Internt CD-drev>eksternt CD-drev
Fra : Morten Lind

Dato : 03-05-03 04:53

God dag....

Er det muligt at bruge et født internt CD-drev som et eksternt drev?

Hvis JA, hvordan skal det så forbindes og skal det hele splittes ad?

Jeg har nemlig to interne CD_drev, som jeg gerne ville afprøve på nogle
LC´ere, men der er jo ikke plads til dem indeni maskinen, så jeg tænkte,
om det var muligt at få fat på noget tilslutningsværk, der gjorde, at de
kunne ligge udenfor?

Spøjs opgave, ikke?

På forhånd tak fra
Morten

Fra : Bitbucket

Dato : 03-05-03 05:59

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> LC´ere, men der er jo ikke plads til dem indeni maskinen, så jeg tænkte,
> om det var muligt at få fat på noget tilslutningsværk, der gjorde, at de

Du skal bruge et eksternt firewire/USB/SCSI kabinet, så kan du sætte dit
interne CD drev deri. Internt skal kabinettet naturligvis understøtte
det dine interne CD drev bruger, hvadenten det er IDE eller SCSI.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-05-03 17:21

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> Du skal bruge et eksternt firewire/USB/SCSI kabinet, så kan du sætte dit
> interne CD drev deri. Internt skal kabinettet naturligvis understøtte
> det dine interne CD drev bruger, hvadenten det er IDE eller SCSI.

OK - tak
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-05-03 07:03

> [...]

> LC´ere, men der er jo ikke plads til dem indeni maskinen, så jeg tænkte,
> om det var muligt at få fat på noget tilslutningsværk, der gjorde, at de

En rigtig Morten opgave !!! 8-D

Du kan også bare købe det eksterne CD drev jeg har stående, så slipper
du for al bøvlet.

Det er et LaCie.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 03-05-03 17:24

> En rigtig Morten opgave !!! 8-D
>
> Du kan også bare købe det eksterne CD drev jeg har stående, så slipper
> du for al bøvlet.
>
> Det er et LaCie.

Jaeh.......det ku´ jeg jo, men hvad så med de to drev, der samler støv?
Dem vil du måske ha´ i bytte?

Men hvad skal det LaCie-drev da koste? (Er det på fransk eller
engelsk)))))

Morten

--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-05-03 08:41

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jaeh.......det ku´ jeg jo, men hvad så med de to drev, der samler støv?
> Dem vil du måske ha´ i bytte?

Nope.

> Men hvad skal det LaCie-drev da koste? (Er det på fransk eller
> engelsk)))))

Fransk. Det ved jeg ikke, men du kan jo kigge på det næste gang du
kommer og får kaffe.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 03-05-03 09:52

"Morten Lind" <mortenlind@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> LC´ere, men der er jo ikke plads til dem indeni maskinen, så jeg tænkte,
> om det var muligt at få fat på noget tilslutningsværk, der gjorde, at de

Jeg går ud fra det er scsi cd-drev, ellers kan du med det samme opgive idéen
om at bruge dem sammen med en LC.

Det nemmeste er at fa fat i et langt internt scsi kabel, måske fra en anden
og defekt mac. Dette kabel skal du bruge som erstatning for det nuværende
meget korte interne scsi kabel i den LC. En anden mulighed er en gang for
alle at pille kabel og tilslutningsstik ud af et hvilket som helst eksternt
scsi drev, så kan du fremover med et snuptag teste og afprøve diverse scsi
drev udenfor computeren, du skal dog dertil sørge for at have et scsi kabel
der går fra computer til det du har pillet ud af drevet og du skal
sandsynlig vis også bruge en terminator.

Så skal du også finde noget strøm til cd-drevet og jeg tvivler på at det vil
være en god idé at splitte strømkablet op i din LC for at tage strømen
derfra. Det nemmeste er at tage en strømforsyning fra en anden maskine.
Desværre er det vist sådan at de fleste macstrømforsyninger ikke starter af
sig selv. I stedet skal du tage på genbrugspladsen og snuppe
strømforsyningen fra en kasseret pc'er. De fleste pc-strømforsyninger kan
nemlig startes direkte fra stikkontakten eller fra en indbygget knap. Nogle
strømforsyninger starter dog kun hvis der er tilsluttet et drev som udløser
et strømforbrug, eller med andre ord: strømforsyningen skal kunne mærke at
der er grund til at starte. Stømforsyningen behøver ikke nødvendigvis være
defekt bafe fordi ventilatoren ikke kører rundt når man tænder for
stiikkontakten, man skal måske bare have et drev monteret på
strømforsyningsledningen inden man tænder for stikkontakten. Har du først
fået fat i en sådan pc stræmforsyning har du masser af +5V og +12V til dine
"eksterne" drev.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-05-03 17:11

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Jeg går ud fra det er scsi cd-drev, ellers kan du med det samme opgive idéen
> om at bruge dem sammen med en LC.

Det er det - begge to

> Det nemmeste er at fa fat i et langt internt scsi kabel, måske fra en anden
> og defekt mac. Dette kabel skal du bruge som erstatning for det nuværende
> meget korte interne scsi kabel i den LC.

Kan man bruge noget aflagt PC-rod? Fra en PCbruger har jeg fået en
skotøjsæske med en del af den slags?

> En anden mulighed er en gang for
> alle at pille kabel og tilslutningsstik ud af et hvilket som helst eksternt
> scsi drev,

Næh - det er ikke en mulighed, for sådan et har jeg ikke, selvom Jesper
gerne vil sælge mig sit, men så får jeg jo ikke prøvet dét her, vel?

> [...]
> der går fra computer til det du har pillet ud af drevet og du skal
> sandsynlig vis også bruge en terminator.

Udover død og ødelæggelse, hvad er så en terminator og hvordan ser den
ud? - måske har jeg en, uden at vide det

> [...]
> et strømforbrug, eller med andre ord: strømforsyningen skal kunne mærke at

Fino.....dem har jeg mange af

> [...]
> fået fat i en sådan pc stræmforsyning har du masser af +5V og +12V til dine

Tak for sangen, Henrik - men der er jo voldsomt mange
tilslutningsmuligheder bag på de drev, så er et SCSI-kabel
nok......eller er vi dér, hvor du nævner anden mulighed, ligesom
Bitbucket?

Hej & tak......
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-05-03 19:54

Hej Morten

> [...]

> LC´ere, men der er jo ikke plads til dem indeni maskinen, så jeg tænkte,
> om det var muligt at få fat på noget tilslutningsværk, der gjorde, at de

Nej ikke spor, du kan rringe, så kan jeg guide dig igennem en dag.

/Seb
> På forhånd tak fra
> Morten

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50