Gambia
Fra : Lars Krarup Christen~

Dato : 04-05-03 12:03

Hej!
Vi har bestemt os til at tage med Spies til Gambia til vinter, og vil blive
glade for alle gode råd I evt. kan give.
Er der nogen der kender hotellerne Bakotu og African Village, da vi regner
med at skulle bo på et af dem?
Vi går ikke meget op i den vilde luksus, mere at der er en hyggelig
atmosfære.
Hvor er stranden bedst der? Og hvor er der mest "lokalliv" omkring? Vi er
ikke så vilde med "hoteller på rad og række".
Er der ellers noget vi skal vide?
På forhånd tak.
Hilsen Irene.

Fra : Coppi

Dato : 04-05-03 17:38

Hej Lars.

Hvis I vil have masser af lokalliv skal I vælge Af. Village.
Men så sakl I til gengæld ikke forvente luxus.

Gambia er et meget specielt sted.

Er det første gang I skal udenfor Europa ?

coppi

Fra : Lars Krarup Christen~

Dato : 05-05-03 12:23

"Coppi" <annie321@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men så sakl I til gengæld ikke forvente luxus.
>
> Gambia er et meget specielt sted.
>
> Er det første gang I skal udenfor Europa ?

Nej det er ikke første gang, vi skal udenfor Europa. Vi har været på Den
Dominikanske Republik, i Thailand og to gange i Goa som er vores favoritsted
indtil videre, bl.a meget p.g.a de venskaber vi har knyttet med lokale.
Har du selv boet på African Village? Eller hvor boede du? Er der rent på
hotellet? Det er den vigtigste luksus for os.
Hvordan er stranden der? Ligger hotellet midt i et lokalområde, og er det
nemt at komme i kontakt med de lokale - ikke kun sælgere ? Fortæl endelig
hvad du synes vi skal vide.
Hilsen Irene.

Fra : Coppi

Dato : 05-05-03 13:46

og to gange i Goa som er vores favoritsted
> indtil videre, bl.a meget p.g.a de venskaber vi har knyttet med lokale.

Helt enig Goa og Goanerne er helt fantastiske.

> [...]
> hvad du synes vi skal vide.
> Hilsen Irene.
>
> Vi har ikke boet på A.F. men i nærheden og det ligger helt klart i
nærheden af lokalområderne. Spies har haft A.F. i kataloget i mange år, så
mon ikke det er ok.

Ja, hvad skal man sige om kontakten med lokalbefolkningen, vær sikre på at
kontakten vil være overvældende og til tider for meget.
Slet ikke som i Indien, men utrolig påtrængende. De snyder og bedrager dig
for et godt ord.
Vær helt sikre på, at I aldrig vil glemme jeres tur til Gambia.
Bliv nu ikke dernede fra alligevel, men vær klar over, at I nok på et eller
andet tidspunkt bliver snydt så det driver af jer og at I på diskrete og
indiskrete måder vil blive plaget om penge, tøj, sko eller hvad som helst.
Men ellers er de da meget søde og det er i hvert en tur vi aldrig glemmer.
Hyr en lokal guide ( dem er der i 1000 vis af, men find en I har nogenlunde
tillid til ) og tag på ture.
Gå igennem lokalområdet op og se de hellige krokodiller.

Tag med guiden over floden med den "flotte" færge, få ham til, at leje en
jeep på den anden side og tage ud og se Kunta Kintes landsby og slaveøen (
en af de bedste ture vi nogensinde har været på ). Inden vi nåede slaveøen
havde vi 7 eller 8 guider med os. Men vi var fire personer og endte med at
betale ca. 200 dk pr person for en hel dag.Lad være med, at leje bil selv, I
kommer bare til at betale bestikkelse for hver 100 meter.

Det er en god ting, at have EN fast guide, så får man som regel lov, at være
i fred for de andre og vælg en af de ældste, de snakker ikke så meget.Men
ved mere.

Hvis I bliver rigtig sultne en aften, så tag ud og spis på den danske
restaurant ude i hotelområdet, det er bare guf.

Nu håber jeg ikke I er blevet alt for forskrækkede, for Gambia er virkelig
en oplevelse man aldrig glemmer og hvis man har lidt humor kan man jo bare
grine af det hele, Men de altså specielle og det er utrolig svært bare at få
lov til, at slappe af og være sig selv.

Giv ikke den Gambianske guide jeres værelsesnr., så risikerer I bare, at han
synes det er hyggeligt, at besøge jer flere gange daglig.

Medbring gerne brugt tøj, legetøj, ja alt muligt kan bruges af Gambianerne
og gør helt vildt lykke, hvor man end kommer hen.Så fyld endelig kufferten
op på vej derned.
I skal nok få den fyldt op på vejen hjem.
Med hensyn til indkøb, så er tingene meget billigere ude i lokalområderne
end på markedet inde i byen.

Håber I ikke har mistet modet og rigtig god tur

PS. der hvor vi boede var stranden ikke noget særligt, men jeg tror den er
ok ud fra A.F.

coppi
Spørg bare igen

Fra : Lars Krarup Christen~

Dato : 06-05-03 14:30

> PS. der hvor vi boede var stranden ikke noget særligt, men jeg tror den er
> [...]
Mange tak for dit svar, det var spændende læsning.
Jeg tar´ dig på ordet og har lige lidt flere spørgsmål.
Er stranden meget bedre ude i hotelområdet ved Bakotu? Lidt vigtig da jeg
elsker "palmestrande" !
Hvordan er prisniveauet i Gambia? F.eks. på mad og drikke? Taxakørsel?
Andet?
Jeg har læst at man helst ikke skal gå rundt om aftenen, men tage en taxa
hen til den restaurant man vil spise på, lade den vente, og køre tilbage til
hotellet igen. Eller at de fleste mest opholder sig på hotelområdet. Har det
noget på sig ? Eller er det overforsigtige personer, der har skrevet det?
Det lyder i hvert fald ikke særligt spændende for to så "nysgerrige" som os,
der elsker at "gå på opdagelse". Er det kun for at få informationer, at man
skal ta´ en lokal guide med om dagen, eller er det også p.g.a. sikkerhed?
Du skriver om en dansk restaurant, men spiste du også på lokale
restauranter, eller var det på hotellerne?
Hvor længe er det siden du har været der?
På forhånd tak for dit svar. Hilsen Irene.

Fra : Coppi

Dato : 07-05-03 10:23

> Mange tak for dit svar, det var spændende læsning.
> Jeg tar´ dig på ordet og har lige lidt flere spørgsmål.
> Er stranden meget bedre ude i hotelområdet ved Bakotu? Lidt vigtig da jeg
> elsker "palmestrande" !

Jeg tror der er palmestrand, men har ikke været der.

> [...]
> hen til den restaurant man vil spise på, lade den vente, og køre tilbage
Prisniveauet er vel ligesom Thailand.

> [...]
man
> skal ta´ en lokal guide med om dagen, eller er det også p.g.a. sikkerhed?

Jeg ville tænke mig om inden jeg gik alt for meget rundt dernede alene om
aftenen. Det er et lokalområde og I er i deres øjne styrtende rige. Landet
er EKSTREMT korrupt, så alle gør hvad de kan for at få deres del af kagen.
Om dagen kan I gå ude alene, hvis I tænker jer om.
Grunden til, at det er smart at have en guide er, at man så kan få lov, at
gå i fred for alle de andre som også gerne vil være guider.I bliver så
heller ikke ofre for alverdens afpresning fra andre der synes, at de lige
har gjort en tjeneste uden I har lagt mærke til det eller bedt om det.

> Du skriver om en dansk restaurant, men spiste du også på lokale
> restauranter, eller var det på hotellerne?

Vi spiste på en lokal restaurant, der lå 200 m fra vores hotel. der kunne vi
gå hen fordi der stod en politibestjent midtvejs.Han forsøgte forresten at
presse penge af den sidste aften vi gik derop. Så alle er korrupte.
> Hvor længe er det siden du har været der?
vi var der i år 2000.

Alt det her kan let komme til, at lyde som om jeg ikke kan lide Gambianere,
det kan jeg faktisk godt.
Men det der er den store forskel på Gambianere og folk i Asien er, at
Gambianerne har smidt deres stolthed af pommern til.
De snyder og bedrager og sætter så et pokerfjæs op, som om de overhovedet
ikke regner med, at vi har for 5 flade ører hjerne.De fatter ikke, at vi kan
regne dem ud.
Men når først lige man er kommet sig over, at blive betragtet på den måde,
så ved man jo hvad man har, at holde sig til og så er det jo en del af
oplevelsen.

coppi