Endelig vurdering af MC.
Fra : Steen Gruby

Dato : 03-05-03 10:37

Hej.

Her til morgen dumper så det sidste af de længe ventede breve ind ad
postkassen.

20/10-2002 startede jagten på at få genindregistreret min NSU Super
FOX fra 1958, hvis papirer desværre var gået tabt.
Det skal siges, at cyklen har været indregistreret i i DK før, det er
der folk der kan huske, men ingen foto's, og altså ingen beviser.
Jeg sendte en forespørgsel til Centralregistrer for Motorkøretøjer i
det håb at de havde noget på den.
Men ak - Dog: Rigspolitichefen kunne intet se til hinder for en
genindregistrering, hvis der ikke var et mellemværende med Told&Skat.
Brevet fra Politichefen skal medtages til syn
Altså er der ikke andet at gøre end at sende et brev til T&S -
Heldigvis kan det gøres pr. mail, så det er let (Alle svarskrivelser
kommer dog som snailmail - det er lidt uforståeligt - men de kan nok
ikke finde ud af det nymodens pjat i den støvede etat).
Mange breve senere kommer så den endelige afgørelse: Den skal
afgiftsberigtiges som en import MC, foreløbig vurdering 631 Dkr, og så
SKAL den fremstilles til vurdering da det er en veteran.
At indbetale 631 Dkr, og så er der klar til syn hos Statens hellige
haller for påvisning af fejl og mangler.
Både "maskin-" og toldsyn.
Min bil skal til periodisk syn d. 14 marts, så FOX'en kommer med i en
trailer (jeg havde bestilt syn til begge før strejkerne i
synshallerne).
Super FOX'en består synet uden anmærkninger.
Jeg fik en på bilen (det ene nummerpladelys) , og een på mig selv -
Jeg havde "glemt" anmeldelses blanketten til syn af FOX'en.
"Hvis du udfylder dine egne data, skal jeg nok udfylde resten" var
kommentaren fra den motorsagkyndige da han fiskede en blanket op af
skuffen - Den var vist ikke gået andre steder end på Avedøre Holme.
Det er de flinkeste mennesker jeg har mødt i den sammenhæng, men det
har jeg vist skrevet tidligere.
I mangel af de originale papirer får den 1. registreringsdato 31/12
det år den er produceret - Ifølge stelpladen 1958.
Hvis jeg havde vidst hvad det senere ville betyde havde jeg forsøgt at
få den sat et år frem til 1957.
T&S har lavet en ordning hvor der er Toldsyn hver tirsdag og torsdag i
Tåstrup, så det er bare at bestille tid
Så d. 15 april fremstiller jeg FOX'en hos T&S's vurderingsfolk i
Tåstrup.
De sagde alt det forkerte, "skideflot", "sjælden", "orv - kun 18.000
Km", der manglede ikke noget i remsen.
Mine tanker var selvfølgelig: "Det lyder dyrt".
Nå, så slemt bliver det nok ikke - den "pris" de går ud fra er cyklens
anskaffelsespris tilbage i 58, og den var 2871 Dkr, så der var da lidt
lys i sigte
Og her til morgen kommer så den endelige vurdering.
Afgiftspligtig værdi 696 Dkr, afgift til Staten 0 Dkr.
Se DET er en afgift der er til at forstå ))))
Den vedlagte check er på 631 Dkr ))
(Der er ingen der taler om hvad det rent faktisk har kostet i arbejde,
fri fra samme og tid - så har den sørme været dyr nok).
Så nu skal der nummerplade på FOX'en.
Jeg havde planlagt en "Historisk Korrekt" (Tidstypisk) plade, men her
kommer før omtalte 1. registreringsdato i vejen.
For at få en historisk korrekt sort emalieplade med kun et bogstav
skal 1. registreringsdato være før 1/4 - 1958.
Den dato er valgt, idet det var den dato hvor de "nye" nummerplader
med to bogstaver blev indført - fint nok, men det betyder altså at min
lille knallert må "leve" videre med en hvid øjebæ i rumpen - surt
show, men sådan er det.
Pladen kommer på i næste uge når jeg får den hentet på motorkontoret i
Rødovre.

Her er min "til bageren om søndagen knallert":
http://www.gruby.dk/newpage12.htm

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Asger Steffensen

Dato : 03-05-03 11:33

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Rødovre.
>
> Her er min "til bageren om søndagen knallert":

Hej Steen,

tillykke, den er sandelig også flot!!

Asger
ZX-10

Fra : MKS - 74

Dato : 03-05-03 11:38

On Sat, 3 May 2003 12:32:44 +0200, "Asger Steffensen"
<astNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]

Den er da sø' på den der lidt besynderlige måde

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 03-05-03 18:31

Steen Gruby
skrev i news:k307bvctk39n1bh9lluk369ao7vtt9knma@4ax.com
> Hej.
>
> Her til morgen dumper så det sidste af de længe ventede breve ind ad
> postkassen.

snip

> Her er min "til bageren om søndagen knallert":
> http://www.gruby.dk/newpage12.htm

snip

Smukt arbejde!

Havde en MAX i sin tid - (før kort, for sjov i en grusgrav) - sammen med
et par andre knejte, min første mavesugende mc-oplevelse =

OT: Hva´ Steen, har ham her stjålet dit design?
http://www.motoportleeuwarden.nl/index.htm

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-05-03 23:03

On Sat, 3 May 2003 19:31:13 +0200, "Arne Lorenzen"
<alonospam@esenet.dk> wrote:

Hej Arne.

>Smukt arbejde!

Tak
Den står i original lak, men det har også taget tid at "grave" den
frem af 30 års garagesnavs.

>Havde en MAX i sin tid - (før kort, for sjov i en grusgrav) - sammen med
>et par andre knejte, min første mavesugende mc-oplevelse =

Jeg har gang i resraureringen af en Special MAX 1956, min første MC
fra dengang jeg fik kørekort i 1964
Liget er også på min hjemmeside fra den dag jeg bragte den hjem.
Motoren er "nynusset", hjulene har nye fælge og eger, bremserne er
renoveret, støddæmperne ligeså, så nu er det stellet der er gang i.
Den skal til maleren når alle de manglende dele er fundet.
Jeg mangler en forskærm, det bageste af bagskærmen og den ene
værktøjskasse, men det finder jeg nok en dag.

>OT: Hva´ Steen, har ham her stjålet dit design?

Nø, vi har nok begge ladet os inspirere af Microsoft Front Page
Automotive.
En "gave" fra Bill Gates & CO

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 04-05-03 22:15

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote:

>Her er min "til bageren om søndagen knallert":
Den er rigtig fin.

En dag når jeg kommer i nærheden, så bliver jeg jo nødt til at se den
'i virkeligheden'.

--
Kåre - hvis far kørte NSU Super FOX 'i gamle dage'

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-05-03 23:13

On Sun, 04 May 2003 23:14:54 +0200, Kåre Nejmann <post@kan.dk> wrote:

Hje Kåre.

>Den er rigtig fin.

Jeg syntes også selv at ressultatet er blevet acceptabelt.

>En dag når jeg kommer i nærheden, så bliver jeg jo nødt til at se den
>'i virkeligheden'.

Du har selv bidraget med væsentlig information til dens overlevelse,
så hvis du falder forbi er der både koldt øl og en prøvetur (i omvendt
rækkefølge naturligvis).

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 04-05-03 20:28

> [...]
> med to bogstaver blev indført - fint nok, men det betyder altså at min
> lille knallert må "leve" videre med en hvid øjebæ i rumpen - surt

Kan du da ikke leve med en sort emaljeplade med to bogstaver og fem ciffre??
Den hvide øjebæ kom da først i '75 :-|

Tanketorsk??

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-05-03 23:10

On Sun, 4 May 2003 21:28:17 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand

>Kan du da ikke leve med en sort emaljeplade med to bogstaver og fem ciffre??
>Den hvide øjebæ kom da først i '75 :-|
>
>Tanketorsk??

Næ, men nu skal vi altså til historien

De sorte plader med kun et bogstav udgik officielt 1/4-58 for at blive
afløst af de sorte med to bogstaver.
I visse dele af landet kunne man få plader med et bogstav til udgangen
af 58, "så længe de var på lager"
De gik ganske rigtigt til 75, dog med en "lille" ændring i 1965, hvor
Centralregistret overgik til computer registrering og ditto tildeling
af nummerplader.
Før 65 var det stadig til at se hvor køretøjerne kom fra
(by/landsdel),
Jeg kan svagt erindre noget af systemet for enkeltbogstaverne, A var
Fr. Borg amt, K for Kjøwenhavn, E for Sorø, X = Århus, U = Aalborg, T
= Viborg, V = Randers osv., men det kniber list mere for de gamle
tobogstavskombinationer
I 65 startede man med AB xx.xxx og den er nu nået til UT xx.xxx.
Min MAX havde i 64 KA plader, min Velocette fik AB plader (den var til
syn første dag med det nye system) og den bil jeg fik i 75 fik sorte
DX plader som en af de sidste før de hvide tog over, så lidt styr har
jeg da på historien

Mht. historiske plader, har man så valgt at det er enbogstavsplader
der kan ansøges, og der er skilledatoen altså 1/4-58 - SNØFT

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 05-05-03 06:50

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Fr. Borg amt, K for Kjøwenhavn, E for Sorø, X = Århus, U = Aalborg, T
> = Viborg, V = Randers osv., men det kniber list mere for de gamle

Jeg er meget overbevist om at 1. bogstav stadig angav amtet. Har flere
eksempler på dette fra familiemedlemmers biler.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 10:13

> De sorte plader med kun et bogstav udgik officielt 1/4-58 .........
> .....dog med en "lille" ændring i 1965, hvor Centralregistret overgik til
> computer registrering

Mnjaeh :-/
Mon ikke nærmere at det var "hulkort-behandling"(*) ?

> [...]
> Fr. Borg amt, K for Kjøwenhavn, E for Sorø, X = Århus, U = Aalborg, T
> = Viborg, V = Randers osv., men det kniber list mere for de gamle

ØH?
Jeg husker fra min bardoms drenge-lommebøger at to-bogstavs pladerne også
var kommune-opdelte!
YA var f.eks den lokale Fredericia-plade, hvor AY var Fanø (hvad man i
barndommen nemmer, man - - - - - -)!

> I 65 startede man med AB xx.xxx og den er nu nået til UT xx.xxx.

Jeg har den opfattelse at biler og motorcykler kører hver sin tal-serie og
at det kan ske derved at motorcyklerne (formodentligt) var dem der fik AA
(AB?) og bilerne en kombination længere oppe i rækken!
Jeg købte i '79 en 150'er MZ til vinterkørsel af en lærekammerat. Det var
vistnok en 75'er, og dén havde AX-plader lige som mine to første motorcykler
('77 og '79) havde hhv. BD og BT -plader.
Idag er der også et spring imellem kombinationen på nyindregistrerede
motorcyklers/bilers plader, som grundet mersalget af biler i den
mellemliggende periode er blevet væsentligt større end det oprindeligt var.

> Mht. historiske plader, har man så valgt at det er enbogstavsplader
> der kan ansøges,

Taget ad notam!

> .................og der er skilledatoen altså 1/4-58 - SNØFT

Shitty!

(*):
Jeg gik ud af skolen i '75 og en spejderkammerat der var lidt ældre blev
student samme år og begyndte at læse til ingeniør i Odense.
Jeg var dengang meget forundret over at man dér brugte meget tid på at
"lege" med hulkort-behandling; men kan i dag se at det har været et
elementært kursus på højde til dagens kurser/krav i PC-kundskab på de højere
læreanstalter!!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-05-03 19:41

On Mon, 5 May 2003 11:13:29 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Mnjaeh :-/
>Mon ikke nærmere at det var "hulkort-behandling"(*) ?

Dataene var sikkert opsamlet på hulkort, men de kan sagtens have været
behandlet i en computer og opbevaret på bånd.
Computeren var faktisk i drift i DK tidligere end 66'.
DSB fik deres første pladsreservering til Storebæltsfærgerne i 1964.

> [...]
>var kommune-opdelte!
>YA var f.eks den lokale Fredericia-plade, hvor AY var Fanø (hvad man i

Jo, det med amterne er der noget om, men jeg husker det nu mest som de
større byer.

>Jeg har den opfattelse at biler og motorcykler kører hver sin tal-serie og
>at det kan ske derved at motorcyklerne (formodentligt) var dem der fik AA
>(AB?) og bilerne en kombination længere oppe i rækken!

MC'erne fik definitivt AB 11.xxx som de første - Min Velo fik AB
11.510 på den første dag

> [...]
>motorcyklers/bilers plader, som grundet mersalget af biler i den
>mellemliggende periode er blevet væsentligt større end det oprindeligt var.

Det passer meget godt - Turboen har DN og Paso'en EJ, og man er vist
nået til EH nu.

>Taget ad notam!

>Shitty!

Der gik også lige et par minutter indtil jeg havde erkendt mit
nederlag

> [...]
>"lege" med hulkort-behandling; men kan i dag se at det har været et
>elementært kursus på højde til dagens kurser/krav i PC-kundskab på de højere

Dengang opfostrede man konstruktører med kendskab til EDB.
I dag uddanner man programmører med kendskab til konstruktion
Uddannelsen har sandeligen taget en drejning )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Allan Bojesen

Dato : 05-05-03 20:05

Steen Gruby wrote:
> Det passer meget godt - Turboen har DN og Paso'en EJ, og man er vist
> nået til EH nu.

Jeg har lige set plader med EP og kører selv med EM på en plade fra april
sidste år.

Allan Bojesen

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-05-03 20:20

On Mon, 5 May 2003 21:04:56 +0200, "Allan Bojesen"
<aboje@post9.tele.dk> wrote:

Hej Allan.

>Jeg har lige set plader med EP og kører selv med EM på en plade fra april
>sidste år.

Det var noget vrøvl jeg fik skrevet EH
Jeg ville have skrevet EM, så den med EP er taget ad notam - Tak.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 22:12

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> Jeg har lige set plader med EP og kører selv med EM på en plade fra april
> sidste år.

Lillefrøens første reg. er fra forrige år - og den har en EL-plade!

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 08-05-03 12:24

Armand wrote:

> Lillefrøens første reg. er fra forrige år - og den har en EL-plade!

Yep! Det er en god årgang

--
Tony
(også med EL plade)

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-05-03 19:56

On Thu, 8 May 2003 13:24:15 +0200, "Tony Lorentzen"
<tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Gutter

> [...]
Jeg kan afslutte med at fortælle at vi nu er nået til ER.
Afslutningen på min historie er, at jeg i dag har hentet pladen til
min Super FOX, og at den fik ER 10.017.
Så nu må den bruges til bageren om søndagen )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-05-03 20:24

On Thu, 08 May 2003 20:55:51 +0200, Steen Gruby
<oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote:

ØV!

>Jeg kan afslutte med at fortælle at vi nu er nået til ER.
>Afslutningen på min historie er, at jeg i dag har hentet pladen til
>min Super FOX, og at den fik ER 10.017.
>Så nu må den bruges til bageren om søndagen )

Fingrene smuttede.
Reg. nummeret er ER 11.017.
Lidt sjov havde jeg faktisk med at forsikre den.
Top Danmark kendte slet ikke den model, hvilket afstedkom en sjov og
hyggelig dialog
De er nu ikke så tossede enda i Top DK.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-05-03 22:07

Steen Gruby wrote:

> De er nu ikke så tossede enda i Top DK.

Jo de er!

De vil have 22.000 hårdt beskattede danske kroner i præmie for en Fazer
1000. Heldigvis skulle Tryg kun have 7.800

Tony
(med Fazer drømme der forhåbentlig snart bliver til virkelighed)

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-03 22:25

On Tue, 13 May 2003 23:06:30 +0200, "Tony Lorentzen"
<tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Tony.

>De vil have 22.000 hårdt beskattede danske kroner i præmie for en Fazer
>1000. Heldigvis skulle Tryg kun have 7.800

AV! Det var en hård en den
Så er de måske "lidt" tossede alligevel

>Tony
>(med Fazer drømme der forhåbentlig snart bliver til virkelighed)

Jeg håber det lykkedes.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-05-03 00:49

Steen Gruby wrote:

> AV! Det var en hård en den
> Så er de måske "lidt" tossede alligevel

Hehe - det må de være

> Jeg håber det lykkedes.

Det _skal_ det. Nu skal den Divvy bare "videre" - og det kan kun gå for
langsomt. Fisker kan have en Fazer klar til mig på 2 dage (!).

> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958

Det ser godt ud. Hvad bliver næste skrueprojekt?

--
Tony

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-03 21:18

On Wed, 14 May 2003 01:48:32 +0200, "Tony Lorentzen"
<tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Tony.

>Det _skal_ det. Nu skal den Divvy bare "videre" - og det kan kun gå for
>langsomt. Fisker kan have en Fazer klar til mig på 2 dage (!).

Tillykke.
Det er en fin sag

>Det ser godt ud. Hvad bliver næste skrueprojekt?

En NSU Special MAX 1956.
Den ligger pt. i atomer i værkstedet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-05-03 22:45

Steen Gruby wrote:

> En NSU Special MAX 1956.
> Den ligger pt. i atomer i værkstedet.

Lyder rigtigt hyggeligt! Gid jeg havde et skrueskur

--
Tony

Fra : Richard

Dato : 13-05-03 22:43

Tony Lorentzen wrote:

> Jo de er!

Nej de er ikke - ikke altid :

1) 9mdrs kasko med friskade/fastpræmie:
* Tryg med 3.200 kr i selvrisiko: VF750S kr 2.882 / GB500 samme pris
* TopDK med 4.300 / 2.795 kr i selvrisiko: VF750S kr 3.244 / GB500 kr 1.894

2) Lovpl. ansvar alene:
* Tryg med friskade og o i selvrisiko: VF750S kr 1.234 / GB500 samme pris
* TopDK med tab af 2 bonustrin ved skade: VF750S kr 1.238 / GB500 kr 753

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 14-05-03 00:47

Richard wrote:

> [...]
> pris
> * TopDK med tab af 2 bonustrin ved skade: VF750S kr 1.238 / GB500 kr

De er sq ikke til at blive kloge på de forsikringsselskaber!

--
Tony

Fra : Bjørn S

Dato : 14-05-03 07:32

Tony Lorentzen wrote:
> De er sq ikke til at blive kloge på de forsikringsselskaber!

Nej, det er det noget om. Et er sikkert, Top skiller enormt i premien
efter postnummeret, måske mere end andre ?

--
/Bjørn - ex 2200 N

Fra : Armand

Dato : 05-05-03 22:18

> Jo, det med amterne er der noget om, men jeg husker det nu mest som de
> større byer.

Øh!
Jeg vrøvlede
havde ikke opfattet hullet imellem et-bogstavs ophøret og
"serie-udskrivningen" af to bogstavs plader syv år senere

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-05-03 23:31

On Sun, 4 May 2003 21:28:17 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hov.

>Tanketorsk??

Her er een
Computersystemet er fra 66 og ikke fra 65 - min fejl Undskyld.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-05-03 11:44

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> writes:

> [...]
> kommer dog som snailmail - det er lidt uforståeligt - men de kan nok
> ikke finde ud af det nymodens pjat i den støvede etat).

Jeg spurgte min søster (som arbejder i en skatteforvaltning) om
hvorfor de ikke kunne finde ud af email, for jeg havde nemlig haft
samme oplevelse som dig.

Hun sagde at det var fordi de vist slet ikke måtte svare noget der
kræver en underskrift pr. email, og dernæst fordi ham/hende der modtog
mailen oftest bare printede den ud og afleverede den til vedkommende
der skal skrive svaret.

Den første grund er til at forstå, da det med digitale signaturer ikke
rigtig er slået igennem endnu. Den anden er bare tåbelig, for det er
da det man har forward-funktionen i sit mailsystem til, men til det
svarede min søster at det eksterne og det interne mailsystem skam slet
ikke var koblet sammen, og at de ikke umiddelbart brugte ekstern email
i den kommune hun arbejder i, da de var bange for at det ville blive
brugt privat.

--
Jacob - www.bunk.cc
Now I am depressed ...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-05-03 08:14

> Her er min "til bageren om søndagen knallert":

Hej Steen

Du skal være velkommen, men ring lige først

--
Mojn
Jens Bager Jensen