USB på gammel Mac
Fra : Olav Noksagt

Dato : 02-05-03 08:04

Hej
Jeg har en gammel grå G3, Mac OS 9.2.2.

Jeg vil gerne kunne bruge harddisk-penne (eller hvad de nu hedder officielt)
og med tiden et digitalt kamera, og har set et USB-kort til G3 med USB2.

1. Er der nogen der har erfaring med USB på den måde - fungerer det som helt
normal USB? Nogen mærker at gå efter - eller undgå?
2. Er der nogen der kender til kort til en gammel 6400?

Olav

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-03 14:39

Hej Olav

Olav Noksagt wrote:

> Jeg har en gammel grå G3, Mac OS 9.2.2.
>
> Jeg vil gerne kunne bruge harddisk-penne (eller hvad de nu hedder officielt)
> og med tiden et digitalt kamera, og har set et USB-kort til G3 med USB2.

Du skal være opmærksom på, at ikke alle USB 2.0 kort kan bruges på Mac
overhovedet. Svjv. er det kun OrangeMicro, der er kompatibelt med Mac og de er
ret dyre.

Hvis du skal have et kort, der vil virke, kan jeg anbefale et Keyspan kort
eller et PowerLogix Combo - USB+Firewire. PL kortet virker i alle PowerMacs,
der har PCI slot. og er kompatibelt med alle klassiske OS fra og med 8.6 og
inkl. OS X.

> 1. Er der nogen der har erfaring med USB på den måde - fungerer det som helt
> normal USB?

Nogle af de her Memory Sticks kræver driver, nogle gør ikke. Dem, der ikke
kræver driver mountes som en disk på linie med et hvilket som helst andet
eksternt drev.

> Nogen mærker at gå efter - eller undgå?

Keyspan USB 1.0/1.1 (2 USB porte), Orange Micro USB 1.0/1.1 (2 USB porte),
MacAlly (USB 1.0/1.1, 2 eksterne + 1 intern USB porte), PowerLogix Combo (USB
1.0/1.1, 1 int. + 2 ekst. USB + 2 ekst. Firewire IEEE1394 porte)

Jeg kan ikke helt blive klar på, om PowerLogix kortet også understøtter USB
2.0, det kunne godt se sådan ud, men det står noget rodet...

Har selv monteret et Keyspan kort i en 7600/120, og det kører fint. Har
PowerLogix kort i begge mine 9600 og de virker fremragende.

Keyspan og PowerLogix Combo bruger Apples eget USB software.

> 2. Er der nogen der kender til kort til en gammel 6400?

Alle ovenstående kort kan bruges. Systemkrav er dog minimum OS 9.0.4. USB
Support 1.4.1 og FireWire Support 1.4.3 (til OS 8.6) virker ikke med PowerLogix
Combo kortet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 02-05-03 15:22

> Nogle af de her Memory Sticks kræver driver, nogle gør ikke. Dem, der ikke
> kræver driver mountes som en disk på linie med et hvilket som helst andet
> eksternt drev.

Jeg tror altså ikke der laves nogle Memory Sticks, der kræver driver på
en Mac.

Mojn, Thomas

--
George W's team of handlers, has him so well trained, they're
thinking of entering him in the Westminster Kennel Club Show,

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-05-03 19:23

Hej Olav

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> 1. Er der nogen der har erfaring med USB på den måde - fungerer det som helt
> normal USB? Nogen mærker at gå efter - eller undgå?

Så vidt jeg ved, kører USB2 kun på OSX, hvorimod USB1 fint virker på de
ældre.
Jeg kom til at købe et DIgitus PCI-USB2-kort til min 8600; men det
virker ikke. Der er simpelthen ingen USB2-support; med mindre den er
lavet siden for 2 mndr siden.

Jeg har nu et USB 1-kort i, og det virker fint, efter at jeg med Erik
RS'es hjælp fik installeret USB-udvidelserne.

Så jeg tror, at du skal holde dig til version 1

/Sebastian

> 2. Er der nogen der kender til kort til en gammel 6400?
>
> Olav

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50