Kopiering af én
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-05-03 18:39

Hejsa,

Jeg står foran at skulle "nulstille" alle vores Mac'er på arbejdet, da
der har været for mange problemer pga. uens programversioner,
systemversioner og skrifter.

Vi har flere G4 400 AGP, én Quicksilver 733 og to Dual-450 Gigabit
maskiner. Kan det lade sig gøre at opsætte én af maskinerne, lave et
diskimage af det hele på en DVD og så ellers bare kopiere det ud på de
andre maskiner?

Er der egentlig forskel på systemmapperne mellem de ovennævnte maskiner?
Hvis det giver nogen som helst bøvl vil jeg bare gøre som jeg altid har
gjort, nemlig at installere det hele fra bunden på alle maskinerne, men
det er temmeligt tidskrævende.

Planen er at skifte til OS X når Quark engang får snøvlet sig færdig med
en OS X version, men det kan jo nok tage sin tid. Ihvertfalt hvis man
vil vente på en stabil version. Til den tid bliver alle maskinerne
skiftet ud og så vil de alle være ens, hvilket skulle gøre ovenstående
helt smertefrit, men lige i øjeblikket må vi klare os med ovenstående.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 04-05-03 20:26

In article <1fug7d4.7gwplu57owwgN%spam02@tdcadsl.dk>, René Frej Nielsen
<spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hejsa,
>
> Jeg står foran at skulle "nulstille" alle vores Mac'er på arbejdet, da
> der har været for mange problemer pga. uens programversioner,
> systemversioner og skrifter.
Det vil da være langt bedre at opdatere programmerne og lave en
standard skriftmappe som kopieres til alle maskinerne.

> [...]
> maskiner. Kan det lade sig gøre at opsætte én af maskinerne, lave et
> diskimage af det hele på en DVD og så ellers bare kopiere det ud på de
Det vil være langt hurtigere med en extern Firewire disk.

> [...]
> Hvis det giver nogen som helst bøvl vil jeg bare gøre som jeg altid har
> gjort, nemlig at installere det hele fra bunden på alle maskinerne, men
Der er en lille smule forskel - så skal det være optimalt så brug
kopifunktionen til G4 400 maskinerne og installer på de øvrige.
Men brug for alt i verden ikke skriftmappen fra OS 9.2 - så er mange af
dine type 1 fonte skiftet ud med TrueType.
Selv har jeg en skriftmappe fra OS 9.1 liggende til opdatering af de
maskiner der vliver opdateret til 9.2

> [...]
> skiftet ud og så vil de alle være ens, hvilket skulle gøre ovenstående
> helt smertefrit, men lige i øjeblikket må vi klare os med ovenstående.
Her har vi glemt alt om Quark opdatering - selv om vi netop har fået
tilbud om at opgradere til 5 - og så få en gratis 6 opdatering.
Vi starter om kort tid med InDesign. - Har købt og installeret på de
grafiske arbejdsstationer.
Vi har både "leget" med det og produceret seriøst.
Når man tager det hele i betragtning - Photoshop filer (PSD) med
gennemsigtighed, Illustrator filer (AI) blandede RGB og CMYK farver -
JPG filer fra digitalt kamera, RGB spotfarver - og slutresultatet
bliver en perfekt PDF fil i CMYK farver - så sparer vi en masse tid.
Aldrig mere et "smadret" Quark dokument - eller Quark der sluttede
uvnetet på grund af fejl nrXX.
Jeg har kørt med InDesign hjemme i knap 2 mdr. (i OS X) - og lavet en
væsentlig del af arbejdet som hjemmearbejde - produktionshastigheden
overstiger nu Quark.
Der har ikke været nogen problemer i trykkeriet.
Venlig hilsen

--
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-05-03 23:19

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Det vil da være langt bedre at opdatere programmerne og lave en
> standard skriftmappe som kopieres til alle maskinerne.

Faktisk har jeg tænkt på Suitcase Server, men jeg har ikke haft tid til
at rode med det endnu. Da vi er et trykkeri som hovedsagligt modtager
færdige jobs fra kunderne, er det mest optimalt er bruge kundernes
skrifter, men af og til glemmer de at vedlægge dem, eller også er de
defekte.

Når vi bliver nødt til at bruge vores egne, er det vigtigt at vi bruger
de samme i tilfælde af, at jobbet bliver overtaget af en anden pga.
vagtskifte. Det har givet lidt bøvl et par gange, for ikke alle har lige
meget styr på deres skrifter.

> Det vil være langt hurtigere med en extern Firewire disk.

Det er selvfølgelig også en mulighed. Vi har vist er par stående, som
ikke bliver brugt.

> [...]
> dine type 1 fonte skiftet ud med TrueType.
> Selv har jeg en skriftmappe fra OS 9.1 liggende til opdatering af de

Hvad er det for noget med skriftmapperne? Jeg fjerner altid alle
skrifter i systemmappen, lige bortset fra de 4-5 som systemet skal
bruge.

Du mener altså, at jeg vil få småproblemer, hvis den samme systemmappe
bruges på alle maskinerne? Det optimale havde også været, hvis jeg kunne
installere alle programmer før end kopieringen, men da vi ikke har
flerbrugerlicenser til alle programmer, er jeg nødt til at installere
dem på hver maskine separat.

> [...]
> overstiger nu Quark.
> Der har ikke været nogen problemer i trykkeriet.

Det valg kan vi desværre ikke gøre, for vi må bare bruge de programmer,
som kunderne bruger. 80-90% af vores kunder bruger Quark og det varer
nok en rum tid inden de skifter. Vi har selvfølgelig alle de programmer
som er nødvendige, inkl. gyseligheder som Framemaker og Publisher...

Mht. Quark vs InDesign er jeg personligt splittet, for jeg kan godt se
de smarte features i ID2, men der er også ting der irriterer mig. Meget
af det er simpelthen fordi Quark ligger på ryggraden og når ID2 så
opfører sig anderledes er det irriterende. Det er selvfølgelig en
vanesag. En væsentlig ting er dog hastigheden, for ID2 er megasløv i
forhold til Quark. Quark halter på mange punkter, men det er dælme
effektivt når man skal have bestilt noget.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-05-03 21:13

René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> maskiner. Kan det lade sig gøre at opsætte én af maskinerne, lave et
> diskimage af det hele på en DVD og så ellers bare kopiere det ud på de

Hej Rene

Ja, det kan du godt.

Du skal huske at lave første gangsinstallation på den nyeste maskine med
det nyeste system 9.x, du har og huske at krydse af, så du installerer
et universalt MacOS system.

--

Du kan evt. anvende freeware RevRDist i stedet for manuel kopiering.

Ved hjælp af RevRDist har jeg haft styr på 80 mac'ere. RevRDist har jeg
kørt med lige fra MacOS 7.0 til 9.22.

http://www.purdue.edu/revrdist/
ftp://quest.cc.purdue.edu/pub/mac/testing/
http://www.rescomp.berkeley.edu/about/training/senior/tc/RevRdist-HOWTO/RevRdist-HOWTO.html
http://www.google.com/search?q=RevRDist

Faktisk har jeg lavet et universalt script, der fungerer med enten
engelsk eller dansk MacOS 7.55-9.22.

--

Skal du kopiere MacOS X så er der dette gratis værktøj:

-

Lav f.eks. i alt 3 partitioner fordelt på din(e) HD, system1,
backupafsystem, dokumenter - tag også speciel backup af din konto profil
i systemet under <MacOS X boot partition>:"Users:<brugernavn>":

Carbon Copy Cloner
Download v. 2.1.6 Now! (Mac OS 10.2+)
http://www.bombich.com/software/ccc.html
Citat: "...
Have you ever wanted a simple, complete, bootable backup of your hard
drive? Have you ever wanted to upgrade to a larger hard drive with
minimal hassle and without reinstalling your OS and all of your
applications? Have you ever wanted to move your entire Mac OS X
installation to a new computer? Then CCC is the tool for you! CCC
makes these tasks simple by harnessing the Unix power built into Mac
OS X.
..."

mvh/Glenn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-05-03 23:19

Glenn Møller-Holst <glenn@x.dk> wrote:

> [...]
> det nyeste system 9.x, du har og huske at krydse af, så du installerer et

Og det virker? Ikke noget bøvl? Jeg er nemlig selv lidt skeptisk over
for metoden, for jeg kan selv bedst li' at optimere systemerne på hver
enkelt maskine, men det er altså lidt bøvlet.

> [...]
> vRdist-HOWTO.html http://www.google.com/search?q=RevRDist
>
> Faktisk har jeg lavet et universalt script, der fungerer med enten engelsk

Hmm... såvidt jeg kan se, så nulstiller den Mac'erne automatisk og det
er ikke det jeg leder efter. Jeg vil gerne have en nem metode til at få
ca. 10 Mac'er køreklar og evt. til at nulstille i tilfælde af problemer,
men ind imellem må brugerne gerne rode lidt med maskinerne og have deres
egne filer liggende.

> Skal du kopiere MacOS X så er der dette gratis værktøj:

Den kender jeg... Har været OS X bruger i to år i privaten.

> Lav f.eks. i alt 3 partitioner fordelt på din(e) HD, system1,
> backupafsystem, dokumenter - tag også speciel backup af din konto profil i
> systemet under <MacOS X boot partition>:"Users:<brugernavn>":

Foreslår du en ekstra partition, hvor der ligger et frisk system?