Basse`s John Mogensen-cd er ude idag
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-05-03 05:54

BASSE ER UDE MED SIN MEGET OMTALTE CD IDAG

Så er det jo idag det sker, det vi har hørt om så længe og ventet på så
længe. Endelig sker det. Den 5. maj smider Basse sin cd , med
genindspilninger af John Mogensen-slagere på markedet.
På cd-en er der bl.a.:

To mennesker på en strand
Ursula
Ensomhedens gade nr. 9
Der er noget galt i Danmark
Du siger jeg skal give dig en chance
Karl Herman og jeg
Erik Oluf Andersen
Man skal aldrig sige aldrig

Hilsen Åge

Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 05-05-03 07:31

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> længe. Endelig sker det. Den 5. maj smider Basse sin cd , med
> genindspilninger af John Mogensen-slagere på markedet.

hahah minder næsten om de der FORFÆRDELIGE TV REKLAMER !!

NU er den her, danmarks bedste CD, albummet du har ventet på lige fra før du
blev født. Gå ikke glip af hits som (indsæt crap her) - BASSE, et drøn af et
album.

- Tonny, www.jegergud.dk <-- nu med nyt om fækaliesport.

Fra : sTEEN

Dato : 05-05-03 10:17

Hvem fanden er Basse???

Måske en slægtning til Det Syngende Postbud...

--
©¿©

sTEEN

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-05-03 12:58

> [...]
du
> blev født. Gå ikke glip af hits som (indsæt crap her) - BASSE, et drøn af

Køb den før din... øhh... hvem mon... hmm...??? Åge!!!!

Fra : Esben og Susanne

Dato : 06-05-03 09:48

OK åge...
nu har vi efterhånden hørt så meget om den CD... hvad med at anmelde den.
Lever den op til dine store forventninger eller skuffer Basses
fortolkninger.

VH
Esben

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-05-03 21:31

Esben og Susanne <essus@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb7758b$0$29507$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> OK åge...
> nu har vi efterhånden hørt så meget om den CD... hvad med at anmelde den.

SV: Ja, man har hørt meget om den.

> Lever den op til dine store forventninger eller skuffer Basses
fortolkninger.

SV: Den skuffer meget. Han lægger ikke sjæl i sangene. Har står bare og
synger som om det var en almindelig dansktopsang. John Mogensens sange var
jo en "sjov" slags dansktop. Normalt er dansktoptekster jo enten
sentimentale eller sjove, men Johns tekster havde en mening. Jeg vil nok
mene at man skal lade John stå med disse sange alene. Han var den eneste der
kunne det der.

Hvad mener i om den og hvad mener andre om den?

Hilsen Åge

Fra : Esben og Susanne

Dato : 06-05-03 22:43

> SV: Den skuffer meget. Han lægger ikke sjæl i sangene. Har står bare og
> synger som om det var en almindelig dansktopsang.

Nu kender jeg ikke Basse eller noget han har udgivet, men det der med at
lægge sjæl i sangene er (med mit meget lille kendskab til dansktoppen) vel
ikke det der kendetegner gengren

John Mogensens sange var
> jo en "sjov" slags dansktop. Normalt er dansktoptekster jo enten
> sentimentale eller sjove, men Johns tekster havde en mening.

Jeg har nu aldrig tænkt på John mogensen som dansktopper. Jeg kender ham
stort set kun gennem min farfar og det han kunne lide ved ham var de
socialrealistiske og til tider samfundskritiske tekster.
af hukommelse kan jeg ud over dybbøl mølle huske noget med "laset i tøjet,
nede i møjet" og "erik oluf andersen har hængt sig i en snor(tror jeg nok
det var)" og noget med "sat på gaden hvem bekymrer sig om karl og (et
pigenavn)"
Der er sikkert mange fler.

Mon ikke john mogensen mere så sig selv som skjald og talerør for den lille
mand og arbejderklassen ?? Ikke meget dansktop over det IMNSHO. Ihvertfald
ikke når folk som Gustav winkler og andet som jeg mere vil definere som
dansktop huserede på samme tid ( var det ikke nogenlunde på samme tid de var
fremme ?)

