Selvangivelse
Fra : Jimmy

Dato : 03-05-03 10:35

Hej

Min nuværende revisor skal have en kopi af *alle* posteringer på *alle* mine
konti /private/erhverv) for at kunne udarbejde selvangivelsen.
De skal afstemme kontierne.

Dette skulle min tidligere revisor ikke.

Hvad går denne afstemning ud på?
hvor meget arbejde er der i det?
Hvad kan være grunden til, at min tidligere revisor ikke gjorde det?

Mvh
Jimmy

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-05-03 11:06

"Jimmy" skrev:

> Min nuværende revisor skal have en kopi af *alle* posteringer på *alle*
mine
> konti /private/erhverv) for at kunne udarbejde selvangivelsen.

Dvs. kontoudtog for hele året for samtlige bankkonti, såvel firmaregi som
privat?

> Dette skulle min tidligere revisor ikke.

De var jo også uprofessionelle :) (sorry, kunne ikke lade være)

> Hvad går denne afstemning ud på?

Jeg antager materialet bruges til at udarbejde kapitalforklaring.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Jimmy

Dato : 03-05-03 11:31

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote in message

> mine
>
> Dvs. kontoudtog for hele året for samtlige bankkonti, såvel firmaregi som
> privat?

Præcis.

> De var jo også uprofessionelle :) (sorry, kunne ikke lade være)

Ja det var de, men jeg ved ikke om det også udspillede sig i at de ikke
anvendte kontoudtogene til at udfærdige en selvangivelse mv.

> Jeg antager materialet bruges til at udarbejde kapitalforklaring.

OK - Det lyder som et gigantisk arbejde at gennemgå 50-70 siders
bankposteringer.

Mvh
Jimmy

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-05-03 11:39

"Jimmy" skrev:

> OK - Det lyder som et gigantisk arbejde at gennemgå 50-70 siders
> bankposteringer.

Jeg ved heller ikke hvad grunden er til at de beder om det. Det er ikke
noget jeg praktiserer. Jeg nøjes med årsopgørelserne. Men hvis det er første
gang D&T skal lave din selvangivelse kan det være de gerne vil have overblik
over "hvad du er for en fætter", men jeg ved det ikke. Prøv at spørge dem.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-05-03 13:52

Jimmy wrote:

> OK - Det lyder som et gigantisk arbejde at gennemgå 50-70 siders
> bankposteringer.

Det er som Kenn skriver for at lave kapitalforklaring, og vi har
den praktiske indstilling, at hvis årsopgørelserne giver et rimeligt
resultat er skattefolkende tilfredse, og det er vi så også.

Er der derimod ekstraordinært højt eller lavt privatforbrug (saldo)
spørger vi mere ind til årsagen, de fleste kan godt huske et år tilbage,
og det er ikke et krav, at det skal være særlig nøjagtigt,
så måske skyder de gråspurve med kanoner,
eller begrunder et højere honorar...

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-05-03 13:38

Fra : Jimmy

Dato : 03-05-03 18:57

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Det er som Kenn skriver for at lave kapitalforklaring, og vi har
> den praktiske indstilling, at hvis årsopgørelserne giver et rimeligt
> resultat er skattefolkende tilfredse, og det er vi så også.

OK - så I ville heller ikke sidde og minutiøst afstemme godt og vel 70
siders posteringer?

Jeg syntes godt nok også det var grundigt

> Er der derimod ekstraordinært højt eller lavt privatforbrug (saldo)
> spørger vi mere ind til årsagen

Hvordan skal det forstås?
Et højt privatforbrug betyder hvad?
Et lavt privatforbrug at man trækker for meget fra?

Tak for svarene,
Jimmy

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-05-03 19:15

"Jimmy" skrev:

> OK - så I ville heller ikke sidde og minutiøst afstemme godt og vel 70
> siders posteringer?

Ikke hvis jeg kan slippe for det i hvert fald :)

> Hvordan skal det forstås?

Privatforbrug er det du bruger på husholdning, husleje, ferie og meget
andet. Privatforbrug i denne sammenhæng har ikke (kun) relation til
hævninger i virksomheden.

> Et højt privatforbrug betyder hvad?

Et for højt privat forbrug kan måske betyde "sort indtjening".

> Et lavt privatforbrug at man trækker for meget fra?

Hvis du fx. har et beregnet privatforbrug på 100.000 kr. er det et (meget)
lavt privatforbrug. En årlig husleje på fx. 66.000 kr. og du bruger 24.000
kr. årligt på husholdning, så har du 10.000 kr. tilbage til ferie, nye
hårdhvidevarer og andet elektronisk luksusudstyr. Det er typisk ikke
realistisk, selvom man er enlig. Så er det du som kunde hos revisoren skal
producere nogle gode argumenter for hvordan det kan forholde sig sådan.

De gode argumenter skal du også producere ved et for højt privatforbrug.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jimmy

Dato : 03-05-03 20:10

> [...]
> producere nogle gode argumenter for hvordan det kan forholde sig sådan.
>
> De gode argumenter skal du også producere ved et for højt privatforbrug.

[Beklager det lange citat]

Super - Det giver god mening.
Tak for svarene.

Mvh
Jimmy

Fra : Ole Geisler

Dato : 03-05-03 21:25

On Sat, 3 May 2003 20:15:15 +0200, "Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk>
wrote:

>Et for højt privat forbrug kan måske betyde "sort indtjening".

Nu er det måske mig der er fatsvag....

Men et højt privatforbrug der modsvares af en tilsvarende høj
skattebetaling kan da ikke være problematisk ?
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-05-03 21:49

"Ole Geisler" skrev:

> Men et højt privatforbrug der modsvares af en tilsvarende høj
> skattebetaling kan da ikke være problematisk ?

Skattebetaling er ikke en del af privatforbruget, hvis det var det du tænkte
på?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Ole Geisler

Dato : 04-05-03 20:52

On Sat, 3 May 2003 22:49:13 +0200, "Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk>
wrote:

>Skattebetaling er ikke en del af privatforbruget, hvis det var det du tænkte
>på?

Nej. Jeg MÅ være fatsvag. Glem det.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-05-03 21:16

Ole Geisler wrote:

> Nu er det måske mig der er fatsvag....
>
> Men et højt privatforbrug der modsvares af en tilsvarende høj
> skattebetaling kan da ikke være problematisk ?

Problemet opstår hvis det høje privatforbrug (som fremgår af
kapitalforklaringen) _ikke_ modsvares af en tilsvarende høj indtægt. Så
tyder det på, at ikke alle indtægter er kommet med på selvangivelsen.
Hvis privatforbruget er usædvanligt lavt, kunne det tyde på, at hverken
den fulde indtægt eller det fulde forbrug er kommet med i opgørelserne.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-03 22:07

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
> (giver mulighed for eget SSL-certifikat).

D.v.s, at det gamle mundheld jo stadig gælder i endnu højere grad: Hvor
meget har De tjent? Hvor meget har de betalt i skat? Hvornår kan vi komme og
hente resten?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Henning Petersen

Dato : 04-05-03 23:14

On Sun, 04 May 2003 22:15:48 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> Problemet opstår hvis det høje privatforbrug (som fremgår af
> kapitalforklaringen) _ikke_ modsvares af en tilsvarende høj indtægt. Så
> tyder det på, at ikke alle indtægter er kommet med på selvangivelsen.

Det lugter af et problem ja.

> Hvis privatforbruget er usædvanligt lavt, kunne det tyde på, at hverken
> den fulde indtægt eller det fulde forbrug er kommet med i opgørelserne.

Men her???

Tja det kommer vel an på...

Jeg har bøvlet med skatte far på den konto, og der blev rigtig sjovt
da jeg startede på uddannelse på su, så blev beløbet pludselig endnu
mindre, men nu var det pludseligt helt ok ?!

Det er s** da ingen standard for hvor stort privatforbrug man skal ha,
men det er der alligevel nogen i diverse skatteforvaltninger som
mener.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-05-03 11:49

Henning Petersen wrote:

> Det er s** da ingen standard for hvor stort privatforbrug man skal ha,
> men det er der alligevel nogen i diverse skatteforvaltninger som
> mener.

"Vi ved hvor du bor!" - og hvis du bor alene i et mindre palæ med garagen
fuld af luksusbiler, passer det næppe til din SU. - I hvert fald er det nok en
af de situationer, der kræver en nærmere forklaring.
Jeg ved ikke hvor meget (eller lidt), der skal til, men jeg kunne da godt
forestille mig, at mindre oplagte sager også kommer under luppen.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Claus

Dato : 15-05-03 11:06

Henning Petersen <henning.petersen.030504@hpc.dk> wrote in

> Jeg har bøvlet med skatte far på den konto, og der blev rigtig sjovt
> da jeg startede på uddannelse på su, så blev beløbet pludselig endnu
> mindre, men nu var det pludseligt helt ok ?!

Skat betales i DK IKKE af faktisk tjente penge, men af skønsmæssige
forhold. Rent juridisk pakkes det ind gummiparagraffer, men reelt sætter
magthaverne dig til den skat de finder passende. Dette gælder kun for små
selvstændige enkeltmandsfirmaer, for her er tag-selv-bordet dækket op til
røverne og retssikkerheden er nul.

> Det er s** da ingen standard for hvor stort privatforbrug man skal ha,
> men det er der alligevel nogen i diverse skatteforvaltninger som
> mener.

Ja det svinger meget afhængig af sagsbehandler og kommune. Selvom dit
forbrug er konstant, så vil det afhænge af tilfældigheder og evt fjendtligt
indstillede røvere i regimet.

