Egern i haven ??
Fra : Sune

Dato : 05-05-03 10:02

Hej,

Kunne godt tænke mig at have et egern eller flere til at løbe rundt i haven.
Nogen der har erfaringer med hvordan man "lokker" dem til. Eksempelvis kan
man jo få sig en ganske god fuglebestand ved, at sætte en masse fuglekasser
op, men kan man på nogenlunde tilsvarende måde få egernet til at bo i sin
have ?

Det skal oplyses, at jeg da har en 6-7 koglebærende store nåletræer i haven,
lidt andre træer og småbuske, masser af træer i nabolaget samt et par åer.

Vil der evt. være nogen ulemper ved at have egern i haven udover at der nok
ryger et par fugleunger ?

Mvh,

Sune

Fra : Marco

Dato : 05-05-03 10:47

"Sune" <mess@(spam)image.dk> skrev:

> Kunne godt tænke mig at have et egern eller flere til at løbe rundt i
haven.
> Nogen der har erfaringer med hvordan man "lokker" dem til. SNIP.

Et familiemedlem har et par stykker.

Du skal først og fremmest sikre dig, der er observeret egern i dit
nærområde.
Dit projekt syntes mest realistisk, hvis du bor i et opvokset villakvarter
med mange træer eller bedst - op til en skov.

Egern kan godt li´ nødder - sjovt nok.
Du har allerede træerne, så prøv med et mindre læhegn med hassel, hvis du
har pladsen. Ellers kan du prøve med en enkel busk i første omgang. Læg også
nødder på fuglebrættet og sørg for frisk vand i badet eller bassinet.

Bortset fra et par skud og knopper hist og her samt delen foder med fuglene,
skulle der, udover dit skevne, ikke opstå ulemper ved egern i haven.

Held og lykke.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Sune

Dato : 05-05-03 15:07

> Et familiemedlem har et par stykker.

Kan jeg ikke låne et så ??

> Du skal først og fremmest sikre dig, der er observeret egern i dit
> nærområde.
Det er der - har selv set dem

Du mener altså ikke at det burde være nødvendigt med noget redekassenoget -
nogle nødder på fuglebrædtet samt træer med frisk foder på - nåletræer,
hassel, etc - burde være nok ?

Takker for dit svar

Mvh,

Sune

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 05-05-03 22:42

"Sune" <mess@(spam)image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

redekassenoget -
> nogle nødder på fuglebrædtet samt træer med frisk foder på - nåletræer,

Der kommer et egern ind i min have hver dag. Jeg har et halvstort fuglebad
med vand i og jeg har ofte nødder på foderbrædtet. Jeg ser den sidde og
drikke af fuglebadet. Derefter kravler den rundt i mit træ og springer
så ned på foderbrædtet og sidder lidt der og spiser.

Det er en fornøjelse at se og man kan ikke sige, jeg gør ret meget for
at den skal komme.

Hilsen Ruth

Fra : Marco

Dato : 06-05-03 07:58

> Kan jeg ikke låne et så ??

Hvis ikke de var fredede, ville jeg da godt indfange et enkelt eksemplar, og
sende det til dig :)

> Du mener altså ikke at det burde være nødvendigt med noget
redekassenoget -
> nogle nødder på fuglebrædtet samt træer med frisk foder på - nåletræer,
> hassel, etc - burde være nok ?

Det skulle det være - også ifølge Ruth´s indlæg.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-05-03 00:43

Sune skriver bl.a.:

> Kunne godt tænke mig at have et egern eller flere til at løbe
> rundt i haven.

Så en gang en udsendelse med en kone, der efterhånden havde
lokket flere egern til. De lod sig håndfodre og kom ind i stuerne
eller soveværelset, hvor en af dem vidste at der var nødder under
hovedpuden! Det så ret lystigt ud.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk

Fra : Marco

Dato : 06-05-03 07:54

"Niels P Sønderskov" <npsonder @ skov.mail.dk> skrev:

> Så en gang en udsendelse med en kone, der efterhånden havde
> lokket flere egern til. SNIP

Den så jeg også.
Mener helt bestemt, hun også boede op til en skov :)

Fra : Alex W

Dato : 06-05-03 10:25

For at få egern til at 'syntes om' at være i haven kræver det ro, masser at
træer og buske, så det kan føle sig trykt. Vi har en gang imellem sådan en
fyr på besøg i haven. Vi har en vandhave. Men her er for meget uro, husene
ligger for tæt og der er ikke bevoksning nok til at holde på den lille fyr.
Det vil nok være problemet i mange villakvarterer.

/Alex

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 06-05-03 23:03

Vi bor midt i et villakvarter i Hvidovre og har masser af egern. Der bor
bl.a. nogle i en 8-10m høj blågran i vores have (sammen med ringduer,
musvitter og skader). De er ikke særlig sky og render rundt på græsplænen og
i køkkenhaven få meter fra os. Når jeg saver brænde står de nogle gange og
kigger på mig.
Flere af vores naboer har nødder. Både hasselnødder og valnødder. Vi fodrer
også med hasselnødder på foderbrædtet. Så det er slet ikke umuligt at få
egern i en villahave, selvom den ligger langt fra en skov.

Hilsen

Fra : Alex W

Dato : 08-05-03 08:23

>Der bor bl.a. nogle i en 8-10m høj blågran i vores have (sammen med
ringduer,
musvitter og skader).

Hej Leif

Må jeg ikke låne dit grantræ
.... heldige asen!

/Alex

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-05-03 08:34

Alex W wrote:

> ringduer,
> musvitter og skader).
>
> Hej Leif
>
> Må jeg ikke låne dit grantræ
> ... heldige asen!

Du må få mit 15m blågrantræ med skovduer (%&*#!), egern (spiser duernes æg) og
det hele.
Du skal bare selv hente det uden at lave rod :)

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin