/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sporing og kontrol af..
Fra : Kent Sørensen


Dato : 01-05-03 20:07

Hej NG.

Jeg har lige fået min "nye" cykel ud at køre.

Nu er det sådan at jeg altid har kørt cykler med kardan og dermed også fast
aksel i baghjulet, derfor er dette kæde sjov noget nyt for mig.

Er der nogen der kan forklare mig en nem og enkel måde at kontrollere
sporingen på ?

Hilsen

Kent
CBR1000




 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 01-05-03 21:58

Tillykke. Godt valg (håber ikke jeg har startet en religionskrig nu )

Den letteste måde er at køre igennem en vandpyt, så skulle der helt kun være
et sport at se. Men om det er præcist nok ved jeg ikke.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



GERT BO THORGERSEN (02-05-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 02-05-03 11:27


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
news:b8s1sv$boe$1@news.cybercity.dk...
> Tillykke. Godt valg (håber ikke jeg har startet en religionskrig nu )
>
> Den letteste måde er at køre igennem en vandpyt, så skulle der helt kun
være
> et sport at se. Men om det er præcist nok ved jeg ikke.
>
> --
> Mvh.
> Henrik
> http://RaptorMC.dk
>
Jeg læste dit indlæg i morges thailandsk tid, men fik da indtryk af at du
mente sporing af hjulene, men nu her kvart over tolv dansk til ser jeg at
Arman har svaret på hvordan man sporer kædehjulene. Drejer det sig om hjul
eller kæde?

Men under alle omstændigheder så er det som Arman skriver bedst at spore
kædehjulene med en retskinne, men den er der ofte ikke plads til pga. a
stellet, så derfor bruges en tynd snor. Og så er det absolut bedst at der
ikke er nogen kæde på tandhjulene, for så ser man når snoren på
bagtandhjulet lige netop træder på hele fladen - man har taget snoren så
langt ned mod hjulakslen som muligt så man for den største/længste
trædeflade på bagtandhjulet - om forenden af snoren som er ud for
fortandhjulet samtidigt netop starter med at røre fortandhjulet. Man fører
altså forenden af snoren udefra og ind mod det forreste tandhjul efter at
bagenden af snoren er ført rundt om bagenden af det bagerste tandhjul.

Hvis det drejer sig om baghjulene er det også bedst med en retskinne, eller
et lige bræt (kontrolleret meden snor), men igen er der ikke altid plads til
andet end en snor når motorcyklen står på centralstøttebenet. Jeg bruger af
den grund på min motorcykel en snor viklet omkring bagenden af dæk og fælg,
så højt oppe som muligt, og så ligge foran forhjulet holdende i begge snorer
så de netop træder på forenden af bagdækket, og så evt. få en til at dreje
styret til forhjulet flugter med snorene og så iagttage om der er lige megen
luft på begge sider.

Men hvis der istedet i dit indlæg var tale om sporing via en vandpyt, så
ville jeg nu hellere vælge sporing via lidt pløret jord, for her kan man
ofte/normalt bagefter se om midten af begge hjul ligger på samme linie,
fordi forhjulet normalt er smallere end baghjulet.

Mvh. Gert Thorgersen




Armand (02-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-03 15:16


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:b8thcj$o77$1@news.loxinfo.co.th...
>

> .........bruges en tynd snor. Og så er det absolut bedst at der
> ikke er nogen kæde på tandhjulene, for så ser man når snoren på
> bagtandhjulet lige netop træder på hele fladen - man har taget snoren så
> langt ned mod hjulakslen som muligt så man for den største/længste
> trædeflade på bagtandhjulet -

Den snor kan så lige blive en rød tråd (i dette indlæg)

Hvis man vikler et stykke seljgarn omkring hjulet så det kan trækkes fra
venstre kant af dækket og forbi lige under kæden på tandhjulet, og den anden
ende slutteligt lægges hårdt an mod dæksiden, hvor den krydser denne: Så kan
man tage et mål fra garnet('s bagside!) og ud til kædens bagside - Og dette
mål skal være de samme dér hvor kæden er nærmest dækkanten lige bag venstre
fodhviler

> Hvis det drejer sig om baghjulene er det også bedst med en retskinne,
eller
> et lige bræt (kontrolleret meden snor), men igen er der ikke altid plads
til
> andet end en snor når motorcyklen står på centralstøttebenet. Jeg bruger
af
> den grund på min motorcykel en snor viklet omkring bagenden af dæk og
fælg,
> så højt oppe som muligt, og så ligge foran forhjulet holdende i begge
snorer
> så de netop træder på forenden af bagdækket, og så evt. få en til at dreje
> styret til forhjulet flugter med snorene og så iagttage om der er lige
megen
> luft på begge sider.

Jup!
Men dét kræver stor omhyggelighed omkring hvornår at snoren ligger hvormeget
an imod dæksiden. Og man slipper ikke for en hjælper alligevel!
En skinne plejer der oftest lige akurat at være plads til et sted forbi
center-støttebenet, og det er enkelt at forvisse sig om inden arbejdet: Ned
på knæ bag baghjulet og flugt langs dækkanterne og se om ikke at støttebenet
er skjult af dækket et sted!!

--
Armand.




Kent Sørensen (02-05-2003)
Kommentar
Fra : Kent Sørensen


Dato : 02-05-03 16:39


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b8tvct$2cf1$1@news.cybercity.dk...
>
> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:b8thcj$o77$1@news.loxinfo.co.th...
> >
>
> > .........bruges en tynd snor. Og så er det absolut bedst at der
> > ikke er nogen kæde på tandhjulene, for så ser man når snoren på
> > bagtandhjulet lige netop træder på hele fladen - man har taget snoren så
> > langt ned mod hjulakslen som muligt så man for den største/længste
> > trædeflade på bagtandhjulet -
>
> Den snor kan så lige blive en rød tråd (i dette indlæg)
>
> Hvis man vikler et stykke seljgarn omkring hjulet så det kan trækkes fra
> venstre kant af dækket og forbi lige under kæden på tandhjulet, og den
anden
> ende slutteligt lægges hårdt an mod dæksiden, hvor den krydser denne: Så
kan
> man tage et mål fra garnet('s bagside!) og ud til kædens bagside - Og
dette
> mål skal være de samme dér hvor kæden er nærmest dækkanten lige bag
venstre
> fodhviler
>
> > Hvis det drejer sig om baghjulene er det også bedst med en retskinne,
> eller
> > et lige bræt (kontrolleret meden snor), men igen er der ikke altid plads
> til
> > andet end en snor når motorcyklen står på centralstøttebenet. Jeg bruger
> af
> > den grund på min motorcykel en snor viklet omkring bagenden af dæk og
> fælg,
> > så højt oppe som muligt, og så ligge foran forhjulet holdende i begge
> snorer
> > så de netop træder på forenden af bagdækket, og så evt. få en til at
dreje
> > styret til forhjulet flugter med snorene og så iagttage om der er lige
> megen
> > luft på begge sider.
>
> Jup!
> Men dét kræver stor omhyggelighed omkring hvornår at snoren ligger
hvormeget
> an imod dæksiden. Og man slipper ikke for en hjælper alligevel!
> En skinne plejer der oftest lige akurat at være plads til et sted forbi
> center-støttebenet, og det er enkelt at forvisse sig om inden arbejdet:
Ned
> på knæ bag baghjulet og flugt langs dækkanterne og se om ikke at
støttebenet
> er skjult af dækket et sted!!
>
> --
> Armand.
>
> Hej Armand.

Tak for dit indlæg. Ummidelbart vil jeg tro at det med brættet eller rør er
det nemmeste. Jeg forsøger mig med begge metoder.

Hilsen

Kent
>



GERT BO THORGERSEN (03-05-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 03-05-03 07:00


Kent Sørensen <oks@esenet.dk> skrev i en
news:3eb29180$0$52101$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b8tvct$2cf1$1@news.cybercity.dk...
> >
> > GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> > news:b8thcj$o77$1@news.loxinfo.co.th...
> > >
> >
> > > .........bruges en tynd snor. Og så er det absolut bedst at der
> > > ikke er nogen kæde på tandhjulene, for så ser man når snoren på
> > > bagtandhjulet lige netop træder på hele fladen - man har taget snoren

> > > langt ned mod hjulakslen som muligt så man for den største/længste
> > > trædeflade på bagtandhjulet -
> >
> > Den snor kan så lige blive en rød tråd (i dette indlæg)
> >
> > Hvis man vikler et stykke seljgarn omkring hjulet så det kan trækkes fra
> > venstre kant af dækket og forbi lige under kæden på tandhjulet, og den
> anden
> > ende slutteligt lægges hårdt an mod dæksiden, hvor den krydser denne: Så
> kan
> > man tage et mål fra garnet('s bagside!) og ud til kædens bagside - Og
> dette
> > mål skal være de samme dér hvor kæden er nærmest dækkanten lige bag
> venstre
> > fodhviler
> >
> > > Hvis det drejer sig om baghjulene er det også bedst med en retskinne,
> > eller
> > > et lige bræt (kontrolleret meden snor), men igen er der ikke altid
plads
> > til
> > > andet end en snor når motorcyklen står på centralstøttebenet. Jeg
bruger
> > af
> > > den grund på min motorcykel en snor viklet omkring bagenden af dæk og
> > fælg,
> > > så højt oppe som muligt, og så ligge foran forhjulet holdende i begge
> > snorer
> > > så de netop træder på forenden af bagdækket, og så evt. få en til at
> dreje
> > > styret til forhjulet flugter med snorene og så iagttage om der er lige
> > megen
> > > luft på begge sider.
> >
> > Jup!
> > Men dét kræver stor omhyggelighed omkring hvornår at snoren ligger
> hvormeget
> > an imod dæksiden. Og man slipper ikke for en hjælper alligevel!
> > En skinne plejer der oftest lige akurat at være plads til et sted forbi
> > center-støttebenet, og det er enkelt at forvisse sig om inden arbejdet:
> Ned
> > på knæ bag baghjulet og flugt langs dækkanterne og se om ikke at
> støttebenet
> > er skjult af dækket et sted!!
> >
> > --
> > Armand.
> >
> > Hej Armand.
>
> Tak for dit indlæg. Ummidelbart vil jeg tro at det med brættet eller rør
er
> det nemmeste. Jeg forsøger mig med begge metoder.
>
> Hilsen
>
> Kent
> >
>
Det med bræt eller rør er det nemmeste hvis man har plads, da med snor jo i
nogle tilfælde kan komme ud for at snoren på bagdækket det ene sted går ind
i fordybningen i dækmønsteret. Men i den sammenhæng er det vel egentlig
lettest og enklest hvis man har et kort bræt, eller 2, som er lagt mod
bagdækket (derved bestemt længde) og der så på bagenden af dette er fastsat
en snor. Så vil man lettere når man ligger foran kunne føre snoren ind mod
forhjulet og se hvornår snoren netop træder på det korte bræt på baghjulet
over hele længden (eller hvis det er et hult bræt på for og bagende). Man
kan jo egentlig sætte 2 sådanne bræt op samtidig, på hver side af baghjulet,
via skruetvinger eller lange bolte.

Jeg gjorde nogen gange det at jeg bagved motorcylken kiggede og
baghjulsdækkets yderflader og samtidig fik en til foran at holde ind
tommelfinger på en tommestok ind på forhjuls for og bagende og dreje styret
til det blev ens mål for og bag på forhjulet og så skrive det ned og
bagefter gentage det på den anden side.

Jeg havde nemlig så meget mas med min Honda CB 750, med styrdæmper, ved at
den slingrede så jeg ikke kunne holde den ved 150 km/tim på en jævn
motorvej, og sporede igen og igen hjulene men intet hjalp det. Først da jeg
skildte den ad véd vintertid opdagede jeg ujævn slitage på fortandhjulet til
bagkæden, og tog så og sporede kædetandhjulene og det viste sig at disse
ikke sporede, og så viste det sig at den ene bagdæmper ikke havde været
trykket helt i bund som den anden havde været. Og det viste sig at en
bagsvinger købt fra Dresda i England, til Honda CB 750, var der fejl i så
baghjulet sad lidt for langt ovre i venstre side 3/16 " (tomme) og derved
var bagdæmperne ikke opsat som spejlbilleder af hinanden om i forhold til et
lodret plan gennem motorcyklens længde, og derved dæmpede dæmperne indbyrdes
forskelligt og dette resulterede i slingring ved ligeud kørsel selv med
sporede hjul. Jeg rykkede så svinggaflen 3/16 " over til højre (drejede af
konisk lejeholder og lavede afstandsstykke til den anden side) og sporede
hjul og kædehjul og kontrollerede dæmperne, og næste år kunne jeg køre samme
farter uden at holde på styret.

Gert Thorgersen.





Armand (03-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-05-03 09:01


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:b8vm37$u6p$1@news.loxinfo.co.th...
>
> Kent Sørensen <oks@esenet.dk> skrev i en
> news:3eb29180$0$52101$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> > news:b8tvct$2cf1$1@news.cybercity.dk...
> > >
> > > GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> > > news:b8thcj$o77$1@news.loxinfo.co.th...
> > > >
> > >
> > > > .........bruges en tynd snor. Og så er det absolut bedst at der
> > > > ikke er nogen kæde på tandhjulene,
> > >
> > > Hvis man vikler et stykke seljgarn omkring hjulet så det kan trækkes
> > > fra venstre kant af dækket og forbi lige under kæden på tandhjulet....
> > > Så kan man tage et mål ......dette mål skal være de samme dér hvor
> > > kæden er nærmest dækkanten lige bag venstre fodhviler
> > >
> > > > Hvis det drejer sig om baghjulene .....er der ikke altid plads
> > > > til andet end en snor når motorcyklen står på centralstøttebenet.
> > > > Jeg bruger af den grund på min motorcykel en snor viklet omkring
> > > > bagenden af dæk og fælg, og så ligge foran forhjulet holdende i
> > > > begge snore så de netop træder på forenden af bagdækket........
> > > > dreje styret til forhjulet flugter med snorene
> > >
> > > Men dét kræver stor omhyggelighed omkring hvornår at snoren ligger
> > > hvormeget an imod dæksiden.
> > > En skinne plejer der oftest lige akurat at være plads til et sted
> > > forbi center-støttebenet, og det er enkelt at forvisse sig om inden
> > > arbejdet:
> > > .............flugt langs dækkanterne og se om ikke at støttebenet
> > > er skjult af dækket et sted!!
> >
> > Ummidelbart vil jeg tro at det med brættet eller rør er det nemmeste.

Rør er som sådan noget blødt lort der ikke egner sig til retskinne!
Et brædt er fint nok forudsat at det er ret (få det evt. høvlet af ved den
nærmeste snedker), hvilket man kan kontollere med et stykke sejlgarn spændt
fra ende til anden.
Skulle brædtet være en anelse skævt kan det endda udnyttes ved at man
bruger samme side af brædtet ind mod dækkene og samme ende ved
bagdæk/fordæk. Derved bliver begge mål "lige skæve"!

> > Jeg forsøger mig med begge metoder.

God ide!
At eftermåle et par gange (= også á et par metoder!), er i det hele taget en
god ide, da det giver et mere pålideligt genemsnitsmål at stole på!

--
Armand.







Kent Sørensen (02-05-2003)
Kommentar
Fra : Kent Sørensen


Dato : 02-05-03 16:36


"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:b8thcj$o77$1@news.loxinfo.co.th...
>
> Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> news:b8s1sv$boe$1@news.cybercity.dk...
> > Tillykke. Godt valg (håber ikke jeg har startet en religionskrig nu
)
> >
> > Den letteste måde er at køre igennem en vandpyt, så skulle der helt kun
> være
> > et sport at se. Men om det er præcist nok ved jeg ikke.
> >
> > --
> > Mvh.
> > Henrik
> > http://RaptorMC.dk
> >
> Jeg læste dit indlæg i morges thailandsk tid, men fik da indtryk af at du
> mente sporing af hjulene, men nu her kvart over tolv dansk til ser jeg at
> Arman har svaret på hvordan man sporer kædehjulene. Drejer det sig om hjul
> eller kæde?
>
> Men under alle omstændigheder så er det som Arman skriver bedst at spore
> kædehjulene med en retskinne, men den er der ofte ikke plads til pga. a
> stellet, så derfor bruges en tynd snor. Og så er det absolut bedst at der
> ikke er nogen kæde på tandhjulene, for så ser man når snoren på
> bagtandhjulet lige netop træder på hele fladen - man har taget snoren så
> langt ned mod hjulakslen som muligt så man for den største/længste
> trædeflade på bagtandhjulet - om forenden af snoren som er ud for
> fortandhjulet samtidigt netop starter med at røre fortandhjulet. Man fører
> altså forenden af snoren udefra og ind mod det forreste tandhjul efter at
> bagenden af snoren er ført rundt om bagenden af det bagerste tandhjul.
>
> Hvis det drejer sig om baghjulene er det også bedst med en retskinne,
eller
> et lige bræt (kontrolleret meden snor), men igen er der ikke altid plads
til
> andet end en snor når motorcyklen står på centralstøttebenet. Jeg bruger
af
> den grund på min motorcykel en snor viklet omkring bagenden af dæk og
fælg,
> så højt oppe som muligt, og så ligge foran forhjulet holdende i begge
snorer
> så de netop træder på forenden af bagdækket, og så evt. få en til at dreje
> styret til forhjulet flugter med snorene og så iagttage om der er lige
megen
> luft på begge sider.
>
> Men hvis der istedet i dit indlæg var tale om sporing via en vandpyt, så
> ville jeg nu hellere vælge sporing via lidt pløret jord, for her kan man
> ofte/normalt bagefter se om midten af begge hjul ligger på samme linie,
> fordi forhjulet normalt er smallere end baghjulet.
>
> Mvh. Gert Thorgersen
>
>
> Hej Gert.

Du har ganske ret, jeg mente sporing at hjulene, men så nøjagtig som mulig.
Efter min mening ladet det med pytten lidt for stor spillerum tilbage. Så
derfor tak for dit indlæg, jeg vil forsøge at gøre det på den måde.

Hilsen

Kent



Armand (02-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-03 02:11


Kent Sørensen <oks@esenet.dk> skrev i en
news:3eb17173$0$52155$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg har lige fået min "nye" cykel ud at køre.
>
> Nu er det sådan at jeg altid har kørt cykler med kardan og dermed også
> fast aksel i baghjulet, derfor er dette kæde sjov noget nyt for mig.
>
> Er der nogen der kan forklare mig en nem og enkel måde at kontrollere
> sporingen på ?

Den enkleste metode er nok at bruge en retskinne (á en 500mm's stål-lineal),
og lægge hårdt på bagtandhjulet og langs kæden, og se om skinnens bagkant
(den der ligger mod tandhjulet) flugter med indersiden af kædens lasker!
Derved kan man få bekræftet hvorvidt at kædehjulet løber lige på kæden, og
derved også om det står helt galt til med sporingen, idet modellen er
konstrueret til at både tandhjulene og hjulene skal "spore" samtidigt.

En reel sporings-kontrol klares svært uden hjælp af en makker, og den
enkleste og derfor også kun retningsvisende vil være at køre i en jævn fart
(=> uden slinger) direkte imod den knælende makker, som således vil kunne
erfare om det bredere bagdæk er mere at se på én side af fordækket end på
den anden!

Helt præcist bliver det dog først når man med modellen på centralstøttebenet
bruger en længere skinne (á: mindst 2 meter) til at holde på begghe kanter
af
baghjulet og frem langs begge "ender" af forhjulet:
Makkeren skal støtte skinnen fremme ved forhjulet og dreje dette således at
der er lige meget luft imellem skinne og dækside både fremme og bagest!
Denne afstand måles og noteres, og proceduren gentages på den anden side af
modellen hvor målet skal være det samme for at hjulene sporer!

Er modellen først sporet én gang drejer det sig om at kontrollere de
originale sporingsmærker ved bagakslen for at se om de vitterligt skulle
passe, og i så fald er der ingen ko på isen. Passer de derimod ikke skal man
selv enten fabrikere et referencepunkt (á en kørnerprik) eller notere sig
skævheden i mm for fremover at rette ind i samme "skævhed"!

--
Armand.






Carsten (02-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 02-05-03 07:49

Kent Sørensen wrote:
> Er der nogen der kan forklare mig en nem og enkel måde at kontrollere
> sporingen på ?

Jeg plejer at bruge den tommelfinger-regel, at hvis cyklen står på
centralstøtteben og den får ca. 2-2500 omdr. så skal baghjulet rulle lige
så stille rundt (selvom den ikke står i gear).

Hvis du - efter en kædestramning - har fået hjulet sat skævt op så vil den
have svært ved at trække hjulet rundt i frigear.

Jeg ved foresten ikke hvorfor den trækker hjulet rundt i frigear. Kobler
man ud forsvinder trækket. Alle mine MCs har kunnet dette, så det har ikke
noget med slidt/ny kobling at gøre.

Carsten



Kent Sørensen (02-05-2003)
Kommentar
Fra : Kent Sørensen


Dato : 02-05-03 16:42


"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:b8t4c6$snk$1@abbeden.bunk.cc...
> Kent Sørensen wrote:
> > Er der nogen der kan forklare mig en nem og enkel måde at kontrollere
> > sporingen på ?
>
> Jeg plejer at bruge den tommelfinger-regel, at hvis cyklen står på
> centralstøtteben og den får ca. 2-2500 omdr. så skal baghjulet rulle lige
> så stille rundt (selvom den ikke står i gear).
>
> Hvis du - efter en kædestramning - har fået hjulet sat skævt op så vil den
> have svært ved at trække hjulet rundt i frigear.
>
> Jeg ved foresten ikke hvorfor den trækker hjulet rundt i frigear. Kobler
> man ud forsvinder trækket. Alle mine MCs har kunnet dette, så det har ikke
> noget med slidt/ny kobling at gøre.
>
> Carsten
>
> Hej Carsten.

Jeg har undret mig over netop det samme. Jeg kan lade min gå i tomgang og
stadig trækker den hjulet rundt, så jeg må efter din teori gå ud fra at der
ikke er nævneværdig modstand.

Tak for øvrigt for din kommentar.

Hilsen

Kent



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste