Metallica vs. Guns 'N' Roses
Fra : Kong Kent

Dato : 04-05-03 10:59

Jeg var i går til koncert med Mercenary i Ålborg, og her varmede kopibandet
Metallica.DK op. Uha det var godt. Jeg fik helt gåsehud da de startede op
med Blackened, for derefter at køre over i Harvester of Sorrow, toppe med
Damage Inc., Battery, Master Of Puppets, Creeping Death og Enter Sandman.

Da var det jeg kom til at tænke på dengang diskussionen for nylig var oppe
og vende herinde. Metallica vs. G'N'R - hvem var de største?

Jeg må blankt erkende, at jeg ikke har evnerne til at fatte hvordan man kan
sætte GNR højere end Metallica. For hvad skal G'N'R stille op mod Metallica
når de kører riffs og sange af som ovennævnte?

Smadre et hotelværelse mere, og så ellers planke endnu en McCartney pop-sang
og spille klaverduet med Elton John? Det er sq ikke METAL.

Det er Metallica derimod. I går fik jeg så meget blod på tanden, at jeg har
*MEGET* svært ved at vente til Roskilde Festivalen. FÅRK det bliver fedt,
hvis altså de rigtige Metallica spiller de rigtige sange, hvoraf der ikke er
én forkert i de førnævnte sange. De holder 112%

Kent Kirkegaard Jensen.
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!
http://www.f1journal.com - entusiasternes site.

Fra : -V-

Dato : 04-05-03 11:27

Kong Kent wrote:
> [...]
>
> Smadre et hotelværelse mere, og så ellers planke endnu en McCartney
> pop-sang og spille klaverduet med Elton John? Det er sq ikke METAL.

Sidder sjovt nok lige og hørte Blackened, da jeg læste din post. Et
tilfælde? I think not.

Men hvad er det egentlig, du spørger om: hvem der er det største
*metal*-band? Eller hvem der er det største band i almindelighed?
Jeg mener bestemt ikke at G'n'R kan kategoriseres som metal. Hard Rock,
javel, men så heller ikke mere.
Metallica er vel arketypisk HM og har intet med Hard Rock at gøre, så du må
definere dine klassificeringer lidt mere.

-V-

PS: IMHO: Metallica sparker klodser, G'n'R stinker.

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 04-05-03 13:05

> [...]
> Metallica er vel arketypisk HM og har intet med Hard Rock at gøre, så du

> definere dine klassificeringer lidt mere.

Hmmm jeg ville nu mere kategorisere metallica som Thrash
Metal.....ihvertfald op til "And Justice...". GNR derimod er vel det
nærmeste man kommer på Heavy/Hard rock, som du også selv siger......men
stadig med en snert af tidligt heavy metal. Så det er vel lidt svært at
sætte disse to bands op imod hinadnen! For mit vedkommende er de lige
store.....men inden for hvert deres område!

--
MMJ

Fra : sTEEN

Dato : 04-05-03 15:21

-V- wrote sø, 04 maj 2003 10:27:24 GMT:
> PS: IMHO: Metallica sparker klodser, G'n'R stinker.

Narj...vent nu lige til de viser hvad de kan UDEN Axl.
Slash lavede da et par okay skiver efter GnR - hard rock er jeg med på, men
metal...det tror jeg ikke!

Den jubelidiot kan nærmest kun lave skandaler, ka' han ikk'?

--
©¿©

sTEEN

Fra : Thomas

Dato : 04-05-03 20:51

"sTEEN" <-s-@hom.e> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> metal...det tror jeg ikke!
>
> Den jubelidiot kan nærmest kun lave skandaler, ka' han ikk'?

Det er vel ikke Axl du kalder en jubelidiot?

Sær? - Ja
Excentrisk? - Ja - Meget!
Geni? - JA! - Endda et af de største!

Man kan sige hvad man vil om Axl Rose... Men manden er altså indet mindre
end et geni når det drejer sig om musik... Jeg ville bare ønske han kunne
tage
sig sammen, og få den plade færdiggjort... (Men de nyeste rygter siger jo
også
at den kommer til efteråret... Men det er somom man har hørt den historie
4-5
gange før...

For mig vil Guns N' Roses altid være de største... Men jeg var så heller
ikke rigtig
"med på Metallica bølgen" før de udgav 'Metallica' (The Black Album som den
kaldes)

Mvh. Thomas

Fra : sTEEN

Dato : 05-05-03 10:16

Thomas wrote sø, 04 maj 2003 19:50:45 GMT:
> Sær? - Ja
> Excentrisk? - Ja - Meget!
> Geni? - JA! - Endda et af de største!

Hmm - hvori består det geniale? Chinese Democracy har jo cirkulret som
rygter i årevis, og hans udgave af GnR giver ny betydning af ordet
'ringvrag'!

De resterende originale medlemmer er gendannet, men må ikke bruge navnet
'Guns and Roses' for Axl, men en plade er i støbeskeen.
Da Slash sansynligvis bliver den der kommer til at trække det store læs i
bandet, glæder jeg mig til et genhør med dem.

--
©¿©

sTEEN

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-05-03 18:19

sTEEN wrote:

> Hmm - hvori består det geniale? Chinese Democracy har jo cirkulret som
> rygter i årevis, og hans udgave af GnR giver ny betydning af ordet
> 'ringvrag'!

Hej.
Bedømmer du Axl udfra en kommende plade? Jeg har kun hørt ét nummer fra den
kommende plade og det er vel næppe det bedste grundlag at bedømme en
kunstner på. Omend "Madagascar" er et udmærket nummer.
Istedet ville jeg nok kigge længere tilbage på både Appetite For Destruction
og Use Your Illusion (I+II).
Jeg skal ikke afvise, at han muligvis på nuværende tidspunkt måske er "over
the hill", men de 3 ovenstående plader er stadig nogle af rock-historiens
største og på det tidspunkt vil jeg også betegne ham som et geni.

Søren

Fra : sTEEN

Dato : 05-05-03 21:46

Søren Nielsen wrote ma, 05 maj 2003 17:18:52 GMT:

> rock-historiens største og på det tidspunkt vil jeg også betegne ham
> som et geni.
> Søren

Okay, men hvad mener du med, at han er et geni???
Man er vel ikke et geni, fordi man kan synge...

--
©¿©

sTEEN

Fra : Kong Kent

Dato : 05-05-03 21:56

> Okay, men hvad mener du med, at han er et geni???
> Man er vel ikke et geni, fordi man kan synge...

Nej, forhåbentlig ikke, for så er der mange der er genier. Håber heller ikke
at kriterierne om at kunne planke en McCartney sang, smadre 200
hotelværelser, opføre sig uhyggelig krukket og drikke sig halvt ihjel parret
med et halvt tons kokain gør sig gældende for at få betegnelsen "geni".

Som James Hetfield sagde efter co-headliner touren med Guns'N'Roses:

"Now we know all the things NOT to do on a tour."

Det burde sige alt om Axl og hans vanskelige måde at opføre sig på overfor
fans og medmennesker. Det eneste gode han har gjort i mange år, er ikke at
udgive plader. Tak for det. I dag har vi EyeQ og alle de andre nationale og
internationale koncept-bands til at afløse Axls bedrift: At planke sange fra
etablerede kunstnere.

Det har Metallica trods alt aldrig gjort da de etablerede sig som de store
drenge. *ALLE* de sange Metallica hittede med i 90'erne var deres egne. Det
kan G'N'R bestemt ikke prale med. De måtte låne for at skabe sig succes, og
allerede dér er man IMHO faldet igennem som kunstner!

Fra : Mr. Bad Guy

Dato : 05-05-03 22:54

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in

> [...]
> de andre nationale og internationale koncept-bands til at afløse Axls
> bedrift: At planke sange fra etablerede kunstnere.

Troll!

> Det har Metallica trods alt aldrig gjort da de etablerede sig som de
> store drenge. *ALLE* de sange Metallica hittede med i 90'erne var
> deres egne.

Så er det jo bare ærgerligt, at Metallica's sange ikke har meget med musik
at gøre og at de er glemt om få år!

> Det kan G'N'R bestemt ikke prale med. De måtte låne for at
> skabe sig succes, og allerede dér er man IMHO faldet igennem som
> kunstner!

Du ved jo ikke, hvad du taler om!

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-05-03 23:01

"Mr. Bad Guy" <@> wrote in message
> Så er det jo bare ærgerligt, at Metallica's sange ikke har meget med musik
> at gøre og at de er glemt om få år!

Ja, godt vi har rigtige kunstnere som Saybia og The Corrs

/Nikolaj

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-05-03 23:44

Kong Kent wrote:

> [...]
>
> Som James Hetfield sagde efter co-headliner touren med Guns'N'Roses:
>
> "Now we know all the things NOT to do on a tour."

Vil du så hermed afvise, at Metallica nogensinde har været i nærheden af
stoffer, sprut osv?
Jeg er ikke uenig med dig i at Axl var godt igang med at fucke det hele op,
men derfor mener jeg nu stadig at han kunne skrive musik.

> [...]
> de andre nationale og internationale koncept-bands til at afløse Axls
> bedrift: At planke sange fra etablerede kunstnere.

Ok, hvis det er din mening om alt hvad Axl har lavet, tja...smag og behag.

> [...]
> deres egne. Det kan G'N'R bestemt ikke prale med. De måtte låne for
> at skabe sig succes, og allerede dér er man IMHO faldet igennem som

De fik jo deres store gennembrud, da de udgav Appetite For Destruction, så
jeg ved ikke helt om det holder.

Søren.

Fra : Christian Muus

Dato : 06-05-03 13:28

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> internationale koncept-bands til at afløse Axls bedrift: At planke sange

Siger du, at Axl ikke skrev noget musik selv, eller? Fordi de fik store hits
med "Live and let die" og "Knocking on heavens door", skrev han da også
nogle store numre selv

Fra : Robert Eriksen

Dato : 06-05-03 16:41

Kong Kent wrote:

> [...]
> kan G'N'R bestemt ikke prale med. De måtte låne for at skabe sig succes, og
> allerede dér er man IMHO faldet igennem som kunstner!

Det har jeg efterhånden hørt et par gange, kan du uddybe det lidt?

Så vidt jeg lige kan huske så er der tale om 2 numre GnR har lånt fra
andre som rent faktisk er blevet hits: Live And Let Die og Knockin' On
Heavens Door

Spaghetti Incident synes jeg vi skal forbigå i den pinlige tavshed den
har fortjent

Men ingen af de to numre var med til at etablere GnR som et stort navn.
Det var derimod numre som Welcome To The Jungle, Paradise City,
Patience, Sweet Child O Mine, You Could Be Mine, Don't Cry osv osv osv.

Hvorvidt de så har "planket" Live And Let Die og Knocking On Heavens
Door er vel en smagssag. Jeg synes rent personligt LALD er væsentlig
bedre i GnRs version end i den gamle McCartney version. KOHD skal jeg
ikke kunne udtale mig om da jeg kun har hørt den originale et par gange
for snart længe siden.

For lige at vende tilbage til den oprindelige tråd så vil jeg mene at
GnR var det største band. Lige akkurat fordi de havde lyden og attituden
(men ikke jyden der skulle til på den tid.
I start-90'erne var det jo sex, drugs & Rock'n'Roll det gik ud på.
Og der kan man vel ikke sige andet end at Axl med sin attitude,
svinefester, groteske forbrug af alkohol og euforiserende stoffer af
stort set enhver art og musik var mere eller mindre indbegrebet af hard
rock. Ikke fordi han var alene om det. At f.eks. Mötleÿ Crüe overhovedet
er i live den dag i dag er vist mere held end forstand.

Det samme kan vist næppe siges om Metallica.

Hvorvidt det så er Metallica eller GnR der er det *bedste* band er jo så
en smagssag der kan diskuteres fra nu af og til månen bliver blå.

/Robert

Fra : Robert Eriksen

Dato : 06-05-03 16:43

Robert Eriksen wrote:

> I start-90'erne
I start-90'erne og slut-80'erne altså.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-05-03 23:19

sTEEN wrote:

> Okay, men hvad mener du med, at han er et geni???
> Man er vel ikke et geni, fordi man kan synge...

Nej, ikke nødvendigvis. Heller ikke fordi man smadrer adskillige
hotelværelser eller drikker sig halvt ihjel, men pga. de sange han skrev på
det tidspunkt. Hvis man udelukkende kigger på Appetite For Destruction, er
der vel næppe ret mange bands, der har lavet så stærkt et debutalbum.

Søren

Fra : sTEEN

Dato : 06-05-03 08:07

Søren Nielsen wrote ma, 05 maj 2003 22:19:03 GMT:

> Hvis man udelukkende kigger på Appetite For
> Destruction, er der vel næppe ret mange bands, der har lavet så stærkt
> et debutalbum.
> Søren

Der er vi enige - men geni?
Einstein kan måsle kaldes et geni - Picasso, da Vinci...men Axl Rose?

Men fordi Boston lavede et af verdenshistoriens mest sælgende debutalbums,
behøver bandet ikke bestå af genier - bare se hvad det er blevet til
efterhånden...

--
©¿©

sTEEN

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-05-03 08:26

sTEEN wrote:

> Der er vi enige - men geni?
> Einstein kan måsle kaldes et geni - Picasso, da Vinci...men Axl Rose?

ROTFLMAO! Hvilket perspektiv!

Og iøvrigt: Einstein kun _måske_ et geni?

/David

Fra : Søren Nielsen

Dato : 06-05-03 13:24

sTEEN wrote:

> [...]
>
> Men fordi Boston lavede et af verdenshistoriens mest sælgende
> debutalbums, behøver bandet ikke bestå af genier - bare se hvad det

Musik er jo en subjektiv størrelse og jeg kan ikke komme med en fornuftig
forklaring, udover at det er min personlige mening. Måske det blot fordi
deres musik stadig står som noget meget stort for mig, men det er nok også
det tætteste jeg kommer på en forklaring.

Søren

Fra : Søren

Dato : 06-05-03 17:28

> Okay, men hvad mener du med, at han er et geni???
> Man er vel ikke et geni, fordi man kan synge...

Nej for alle mennesker kan synge. Axel kunne også langt mere end det. Udover
han skrev mange af sangene+musikken, musisk historiske sange, kunne/kan han
også spille de fleste instrumenter; ud over han ikke bare kunne synge men
sang som de bedste (som er mange) vi har kendt. Det var også grunden til at
bandet, den gang, kom frem på egen hånd. Ikke som de fleste på top 50, idag
med 5-6 forskellige sangskrivere på hver plade, producere, musikere, studier
som gør musikken nærmest steril, mm. Disse drenge lavede sgu deres shit
selv. Og man behøver ikke være ligeså klog som Einstein for at være et geni.
Så ville der godt nok ikke være mange genier til at udvikle vores kultur.
Men som jeg kan høre på dig virker det ikke som om du har kendt Guns op
gennem 90'erne og været til deres koncerter mm. Husk på de er døde idag og
ikke kommer igen så de kan ikke genopleves på samme måde.

Fra : Mads Breddam

Dato : 04-05-03 16:51

> Da var det jeg kom til at tænke på dengang diskussionen for nylig var oppe
> og vende herinde. Metallica vs. G'N'R - hvem var de største?

Uden at jeg gider komme med en længere redegørelse, så holder jeg også helt
klart på Metallica. Til gengæld vil jeg godt sætte Slash højere end Kirk
Hammett.

Men der er naturligvis ikke nogen der er større end AC/DC. ... det skulle
da lige være Pink Floyd, men det er jo så lidt en anden stil.

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Yes Gorgie, they float. They all float down here." Pennywise the Clown/IT.

Fra : Claus Lassen

Dato : 05-05-03 05:21

> Uden at jeg gider komme med en længere redegørelse, så holder jeg også
helt
> klart på Metallica. Til gengæld vil jeg godt sætte Slash højere end Kirk
> Hammett.

Du er inde på, ikke at sammenligne ac/dc og pink floyd. Så lad venligst også
være med at sammenligne slash og hammett. de er begge fede spadespillerem
men min favorit er klart hammett. som iøvrigt (i al beskedenhed) kalder
verdenens bedste heavy spadespiller.

ST. ANGER!!!!!!!!!!! GLÆDER VI OS???????? DET TROR JEG NOK (nogle af os)
GØR!

Fra : -V-

Dato : 05-05-03 08:33

"Claus Lassen" <tubeaudio@vip.cybercity.dk> skrev:
> Du er inde på, ikke at sammenligne ac/dc og pink floyd. Så lad venligst
også
> være med at sammenligne slash og hammett. de er begge fede spadespillerem

Så langt har du ret.

>hammett. som iøvrigt (i al beskedenhed) kalder
> verdenens bedste heavy spadespiller.

Af hvem? Af de mennesker, som ikke ved at Hetfield skriver alle Hammets
soloer?
Af de folk, som ikke tænker på at Hetfield synger *samtidigt* med at han
laver de ondeste riffs? Af de mennesker, som overhovedet ikke hører andet
end Metallica?

Har du ikke glemt James Murphy, Jason Friedman og Jeff Waters, for bare at
tage nogle indenfor den allernærmeste genre?

> ST. ANGER!!!!!!!!!!! GLÆDER VI OS???????? DET TROR JEG NOK (nogle af os)
> GØR!

Jep, det gør vi da.

-V-

Fra : Claus Lassen

Dato : 05-05-03 17:59

> [...]
> laver de ondeste riffs? Af de mennesker, som overhovedet ikke hører andet

Undskyld. Det er bare min holdning. Slash spiller fedt, men Guns har bare
ikke lige rykket så meget i mig. Jeg har bare altid synes, at Hammett kunne
tilføre en særlig power og feeling, som få kan i heavy stilen. Men en gammel
Metalligut som Dave Mustaine, er nu heller ikke at kimse ad. King og
Hanneman fra Slayer, var også guder i de glade firserheavydage.
Men Metallica var det første heavyband jeg personlig begyndte at høre
tilbage i 1987. Det er nok noget med gammel kærlighed der ikke rustner.
Guden på heavyspaden er: Sussie..og Hammett og Slash.....Så....

By the way. Var nogen her i denne lille heavydebat inde og se Metallica i
KB-hallen i 1988?
Jeg var.........Men kan jeg huske noget fra den??? Nææh.

-

Fra : -V-

Dato : 06-05-03 17:19

Claus Lassen wrote:
> Undskyld. Det er bare min holdning. Slash spiller fedt, men Guns har
> bare ikke lige rykket så meget i mig.

Ingen grund til at undskylde. Du har din fulde ret til din holdning, og jeg
er enig med dig i at Hammet er god. Slash er også god, og ligesom dig synes
jeg ikke at G'n'R holder så hårdt i dag.

> [...]
Mustaine, er nu heller ikke
> at kimse ad. King og Hanneman fra Slayer, var også guder i de glade

Mustaine er også en ret overset guitarist, men Den Sataniske Duo, King &
Hanneman synes jeg faktisk ikke er specielt gode. De er begge suveræne
rytmeguitarister, men de har sgu ikke meget leadkonge over sig.
To ligeså oversete guitarister er Holt & Hunolt fra den nu hedengangne
Exodus. De to kunne piske en stemning op....

> By the way. Var nogen her i denne lille heavydebat inde og se
> Metallica i KB-hallen i 1988?

Jessir!
Hvis vi altså snakker om turen ifb. "....And Justic For All", hvor Fates
Warning var opvarmning?

Glimrende koncert, og du blev garanteret ligeså forskrækket som alle andre
tilstedeværende, da et af højttalernetårnene 'tilfældigvis' styrtede sammen,
ikke?

-V-

Fra : Mads Breddam

Dato : 05-05-03 14:58

> [...]
> være med at sammenligne slash og hammett. de er begge fede spadespillerem
> men min favorit er klart hammett. som iøvrigt (i al beskedenhed) kalder

Det er lige før jeg fornemmer noget rigtig dårlig karma her.... Men, nå.
Hele tråden handlede jo om at sammenligne det ene med det andet, og
Metallica/Guns og Slash/Hammett minder da væsentlig mere om hinanden end
AC/DC og Pink Floyd.

> ST. ANGER!!!!!!!!!!! GLÆDER VI OS???????? DET TROR JEG NOK (nogle af os)
> GØR!

Jow, moderat......

Fra : Mr. Bad Guy

Dato : 05-05-03 15:03

"Claus Lassen" <tubeaudio@vip.cybercity.dk> wrote in

> Så lad venligst også være med at sammenligne slash og hammett. de er
> begge fede spadespillerem men min favorit er klart hammett. som iøvrigt
> (i al beskedenhed) kalder verdenens bedste heavy spadespiller.

Nu troller du vist!
Slash rules!

Fra : Mr. Bad Guy

Dato : 05-05-03 15:01

"Mads Breddam" <breddam@esenet.dk> wrote in

> Til gengæld vil jeg godt sætte Slash højere
> end Kirk Hammett.

Ja, Slash er genial!

Fra : Dopedog

Dato : 05-05-03 13:36

> [...]
er
> én forkert i de førnævnte sange. De holder 112%

G'n'R her ! Ved egentlig ikke hvorfor .... synes bare aldrig Metallica har
været noget specielt udover en sang eller 2 i ny og næ