Nitning af kæde
Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-05-03 21:49

Hej,

Jeg har et lille problem med samling af min kæde. Jeg har købt et nitteled
og har også fået denne monteret på kæden og presset den sammen. Problemet er
bare hvordan jeg nitter selve leddet, så det bliver siddende.

Jeg har fået at vide, at jeg skulle bruge en dorn 4 steder på kanten af de
to stifter, så jeg slår den lidt bredere i de punkter. Dette har jeg forsøgt
på, men synes at det virker lidt ligesom at banke en træsplint i en diamant.
Jeg kan absolut ikke lave nogen mærker i den hårde stift, og min dorn bliver
bare bukket i kanten.

Bruger jeg en forkert type dorn, eller hvad skal jeg gøre for at få den
nittet?

Som modhold bruger jeg en meget tung, massiv metalklods, så der er nok at
holde imod med.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : RasmusZX9R

Dato : 03-05-03 22:02

Hejsa!
Jeg plejer bare at slå direkte med hammeren.
Det er svært at ramme helt præcist men det virker fint nok.
Det er meget svært at slå så hårdt som man skal, med en dorn.
Held og lykke
Rasmus ZX9R-C og ZX6R-G til salg

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-05-03 10:47

> Jeg plejer bare at slå direkte med hammeren.
> Det er svært at ramme helt præcist men det virker fint nok.
> Det er meget svært at slå så hårdt som man skal, med en dorn.

Efter at have læst lidt rundt omkring i andre post's kan jeg se at det
nitteled du snakker om, må være med en fordybning på midten? Mit nitteled er
helt fladt i toppen og kan derfor ikke hamres bred på samme måde.

siugning off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-03 22:06

Hej

Prøv med en kerner i stedet

Mvh.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-05-03 10:59

> Prøv med en kerner i stedet

Er det noget du har erfaring med, eller er det bare et gæt?
Jeg har også selv tænkt på en kørner, men materialet er altså enormt hårdt
og ikke bare sådan lige at lave mærker i.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : eli

Dato : 07-05-03 20:20

Nu skal jeg ikke gøre mig klog med motorcykler og kæder, men når man banker
nitter i, gør man det som regel med en god og relativ let hammer. Og så
gælder det om at banke hårdt, hurtigt og præcist. Hårdt og hurtigt gør at
nitten bliver varm, og derved blød. Så former den sig selv.

--
M.v.h
Dan

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 04-05-03 20:02

SBS wrote:

> Prøv med en kerner i stedet

Rugkerner eller hvedekerner?

Tony

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-05-03 18:04

> [...]
> nitteled og har også fået denne monteret på kæden og presset den
> sammen. Problemet er bare hvordan jeg nitter selve leddet, så det

Problemet er løst. En kørner klarede problemet. Kørneren blev godt nok lidt
flad i enden, men det betyder ikke alverden. Stifterne er blevet en anelse
firkantede i det, så det falder ikke sådan lige fra hinanden.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 04-05-03 21:40

> [...]
diamant.
> Jeg kan absolut ikke lave nogen mærker i den hårde stift, og min dorn

Slå et X med en mejsel istedet - Hvis ikke at dén holder til jobbet, så er
det ikke et nitteled at du har fat i :-|

--
Armand.