle
stående ved en dragkiste i en art stue. Det var kitchet.
Min gru tog dog først ende da de løftede låget på dragkisten som var halvt
fyldt med, tadaa, formalet kaffe. Det var skammeligt.

"For man bør jo male sin kaffe selv" som ejermanden sagde.

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
More signatures to come.

Fra : Kasper Bang

Dato : 08-05-03 13:26

Jeg tror lige, jeg læner mig tilbage et øjeblik og lader jer
kantineforskere afklare temperaturspørgsmålet. I går jo helt amok!

Martin Seebach wrote:
> [...]
> .. Den er billig, og smager godt til prisen (jeg er fattig ;) ) - og den
> fåes malet til stempelkande (som den eneste ud over Gevalia, vist nok) i

Hørt! Café Noir er fantastisk til prisen - det er bestemt husfavoritten
herhjemme (i hele bønner vel at mærke). Når jeg så en gang efter endte
studier kommer til penge, vil jeg gå amok i Althura, en lækker lille
kaffebutik i Graven her i Århus. Nå nej, en eller anden idiot opfandt
dvd'erne, så jeg fortsætter nok med Café Noir en del år endnu...

> Jeg burde godt nok tage mig sammen og købe en
> kværn. Den taber meget i smagen hvis jeg er mere end en uge om at drikke
> en pose.

Det bør du helt sikkert. De friskmalede bønner smager en del bedre end
den formalede. Og så kan du også selv efter humør bestemme, om du vil
male til espresso eller stempelkande.

MVH/Kasper Bang

Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 07-05-03 21:57

Hvilken Bodum kande kan du anbefale?
Jeg har lige kikke lidt på denne webside:
http://coffeetime.demoshop.dandomain.dk/shop/

Hvilken kværn kan du evt. også anbefale, nu er jeg blevet
bidt af en gal Agent Cooper. Da sæson 2 eftersigende først
udkommer til November, så har jeg jo oseaner af tid til at
finde MIN egen specielle 'blend'.

Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 07-05-03 22:17

Dette link er bedre: http://www.coffeetime.dk/

Fra : Kasper Bang

Dato : 08-05-03 13:57

"©® Spectrus ®©" wrote:
> Hvilken Bodum kande kan du anbefale?
> Jeg har lige kikke lidt på denne webside:
> http://coffeetime.demoshop.dandomain.dk/shop/

Jeg har den, der hedder "Bodum EILEEN Stempelkande", men der er nærmest
kun designet til forskel - den billige kande er vist lige så god. Dog
har metalstangen skruet sig op gennem gummihåndtaget foroven, så måske
er den billige endda bedre i længden. Vær opmærksom på at du tit kan
købe Bodumkander på tilbud til ca. en hund i større supermarkeder som
Kvickly og Føtex/Bilka. Pas på med at købe "no name"-kander - her kan
stemplet være dårligt, så du får masser af grums i kaffen.

Og husk at man også kan købe Bodum stempelkander i små størrelser (til
ca. halvanden kop). Det er faktisk sådan en, jeg bruger mest i
dagligdagen.

> Hvilken kværn kan du evt. også anbefale, nu er jeg blevet
> bidt af en gal Agent Cooper. Da sæson 2 eftersigende først
> udkommer til November, så har jeg jo oseaner af tid til at
> finde MIN egen specielle 'blend'.

Beware of Bob! Lediggang er roden til al ondt.

Jeg har en standardkværn (elektrisk) fra Braun. Den kan ikke koste
alverden. Hold en indflytterfest el. lign., så kommer folk slæbende med
den slags gear.

MVH/Kasper Bang

Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 07-05-03 09:57

Kasper Bang wrote:
[snip]>
> Og ekstramaterialet er lidt tyndt, ikke?

Der er 4 diske med til sæson 1, disk 4 byder udelukkende på ekstramateriale,
jeg ved ikke hvor godt det er, men det tangerer IMO ikke under tyndt.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-05-03 11:57

On Mon, 5 May 2003 21:56:27 +0200, "©® Spectrus ®©"
<rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk> wrote:

>Jeg har gang i noget rød Merrild, hvilket jeg ikke er helt tilfreds
>med, jeg fornemmer at den, FBI-Agent Cooper drikker er endnu
>bedre - hvilken kaffe mon snerper hen imod den han drikker?

Det ved jeg ikke.

>Skulle helst kunne købes i en af følgende butikker: Kvickly, Fakta,
>Netto, Rema1000 eller Aldi...

Kvickly har noget kaffe i mærket "Cafe Luxury" - det er sorte poser
med 250 g. De fleste smager godt, men jeg kan især godt lide Kenya
kaffe.

Kurt Brixen

Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 07-05-03 13:45

Kurt Brixen wrote:

> Kvickly har noget kaffe i mærket "Cafe Luxury" - det er sorte poser
> med 250 g. De fleste smager godt, men jeg kan især godt lide Kenya
> kaffe.

Er hermed indkøbt - jeg glæder mig. Jeg tror jeg vil lave kaffe på
delvis gammeldags manér, ved at koge vandet i en elkeddel og så
selv hælde det ca. 96 grader varme vand ud over bønerne.
Jeg må nok også hellere få fat i sådan en stempelkande, for jeg
er lidt perfektionistisk, når jeg endelig tager mig sammen.
I min barndom brugte jeg ofte en gammel mekanisk kaffemølle
til at køre Corn Flakes igennem, det var vildt hyggeligt!
Den må jeg se om jeg ikke kan finde framt til...