Trangia (25-1)
Fra : Peter Martin

Dato : 03-05-03 08:49

Hej...

Jeg har lige anskaffet mig mit første Trangia (model 25-1). Efter jeg havde
prøvet det første gang, lagde jeg mærke til, at bunden af gryden var blevet
blå/gylden. Lidt ligesom man ser med hærdet stål.
Spørgsmålet er: Bruger jeg mit Trangia forkert, eller kan farvning af
gryderne ikke undgås.

MVH Peter Martin

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 03-05-03 10:16

Sat, 3 May 2003 09:49:01 +0200, skrev "Peter Martin"
<4939484m001@stofanet.dk> :

>Spørgsmålet er: Bruger jeg mit Trangia forkert, eller kan farvning af
>gryderne ikke undgås.

Dengang vi var unge og tog på telt-tur med Trangia'en, kan jeg huske
at vi kom en lille smule vand i spritten for at den ikke skulle sode
så meget - har du prøvet med det ??

Jeg fandt lige tip'et (sammen med mange andre) her:
http://www.daimi.au.dk/~ursem/outdoor/mad_trangiatips.html

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Peter Martin

Dato : 03-05-03 11:10

> Dengang vi var unge og tog på telt-tur med Trangia'en, kan jeg huske
> at vi kom en lille smule vand i spritten for at den ikke skulle sode
> så meget - har du prøvet med det ??

1000 tak for hjælpen, og linket men det er ikke helt det jeg mener. Gryden
jeg har brugt ar ikke sodet, men har fået et blåligt skær i bunde. Det kan
ikke vaskes af igen. Jeg spekulerer derfor om jeg måske bruger Trangiaen
forkert eller med for meget varme (hvis der er noger der hedder det)?

Fra : Ped

Dato : 03-05-03 21:54

Peter Martin wrote:

> [...]
> ikke vaskes af igen. Jeg spekulerer derfor om jeg måske bruger Trangiaen
> forkert eller med for meget varme (hvis der er noger der hedder det)?

Nej, det med misfarvningen kan du se bort fra - det betyder ikke noget.
Så længe der er noget i gryden når den er sat over kan den ikke blive
for varm. Prøv ikke at rense det af ved f.eks. at bruge ståluld. Det
prøvede jeg engang på kedlen, og det blev den faktisk utæt af.

Jeg har lige investeret i en multifuel brænder til mit Trangia sæt, da
jeg er lidt træt af ikke at kunne regulere varmen ordentligt. Det er
især et problem når man bruger panden, og jeg HAR prøvet at vende
vindskærmen om. Jeg er meget spændt på at se hvordan det virker i
praksis, men en foreløbig afprøvning viste, at der er lige så god
kontrol over varmen som ved et gasblus, og så ser det ud til at den er
overordentlig økonomisk hvad angår brændstofforbrug. Når jeg har haft
den med på ferie (juni - juli) vil jeg poste en produktanmeldelse på
www.dmcn.dk

M.v.h.

Jens L. Pedersen