Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
film til mørke emner ?
Fra : Ernst Kempf

Dato : 24-03-01 23:00

Jeg skal tage billeder af nogle sorte til mørkebrune køer. Man skal kunne se
nuancerne i det mørke uden at omgivelserne bliver helt udbrændte. Jeg bruger
6x7, fanger jeg en god situation skal billedet op i plakatstørrelse, så
filmen skal være rimelig finkornet. Er der nogen der kan anbefale en film
til formålet.

Fra : Rune Baess

Dato : 25-03-01 01:28

"Ernst Kempf" <kronenshede@image.dk> wrote in message
> [...]
> 6x7, fanger jeg en god situation skal billedet op i plakatstørrelse, så
> filmen skal være rimelig finkornet. Er der nogen der kan anbefale en film

Diafilm er gode til at fange de mørke nuancer, og til situationen du nævner ville fx
Provia 100F (Fuji) gøre sig glimrende, den holder sig ganske neutral i både lyse og
mørke områder, - den koster lidt ekstra, men er alle pengene værd. Velvia er måske
også en mulighed hvis du vil have lidt mere fart på farverne.

Du nævner at billedet skal blæses op til plakat størrelse, og skal det gøres hos
fotohandleren (altså ikke filmscannes og printes digitalt), er det bedre med en
negativ film:
Portra 160NC (Kodak) (for neutral farve gengivelse) eller
Portra 160VC med lidt mere farvemætning, - er gode til at få både højlys- og
skyggedetaljer med, pga. den relativt lave kontrast. Begge film kommer i 120 og 220
format.
Fuji laver en lignende film, men jeg har ikke prøvet den, og kan ikke huske hvad den
hedder.

Har du ikke mulighed for at finde disse film, kan du evt. prøve med at exponere din
sædvanlige 100 iso film (negativ) som en 50 iso, (og få den fremkaldt som en 50
iso); - det giver en lavere kontrast og dermed et bedre omfang i de besværlige
situationer...

Under alle omstændigheder er det smart at bruge sin 'bracket' funktion flittigt (ca.
+/-½ blænde), samt at finde det rigtige sted på koen at tage sin lysmåling...

Rune

Fra : McRepsej

Dato : 25-03-01 21:47

Rune Bass foreslog følg. Fuji farvepositiv film, som jeg efterfølgende
kommenterer:

Provia 100 F: Enig i at det er en neutral film. Den er faktisk Fuji's bedste
film til dato, når det gælder neutralt toneomfang.
Velvia: En flot finkornet film, MEN med højere kontrast end Provia 100 F. Og
så kræver den lidt mere at det lab. der skal fremkalde den. Velvia er især
velegnet til modtiver med klare rene farver. D.v.s. at den ikke duer til
portræt.

Men Rune glemte Astia. Astia er en Fuji film der er en tand blødere end
Provia'en. Så den er mit valg til dit projekt.

Men nu er det ikke kun filmen der afgør valget. Det bedste resultat får du
hvis de kan vente et par måneder (fra maj og frem) og så vælge en
solskinsdag med comulusskyer. Så er lyset en tand blødere end med klar blå
himmel + at skyggesiden ikke får helt samme blåstik. Det kan du selvfølgelig
mindske hvis du har en assistent med der kan holde en stor reflektor. Men
den vil sikkert bliver alt for interesant for din model.

Glem alt om farvenegativ film hvis billedet skal trykkes.

Elles kan jeg kun sige at den Fuji farvenagativ film Rune har glemt hedder
NPS. Min egen oversættelse af NPS er "No problem, Sir." Det er en film jeg
har haft meget gode erfaringer med. Lige fra udendørs bryllupsfotografering
til portræt og studiefoto.

Go' fornøjelse.

Fra : Rune Baess

Dato : 26-03-01 03:07

"McRepsej" <mail2me@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men Rune glemte Astia. Astia er en Fuji film der er en tand blødere end
> Provia'en. Så den er mit valg til dit projekt.

Jeg nævnte ikke Astia'en da jeg ikke har kunnet få den i 135 format, (jeg ved ikke
om den overhovedet laves i 135 ?), endsige prøvet den.

Astia skulle have en kontrast á la Portra/NPS, samt gode hudtoner ?

> Glem alt om farvenegativ film hvis billedet skal trykkes.

Men da vel ikke hvis det skal 'fremkaldes' på papir i stor størrelse ?

Det var den ...

Rune

Fra : McRepsej

Dato : 26-03-01 08:23

> Jeg nævnte ikke Astia'en da jeg ikke har kunnet få den i 135 format, (jeg
ved ikke
> om den overhovedet laves i 135 ?), endsige prøvet den.

Nu går det på 120 formatet. Men du kan også få den i 135. Se forresten
www.fujifilm.dk

> Astia skulle have en kontrast á la Portra/NPS, samt gode hudtoner ?

JEP

> Men da vel ikke hvis det skal 'fremkaldes' på papir i stor størrelse ?

Nej da. Ikke hvis billedet skal ud på traditionelt fotopapir. Men du har
stadig den bedste reference i en dia.