Vinsmagning i Normandiet
Fra : monty

Dato : 05-05-03 19:11

Vi er nogle stykker der til efteråret skal til Normandiet. Vi har snakket
sammen om at vi godt kunne tænke os at komme ind til noget vinsmagning på et
sted hvor de laver vin.

Nogen der kender nogen gode steder i det område og hvad skal man regne med
at det koster?

Dennis

Fra : Christian

Dato : 05-05-03 20:09

"monty" <montysnablelA@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sted hvor de laver vin.
>
> Nogen der kender nogen gode steder i det område og hvad skal man regne med

De laver da ikke vin i Normandiet, prøv spørge dk.kultur.mad+drikke

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 05-05-03 20:33

> [...]
> sted hvor de laver vin.
>
> Nogen der kender nogen gode steder i det område og hvad skal man regne med

Dejligt område i har valgt at besøge; der er utroligt mange ting at se.
Efter at have gransket min hukommelse kan jeg bare ikke lige komme op med
forslag til vingårde at besøge. Normandiet er ikke det område i Frankrig,
der forbindes mest med vinproduktion.

Nu er vin jo et vidt begreb. I Normandiet produceres bl.a. Calvados (brandy
med æblesmag) og cider, som jo begge minder lidt om vinproduktion. Sidste år
fandt jeg følgende calvados-producenter, hvor der var rundvisning (på
engelsk):

Chateau du Breuil, 14130 Le Breuil-en-Auge
Calvados Christian Drouin, Route de Deauville R.N. 177 - 14130 COUDRAY-RABUT

Der er utvivlsomt flere og lidt søgning på google vil uden tvivl hjælpe dig
på vej. Jeg skal lige indskyde, at vi endte med at lave lidt om på vores
ferie, så vi fik aldrig besøgt ovenstående, så jeg ved ikke om stederne er
et besøg værd.

I Fécamp kan i besøge Palais Bénédictine, hvor de producerer likør. Drikken
smager efter min mening ikke særligt godt ligesom rundturen var uden guide,
hvorfor det er op tiil jer selv hvor meget i får ud heraf. Kan slet ikke
sammenlignes med besøg på en vingård.

Jeg mener også vi så nogle vingårde et eller andet sted omkring Le Mans
(ok - det er ikke lige i Normandiet, men ikke så langt væk).

Prisen for et besøg svinger meget. Hos de mindre producenter er det normalt
gratis. Hos de større (og kendte) producenter med iscenesatte ture ligger
prisen normalt mellem EUR 6 og EUR 10 - den afhænger bl.a. hvor mange
smagsprøver der er inkluderet.

Hvis det er seriøs (rød)vin i går efter, så er bourgogne ikke så stor en
omvej fra Normandiet (målt i forhold til at i allerede er kørt fra DK.
Ligeledes vil Champagne ikke være den store omvej på vej til eller fra DK.

Henrik

Fra : monty

Dato : 05-05-03 21:04

Jeg takker for svaret Henrik. Vi har faktisk en dag hvor der ikke rigtig er
programsat noget så måske vi skulle starte bilen op og køre til nogle af de
steder du anbefalede.

Dennis

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-05-03 21:29

On Mon, 5 May 2003 21:32:31 +0200, "Henrik Bøggild"
<slettes-hboggild@yahoo.dk> wrote:

>Nu er vin jo et vidt begreb. I Normandiet produceres bl.a. Calvados (brandy
>med æblesmag) og cider, som jo begge minder lidt om vinproduktion.

Ja, selv om det ikke er på druer, men på æbler.

>Hvis det er seriøs (rød)vin i går efter, så er bourgogne ikke så stor en
>omvej fra Normandiet (målt i forhold til at i allerede er kørt fra DK.

Åhr, det synes jeg nu nok. Må jeg i stedet foreslå det sydlige
Bretagne / Loiremundingen? Der er hvidvinen godtnok bedst: Muscadet og
Gros Plant.

>Ligeledes vil Champagne ikke være den store omvej på vej til eller fra DK.

Ja, det er da lidt kortere en Bourgogne.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk