krybende benved
Fra : Sanne

Dato : 04-05-03 17:16

hejsa
hvordan formerer man krybende benved - en har fortalt mig det måske skulle
kunne lade sig gøre ved bare at stikke nogle grene fra moderplanten i
jorden.
Har nogle erfaringer med dette

venlig hilsen
Susanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-03 20:24

On Sun, 4 May 2003 18:15:48 +0200, "Sanne" <sanand@netguard.dk> wrote:

>hvordan formerer man krybende benved - en har fortalt mig det måske skulle
>kunne lade sig gøre ved bare at stikke nogle grene fra moderplanten i
>jorden.
>Har nogle erfaringer med dette

De formeres ved stiklinger. Jeg har dog ikke selv haft held med dem
endnu, men har også kun prøvet en enkelt gang.

Hvis du kun skal bruge nogle få, så er det letteste at dække jord over
nogle af stænglerne, så vil de i løbet af nogle måneder slå rod.
Derefter kan forbindelsen til moderplanten klippes over og den nye
plante forsigtigt graves op og plantes et nyt sted.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Per

Dato : 04-05-03 21:18

> [...]

>hvordan formerer man krybende benved - en har fortalt mig det måske skulle
>kunne lade sig gøre ved bare at stikke nogle grene fra moderplanten i

Hej

Jeg har lavet en håndfuld stiklinger ved at klippe nogen
grene af den gamle benved og sætte dem i et glas vand
i nogen uger til de slog rødder. Det virker bedst hvis der
ikke kommer lys til rodenden af grenene, så jeg viklede
et stykke staniol omkring glasset.

mvh Per

Fra : sanand

Dato : 05-05-03 08:49

Hejsa!

Denne her går jeg ud og prøver, lyder som en let og hurtig ide. Vi er nemlig
i fuld gang med at lave haven, og vi ville gerne flytte den gamle benved
hurtigst muligt.

Tak for tippet

med venlig hilsen
Susanne