Ny dykker - hvad koster det ?
Fra : K

Dato : 04-05-03 14:17

Hej gruppe,

Jeg står og overvejer, at begynde en CMAS** dykkeruddannelse til efteråret.
Men først ville jeg lige vide, hvad det ca. vil komme til at koste mig. Her
tænker jeg på køb af dragt, flasker osv, således at man har alt det udstyr
der skal til...

Med venlig hilsen
Kewin

Fra : Morten Dall

Dato : 04-05-03 17:39

"K" <speer81@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Her
> tænker jeg på køb af dragt, flasker osv, således at man har alt det udstyr

Hej Kewin, det er jo en farlig ting at svære på, for prisen kan være meget
forskelig, man kan nogle gangs få skole sæt helt ned til ca 8500,- med de
fleste vil nok fortælle dig at de ikke er meget vær og det vil jeg give dem
ret i.

men hvis du skal have et komplet sæt af kvalitet skal du nok regne med at
komme af med ca 15.000,- men, forhør dig lige først hvor meget du kan låne i
klubben, i nogle klubber kan man låne flasker, regulator og bcd,
og da en flaske ca koster 2.000,- og et godt regulator sæt ca koster 4.000,-
og en god BCD koster mellem 3.000,- og 4.000,- så kan du jo hurtig spære
10.000,- mens du er elev.
OK du skal jo så aligevel ud og købe disse 3 ting, senere men så har du lidt
mere tid til at spære og så har du også fået lidt mere erfaring så du bedre
ved hvad du vil have.

må man være lidt nyskerig og spørge hvor i landet du bor ?

mvh Morten Dall

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 06-05-03 21:22

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message
> [...]
> komme af med ca 15.000,- men, forhør dig lige først hvor meget du kan låne

Helt så dyrt behøver det heller ikke at være...

Hvis man kan leve med at købe brugt, kan man godt få noget udmærket udstyr
for det halve..

Thore

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 07-05-03 08:28

Hej,

foreslår at du i stedet finder ud af hvilken klub du vil være medlem af og
så taler med dem om hvad de anser for godt udstyr. Hermed ikke sagt at du
skal købe det de siger, men afveje det talte op imod det udstyr der anvendes
i praksis.

Prisen for at købe billigt udstyr, kan være at det ikke er godt og derfor
hurtigt skal udskiftes.

Ved at være i en klub er der ofte mulighed for at afprøve tingene og derved
selv opnå en grundviden om godt og mindre godt. Et eksempel fra min opstart
er at de fleste i klubben anvendte flasker med Y-ventil og DIN-kobling, jeg
fik ved købet af mit 1. trin derfor både bøjle og DIN kobling med (og det
til samme pris). I starten dykkede jeg med et første trin, da jeg så
investerede i tørdragt købte jeg endnu et 1. trin for at kunne dele luft
forbrugerne op.

Mit kendskab fra egen og andre i omgangskredsen er de største besparrelser
opnået på 3 måder:
* Fælles (stor) indkøb
* Køb i udlandet (billig steder eventuelt via internettet)
* Brugtmarked (køb/bytte)

En anden omkostning er drift omkostningen, her er klubben igen at anbefale
pga. adgang til kompressor, både, billigturer og svømmehal. Det er ikke
udstyr, men kan nemt være medvirkende til at øge prisen for udstyret. F.eks.
10 dyk på et år a 400 kr. (luft, bådleje, ..) i udstyr til 15.000 kr. giver
alt andet lige 1.900 kr. per dyk første år.

Håber du kan bruge dette bud på hvordan tingen kan gribes an.

Hilsen, Henrik Rasmussen