Hvordan opretter jeg en genvej? (Word XP)
Fra : Klostervej

Dato : 02-05-03 12:39

Hej!
Windows XP Pro + Office XP - Spørgsmål til Word XP

Jeg vil gerne have en direkte genvej til Rediger*Indsæt
speciel...*Ikke-formateret tekst

Jeg har et ikon på værktøjslinien til Indsæt speciel... men jeg ville gerne
kunne indsætte ikke-formateret tekst direkte. Dette ikon kan jeg ikke finde
under "tilpas" (værktøjslinier).
Håber på hjælp...
Mvh
Dorthe

Fra : Finn Bennetsen

Dato : 02-05-03 16:34

Hej

Kan du ikke "optage" en makro og derefter tildele makroen en genvejstast?

Finn Bennetsen
bennetsen(remove)@web4me.dk
http://www.xsitecms.dk

Fra : Klostervej

Dato : 02-05-03 17:45

> Hej
>
> Kan du ikke "optage" en makro og derefter tildele makroen en genvejstast?

Det har jeg godt nok aldrig prøvet før, men én gang skal jo også være den
første. Er der noget man skal være opmærksom på?
Mvh
Dorthe

Fra : Finn Bennetsen

Dato : 02-05-03 18:44

Hej igen

Jeg laver lige en visuel guide som bliver lagt på nettet senere i aften

/Finn

Fra : Finn Bennetsen

Dato : 02-05-03 19:53

Jeg har lavet en lille mini-guide og lagt den på http://www.danskeguider.dk
under kategorien tekstbehandling.

Finn Bennetsen

Fra : Klostervej

Dato : 02-05-03 20:47

> Jeg har lavet en lille mini-guide og lagt den på
http://www.danskeguider.dk
> under kategorien tekstbehandling.

Jeg siger da mange tak for hjælpen! Fin service!
Desværre, så virker det ikke helt - hvilket jeg da slet ikke forstår.
Jeg har et dok på 90 sider, med masser - jeg gentager - masser af tabeller,
opstillinger, figurer mv. som skal ind i et nyt dok pga. fejl. Jeg er
halvfærdig.
Det er en engelsk version, som der er gået ged i. Vi har så en tysk version,
som er i orden. Jeg klipper så den engelske tekst i bidder ind på de rigtige
pladser!
Desværre så er det ikke uformateret det der sættes ind nu - sådan som det
er, hvis man vælger "den rigtige" genvej.
Men jeg skal så lige sige, at jeg ikke har haft SÅ meget tid til at afprøve
her til aften - eller rettere - jeg har nok ikke gidet. Så jeg kigger videre
på det i morgen.
Der burde jo ikke være nogen forskel - vel?
Når jeg kommer til at skulle indspille makroen, så trykker jeg blot
rediger - indsæt speciel... - ikke-formateret tekst - OK og afslutter
herefter indspilningen.
Mvh
Dorthe

Fra : pre

Dato : 03-05-03 07:40

Mon ikke forskellen ligger i at det er et Hoveddokument med tilhørende
"undere".
Så er det en helt helt anden sag.

pre

mailto:&#112;&#101;&#114;&#105;&#097;&#110;&#064;&#112;&#111;&#115;&#1
16;&#107;&#097;&#115;&#115;&#101;&#046;&#110;&#101;&#116;

Fra : Klostervej

Dato : 03-05-03 08:19

"pre" <Skriv@til.gruppen> skrev i en meddelelse
> Mon ikke forskellen ligger i at det er et Hoveddokument med tilhørende
> "undere".
> Så er det en helt helt anden sag.

Ikke denne gang - Det er 2 almindelige (men lange) word-filer.

Fra : pre

Dato : 03-05-03 11:10

Underligt at se. Den perfekte løsning er netop beskrevet, enten her i
gruppen eller i Word gruppen - hvor den nok også hører hjemme.
Og ikke bare er den perfekt. Genvejen virker perfekt.

Fra : pre

Dato : 03-05-03 11:42

Undskyld - jeg havde ikke bemærket at det var Xp-Word. Der har MS
nemlig fjernet fidusen. Til gengæld kommer her en go´gammeldags
Tilpasmanøvre, dels til en menuknap, dels til en genvej.

Menu Knap:
1: Klik Funkioner/Tilpas
2: I det venstre vindue klik Rediger
3: I højre vindue rul lidt ned og find Indsæt Special
4: Sæt markøren der og træk kommandoen til en værktøjslinie. Hvor der
kommer en kraftig sort streg på det ønskede sted, slip markøren
5: I Tilpas klik det felt der gør det muligt at ændre (forkorte)
teksten
6: Luk dialogen.

