Tunnel vision
Fra : Lone

Dato : 24-03-01 21:39

Mangler materiale (tekst og gerne billeder) om tunnelvision. Er der nogen
der kan give mig et lift videre i min søgen ?

Med venlig hilsen Lone
mc-skolen@mail1.stofanet.dk

Fra : JK

Dato : 24-03-01 23:05

Det er engelsk for kikkertsyn.
Mvh Jesper

Fra : Lone

Dato : 25-03-01 11:02

Ja det er engelsk for kikkertsyn, er jeg helt klar over.
Jeg har i mange år forklaret eleverne i min køreskole om det - - men jeg
vil meget gerne undersøge sagen nærmere så jeg kan give en bedre
undervisning.
Derfor leder jeg efter kilder, hvor tunnel vision/kikkertsyn er fagligt
beskrevet.

Med venlig hilsen Lone

Fra : Niels Pein

Dato : 25-03-01 12:19

Lone skrev ...
> [...]
>bedre undervisning.
>Derfor leder jeg efter kilder, hvor tunnel vision/kikkertsyn er fagligt

Tunnelvision. Min opfattelse:
Jo hurtigere man kører, jo længere fremme på vejen forkuserer man. Jo
længere fremme man fokuserer, jo dårligere er man i stand til at se ting til
siderne der er tæt på een.

Om det sidste udsagn er rigtigt ved jeg ikke, men det har jo ikke noget med
trafik at gøre direkte. Det har noget at gøre med øjets evne til at fokusere
og til at opfange de ting man ikke fokuserer på, afhængigt af hvor og
hvordan man fokuserer.
Jeg ville derfor undlade at gå "trafikvejen" i søgningen, men i stedet søge
i lægelige tidsskrifter/afhandlinger omkring syn, synsfelter, fokusering,
hvad-ved-jeg. Hvis du finder det rigtige ad den vej, vil der sikkert også
være en kort omtale af de trafikale konsekvenser ved den måde øjet virker
på. Jeg tror der er klart mindre chance for referencer den anden vej, fra
trafik til doktorafhandlinger.
Gå direkte på "lægesporet".

Mvh. Pein

Fra : Lone

Dato : 25-03-01 15:40

Tak for dit svar - - Du er inde på noget af det rigtige - og dog -
Har snakket med en der har en svansk teoribog hvor der står noget om emnet -
ser frem til at låne bogen.
Og leder videre på nettet - - der må dog være noget et sted.
Med venlig hilsen
Lone

Fra : Jørund Seim

Dato : 25-03-01 15:51

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
emnet -
> ser frem til at låne bogen.
> Og leder videre på nettet - - der må dog være noget et sted.

Hvis du foretar et søk på Google, med ordene "tunnel vision" motorcycle, får
man over 400 hits. Forsøk selv - det burde være en del info å hente.

JS

Fra : Lone

Dato : 25-03-01 18:14

Tak for dit svar. Den metode har jeg forsøgt før jeg blandede andre ind i
sagen. Ud af de 400 hits er mnge sider nedlagte, nogle af siderne er en
musikgruppe med samme navn - og resten handler om noget andet.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Jørund Seim

Dato : 25-03-01 18:38

> Tak for dit svar. Den metode har jeg forsøgt før jeg blandede andre ind i
> sagen. Ud af de 400 hits er mnge sider nedlagte
Google tar backup av de sidene de har registrert. Hvis du trykker på linket
hvor det står "Cached", kan du lese innholdet fra siden der, selv om den er
fjernet fra sin opprinnelige adresser.

JS

Fra : Søren L Hansen

Dato : 25-03-01 20:22

> [...]
> Tak for dit svar - - Du er inde på noget af det rigtige - og dog -
> Har snakket med en der har en svansk teoribog hvor der står noget om

høhø, en svansk teoribog, er det en teoribog for svanser??

Undskyld, kunne ikke la vær...
Søren

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 25-03-01 13:55

Prøv at søge i forbindelse med kampflyvning, idet fænomenet opstår i bl.a.
stressede situationer med masser af adrenalin i blodet.

Poul B-H

Fra : PHK

Dato : 08-04-01 20:27

"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at søge i forbindelse med kampflyvning, idet fænomenet opstår i bl.a.
> stressede situationer med masser af adrenalin i blodet.

Nahh, det er når de bliver udsat for G-påvirkninger, så forsvinder ens syn
des flere G man udsættes for.

Gælder dog ikke for rutschebaner

--
_
|_|

Fra : Brian Lænø

Dato : 25-03-01 14:56

"Lone" skrev
> Mangler materiale (tekst og gerne billeder) om tunnelvision. Er der nogen
> der kan give mig et lift videre i min søgen ?
>
> Med venlig hilsen Lone

Er det i forbindelse med alkohol du mener?
For nogle år siden var der nogen der kørte rundt med en simulator,
hvor man kunne prøve hvordan det er at køre påvirket.
Jeg kan ikke huske hvem der kørte rundt med simulatoren.

Brian

Fra : N/A

Dato : 25-03-01 20:47

Fra : Armand

Dato : 25-03-01 20:47

Steffen Voss Jepsen <svjepsen@image.dk> skrev i en

>Der er flere begreber som ofte får påstemplet mærkatet "tunnelvision"
> og jeg kan ikke lige blive klar på hvad det er du søger ?
> - En jager pilot oplever tunnelsyn under kraftige påvirkning, men det
er
> et rent fysisk fænomen hvor synsfeltet snævre til. Dette kommer
> umiddelbart før et evt. black-out.
> - Mange oplever under stress også, det nogle kalder, "tunnelsyn",
> men det er en stress relateret frasortering af informationer. Her
> fokserer man ufrivilligt på en lille del af "verden" da
stresspåvirkningen
> bliver for voldsom til at kan rumme det hele....."target fascination"

Man kan nøde sig selv ud i jagerpilotens "pre black-out situation"
igennem hyperventileren, hvorunder at man vil opleve tunelsynet lige i
øjeblikket før man "forsvinder"!
Med sådanne erfaringer vil man kunne tale med om sagen med større
bevidsthed

Det er forøvrigt halvvejs tunnelsyn, når man rejser sig for hurtigt fra
sofaen og svimler, hvorunder man kan finde sig decideret fraværende til
blodet kommer med til hjernen.

Nå men det er velsagtens "stress-tunnelen" ved højere hastigheder at du
søger :-/
I så fald: Køb en Hyabusa

--
Armand.
(selv udsat for tunnelsyn, da han efter længere tid på langs (P&T havde