Grafikkort til spil - guidning søges.....
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 05-05-03 15:45

Hej i gruppen.

Jeg er på udkig efter et nyt grafikkort (det gamle er onboard og skodder).
og håber på lidt anvisning i hvor og på hvad jeg skal kigge.

Det skal primært bruges til at spille med. Maskinen er en 1,2Ghz celeron.
Jeg regner derfor ikke med at den allernyeste teknologi vil gavne noget på
en så forholdsvis langsom maskine.
Rammene (SDRam133) opgraderer jeg i samme ombæring til 512Mb

Jeg regner med pris på ca. kr. 1000-1100 for grafikkortet.
Er der nogen der kan anbefale et grafikkort i den prisklasse?

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-05-03 16:14

Lars Christoffersen wrote:
> Det skal primært bruges til at spille med. Maskinen er
> en 1,2Ghz celeron.

Hvilken port har du til rådighed?
- AGP eller PCI?

Jeg går udfra AGP, selvom man aldrig kan vide med
bundkort med VGA.

Det bedste i den prisklasse vil nok være et GF4 Ti4200:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365067893

Radeons nærmeste (prismæssigt) er noget svagere:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017904

Fås også med 64MB RAM, forskellen er vist ikke så stor?
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017903

En tand bedre end Geforce kortet bliver noget dyrere:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364987897

Benchmarks jeg ser efter:
http://www6.tomshardware.com/graphic/20020418/vgacharts-01.html
http://www.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-02.html

Konklusionen bliver, at GF4 Ti4200 er bedste valg
til prisen.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : SonofonoS

Dato : 05-05-03 19:51

> Konklusionen bliver, at GF4 Ti4200 er bedste valg
> til prisen.

Hvad med GeForceFX 5200? Det fås jo billigere end TI'en og så understøtter
det directX9. Tæller det ikke lidt?

Det omtalte kort:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364627917

SonofonoS

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-05-03 21:39

SonofonoS wrote:
> Hvad med GeForceFX 5200?
> Det fås jo billigere end TI'en og så understøtter det
> directX9. Tæller det ikke lidt?

Jo, det tænkte jeg slet ikke på fordi jeg ikke lige
kender det. Det ser dog ikke særligt kraftigt ud:
http://www.tomshardware.com/graphic/20030311/geforcefx-5600-5200-03.html

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 06-05-03 17:23

> Jo, det tænkte jeg slet ikke på fordi jeg ikke lige
> kender det. Det ser dog ikke særligt kraftigt ud:
> http://www.tomshardware.com/graphic/20030311/geforcefx-5600-5200-03.html

I linket til tomshardware ser det ud til at ti4600 er væsentlig bedre en
fx5200. Kan dette passe når fx5200 er helt nyt??

Jeg kan desuden se at der står 8x ud for ti4600. Jeg betvivler at bundkortet
kan klare dette. Jeg er nok heldig hvis den kan presses op på 4x. Har dette
betydning?

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-05-03 22:02

Lars Christoffersen wrote:
> I linket til tomshardware ser det ud til at ti4600 er
> væsentlig bedre en fx5200. Kan dette passe når
> fx5200 er helt nyt?

Ja, se fx denne test fra en anden kilde:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1797&p=6

> Jeg kan desuden se at der står 8x ud for ti4600.
> Jeg betvivler at bundkortet kan klare dette.
> Jeg er nok heldig hvis den kan presses op på 4x.
> Har dette betydning?

Svjv. er AGP8x kun spil for galleriet og et stort
salgstrick, ifølge denne benchmark er der ikke
særlig stor forskel:
http://www.benchmark.pl/artykuly/recenzje/Geforce4_4200/gainward_GS_8X/wyniki.gif

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 07-05-03 16:29

> Svjv. er AGP8x kun spil for galleriet og et stort
> salgstrick, ifølge denne benchmark er der ikke
> særlig stor forskel:

Så ti4600 er at foretrække frem for fx5200 pga. at den er kraftigere?
Eller har jeg totalt misforstået noget?

Hvad med radeon - kan de overhovedet ikke følge med i den prisklasse? Skal
man op i en 9500pro før de blev "nutidige"?

Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-05-03 21:38

Lars Christoffersen wrote:
> Så ti4600 er at foretrække frem for fx5200
> pga. at den er kraftigere?

Efter min overbevisning ja og selv et Ti4200
er kraftigere.

> Eller har jeg totalt misforstået noget?

Nej, det er skam rigtigt. Dog kun udfra min
teoretiske viden.

> Hvad med radeon - kan de overhovedet ikke
> følge med i den prisklasse?

Nej, de er for dyre ellers bliver det et Radeon
9000 eller et 9100, som er lige under i 3D benchmarks.

> Skal man op i en 9500pro før de blev "nutidige"?

Før det bliver hurtigere i 3D, ja.