vare mangler i pakke bestilt over inet
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-03 23:18

Jeg har modtaget nogle varer jeg har bestilt via internettet. Da jeg
åbnede kassen viser det sig at der mangler en enkelt ting.

Firmaet jeg har købt fra har henvist mig til postdk´s
reklamationsafdeling som skal undersøge sagen før de vil gøre noget
som helst. Det betyder med andre ord at der går en uge eller to før
jeg kan få min vare.

Har jeg ret til at kræve en anden vare tilsendt og overlade den
forsvundne vare som afsenderens hovedpine ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-05-03 17:22

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> skrev:

> Har jeg ret til at kræve en anden vare tilsendt og overlade den
> forsvundne vare som afsenderens hovedpine ?

Der er tale om en mangel i Købelovens forstand og det er sælgers ansvar
at levere en vare, der ikke er mangelfuld.

I følge Købelovens §78 har forbrugeren valget mellem afhjælpning af
manglen eller levering af en anden genstand, der stemmer overens med
aftalen.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030023729

--
Morten http://miljokemi.dk
http://miljokemi.dk/CrashIE.htm (På eget ansvar!)

Fra : Nicolai Lang

Dato : 05-05-03 17:52

On 5 May 2003 16:22:04 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
>
>I følge Købelovens §78 har forbrugeren valget mellem afhjælpning af
>manglen eller levering af en anden genstand, der stemmer overens med

Hej Morten,

Hvad så med §10:

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet
for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket,
når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig
forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker
med skib, er bragt inden for skibssiden.

Vi kan vel blive enige om at det er fragtførens ansvar, såfremt
sælgeren påstår at hele indholdet var i kassen da den blev overgivet
til fragtføren.

Og er det så køber der skal varetage reklamationen og bevisbyrden
overfor fragtføre? Sådan har jeg normalt set det, ikke mindst fordi
det jo af gode grunde er svært for afsender at se at der mangler noget
eller at emballagen har lidt overlast, ved modtagelsen.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-05-03 18:13

Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net> skrev:

> Hej Morten,
>
> Hvad så med §10:

I forbrugerkøb gælder følgende:
§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

> Vi kan vel blive enige om at det er fragtførens ansvar, såfremt
> sælgeren påstår at hele indholdet var i kassen da den blev
> overgivet til fragtføren.

Nej jvf. ovenfor.

> Og er det så køber der skal varetage reklamationen og bevisbyrden
> overfor fragtføre?

Nej.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 05-05-03 20:27

On 5 May 2003 17:12:30 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>I forbrugerkøb gælder følgende:
>§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
>genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Tak. Den habde jeg overset. Jeg synes egentlig også at andet ville
være urimelig over for den forbruger der ikke er vandt til at håndtere
forsendelser.

Derudover ville ethvert ordentligt firma vel også hjælpe kunden mest
muligt i det tilfælde der sker fejl/skader under forsendelsen.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-03 22:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> [...]
>
> I følge Købelovens §78 har forbrugeren valget mellem afhjælpning
> af manglen eller levering af en anden genstand, der stemmer

Sagen er endt med at jeg får pengene tilbage og postdk leverer varen
eller erstatning til sælger - hvilket lyder til at være standard
procedure hos firmaet.