Opgiv at drive SMV som enkeltmandsvirk i DK hvis du vil beskytte din formue
mod røvere og organiseret kriminalitet fra regimets jurister.

Jeg ønsker dig held og lykke med dit svingende privatforbrug.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-03 23:41

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Hvad går denne afstemning ud på?
> hvor meget arbejde er der i det?
> Hvad kan være grunden til, at min tidligere revisor ikke gjorde det?

Forklaringen kunne være, at din gamle revisor ikke reviderede regnskabet
(det er måske ikke påkrævet for en virksomhed af dit omfang) eller/ogs, at
der hidtil ikke er lavet kapitalforklaring, hvilket under visse
omstændigheder heller ikke er påkrævet, hvis det aflagte regnskabet i øvrigt
er udfærdiget på en måde, der belyser de samme forhold som krævet i en
kapitalforklaring, hvilket ofte kan være tilfældet i personligt drevne
virksomheder, der anvender udvidede, der også omfatter de personlige/private
indtægts/udgiftsforhold.

Din nye revisor reviderer måske regnskabet og skal derfor have adgang til
alle bilag/kontokort for stikprøver af bilagens bonitet. Drives virksomheden
i selskabsform vil du optrde som almindelig lønmodtager og har derfor ud
over den ud videde selvangivelse for selskabet din personlige selvangivelse,
hvor en kapitalforklaring vil være påkrævet (dine personlige
intægts/udgiftsforhold optræder jo således ikke i selskabet udvidede
selvangivelse.

Hvorvidt revision af regnskabet er påkrævet eller ej afhænger af selskabets
omsætning, eller/og hvis selskabet er børsnoteret.

De eksakte forhold herom kan helt sikkert besvares/oplyses af de
professionelle regnskabsfører/revisorer, der har fingeren helt på pulsen og
som ofte skriver her i NG.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Christina

Dato : 09-05-03 14:17

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Min nuværende revisor skal have en kopi af *alle* posteringer på
> *alle* mine konti /private/erhverv) for at kunne udarbejde
> selvangivelsen. De skal afstemme kontierne.

Det er fordi din revisor har luret at dit regnskab ikke hænger sammen.

Du tjener givetvis ikke nok, og dit driftsresultat og skattepligtig
indkomst er for lille til at betale det forbrug du har på dine private
bankkonti mv. og du har givetvis undladt at bogføre dine private udgifter
på privatforbrugskontoen. Din kapitalforklaring afslører dig i at tjene
sorte penge og dette vil en ordentlig revisor ikke medvirke til. Der er
altså ikke tale om saldoafstemning som du sikkert tror, men en gennemgang
og bogføring af alle private bevægelser. Derefter beregner skattefar din
skattepligtige indkomst, uanset hvad du selvangiver. Skattefar kan meget
nemt hæve din skattepligtige indkomst med kr.100.000 - og når det er sket
så forudsætter de at du også har tjent sorte penge i tidligere 3 år, og
så gør de krav skatten af kr.300.000 og så forresten, så får du også lige
en bøde oveni på op til 3 gange skattebeløbet, det kan beregnes ialt
sådan cirka til (skat af 300.000 = 150.000) + (3x bøde af 150.000 =
450.000) = ialt kr.600.000 i restskat til lille Jimse
Og så kan det iøvrigt også give fængsel at snyde i skat

> Dette skulle min tidligere revisor ikke.

Fordi han IKKE lavede et lovligt regnskab, givetvis fordi du ikke ville
betale for et ordentligt arbejde.

> Hvad går denne afstemning ud på?

At fange dig i sort arbejde og skatteunddragelse
Og skattefar er alt for dygtige. Man kan stort set ikke lave sort mere.

> hvor meget arbejde er der i det?

Meget - alle poster skal gennemgås og bogføres
Du bør også vide, at ingen opgave er for stor til skattefar. Så kan du
ikke dokumentere alle dine poster på alle dine 50-70 siders bankudtog -
med bilag osv. så bliver du bare ansat på skøn - og det er ALDRIG til din
fordel. Det er ALTID mange gange højere end de faktiske tal. På denne
måde fremprovokerer skattefar en detaljeret revision af alle poster, så
du slipper ikke.

> Hvad kan være grunden til, at min tidligere revisor ikke gjorde det?

Han har vel ikke fået penge for det. Du tror vel du kan få lavet et
fyldestgørende dokumenterbart regnskab for 5.000, men du skal gange det
med 6 hvis der skal laves egentlig revision på alle poster.

Hyg dig i hotel gitterly
Christina

Fra : Jimmy

Dato : 09-05-03 16:23

"Christina" <christina@mail-online.dk.blockspam> wrote in message
> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Det er fordi din revisor har luret at dit regnskab ikke hænger sammen.

[snip] bla bla bla [snip]

Du har for meget tid.

Og hvorfor skjuler du dig under en falsk identitet?

/Jimmy