jordskokker
Fra : Bettina Madsen

Dato : 01-05-03 15:59

Endnu engang har jeg prøvet at bruge jordskokker i en suppe, og
jeg kan slet ikke forlige mig med hverken duften eller smagen. Jeg kan slet
ikke spise det.
Det undrer mig at jeg ikke kan lide det, da jeg ellers kan lide det meste.
Det undrer mig også at
det er blevet populær rodfrugt, når den nu smager som den gør...
I dag har jeg lavet jordskokke-karry suppe, den er heller i min smag!

Er der nogen af jer andre, der har det på samme måde med
jordskokker og i så fald kender I en måde man kan tilberede dem på
så de ikke smager som jordskokker...
(de skal jo bruges hvis de kommer indenfor døren!)

Håber på gode ideer1

MVH Bettina

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-03 16:09

Bettina Madsen wrote:

> Er der nogen af jer andre, der har det på samme måde med
> jordskokker og i så fald kender I en måde man kan tilberede dem

> så de ikke smager som jordskokker...
> (de skal jo bruges hvis de kommer indenfor døren!)

....jeg har kun prøvet at koge dem og spise dem med smør - samt
skive dem fint, og lave en dressing med bla. ristet sesamolie -
og begge dele synes jeg smager pragtfuldt...
Hans

Fra : Carina

Dato : 01-05-03 16:38

> på

Jeg plejer at bruge dem sammen med flødekartofler.

Kartofler og jordskokker i en bradepande sammen med masser af revet
parmesan, brødkrummer, frisk timian, fløde, salt og peber.

VH
Carina

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-05-03 23:23

Bettina Madsen skrev:

> kender I en måde man kan tilberede dem på så de ikke
> smager som jordskokker...

Lav en svagt syrlig dressing af valnøddeolie, citronsaft, salt og
peber. Vask jordskokkerne grundigt, skræl dem eventuelt. Og riv
dernæst jordskokkerne på råkostjernet, så de papirstynde skiver
daler direkte ned i dressingen, og lad dem marinere lidt. Servér
på en bund af fx rucola. Uhm!

// Klaus

Fra : Jesper Jensen

Dato : 01-05-03 23:54

On Thu, 1 May 2003 22:22:32 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:
> [...]
>dernæst jordskokkerne på råkostjernet, så de papirstynde skiver
>daler direkte ned i dressingen, og lad dem marinere lidt. Servér

Kan varmt anbefales - har lavet den utallige gange siden sidst Klaus
nævnte den ;)
Ristede pinjekerner gør den ikke dårligere.

Jesper.

Fra : Bettina Madsen

Dato : 02-05-03 06:40

Jesper Jensen wrote:

> Kan varmt anbefales - har lavet den utallige gange siden sidst Klaus
> nævnte den ;)
> Ristede pinjekerner gør den ikke dårligere.

Det lyder også godt. Det må jeg prøve næste gang de kommer ind i køkkenet -
de jordskokker!
Det kan være at det er ved varmetilberedning at de ændrer smag -i den
retning der går mod mine
smagsløg!

Tak for alle forslagene1

MVH Bettina

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-05-03 16:21

Hej Bettina

Bettina Madsen <bma@SLET_MIGducktrucks.dk> wrote:

> (de skal jo bruges hvis de kommer indenfor døren!)

Seend dem straks til mig ))))))

> Håber på gode ideer1

Hvad med i ovnen i skriver sammen med andre rod-ting, kartofler,
gulerødder etc.

/Sebastian

> MVH Bettina

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-05-03 20:40

"Bettina Madsen" <bma@SLET_MIGducktrucks.dk> writes:

> Endnu engang har jeg prøvet at bruge jordskokker i en suppe, og jeg
> kan slet ikke forlige mig med hverken duften eller smagen. Jeg kan
> slet ikke spise det.

Hmmmmm.. smag og behag. Jeg lavede jordskokke-suppe for første gang
for nogle uger siden, fordi Årstiderne lagde en opskrift på det med
min grøntsagskasse.

Hvsis du ikke kan lide suppen, hvad så med at spise dem rå, entel
alene eller i tynde skiver i en salat. Jeg plejer at spise dem rå. Det
er bedst.

-j

--
http://janus.dk