Skyld i bil ulykke
Fra : Tommy Bruus-Jensen

Dato : 05-05-03 16:03

Min lillebro har haft et uheld i min bil (Den er god nok - det er ikke mig
selv!!) :)

Jeg sidder og er ved at udfylde skades anmeldelsen og så er der en en af
mine kammerater, der mener at det måske ikke er min lillebrors skyld.

Sagen er som følger:

Han holder parkeret i venstre side af en vej. Da han skal køre, kører han
lige lidt frem i den kørebane der egentlig er beregnet til modkørende
trafik - ingen problemer her, da der ikke er noget trafik. Men så fortryder
han bestemmelsessted og vil vende. Han bakker langsomt (han er stadig i den
forkerte vognbane) ind imellem 2 parkerede biler, således han holder
vinkelret på kørebanen, med fronten af bilen ragende ud på kørebanen. Mens
han stadig er i færd med at bakke, bliver han snittet af en MC, der
tilsyneladende har overset ham. Der er materiel skade på både MC og bil.

Min kammerat mener at når man er ved at foretage en vending, skal den øvrige
trafik holde tilbage (forudsat at der ikke var trafik da denne
påbegyndtes)... Det har en kørelærer engang sagt til ham.... Men hvordan
forholder det sig? Evt. en § ?

Mvh Tommy

Fra : Christian

Dato : 05-05-03 16:36

"Tommy Bruus-Jensen" <bruus@fjern.os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trafik holde tilbage (forudsat at der ikke var trafik da denne
> påbegyndtes)... Det har en kørelærer engang sagt til ham.... Men hvordan

Vending, bakning og vognbaneskift m.v.

§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare
eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke
tillader dette.

Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden
ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare
eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt
nedsætter hastigheden.

Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin hastighed til
færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel, og forlade
tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane,
som færdslen i tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte
hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

Stk. 4. Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning,
formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de
ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre hastigheden. Det samme gælder ved
sammenløb af to kørebaner.

Stk. 5. Frakørselsbane (decelerationsbane) skal benyttes straks ved banens begyndelse. Det
samme gælder baner, der er forbeholdt en vis art færdsel, samt baner, der skal benyttes
ved svingning.

Bødetakster
§ 17, stk 1 - se § 16, stk. 1 til 3.

Vending, bakning og vognbaneskift m.v.:
18, stk. 1 Vending eller bakning til
fare eller ulempe
Motorkøretøj 750 -
Knallert 300 -
Cykel 200 -
18, stk. 2 Igangsætning fra kantsten, vogn
baneskift, hurtig standsning m.v.
stk. 3 - undladt at tilpasse hastighed
ved udkørsel fra tilkørselsbane m.v.
stk. 4 - undladt at tilpasse kørsel når
antal af vognbaner formindskes
Motorkøretøj 750 -
Knallert 300 -
Cykel 200 -
18, stk. 5 Undladt straks at benytte
frakørselsbane m.v. 400 -
Kørsel ved busstoppested m.v.:
19, stk. 1 Undladt at holde tilbage for
bus, der er under udsving
fra stoppested 750 -
Busfører undladt at udvise sær-
lig forsigtighed ved udsving 750 -
19, stk. 2 Undladt at udvise særlig agt-
pågivenhed hvor skolebus er
standset m.v.

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-05-03 22:35

Christian skrev:

> Bødetakster

Bødetaksterne er forældet.

--
Reino

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-05-03 22:27

In article <3eb67e33$0$83063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Tommy Bruus-Jensen wrote:
> [...]
>
> Sagen er som følger:
>
> Han holder parkeret i venstre side af en vej.

Som udgangspunkt ulovligt, medmindre vejen er ensrettet.

> [...]
> trafik holde tilbage (forudsat at der ikke var trafik da denne
> påbegyndtes)... Det har en kørelærer engang sagt til ham.... Men hvordan

Såfremt han holder stille, eller er på vej væk fra det sted hvor
han rammes, så er det helt klart modparten der skal have hele skylden.

Tal med forsikringen.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 05-05-03 22:49

Povl H. Pedersen wrote:

> Som udgangspunkt ulovligt, medmindre vejen er ensrettet.

Eller mindre befærdet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jens Jensen

Dato : 06-05-03 09:19

Mindre befærdet, var i en situation ved min parkering i venstre sidee af
vejen, et ukendt begreb for mig. Jeg fik en parkerings bøde for at holde i
venstre side af vejen. Jeg betalte uden at kny, men næste gang jeg mødte
"hende" p-vagten (randers`s kønneste og FLINKESTE p-vagt), spurgte jeg
hvorfor hun havde givet mig en bøde, da jeg mente at det var en mindre
befærdet vej. Hun oplyste at en mindre befærdet vej i deres system er lig
med nul bybusser og busser i fast rutefart på vejen. Hun medgav at det er
meget svært at skelne for ikke stedkendte, mellem "mindre befærdet" og
"befærdet".

/Jensen

Fra : Henning

Dato : 06-05-03 15:42

>Jeg sidder og er ved at udfylde skades anmeldelsen og så er der en en af
>mine kammerater, der mener at det måske ikke er min lillebrors skyld.

Nu er det heldigvis hverken dig eller din bror der skal tage stilling
til skylden, men 100% forsikringsselskabet Du kan sagten have
holdt, ud fra færdselsloven, ulovligt, men det har ingen betydning i
en erstatningssag - vi har ikke påkørselsret i Danmark

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 06-05-03 21:37