Scsi -OS 7.0
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-03 22:50

Jeg har tilsluttet et externt SCSI CD-romdrev til min Macintosh LC men kan
ikke umiddelbart få det til at virke. Jeg er dog meget i tvivl om hvordan
det skal virke.

Skal det vises på skrivebordet efter opstart ?

Skal det kun vises på skrivebordet hvis der isættes et medie ?

Skal der installeres noget efter tilslutning ??

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-05-03 22:55

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
>
> Skal det kun vises på skrivebordet hvis der isættes et medie ?
>
> Skal der installeres noget efter tilslutning ??

Har du ikke en SCSIProbe af en eller anden slags ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-03 23:02

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Har du ikke en SCSIProbe af en eller anden slags ?

Hmm.... nu ved jeg ikke lige hvad det er, men hvis det er noget software så
har jeg kun System 7.0 som fulgte med LC'en.

Henry Lerche Madsen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-05-03 23:07

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hmm.... nu ved jeg ikke lige hvad det er, men hvis det er noget software så
> har jeg kun System 7.0 som fulgte med LC'en.

http://www.macupdate.com/info.php/id/3716

Mojn, Thomas

--
George W's team of handlers, has him so well trained, they're
thinking of entering him in the Westminster Kennel Club Show,

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-03 23:21

"Thomas Boelskifte" <transporterroom1@boelskifte.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.macupdate.com/info.php/id/3716

Sjovt nok havde jeg selv fundet frem til denne, problemet er så bare at få
den over i LC'en. Jeg har en iMac uden diskettedrev, og et par PC'er som
ikke kan håndtere disketterne fra LC'en hvad dælen kan jeg gøre for at løse
dette. Det hjælper vel næppe at brænde det over på en CD
Er der en måde hvor jeg kan håndtere disketter i windows så de kan læses af
LC'en bagefter... ?

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-03 23:29

On Fri, 02 May 2003 00:21:00 +0200, Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> ikke kan håndtere disketterne fra LC'en hvad dælen kan jeg gøre for at løse

Du kan muligvis downloade nogen diskettebilleder. Du skal dog være
opmærksom på, at hvis det ikke er et Apple CD-drev, så skal du bruge en
3.parts-driver. Jeg kan ikke lige huske om System 7 installerede
CDROM-udvidelserne hvis Mac'en ikke var født med CD-drev. Hvis de ikke
ligger i din udvidelsesmappe, så skal du lige installere dem også (ikke
nødvendigt/uønsket hvis det er et ikke-Apple drev).

> Det hjælper vel næppe at brænde det over på en CD
> Er der en måde hvor jeg kan håndtere disketter i windows så de kan læses af
> LC'en bagefter... ?

Ikke gratis svjv.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-03 23:41

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligger i din udvidelsesmappe, så skal du lige installere dem også (ikke
> nødvendigt/uønsket hvis det er et ikke-Apple drev).

Det er et Apple drev CD300, har du et bud på hvad hedder den fil som skal
installeres.... og hvilken diskette finder jeg den på ??

> Ikke gratis svjv.
> --
> MVH
> Martin Edlich
>
> Far til fem.

Henry Lerche Madsen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 02-05-03 00:19

> [...]

> dette. Det hjælper vel næppe at brænde det over på en CD
> Er der en måde hvor jeg kan håndtere disketter i windows så de kan læses af

Ahh, min far havde engang held med at bruge nogle D2 drivere til et
eksternt SCSI drev på en LC 475.

Jeg kan sætte min gamle G3 op her i weekenden og lave dig en diskette
med driveren. Du kan også hente den her:

http://thomas.boelskifte.dk/files/D2_drivers.sit.bin

hvis du skulle finde en mulighed for at lave en diskette selv. Ellers
mail mig, så sender jeg en diskette mandag morgen.

Mojn, Thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-03 08:14

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
>
> hvis du skulle finde en mulighed for at lave en diskette selv. Ellers
> mail mig, så sender jeg en diskette mandag morgen.

Tusind tak, Thomas......

Jeg tillod mig at benytte mig af muligheden - vældigt sympatisk træk fra
din side.

Med venlig hilsen
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-05-03 06:28

> [...]
>
> hvis du skulle finde en mulighed for at lave en diskette selv. Ellers
> mail mig, så sender jeg en diskette mandag morgen.

Som tråden viser ser det ud til at jeg skulle kunne fremstille en diskette
via windows så det prøver jeg senere på dagen eller i morgen.

Hvis det ikke lykkes så kontakter jeg en MacBruger som garenteret vil tage
en med til WorkShop næste weekend

Ellers tak for dit tilbud....

ellers har Morten Lind sikkert en

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-03 01:17

Hej Henry

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> ikke kan håndtere disketterne fra LC'en hvad dælen kan jeg gøre for at løse
> dette. Det hjælper vel næppe at brænde det over på en CD

Nej, System 7.0 / 7.0.1 har ikke Apple Arkivudveksling, så det system kan læse
PC disketter. Hvis du vil have det, så har jeg Apple Arkivudveksling til System
7.0.x, så den kan du få af mig, hvis du vil. Men du vil jo så få problemet med
at overføre den til LC'en.

Ien anden af dine mails skriver du, at det er en orig. Apple CD 300. Den er
understøttet af 'Apple CD udvidelse' fra System 7.0.x. Det eneste du skal være
opmærksom på, er, at drevet _skal_ være tændt, _før_ du tænder for computeren,
og ad ID vælgeren bagpå skal være forskellig fra '0'. Apples std. indst. er ID
2 eller 3

Som der er flere der skriver, kan det være, du skal bruge en 3.-parts
udvidelse. Her er der flere muligheder, - fx. d2 Driver Esxtension, som også er
nævnt. Silverlining d2 2.2 kontrolpanelet. FWB CDRomToolkit 2.0PE (sidste ver.,
der kan køre på 7.0 og 7.1.

> Er der en måde hvor jeg kan håndtere disketter i windows så de kan læses af
> LC'en bagefter... ?

Ja, hvis du kan få fat på MacDrive2000, så kan den læse og skrive til Mac
formatterede disketter. Du kan fx. gå til www.vsiontracker.com og vælge PC
software og søge på Macintosh, så kommer der flere ting frem - bl.a. nogle
småprogrammer til brug for netop den slags. - Der er andre end MacDrive, og
nogle af dem virker i en kortere eller længere periode før registrering.

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-05-03 06:35

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hej Henry

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]

nogle af dem virker i en kortere eller længere periode før registrering.

Kanon, det vil jeg prøve senere..... tak for det.

Henry Lerche Madsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-05-03 23:24

"Thomas Boelskifte" <transporterroom1@boelskifte.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.macupdate.com/info.php/id/3716

SCSIProbe 5.2
Jeg opdager lige at den kræver system 8.1 eller nyere ... så selv om jeg får
den over i LC'en som kører på system 7.0 vil det vel ikke virke ....

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-05-03 23:07

> Har du ikke en SCSIProbe af en eller anden slags ?

Har du ikke tid til at svare så andre kan få noget ud af det?

Mojn, Thomas

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 02-05-03 06:40

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> Har du ikke tid til at svare så andre kan få noget ud af det?

Undskyld - det var sent. Jeg erindrer et lille program, som kunne scanne
SCSI ID'erne og dermed mounte eventuelle usynlige drev.

Det hed vist SCSIProbe.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 02-05-03 07:10

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> wrote in message
> [...]
>
> Skal det kun vises på skrivebordet hvis der isættes et medie ?
>
> Skal der installeres noget efter tilslutning ??

Hej Henry,

I de gamle systemversioner var cd-rom driveren ikke en af systemet. Driveren
skulle man først installere bagefter, og den fulgte som regel med på en
diskette sammen med cd-drevet når man købte det. Derfor kan man heller ikke
umiddelbart få kontakt med cd-drevet før man har installeret driveren.

Alle dine problemer kan dog løses hvis jeg lige får kigget "lageret" igennem
i denne weekend. Jeg har helt sikkert et diskettebaseret system 7.x liggende
et eller andet sted. Og jeg har også en installationsdiskette med cd-rom
driveren.

Hvor i landet er det nu du bor?

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-05-03 06:32

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
liggende
> et eller andet sted. Og jeg har også en installationsdiskette med cd-rom

Sydhavsørene (Lolland)

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-05-03 09:48

In <1fubqwx.1pdsgp010gpe30N%mortenlind@mac.com> Morten Lind wrote:

> Tusind tak, Thomas......
>
> Jeg tillod mig at benytte mig af muligheden - vældigt sympatisk træk
> fra din side.
>
> Med venlig hilsen
> Morten

Han er ret sympatisk, ham Thomas

--
David Blangstrup
http://david.blangstrup.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 02-05-03 15:22

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Han er ret sympatisk, ham Thomas

*tøsefnis* aj hold da op i to, og jeg der er så genert :)

Mojn, Thomas

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-05-03 19:22

Hej Henry

> [...]

> det skal virke.
>
> Skal det vises på skrivebordet efter opstart ?

Nej

> Skal det kun vises på skrivebordet hvis der isættes et medie ?

Ja

> Skal der installeres noget efter tilslutning ??

Formodentlig ja, i det mindste noget apple cd-udvidelser.

Hmm. Skal jeg maile dig dem? Eller har du fået løst dit problem. Vi
kunne også satse på P&T og så sende dig en diskette.

Mail mig lige direkte, jeg har flere forslag til at få din PC til at
skrive Macdiske.

/Seb

> Venligst
> Henry Lerche Madsen