Returret
Fra : Brian Andersen

Dato : 05-05-03 17:48

Hej

Jeg er lidt i tvivl om forbrugerens rettigheder mhv. returret. Jeg har
forstået, at der ved køb på internet altid skal være 14 dages returret. Men
kan man også levere en vare tilbage der har været åbnet? Så vidt jeg husker
står der i loven at forretningen kan nægte, at tage varen tilbage hvis
salgsværdien er forringet. Det vil jeg da mene den er hvis varen har været
åbnet. Vil det være lovligt for en forretning at skrive, at varer kun tages
retur i original og ubrudt emballage?

På forhånd tak
Brian Andersen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-05-03 17:58

"Brian Andersen" <brian-andersen@tdcadsl.dk> skrev:

> Jeg er lidt i tvivl om forbrugerens rettigheder mhv. returret. Jeg
> har forstået, at der ved køb på internet altid skal være 14 dages
> returret.

Rigtigt.

> Men kan man også levere en vare tilbage der har været
> åbnet?

Ja. Kravet er, at varen skal leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde.

> Så vidt jeg husker står der i loven at forretningen kan
> nægte, at tage varen tilbage hvis salgsværdien er forringet.

Loven bruger begrebet væsentlig samme stand og mængde og det er noget andet.

> Vil det være
> lovligt for en forretning at skrive, at varer kun tages retur i
> original og ubrudt emballage?

Forbrugerstyrelsens holdning er, at det er et ugyldigt vilkår.

http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/fortrydelsesret-ulovlige-vilkar.htm#2

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : Brian Andersen

Dato : 05-05-03 18:14

Hej Morten og tak for det hurtige svar!

Der står på siden du henviste til:

"Fortrydelsesretten alene betinget af, at du tilbageleverer varen i
væsentlig samme stand og mængde, hvori den var, da du fik den i hænde. Du må
således gerne prøve en vare, hvis dette blot ikke forringer varens
salgsværdi, og sælger må acceptere ubetydelige skader"

Lad os sige det drejer sig om en bærbar pc. Jeg vil da mene det forringer
forhandlerens mulighed for at videresælge varen hvis den har været åbnet.
Altså en forringelse af salgsværdien.

Med venlig hilsen
Brian Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-03 19:12

Brian Andersen skrev:

>Lad os sige det drejer sig om en bærbar pc. Jeg vil da mene det forringer
>forhandlerens mulighed for at videresælge varen hvis den har været åbnet.
>Altså en forringelse af salgsværdien.

Det vil muligvis være tilfældet, men det skyldes i så fald et
psykisk problem, nemlig at en del mennesker ikke vil have en vare
der har været berørt af menneskehænder, og at de tror det er det
de får i en ny, ubrudt emballage. Men hvis varen *er* i
væsentligt samme stand og mængde som ved modtagelsen, så må
forretningen bære det tab (og tage sig betalt for det i
priserne). Sådan er det at drive fjernhandel.

Der kan være eksempler hvor emballagen har en vis værdi i
sammenhæng med varen, og der kan der blive tale om at køber må
dække den udgift. Et eksempel som måske ikke er godt, men
alligevel kan illustrere det: Man kan forestille sig at en æske
til en dukke er udformet som en seng eller et lille værelse.

--
Bertel