bilen er ikke omregistreret!! ?
Fra : D@lby

Dato : 03-05-03 16:02

Hej

Jeg har for 5 uger siden solgt en bil for min svigerfar. Dog en gammel
kadett, men stadig en bil.
Vi skrev en kontrakt hvor der bla. står at bilen skal omregistres af køber
inden 3 uger, og han er forpligtet til at tegne en ny forsikring.
Stelnummer, underskrifter o.lign er iorden.

Nu er situationen den at mine svigerforældre er blevet ringet op af
politiet, fordi den nye ejer ikke har omregistreret bilen
(De var ikke hjemme så politiet lagde en besked på svareren)

Hvordan skal de nu forholde sig? Kan mine svigerforældre tvinges til at
tegne en ny forsikring på bilen, selvom vi har en kontrakt?
Jeg har IKKE hans adresse, men ser jævligt bilen i området hvor hav sagde
han boede... (skovlunde)

Kan nogen fortælle reglerne til mig?

Lars D@lby

Fra : Morten

Dato : 03-05-03 17:57

> [...]
> tegne en ny forsikring på bilen, selvom vi har en kontrakt?
> Jeg har IKKE hans adresse, men ser jævligt bilen i området hvor hav sagde

Ja, jeg mener at have hørt engang at i sådanne tilfælde snakker man med
politiet. Så bliver bilen meldt stjålet - selvom den jo i virkeligheden er
solgt. Så slipper I for udgifterne - så må den nye ejer selv tage affære og
risikerer straf når han fanges (men den sag er så mellem ham og politiet).

Ret mig hvis jeg er forkert på den.

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 03-05-03 18:10

> [...]
og
> risikerer straf når han fanges (men den sag er så mellem ham og politiet).

Men man skal betale afgift af bilen indtil den er omregisteret, eller
pladen er afleveret... selv når man har meldt til motorkontoret at den er
fersvunden.

VH
Lars Molnit

Fra : Morten

Dato : 03-05-03 18:16

> Men man skal betale afgift af bilen indtil den er omregisteret, eller
> pladen er afleveret... selv når man har meldt til motorkontoret at den er
> fersvunden.

Hvilken afgift snakker vi om?
Vægt/"grøn" afgift? I så tilfælde kan man da hurtigt blive ruineret hvis man
er så uheldig at få stjålet et par biler som ryger øst på!

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 03-05-03 19:57

"Morten" <tilt_u_FJERNtekstenher@HOTMAIL.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken afgift snakker vi om?
> Vægt/"grøn" afgift? I så tilfælde kan man da hurtigt blive ruineret hvis
man
> er så uheldig at få stjålet et par biler som ryger øst på!

yepsen, vægt afgift.... men nu kender jeg ikke tilfælde under tyveri,
men ved salg, og sælger ikke omregistere, eller du aflevere pladerne... så
hænger du på den indtil en af delen er sket..

VH
Lars Molnit
Som mistede ½ års afgift pga. salg til et kvaj der ikke omregistrerede
den som aftalt i kontrakten, og politiet er ekstrem langsomme om at nosse
sig ud og hente de plader....

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-05-03 20:39

> Som mistede ½ års afgift pga. salg til et kvaj der ikke
> omregistrerede den som aftalt i kontrakten, og politiet er ekstrem
> langsomme om at nosse sig ud og hente de plader....

Ja det er naturligvis ikke det der prioriteres højest ... Jeg prøvede
det samme for et par år siden. Den betjent jeg tale med nogle gange i
sagsforløbet sagde at de starter med at sende et brev til køberen om at
få nosset sig sammen til at få den omregistreret. Et par uger derefter
sender de så en patrulje forbi for at se om de kan træffe køretøjet
eller den "formodede" ejer hjemme. Gamle biler med lille værdi kan nå at
skifte ejere nogle gange inden det lykkedes for politiet at finde dem og
klippe pladerne.

/A

Fra : Morten

Dato : 03-05-03 23:27

> yepsen, vægt afgift.... men nu kender jeg ikke tilfælde under tyveri,
> men ved salg, og sælger ikke omregistere, eller du aflevere pladerne... så
> hænger du på den indtil en af delen er sket..

Dvs. hænger man bare på den afgift der allerede er betalt eller skal man
blive ved med at betale til man dør?
Undskyld hvis jeg lyder lidt dum, men for mig virker det lidt utrolig hvis
det er det sidste, men vil da gerne høre svaret.
Afhængig af svar kan det jo være interessant i news:dk.politik

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 04-05-03 10:52

> Dvs. hænger man bare på den afgift der allerede er betalt eller skal man
> blive ved med at betale til man dør?

Det kan jeg detsvære ikke svare på, da politiet fik hendtet pladerne 3-4
mdr. efter anmeldelse på motorkontoret... og derved mestede jeg ca. ½ af det
jeg havde betalt... i stedet for at få det hele tilbage, da jeg havde betalt
vægtafgift ca. 14 dage inden den blev solgt.

> Undskyld hvis jeg lyder lidt dum, men for mig virker det lidt utrolig hvis
> det er det sidste, men vil da gerne høre svaret.

Ja, det virker tåbeligt, men det ville ik komme bag på mig at man hang
på den, det er jo trods alt endnu en af de danske afgifter..

VH
Lars Molnit

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 04-05-03 14:28

Moller wrote:

> Som mistede ½ års afgift pga. salg til et kvaj der
> ikke omregistrerede den som aftalt i kontrakten, og
> politiet er ekstrem langsomme om at nosse sig ud og hente
> de plader....

Du havde vel heller ikke forventet at politiet stod på spring, blot fordi du
har indgået en handel uden at have styr på detaljerne ?

Sælger man en bil, så sørger man for at have hentet en omreg. formular på
motorkontoret og den udfyldes så af køber + sælger, derefter afleverer
sælger den på motorkontoret...

Fra : Moller

Dato : 03-05-03 18:09

> [...]
> tegne en ny forsikring på bilen, selvom vi har en kontrakt?
> Jeg har IKKE hans adresse, men ser jævligt bilen i området hvor hav sagde

Var ude for samme situation sidste efterår...

I går ned på motorkontoret, og siger som det er... udfylder en blanket,
samt lægger en kopi af salgskontrakten.

Så kontakter de politiet i det område han bor i, og så henter de
pladerne, eller melder bilen stjålet... på den anden side, hvis der sker en
ulykke med ham i bilen nu, så sker det jo uden forsikring, og det blir MEGA
dyrt for ham, hvis ikke det kan kastes tilbage til jer, fordi i ikke har
være nede og melde det på motorkontoret.

At du ikke har hans adresse, afsløre at jeres kontrakt IKKE er skrevet
rigtig, der skal være hans navn, adresse, tlf... + person nummer i hverste
fald, så næste gang husk at få skrevet kontrakten ordentligt, der ligger en
masse grund kontrakter på nettet til salg af MC, Bil, og knallerter...

VH
Lars Molnit

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 05-05-03 01:36

D@lby skrev:

>Vi skrev en kontrakt hvor der bla. står at bilen skal omregistres af køber
>inden 3 uger, og han er forpligtet til at tegne en ny forsikring.
>Stelnummer, underskrifter o.lign er iorden.

Er der noget i lovgivningen der forhindrer at sælger og køber sammen
går op på motorkontoret og får bilen omregistreret når
handelspapirerne er underskrevet og inden køber får nøglerne til
bilen?

Jeg er klar over at det giver lidt arbejde til sælger og man kan ikke
klare levering samme dag man bliver enig eftersom man lige skal have
forsikringsbevis hos forsikringen, men det er da trods alt bedre end
at havne i den dumme situation at køber ikke holder aftalen.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : D@lby

Dato : 05-05-03 22:14

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsikringsbevis hos forsikringen, men det er da trods alt bedre end
> at havne i den dumme situation at køber ikke holder aftalen.

Politiet er sat på sagen - og svigerfatter kommer ikke til at hæfte for
noget. Men dog stadig en kedelig sag

Lars D@lby