Startproblemer med sv650s part 2
Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-05-03 15:06

>I går da jeg hente min sv650s var der masser af strøm til at starte
>motorcykel med. Var ude og køre en lille tur på 15 km.

>Men da jeg i dag skulle starte mc, begyndte den at tage en halv omgang med
>startmotor, klikke en masse gange med relæer, tage en halv omgang mere etc.
>Fik den i gang, hvor den kørte fint, men tvivler på jeg kan starte den
igen.

Fandt en troubleshooting i værkstedsmanualen. Forbandt bilens nul til stel
på motorcykel og bilens plus direkte på starter. Starter tog en halv omgang
og gik i stå, holdte en pause kørte lidt igen, gik i stå etc. Jeg kunne
mærke, der løb en del strøm gennem kablerne, da disse blev lune.

I følge toubleshooting skemaet betyder dette, at starteren er færdig!

Er der kul, der kan skiftes i starteren, eller skal man have en ny?

mvh - Michael Kristensen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 04-05-03 12:28

Kan man afmontere startmotoren uden at tømme motoren for olie?

Værkstedsmanualen beskriver afmontering af startmotor således:

1. Skru de 3 bolte af, der holder startmotor.
2. Tag startmotor af.

Fra : Armand

Dato : 04-05-03 22:26

Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
> Kan man afmontere startmotoren uden at tømme motoren for olie?
>
> Værkstedsmanualen beskriver afmontering af startmotor således:
>
> 1. Skru de 3 bolte af, der holder startmotor.
> 2. Tag startmotor af.

Kan du ikke selv vurdere oliehøjden i olieglasset i en linie rundt om bloken
og derved se om starteren sidder monteret over denne linie?
Jeg er 99% sikker på at den ikke kan sidde så lavt som oliestanden i praksis
er, så den skulle være lige til at trække ud, og i værste fald kan man klare
et givent problem ved at hælde modellen til modsatte side under arbejdet
(jeg har under et 24-timers race set en koblings-reparation foretaget ved at
modellen blev formedelst smidt på venstre side på en dertil medbragt madras,
hvorefter at koblingsdækslet blev afmonteret uden at skulle tappe så meget
som en dråbe olie af forinden )

Og, ja - Man kan få løse kul - enten ganske løse, eller som en plade med
kulholdererne og to friske kul. Aller billigst bliver det hvis du måler den
mulige længde af det friske kul (= længden af kulholderen!) og medbringer
dét
og de sørgelige kulrester til nærmeste auto-elektriker der kan finde dig et
par tilnærmelsesvis identiske kul til en fornuftig pris (hvad Suzuki's
originale res.dele ikke har!!) - Det kan aldrig gå værre end at man selv kan
slibe kul i overstørrelse til på noget fint smergellærred
:-|

Ryg på!!

--
Armand

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 05-05-03 10:22

"Armand" skrev i meddelelsen news:b94163$njm$8@news.cybercity.dk...

> [...]
madras,
> hvorefter at koblingsdækslet blev afmonteret uden at skulle tappe så meget

På min kammerats XJ600 51J lavede vi noget lign. i sidste weekend. Vi satte
den på sidebenet, og klodsede forhjulet op, så meget som det var
forsvarligt. Derefter kunne vi nemt afmontere koblingsdæksel, og skifte
kobling uden at der forsvandt noget olie. Vi var dog lidt usikre på det, så
vi havde lagt olie balje under, men den var stadig ren efter endt arbejde.

Det var første gang at vi prøvede at skifte en kobling, og vi var blevet
fortalt at det ville tage to - tre timer. Ganske stolt kan jeg nu sige at
det max tog 45 min. inkl. rygepause/kaffepause, og vi brugte også god tid på
at få renset gammel pakning m.v. af.

Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-05-03 12:04

> [...]
klare
> et givent problem ved at hælde modellen til modsatte side under arbejdet

Jeg satte et bakke under og der kom ca. 0,5 L olie ud.

Tog startmotoren hen til bilbatteriet og tilsluttede. Motoren kørte fint. Så
det er altså ikke starteren.
Jeg forstår bare ikke, hvor startmotoren ikke kunne køre rundt, da jeg satte
bilbatteri til motorcykel stel og bilbatteri plus til plus på startmotor.

Er der flere ting jeg kan tjekke eller skal jeg give fortabt og få den ned
til Suzuki?

mvh - Michael Kristensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-05-03 12:13

Michael Kristensen wrote:

> [...]
da
> jeg satte bilbatteri til motorcykel stel og bilbatteri plus til

....sidder der ikke et startrelæ - som evt. kan hænge (med ir på)?

....oplevede jeg tit på min gamle CB7½ - især, når batteriet ikke
var helt friskt...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82
Ved direkte mail ændres "his" til "hans"

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-05-03 14:16

> ...sidder der ikke et startrelæ - som evt. kan hænge (med ir på)?

Hvad mener du med med "hænge"?

Da jeg gav den strøm, mens den sad på motorcykel, satte jeg bilens plus
direkte på startmotorens plus. Kan der løbe strøm fra polen på startmoteren
op til noget, der "spiser" det?

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-05-03 23:24

Michael Kristensen wrote:

> Hvad mener du med med "hænge"?

....som sagt...på min gamle Honda 7½ kunne startrelæet en gang
imellem ha en malfunktion: relæet bestod af en spole, der trak en
kraftig messing-"bjælke" ned mod to poler, så strømmen til
starteren sluttedes...

....somme tider kunne denne "bjælke" blive forbrændt, så den ikke
kunne lede strømmen så godt, hvorefter man skulle skille relæet
ad og pudse "bjælken" med smergellærred, så der atter var
gennemgang...

(...til andre tider kunne "bjælken" brænde fast til de to poler,
så cyklen stod og "startede" hele tiden - fedt stunt - dét var
tider dengang)
--
Med venlig hilsen Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 15:33

> [...]

satte
> bilbatteri til motorcykel stel og bilbatteri plus til plus på startmotor.

Der ér nu også væsentlig forskel på belastningen ved "frit løb" á din test,
og brugen når den er monteret!
Så regn blot med at kullene er færdige og skil den yderligere ad for at få
bekræftet dette!!

--
Armand.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-05-03 22:07

> [...]
> og brugen når den er monteret!
> Så regn blot med at kullene er færdige og skil den yderligere ad for at få

Har fået skilt den af, men kullene ser fine ud. Har også måle modstanden
gennem spolerne til 0,3 ohm.

Er der mere at undersøge/gøre eller skal jeg lede efter en ny startmotor.

Kan den fås hos louis.de eller andre steder? (hvad hedder sådan en på tysk?)

mvh - Michael Kristensen

Fra : MKS - 74

Dato : 05-05-03 22:26

On Mon, 5 May 2003 23:06:44 +0200, "Michael Kristensen"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

Om startermotoren er færdig eller ej skal jeg ikke kloge mig på,men
hvis vi forudsætter det så :

>Kan den fås hos louis.de eller andre steder? (hvad hedder sådan en på tysk?)

Hos louis nej,hos en hugger måske....det hedder en "anlasser" på tysk

http://www.parts4bikes.de/shop/home.asp

Har f.eks 2 - prisen er dog ukendt )

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 23:13

> test,

> Har fået skilt den af, men kullene ser fine ud.

Er de og kobberbanerne tillige pænt tørre??

--
Armand.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 06-05-03 12:35

> Er de og kobberbanerne tillige pænt tørre??

Ja. Der var hverken olie eller vand inde i startmotoren. Dog er der en revne
mellem to vinklinger.

Fra : Armand

Dato : 06-05-03 15:46

> Ja. Der var hverken olie eller vand inde i startmotoren. Dog er der en
revne
> mellem to vinklinger.

OK!

Du skrev også at der var en passende modstand igennem viklingerne - men er
der overgang fra viklingerne og til stel (=ankeret)?

--
Armand.

Fra : garmin

Dato : 07-05-03 07:23

> [...]
>
> Du skrev også at der var en passende modstand igennem viklingerne - men er
> der overgang fra viklingerne og til stel (=ankeret)?

Passende modstand gennem hvilke viklinger ?
Nu er det jo en dc-motor så der er voldsomt mange viklinger
Principielt kan disse kun måles ved at ohme mellem de forskellige lameller
på kommutatoren.
Prøv evt at måle modstanden, mens starteren drejes (langsomt) rundt.
Et godt gæt er at der er en enkelt vikling der er stået af, hvis man er
meget heldig kan det evt være lodningen ved kommutatoren.

Garmin