/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returret
Fra : Brian Andersen


Dato : 05-05-03 17:48

Hej

Jeg er lidt i tvivl om forbrugerens rettigheder mhv. returret. Jeg har
forstået, at der ved køb på internet altid skal være 14 dages returret. Men
kan man også levere en vare tilbage der har været åbnet? Så vidt jeg husker
står der i loven at forretningen kan nægte, at tage varen tilbage hvis
salgsværdien er forringet. Det vil jeg da mene den er hvis varen har været
åbnet. Vil det være lovligt for en forretning at skrive, at varer kun tages
retur i original og ubrudt emballage?

På forhånd tak
Brian Andersen



 
 
Morten Bjergstrøm (05-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 05-05-03 17:58

"Brian Andersen" <brian-andersen@tdcadsl.dk> skrev:

> Jeg er lidt i tvivl om forbrugerens rettigheder mhv. returret. Jeg
> har forstået, at der ved køb på internet altid skal være 14 dages
> returret.

Rigtigt.

> Men kan man også levere en vare tilbage der har været
> åbnet?

Ja. Kravet er, at varen skal leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde.

> Så vidt jeg husker står der i loven at forretningen kan
> nægte, at tage varen tilbage hvis salgsværdien er forringet.

Loven bruger begrebet væsentlig samme stand og mængde og det er noget andet.

> Vil det være
> lovligt for en forretning at skrive, at varer kun tages retur i
> original og ubrudt emballage?

Forbrugerstyrelsens holdning er, at det er et ugyldigt vilkår.

http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/fortrydelsesret-ulovlige-vilkar.htm#2

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Brian Andersen (05-05-2003)
Kommentar
Fra : Brian Andersen


Dato : 05-05-03 18:14

Hej Morten og tak for det hurtige svar!

Der står på siden du henviste til:

"Fortrydelsesretten alene betinget af, at du tilbageleverer varen i
væsentlig samme stand og mængde, hvori den var, da du fik den i hænde. Du må
således gerne prøve en vare, hvis dette blot ikke forringer varens
salgsværdi, og sælger må acceptere ubetydelige skader"

Lad os sige det drejer sig om en bærbar pc. Jeg vil da mene det forringer
forhandlerens mulighed for at videresælge varen hvis den har været åbnet.
Altså en forringelse af salgsværdien.

Med venlig hilsen
Brian Andersen

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9372C0FB998EE.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> "Brian Andersen" <brian-andersen@tdcadsl.dk> skrev:
>
> > Jeg er lidt i tvivl om forbrugerens rettigheder mhv. returret. Jeg
> > har forstået, at der ved køb på internet altid skal være 14 dages
> > returret.
>
> Rigtigt.
>
> > Men kan man også levere en vare tilbage der har været
> > åbnet?
>
> Ja. Kravet er, at varen skal leveres tilbage i væsentlig samme stand og
mængde.
>
> > Så vidt jeg husker står der i loven at forretningen kan
> > nægte, at tage varen tilbage hvis salgsværdien er forringet.
>
> Loven bruger begrebet væsentlig samme stand og mængde og det er noget
andet.
>
> > Vil det være
> > lovligt for en forretning at skrive, at varer kun tages retur i
> > original og ubrudt emballage?
>
> Forbrugerstyrelsens holdning er, at det er et ugyldigt vilkår.
>
>
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/fortrydelsesret-ulovlige-vilkar.htm#2
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)



Bertel Lund Hansen (05-05-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-05-03 19:12

Brian Andersen skrev:

>Lad os sige det drejer sig om en bærbar pc. Jeg vil da mene det forringer
>forhandlerens mulighed for at videresælge varen hvis den har været åbnet.
>Altså en forringelse af salgsværdien.

Det vil muligvis være tilfældet, men det skyldes i så fald et
psykisk problem, nemlig at en del mennesker ikke vil have en vare
der har været berørt af menneskehænder, og at de tror det er det
de får i en ny, ubrudt emballage. Men hvis varen *er* i
væsentligt samme stand og mængde som ved modtagelsen, så må
forretningen bære det tab (og tage sig betalt for det i
priserne). Sådan er det at drive fjernhandel.

Der kan være eksempler hvor emballagen har en vis værdi i
sammenhæng med varen, og der kan der blive tale om at køber må
dække den udgift. Et eksempel som måske ikke er godt, men
alligevel kan illustrere det: Man kan forestille sig at en æske
til en dukke er udformet som en seng eller et lille værelse.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408891
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste