/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Trykluft / kompressor
Fra : Lars


Dato : 24-03-01 23:20

Halløj !

Jeg overvejer at købe en kompressor (trykluft). Den skal primært
benyttes til at pumpe cykeldæk og lettere værktøj (fx malergrej og
sømpistol), men jeg vil også gerne kunne sætte lidt "tungere" værktøj
på, som fx. skruemaskine til hjulbolte, skralde m.v.

Spørgsmål: Hvilken størrelse skal jeg som minimum gå efter (og hvilket
prisniveau). Hvor mange HK skal den have og hvor mange liter luft i
minuttet skal den producere ? osv. osv. osv.

Lars




 
 
Kaj Svenningsen (24-03-2001)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 24-03-01 23:44

Lars skrev:

>benyttes til at pumpe cykeldæk og lettere værktøj (fx malergrej og
>sømpistol), men jeg vil også gerne kunne sætte lidt "tungere" værktøj
>på, som fx. skruemaskine til hjulbolte, skralde m.v.

Cykeldæk og den slags kan et bette pjok jo sagtens klare, men det der
med maling og vel især skruemaskinen er storforbrugere.

Mit bud vil være mindst 500 L i minuttet effektiv (ikke slagvolumen)
og det kræver vel fra 6 HK og opad. Det betyder vel priser omkring
eller over 10.000
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Bendt Rasmussen (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 25-03-01 19:47


"Kaj Svenningsen" <NOSPAMsvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse
news:9c1462e60bfd963fa2487f419c84d4a6@kallerup.dk...
> Mit bud vil være mindst 500 L i minuttet effektiv (ikke slagvolumen)
> og det kræver vel fra 6 HK og opad. Det betyder vel priser omkring
> eller over 10.000


Harald Nyborg har i deres seneste kataloger haft et skema over, hvor stort
forbrug de forskellige typer værktøjer bruger, og dermed hvor stor
kompressor du skal have fat i.

mvh
Bendt



Peter Andersen (26-03-2001)
Kommentar
Fra : Peter Andersen


Dato : 26-03-01 16:31

"Kaj Svenningsen" <NOSPAMsvar@kajsvenningsen.dk> wrote in message
news:9c1462e60bfd963fa2487f419c84d4a6@kallerup.dk...
> Lars skrev:
>
> >benyttes til at pumpe cykeldæk og lettere værktøj (fx malergrej og
> >sømpistol), men jeg vil også gerne kunne sætte lidt "tungere" værktøj
> >på, som fx. skruemaskine til hjulbolte, skralde m.v.
>
> Cykeldæk og den slags kan et bette pjok jo sagtens klare, men det der
> med maling og vel især skruemaskinen er storforbrugere.
>
> Mit bud vil være mindst 500 L i minuttet effektiv (ikke slagvolumen)
> og det kræver vel fra 6 HK og opad. Det betyder vel priser omkring
> eller over 10.000

Nej, det er nu lige i overkanten! Jge har en standart 2HK, 24l, 120bar som
klarer både sprøjtemaling og min en skralde (topnøgleskruemaskine)
perfekt.... den kan altså lave noget!!




Kaj Svenningsen (26-03-2001)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 26-03-01 17:43

Peter Andersen skrev:

>Nej, det er nu lige i overkanten! Jge har en standart 2HK, 24l, 120bar som
>klarer både sprøjtemaling og min en skralde (topnøgleskruemaskine)
>perfekt.... den kan altså lave noget!!

Så er der forskel. Jeg slog lige op i et katalog, og den første
malersprøjte jeg så brugte 180 L, og den første skruemaskine 440 L.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Søren Kring (26-03-2001)
Kommentar
Fra : Søren Kring


Dato : 26-03-01 20:48

OK med malersprøjten, men man bruger jo de fleste ting ikke
uafbrudt i timevis. Dertil er der jo en tryktank som reserve
på de fleste kompressorer. Skal man have en kompressor på
over 2 HK skal den jo køre på kraft. De fleste har 10 A v/
230 V at råde over (evt. 13 A i nyere instalation) det giver
en motoreffekt på 2300 W (eller knap 3000W ved 13 A). Jeg
har brugt en 2HK kompressor til sømpistol; OK hvis man
arbejder for hurtigt, kan den tabe pusten, men så skal det
også gå stærkt. En skruemaskine bruger 440 l/min, men hvor
mange minutter tager det at spænde en skrue?

hilsen Søren



Kaj Svenningsen wrote:
>
> Så er der forskel. Jeg slog lige op i et katalog, og den første
> malersprøjte jeg så brugte 180 L, og den første skruemaskine 440 L.
> --
> Kaj Svenningsen
>

Kaj Svenningsen (26-03-2001)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 26-03-01 22:25

Søren Kring skrev:

>også gå stærkt. En skruemaskine bruger 440 l/min, men hvor
>mange minutter tager det at spænde en skrue?

Med 120 bar går det sikkert hurtigt, men det bruger vi ikke i min
verden.
Min bil har desuden 20 hjulmøtrikker, hvor meget luft er det?

Lars spurgte om et råd, og det fik han. Du har et andet, og han kan
sammenligne.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Bendt Rasmussen (26-03-2001)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 26-03-01 18:52


"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
news:egJv6.342$94.114252@news010.worldonline.dk...
> Nej, det er nu lige i overkanten! Jge har en standart 2HK, 24l, 120bar som
> klarer både sprøjtemaling og min en skralde (topnøgleskruemaskine)
> perfekt.... den kan altså lave noget!!

120bar - det er da ellers noget af en maskine !

Min 2 HK's kan kun levere 8 bar.

Jeg har også sprøjtemalet med min, og med lidt pauser, hvor kompressoren får
vejret igen, så kan det lade sig gøre. Den kan derimod ikke trække
møtrikkerne af min bil, uden lidt hjælp fra en krydsnøgle.

mvh
Bendt



Bjerg & Olsen (26-03-2001)
Kommentar
Fra : Bjerg & Olsen


Dato : 26-03-01 20:04

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev i en meddelelse news:egJv6.342$94.114252@news010.worldonline.dk...
>
> Nej, det er nu lige i overkanten! Jge har en standart 2HK, 24l, 120bar som
> klarer både sprøjtemaling og min en skralde (topnøgleskruemaskine)
> perfekt.... den kan altså lave noget!!
>

Nånåda, 120 bar!

Jeg vil gætte på at du aldrig har haft den oppe på 120 bar, i så fald ville du
næppe være blandt de levendes tal.

Prøv lige at se hvad der står på manometerskalaen - bar og psi er ikke det
samme. Måske er det 120 psi, det svarer til 8,3 bar - det er meget almindeligt
på mindre kompressorenheder.

Venlig hilsen
Erik Olsen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste