Knirkende radiatorer
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 05-05-03 20:53

Hej,

Vi har et ældre hus med fjernvarme (varmeveksler) og har ikke lukket
for varmen endnu, men skruet helt ned de fleste steder. Vi døjer en
del med knirkende og bankene radiatorer for de radiatorer og rør hvor
der er skruet helt ned for termostaterne.

Da alle disse rør og radiatorer således er kolde hele tiden kan det
vel ikke skyldes at materialerne udvides/sammentrækkes ved
opvarmning/afkøling? Men hvad er det så? Nogen gode råd?

mvh
Jeppe

Fra : Jørgen

Dato : 05-05-03 21:02

Det mener jeg godt det kan for varmen render jo lige forbi i rørene
Hilsen
Jørgen

Fra : Bent E.

Dato : 06-05-03 09:50

> [...]
> vel ikke skyldes at materialerne udvides/sammentrækkes ved
> opvarmning/afkøling? Men hvad er det så? Nogen gode råd?

Jeppe.
Trykket på et fjernvarmenet svinger meget. Dette kan give anledning
til bankelyde i rørene.
Derfor bør man -også af andre grunde- få installeret en differenstryks-
regulator i sit anlæg. Det giver samtidig den gevinst at dine
termostater
virker meget bedre (hvis du altså har termostater på dine radiatorer
)

Selve installationen er en sag for en VVS'er.

Bankelydene kan også komme af at temperaturen på vandet svinger meget
her i forsommeren, hvor det snart er koldt og snart varmt.

Mvh
Bent E.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 06-05-03 19:55

Den Tue, 6 May 2003 skrev Bent E.:

> [...]
> anledning til bankelyde i rørene. Derfor bør man -også af andre
> grunde- få installeret en differenstryks- regulator i sit

Har det ikke kun betydning hvis man har fjernvarme direkte i
radiatorerne? Vi har et system med varmeveksler.....

> Det giver samtidig den gevinst at dine termostater virker meget
> bedre (hvis du altså har termostater på dine radiatorer
> )

Der er termostater på....

> Bankelydene kan også komme af at temperaturen på vandet svinger
> meget her i forsommeren, hvor det snart er koldt og snart varmt.

Men temperaturen svinger ikke meget da der er lukket for alle de
pågældende termostater......det er det der undrer mig

mvh
Jeppe

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-05-03 20:30

Jeppe N. Madsen wrote:

> Men temperaturen svinger ikke meget da der er lukket for alle de
> pågældende termostater......det er det der undrer mig

Fremløbstemperaturen i radiatoromløbet svinger.

Temperaturreguleringen er en on-off-regulering: Når temperaturen er
faldet under en vis nedre grænse, starter brænderen. Når temperaturen
derefter er steget over en vis øvre grænse, stopper det igen (forskellen
kaldes hysterese). I mange styringer er desuden indlagt en minimum tid
indtil brænderen kan startes igen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : KSK

Dato : 11-05-03 23:27

> [...]
>
> Vi har et ældre hus med fjernvarme (varmeveksler) og har ikke lukket
> for varmen endnu, men skruet helt ned de fleste steder. Vi døjer en
Fjernvarme SUCKS

> opvarmning/afkøling? Men hvad er det så? Nogen gode råd?

ja flyt

Gasmontør
KsK