Handel på eBay i Tyskland
Fra : KimC

Dato : 03-05-03 17:42

Hej Gruppe
Jeg har fundet ud af at eBay i Tyskland ofte har dele til min mc på auktion.
De fleste handler gennemføres med en "überweisung" - altså en
bankoverførsel. Er der nogen der har prøvet dette
og hvor nemt er det i så fald at få sin bank til at foretage en sådan
overførsel til en bank i Tyskland/udlandet ?

God vind

Kim #143 / Tårnby MC 78
CBR1000F

Fra : Kim Olsen

Dato : 03-05-03 17:41

Hej

Jeg kender intet til e-bay, men har ofte betalt regninger til tyskland med
überweizung". Uden problemer. Det har ofte været mindre beløb for blade og
kataloger.
Hvis du blot meddeler din bank "bankleizahl" og "konto" kan du normalt vælge
mellem flere hastigheder på overførslen.
Og prisen afviger meget.

Hilsen

Kim

Fra : KimC

Dato : 03-05-03 17:56

Hej Kim

Tak for hurtig tilbagemelding.
Det lyder jo forholdsvis nemt- det prøver jeg

Kim #143 / Tårnby MC 78
CBR1000F

Fra : MKS - 74

Dato : 03-05-03 18:00

On Sat, 3 May 2003 18:42:07 +0200, "KimC" <kimc@c.dk> wrote:

> Er der nogen der har prøvet dette

Ja

>og hvor nemt er det i så fald at få sin bank til at foretage en sådan
>overførsel til en bank i Tyskland/udlandet ?

Det er nemt,men lidt for dyrt,det koster lidt afhængig af bank 60-100
kr. hvis du går ned i banken og placerer en ordre.Dette gælder for den
alm. udlandsoverførsel,der er 3-4 hverdage undervejs til bankens
tilsvarende korrespondentbank i Tyskland.Enkelte banker tillader nu
udlandsoverførsler via PC-bank og så kommer prisen lidt ned (i DDB
koster det således 20 kr.)

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Nicolaj C.

Dato : 03-05-03 19:19

Hvis sælgeren har paypal er det ofte hurtigere, billigere og lettere for
dig.
En del private tyskere er ikke vant til at modtage bankoverførsler fra
udlandet.
Derfor brokker de sig i enkelte tilfælde over, at de som modtager også har
omkostninger.
Men det har de altså.
mvh
Nic

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 03-05-03 20:29

Du skal lige huske at det kan være det koster penge for modtageren at hæve
pengene i banken. Billigst er at veksle til Euro-sedler og derfeter sende
som værdibrev -ikke rekomanderet (da der ikke må være penge i i
Tyskland) --''

Hans

Fra : Nicolaj C.

Dato : 03-05-03 21:11

Det var en idé. Hvad koster sådan et værdibrev ?
Men er det virkelig tilladt ?
Nic

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 04-05-03 07:54

Jep, værdibrev er tilladt i tyskland og det koster 60-70 kr at sende dem.

Check det evt. hos postens kundeservice..

Fra : Jørgen Winther

Dato : 04-05-03 18:36

"Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pengene i banken. Billigst er at veksle til Euro-sedler og derfeter sende
> som værdibrev -ikke rekomanderet (da der ikke må være penge i i

Det _kan_ også lade sig gøre at sende små beløb i almindelig post. Det må
man vist ikke, men det virker nu meget godt ;) Jeg har ofte oplevet, at
sælgeren så omhyggeligt lægger byttepengene i pakken med varerne...

Det kan også fint lade sig gøre at overføre penge på en sådan måde, at man
selv betaler alle gebyrer (og modtageren altså slipper). Bankerne tager sig
dog urimeligt godt betalt for denne service!

--
Jørgen

Fra : Soren Lindholt

Dato : 05-05-03 10:59

Jørgen Winther <jwi@condia.dk> wrote in article
<Vbcta.48882$y3.3409950@news010.worldonline.dk>...
> [...]
sig
> dog urimeligt godt betalt for denne service!

Jeg blev dog rippet for 125 euro i sidste uge, så det er ikke altid det går
godt... kuverten var revet op. øv...
jeg bruger overførsel fra nu af. BGbank har det på netbanken, koster 120
incl omkostninger for både sender og modtager.

--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Armand

Dato : 04-05-03 21:33

Hans L. Baldrian <Baldrian@get2net.dk> skrev i en
> Du skal lige huske at det kan være det koster penge for modtageren at hæve
> pengene i banken.

Da ikke på mandens egen konto!?
Hvor meget vil du(!) betale for at få lov til at hæve penge på din
bankkonto??

--
Armand.

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 05-05-03 10:28

"Armand" skrev i meddelelsen news:b9414o$njm$3@news.cybercity.dk...

> Da ikke på mandens egen konto!?
> Hvor meget vil du(!) betale for at få lov til at hæve penge på din
> bankkonto??

Ikke desto mindre er det rigtigt nok. Jeg fik overført betaling for nogle
kabler, fra en kunde i Norge. Nordea tog 20,- for at sætte dem ind på min
konto.

Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271

Fra : Peder

Dato : 05-05-03 10:32

On Mon, 5 May 2003 11:28:06 +0200, "kenn@diversion.dk"
<kenn@nospam.dk> wrote:

>Ikke desto mindre er det rigtigt nok. Jeg fik overført betaling for nogle
>kabler, fra en kunde i Norge. Nordea tog 20,- for at sætte dem ind på min
>konto.

Jeps den er god nok. Man kan typisk vælge imellem at dele udgifterne
eller lade modtager eller sig selv betale det hele.
Hvis jeg overfører penge til en tysk konto vha BG homebank, og vi
deler omkostningerne, koster det mig kr. 20 og modtager kr. 100...
--
Peder
SGSXR750 (http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=44)

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 05-05-03 10:41

"Peder" skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvis jeg overfører penge til en tysk konto vha BG homebank, og vi
> deler omkostningerne, koster det mig kr. 20 og modtager kr. 100...

I mit tilfælde hvor jeg var modtager kostede det mig 20,- Jeg ved ikke hvad
det kostede køberen at overføre pengene til mig.

Fra : MKS - 74

Dato : 05-05-03 10:58

On Mon, 5 May 2003 11:41:15 +0200, "kenn@diversion.dk"
<kenn@nospam.dk> wrote:

>I mit tilfælde hvor jeg var modtager kostede det mig 20,- Jeg ved ikke hvad
>det kostede køberen at overføre pengene til mig.

Jeg tror heller ikke at det koster tyskerne 100 kr. Forklaringen jeg
fik af min bankrådgiver er at de 100,- er et tænkt eks. og det vil
afhænge meget af hvilket land og hvilken bank det drejer sig om.Det
forgår jo på den måde at den danske bank overfører pengene til sin
korrespondentbank i Tyskland hvilket man så betaler 20,- for,når det
foregår via homebanking.Denne overfører så pengene som alm.
indenlandsoverførsel og det koster næppe 100 kr. i Tyskland men måske
nok i Timbuktu .
Jeg har ofte benyttet mig af muligheden : delte udgifter og har endnu
ikke hørt en tysker brokke sig over det,det ville de nok hvis det var
100 kr,det ville også være temmelig mystisk om det lige netop var det
lige _danske_ beløb 100,- i alle verdens lande - Man kunne måske mere
få den mistanke at det er noget som visse danske banker benytter til
at hæve gebyret lidt når man påfører at afsender afholder alle
udgifter....men sikker det er jeg på den anden side heller ikke.Nogle
tyskere forslår selv at man sender småbeløb pr. brev så nogle udgifter
har de sikkert nok

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://62.79.120.117/
(opdateret 5-5-2003)

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 11:45

MKS - 74 <Priller@tiscali.dk> skrev i en

> Nogle tyskere forslår selv at man sender småbeløb pr. brev så nogle
udgifter
> har de sikkert nok

Til gengæld mister man kvitteringen for afsendelse/betaling ved at bruge dén
metode

--
Armand.
(der lige vil forske i udgifterne ved net-banking ved min lille lokale

Fra : Poul B-H

Dato : 05-05-03 17:48

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg tror heller ikke at det koster tyskerne 100 kr.

17 euro sidst jeg havde det problem i Tyskland !!

Poul B-H

Fra : MKS - 74

Dato : 05-05-03 17:54

On Mon, 5 May 2003 18:47:32 +0200, "Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk>
wrote:

>17 euro sidst jeg havde det problem i Tyskland !!

Var det det tyskeren skulle betale for at modtage pengene i en delte
udgifter overførsel eller det du skulle betale ??

Jeg overførte for ca. 2 mdr siden 15 Euro (delte udgifter) og hvis det
skulle koste tyskeren 17 Euro at modtage så tror jeg næsten han ville
ha' givet lyd fra sig ).

Jeg oplevede iøvrigt engang at en Ebay'er sendte en konvolut med 10
Euro med pakken fordi varen havde en i sammenhængen ubetydelig fejl
som han først opdagede efter auktionen var slut - ganske uopfordret.

Fra : Poul B-H

Dato : 05-05-03 22:04

> Var det det tyskeren skulle betale for at modtage pengene i en delte
> udgifter overførsel

ja

Poul B-H

Fra : MKS - 74

Dato : 05-05-03 22:40

On Mon, 5 May 2003 23:03:33 +0200, "Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk>
wrote:

>ja

Hmmm sounds fishy - Med mindre det har været et stort beløb og banken
har krævet en procentsats så er der på et eller andet plan altså noget
der halter et sted.Jeg har et par betalinger "en route" til D i
øjeblikket så må jeg lige prøve efterflg. at høre hvor meget de evt.
skulle betale som modtager.

Fra : MKS - 74

Dato : 13-05-03 16:28

On Mon, 05 May 2003 23:40:10 +0200, MKS - 74 <Priller@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>der halter et sted.Jeg har et par betalinger "en route" til D i
>øjeblikket så må jeg lige prøve efterflg. at høre hvor meget de evt.

Det har jeg så nu,den ene betalte ikke en rød reje,den anden 4.6
Euro,altså langt under de 100,- kr,og også mere i tråd med de 20-30
kr. som danske banker normalt tager for at modtage en betaling fra
udlandet når det er den modsatte vej.

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 11:50

kenn@diversion.dk <kenn@nospam.dk> skrev i en

> Ikke desto mindre er det rigtigt nok. Jeg fik overført betaling for nogle
> kabler, fra en kunde i Norge. Nordea tog 20,- for at sætte dem ind på min
> konto.

*Suk*

Det er sgu' da osse selforskyldt nå man kaster sig i armene på storbankerne
:-|
Og paradoksalt nok så fremturer Nordea p.t. med netop argumenter omkring
gebyrfrihed

En lille Nordea-historie:
Vi har købt os en chartertur som en del af tøsens konfirmation, og købt
telefonisk skulle vi sætte os på pågældende tilbud ved indenfor to dage at
sætte et depositum ind på Spies' konto i Nordea!
Ankommet til skranken i Nordea bliver vi mødt med venlig henvisning til at
vores
dankort-betaling (et andet pengeinstitut) vil koste 150 kr i gebyr ved
skranken og damen henviser i forlængelse heraf til den pengeautomat der står
i lokalet og hvori en hævning "kun" koster 4 kr for "fremmede" dankort.
Beløbet er midlertid større end vi kan hæve på maskinen hvorfor vi beslutter
at en tur forbi egen sparekasse vil være godt tjent (150 skattefrie kr på 15
minutter!), og ved skranken dér kommer snakken ind på sagen hvortil
ekspedienten hovedrystende forklarer optrækkeriet ved at forklare at når de
kan overføre til Nordea for en 20'er, så kan Nordea også hæve på vores
dankort til samme pris! - - - - "20 kr?" siger vi i kor, og beslutter at til
dét beløb gad vi ikke køre tilbage til indre by og Nordea !!

Længe leve de små lokale pengeinstitutter!

PS:
Læs lige imellem linierne i dagspressen at det er "de store" der vil have
penge for brug af det fremtidige dankort - De kán bare ikke få $$ nok :-|

--
Armand.

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 05-05-03 12:14

"Armand" skrev i meddelelsen news:b95fhu$2e1r$3@news.cybercity.dk...

> *Suk*
>
> Det er sgu' da osse selforskyldt nå man kaster sig i armene på
storbankerne
> :-|

Tjahh, hvis jeg skulle vælge en af de mindre banker får jeg min. 15 km. til
den nærmeste. I denne lille by jeg bor i har vi to banker, Nordea og Danske.
Danske var lidt for tunge at danse med, men jeg har generelt været tilfreds
med Nordea. Når man som jeg, har samlet en del ting i samme bank, er
gebyrene ikke så voldsomme. De gebyrer jeg årligt betaler vil ikke kunne
betale to køreture frem og tilbage til nærmeste lille bank. Og de er vel
heller ikke 100% gebyrfrie.

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 15:36

> [...]
tilbage til > nærmeste lille bank. Og de er vel heller ikke 100% gebyrfrie.

Tjaeh :-/

Jeg flygtede skrigende fra BG banks gebyrhelvede og hoppede på en lokal
succes-historie der vedbliver at kunne ekspandere p.g.a. den jævne strøm væk
fra storbankerne. Og jeg betaler ikke en pind i gebyr for hverken det ene
eller andet!!

Jeg forstår godt din situation, men jeg aner at grunden til at i har to
pengeinstitutter i jeres flække kun skyldes at begge ikke under konkurrenten
kunderne som vil flytte over hvis de lukkede afdelingen :-/
Hvis du kigger dig omkring i de nærmeste småbyer af samme størrelse vil du
sikkert opdage hvor overrepresenterede i er med banker hos jer, og som
alting ser ud rundt omkring, så bliver enden givetvis også at jeres to
fillialer slagtes under en kommende trimnings-runde - Og man kan frygte at
begge
måske ligefrem laver en fælles aftale om at lukke ned samtidig og derved
ikke spilde(?) penge på at konkurrere et sted hvor man skønner ikke at have
omsætning nok :-/

Men frygt ikke for tendensen viser samtidig at "Østerlilleby Andelskasse",
efterfølgende hurtigt afholder et borgermøde og pepper de lokale op til at
man kan åbne en lille hyggelig fillial alene på tilsagn om kontoflytninger!

--
Armand.

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 05-05-03 16:10

"Armand" skrev i meddelelsen news:b95sr0$31k8$3@news.cybercity.dk...

> [...]
væk
> fra storbankerne. Og jeg betaler ikke en pind i gebyr for hverken det ene

De få gebyrer jeg betaler er f.eks. v. betaling af girokort (1,-/stk. mener
jeg det er), Netbank (25,-/år) Visakort (150,-/år). Siger du at du ikke
skal betale for noget af dette ?

Nårhh ja, så er der den største post. Oprettelse af en kassekredit (500,-
engangsgebyr), Den er muligvis anderledes andre steder, men den er som regl
til at forhandle

> [...]
> efterfølgende hurtigt afholder et borgermøde og pepper de lokale op til at
> man kan åbne en lille hyggelig fillial alene på tilsagn om

Danske Bank har ikke længere rådgivere i afdelingen her i byen, så de har
vist allerede givet lidt efter. Jeg kender flere som har skiftet til Nordea
p.g.a. dette.

Alt i alt er jeg meget godt tilfreds med at være kunde hos Nordea.
Afdelingen her i byen minder måske lidt om de små lokalbanker som du
omtaler. De kan huske en, og man er ikke blot et nr. i deres system. Dog er
det lidt surt at de blot er en afd. ud af mange hvor det hele bliver
dikteret oppefra.

Skulle det komme så vidt at de lukker denne afdeling vil jeg med 99%
sikkerhed skifte til en konkurrerende bank, og det vil højst sandsynligt
blive en af de mindre.

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 16:53

> De få gebyrer jeg betaler er f.eks. v. betaling af girokort (1,-/stk.
mener
> jeg det er), Netbank (25,-/år) Visakort (150,-/år). Siger du at du ikke
> skal betale for noget af dette ?

Visa'et bataler jeg godtnok for!
Men hverken i forbindelse med checks (4 hæfter årligt) eller girokort
betaler jeg.
Jeg skal dog lige grave en gang ekstra i det eftersom at jeg umiddelbart
sammenligner med udgiften ved at betale girokortet på posthuset (= merpris
for a bruge Dankortet p.g.a. Posthuset = en fremmed bank)!

> Nårhh ja, så er der den største post. Oprettelse af en kassekredit (500,-
> engangsgebyr), Den er muligvis anderledes andre steder, men den er som
regl
> til at forhandle

Har aller haft så'en en ting.
Lilefrøen financerede jeg ved at ringe til sparekassen fra en byggeplads og
få love til at lave et 25.000, kr's overtræk - Dét var aldrig gået ved BG
:-|

--
Armand.

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 05-05-03 17:46

"Armand" skrev i meddelelsen news:b961bb$717$1@news.cybercity.dk...

> [...]
og
> få love til at lave et 25.000, kr's overtræk - Dét var aldrig gået ved BG

Og så fik du pludselig drejet samtalen over, så vi ikke længere er så OT
endda

P.S. Den tror jeg nu også sagtens jeg kunne få min bank med på, selvom det
er en af de store.