> Hvad mener i om den

Jeg har ikke hørt den og kommer formentlig aldrig til det

og hvad mener andre om den?

tjah.... aviserne og resten af medieverdenen har da ikke ligefrem hypet
denne udgivelse. Vi må nok vente på Basses næste cd som vel nok bliver
personlige fortolkninger af Jimmy og Renés størte hits før vi kan finde ud
af om han holdt i længden

VH
Esben

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-05-03 05:35

Esben og Susanne <essus@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb82b0a$0$29508$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> ikke når folk som Gustav winkler og andet som jeg mere vil definere som
> dansktop huserede på samme tid ( var det ikke nogenlunde på samme tid de
SV: Den apati som visse folk har overfor Dansktoppen er sygeligt neeurotisk
betinget tror jeg. Denne apati deles ikke af John Mogensen. I interwiew har
han udtalt at han er glad ved dansktop. Du må tænke på at John Mogensen var
en "mand af folket". For at hans sange skulle få den allerstørste udbredelse
i befolkningen valgte han derfor at satse på dansktop. Han sang aldrig
andet. Han ville ikke synge andet. Han kom ud til den brede befolkning, som
John Mogensen selv anså sig for at tiløre. Og i de kredste har man ingen
apati overfor Dansktop. Man labber det i sig og er ikke enøjet. Man synes at
det er forfriskende at en mand prøver at få et budskab ud. Er man bred
folkelig og vil man frem med et budskab sker det indenfor dansktopgenren.
Enkelte andre har også prøvet det. Troels Trier og Rebecca Bryel kan også
det der.
Visse personer kan bare ikke acceptere at noget er dansktop. Hvis de
tilfældiigt kan lide John Mogensen er man så flov ved det at man siger: Adrd
bardd, det er da ikke dansktop. Det er ynkeligt at man er for svag til at
stå ved at man altså godt kan lide enkelte dansktopsangere eller grupper.
Jeg selv har absolut ingen kvababbelse over at tilstå at jeg godt kan
lide et par enkelte rockgrupper, f.eks. Status Que. Jeg går sgu da ikke i
ynkelighed rundt og siger: abwardd badr, det er da ikke rock, det er
visesang. "Kors" siger selv bare. Vor Herre til hest

Undskyld.

Hilsen Åge

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 07-05-03 17:57

Hej Åge

Dansktoppen er og bliver dum, kvalmende underholdning uden holdning. De plader som repræsenteres der, er dybt umusikalske, teksterne er totalt platte. At John Mogensen i sin tid skulle repræsentere den jævne mand har altid været mig en stor gåde. Min gamle far, som var smed og som har været død i næsten 30 år, syntes Mogensen var alletiders, men hans kvalitetssans var heller ikke noget at snakke om. OK, Mogensen havde bodega-vommen, men i mine øjne var det leflen for alm. mennesker, der kom til udtryk i hans tekster, som ikke rykkede ved noget som helst. Når man sammenligner ham med en svensk troubadur med samme statur, nemlig Cornelis Vreeswijk, kan man straks høre hvem der har noget på hjerte og hvem som kun er en afdanket værtshussanger!

Kh
Jørgen

Jeg har endnu ikke hørt en sang på Dansktoppen som havde musikalitet og en tekst med mening. Det hele lyder som om det er fremstillet ved hjælp af et primitivt computerprogram: meget simpel melodi og li'så simpel tekst.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-05-03 20:22

Jørgen Jacobsen <jabber@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb93b95$0$305$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
Hej Åge

meget simpel melodi og li'så simpel tekst

_________

Det er der en "simpel" forklaring på.
Det er fordi at selve grundstammen i dansktop faktisk består af en simpel
melodi og en simpel tekst, som er let at huske. Enkelte kunstnere falder så
bare lidt ved siden af "formatet" eller "konceptet". Som John Mogensen
f.eks.

Så jeg har faktisk, ligesom dig, sjældent hørt en dansktopplade som ikke var
simpel. Dejligt.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-05-03 09:48

> [...]
der
> kunne det der.
>
> Hvad mener i om den og hvad mener andre om den?

Hej Åge

Tja, jeg tror jeg vil sige det sådan, at hvis man ikke har hørt John
Mogensen, så er det sikkert udmærket. Men når man har John Mogensen
samlingen stående, så er interessen for Basses cd nok til at overse. Den
mangler som du siger, sjælen, og følelsen for den tid, hvor John samlede
erfaringer og inspiration til sangene. Der er jo også en kæmpe forskel,
John Mogensen, skrev jo selv de fleste af sangene, og dem han ikke selv
skrev, lavede han jo som minimum Dansk tekst til. Samtidigt var han jo i
stand til at synge det hele, som om han selv havde oplevet det hele. Nu er
jeg af den mening, at man kan ikke, bare synge en John Mogensen sang, for
hvis man gør det, så kommer den til at lyde underlig. Man er nødt til at
lægge følelser i, og da man jo ikke kan låne andres følelser, så har man kun
sine egne, og derved kan Basses sange så måske være bedre, for det lidt
yngre publikum. John ville vel, hvis han havde været i live, været ca 75
år, og Basse er jo lige et par årgange nyere. Så hans måde at synge dem på,
passer måske bedre til de unge, medens der for mig, kun er en, der rigtigt
kan synge John Mogensen, nemlig ham selv.

M.V.H......Benny..