For en genvej,:
1: Klik Funktioner/Tilpas
2: Klik på Tastatur
3: Klik på Rediger i venstre vindue
4: Klik på RedigerIndsætSpeciel i højre vindue
5: Tryk- og hold- Ctrl og Skift og et eller andet tegn
6: Kommer der tekst frem og fortæller at kombinationen er optaget,
vælg et andet tegn som det sidste.
7: Klik på Tildel og på Luk

Fra : Klostervej

Dato : 03-05-03 13:16

> [...]
> 5: Tryk- og hold- Ctrl og Skift og et eller andet tegn
> 6: Kommer der tekst frem og fortæller at kombinationen er optaget,

tak for hjælpen, men så langt er jeg allerede kommet! - Ved den genvej
fremkommer dialogboksen for indsæt speciel. Hvad jeg ønsker er den/en
direkte genvej til "Indsæt ikke-formateret tekst" - Kan du klare den!
Jeg har ledt under tilpas-menuet - i "alle kommandoer", men det er ikke nemt
at finde den der - og det er vel ikke engang sikkert, den er der?
Mvh
Dorthe

Fra : pre

Dato : 03-05-03 16:46

Det kan jeg sandsynligvis, men ikke før jeg går helt over til XP i
løbet af måneden og har mulighed for at teste det hele igennem..
Men prøv at bruge den Smart Tag der gør det muligt at skifte format.
Det siges at være en af de største nyskabelser i XP. I tekster
indenfor Word er der mulighed for at bevare den originale formatering
(rtf), eller at fjerne al formattering.

Fra : Finn Bennetsen

Dato : 03-05-03 15:59

Det var jeg ikke opmærksom på. Makroen husker åbenbart ikke sidste klik med
musen på "ikke formateret tekst". Nå jeg fik da lavet en lille guide

Når du sætter ind, får du så ikke en lille ikon (ny i Xp) med "Indstillinger
for sæt ind" med en lille sort pil?
Her er der et menupunkt der hedder "brug samme formatering som destination".
Der er også en der hedder "Bevar kun tekst".

/Finn

Fra : Leo Heuser

Dato : 04-05-03 07:48

Hej Dorthe

Her er én måde at gøre det på:

1. Gå til VBA editoren med <Alt><F11> fra dit dokument
2. Dobbeltklik på Dokumentnavnet i projektvinduet
(til venstre på skærmen)
3. Vælg menupunktet Insert > Module
4. Kopiér og indsæt nedenstående ultrakorte subrutine.

Sub InsertUnformattedText()
'Leo Heuser, 4-5-2003
Selection.PasteSpecial datatype:=wdPasteText
End Sub

Hvis du vil kunne bruge rutinen fra alle dokumenter,
skal du i punkt 2 dobbeltklikke på Normal.dot i stedet for.

5. Gå tilbage til dokumentet med <Alt><F11>
6. Højreklik på en værktøjslinje og vælg "Tilpas"
7. Vælg fanen "Kommandoer"
8. I boksen "Gem i" vælges dit dokument (eller
Normal.dot)
9. I boksen "Kategorier" vælges "Makroer"
10. Find makroen "InsertUnformattedText" i
vinduet "Kommandoer" og træk den op til
en værktøjslinje med musen.
11. Højreklik på knappen og vælg "Standardtypografi".
12. Gem dokumentet (eller Normal.dot).

Nu er du klar til at bruge systemet

1. Kopier den aktuelle tekst til udklipsholderen.
2. Placér markøren, hvor den uformaterede tekst skal stå.
3. Klik på din nye knap.

Rutinen er testet og virker i Word 2000, men jeg går
ud fra, at det let kan overføres til Word 2002.

Leo Heuser
MVP Excel

Followup to newsgroup only, please.

Fra : pre

Dato : 04-05-03 11:59

Hele paste systemet er totalt ændret (forbedret) i WordXP. Oversigten
fylder 6-8 sider, bl. a. fordi klipppebordet nu er fælles for hele
Office. Jeg kan "paste" siderne til dig om det er interessant.
(Samtidig er VBA(XP) totalt ændret.
Den ønskede funktion kan klikkes frem uden videre.

pre

mailto:peria&#110;&#064;&#112;&#111;&#115;&#116;&#107;kasse&#046;dk

Fra : Leo Heuser

Dato : 04-05-03 14:11

Det var pænt af dig, pre, men jeg tror, jeg springer over.
Jeg har endnu ikke gjort op med mig selv, om jeg vil installere
Office 2002.
Hvad mener du med, at "klippebordet nu er fælles for hele Office"?
Office-udklipsholderen med plads til 12 kopier (i modsætning til
Windows-udklipsholderen, der kun indeholder 1 kopi)
blev introduceret i Office 2000. Er det den, du mener eller ???

Fra : pre

Dato : 04-05-03 18:43

Øv, det var en typo, der skulle ha´ stået "som".

Situationen nu er at når et Office program startes er det første klip
det evt. indhold af Windows klippebord. Derefter vil ethvert klip -
uanset Office/ikke Office program tælle ind som et nummer i den
maksimale gruppe på 24. Både tekst, numre og grafik akcepteres (og
danner et problem ved kommandoen "Indsæt alle", fordi man naturligt
nok kun ikan ndsætte i den aktive appl).

Fra : Klostervej

Dato : 05-05-03 22:10

"Leo Heuser" <leo.heuser@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3. Klik på din nye knap.
>
> Rutinen er testet og virker i Word 2000, men jeg går
> ud fra, at det let kan overføres til Word 2002.

Hej Leo!
Tusind mange tak for hjælpen - det var bare lige det jeg havde brug for. Du
er ret go' til at lave en vejledning, for jeg kender intet til VBA, men det
gik jo alligevel!
Mange tak
Mvh
Dorthe

Fra : Leo Heuser

Dato : 06-05-03 11:08

Velbekomme, Dorthe.
Det var godt, du kunne bruge vejledningen