Hvornår er en honningmelon moden?
Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-03 15:55

....hvordan konstaterer man bedst faktum - uden at lukke den op?
Hans

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-03 16:02

"Hans Paulin" <his@it.dk> writes:

> ...hvordan konstaterer man bedst faktum - uden at lukke den op?

Når den lugter sødligt ved enderne. Jeg ved ikke om det er
videnskabeligt bevist, men det plejer at virke for mig.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-03 16:20

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Når den lugter sødligt ved enderne. Jeg ved ikke om det er
> videnskabeligt bevist, men det plejer at virke for mig.

"...det er videnskabeligt bevist - for dig!"

Tak skal du ha - det er bedre end at stå på bar bund...

....er det en kraftig duft?
Hans

Fra : ram2

Dato : 01-05-03 16:15

"Hans Paulin" skrev d. 01-05-03 15:55 dette indlæg :
> ....hvordan konstaterer man bedst faktum - uden at lukke den op?

Bank og lugt til den.

Når du banker på den skal den lyde så hul som muligt. Bank på flere, så
kan du tydeligt høre forskel.

Lugt til den. Jo kraftigere den lugter af den karakteristiske melon
lugt, jo mere moden er den. Hvis du ikke kender lugten, så gå forbi en
af de etniske grønthandlere en dag, og vælg en melon du klart kan se er
for gammel. Lugt så til den. Knap så stærkt skal den lugte.
Mere kan du vist ikke gøre, for at sikre dig.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-03 16:55

ram2 wrote:

> Bank og lugt til den.
>
> Når du banker på den skal den lyde så hul som muligt. Bank på
flere,
> så kan du tydeligt høre forskel.

....jeg har en 8-10 stykker liggende i køkkenet, som jeg nu har
øvet mig på: dyb lyd ved banken er forbundet med sødlig duft -
samtidig er den pågældende melon blød i skallen; man kan læve et
mærke med fingrene modsat de umodne...

> [...]
kan se
> er for gammel. Lugt så til den. Knap så stærkt skal den lugte.
> Mere kan du vist ikke gøre, for at sikre dig.

....fint nok - jeg tror, den er ved at være hjemme nu - det var
næsten for nemt LOL
Hans

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-03 17:57

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> man kan læve et
> mærke med fingrene modsat de umodne...

Grrr..... får mig til at tænke på alle de tumper, der ikke kan nære sig for
at trykke mærker i varerne i grønsagsafdelingen. Avocadoer, mango, meloner
etc. der lige skal have et tryk-16

Mvh. Lisbeth

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 04-05-03 00:15

Lisbeth Jacobsen skrev:

>Grrr..... får mig til at tænke på alle de tumper, der ikke kan nære sig for
>at trykke mærker i varerne i grønsagsafdelingen. Avocadoer, mango, meloner
>etc. der lige skal have et tryk-16

Betyder ingenting - personalet har alligevel giver frugterne en masse
mærker da de hældte dem ud af kasserne med de beskyttende skumplader

Frugt burde ikke sælges som selvbetjening - og burde sælges fra
kassen med mellemlægspapir og hvad der ellers er for at beskytte mod
stød (sagen sat på spidsen) - men så kan jeg jo forresten ikke vælge
lige den frugt der passer i moddenhed til mig -- øv :-/

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-05-03 12:29

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse

> Betyder ingenting - personalet har alligevel giver frugterne en masse
> mærker da de hældte dem ud af kasserne med de beskyttende skumplader

Selvfølgelig betyder det noget, om der kommer X antal hænder DERUDOVER og
laver mærker i frugten.

I øvrigt er det ikke mit indtryk, at personalet - ikke i de butikker hvor
jeg kommer - har for vane at bumle rundt med varer, der dårligt tåler tryk.
De hælder sjældent fra kasse til kasse, men sætter hyppigst kasserne
ind.....

> men så kan jeg jo forresten ikke vælge
> lige den frugt der passer i moddenhed til mig -- øv :-/

Du kan ofte - ved bare at dufte og se på frugt/grønsag - vurdere, om den er
moden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 05-05-03 01:18

Lisbeth Jacobsen skrev:

> [...]
>jeg kommer - har for vane at bumle rundt med varer, der dårligt tåler tryk.
>De hælder sjældent fra kasse til kasse, men sætter hyppigst kasserne

Det vil jeg holde øje med når vi flytter tilbaget til Danmark om nogle
måneder. Jeg har ikke haft så meget focus på det de seneste år når vi
har været hjemme på ferie. Men det er da dejligt hvis i hvert fald
personalet behandler frugten mere skånsomt. For nogle år siden så jeg
jævnligt (i supermarkeder) at personalet hældte, bogstaveligt talt,
kassevis af æbler op på de borde med kant hvor frugten normalt ligger
til salg.

Så må næste skridt være kundeopdragelsen...

>Du kan ofte - ved bare at dufte og se på frugt/grønsag - vurdere, om den er
>moden.

Personligt plejer jeg heller ikke (kan dog ikke sige altid) at gå og
trykke på frugten - jeg har det dårligt med at beskadige en frugt som
jeg beslutter at lade ligge i forretningen. Så jeg prøver også at
vurdere ud fra udseende og evt. duft.

Så måske skal der køres en "duft til din frugt" kampagne så vi alle
kan lære at vurdere modenhed på duften

Håber at alle fra fra plukker til kunde vi blive opmærksomme på at
behandle frugt (og grøntsager) pænt - det er nemlig ret træls at slæbe
et læs frugt hjem med henblik på at have det liggende - og dagen efter
begynder det at rådne på grund af alle trykkene.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-05-03 08:01

> Så måske skal der køres en "duft til din frugt" kampagne så vi alle
> kan lære at vurdere modenhed på duften

Bare kunderne så ikke tager det alt for bogstaveligt....

Overværende forleden en kunde i et supermarked, der åbnede glas med skruelåg
(marinerede grønsager diverse) for at dufte sig frem til, om indholdet
passede hende.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-05-03 17:36

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skruelåg
> (marinerede grønsager diverse) for at dufte sig frem til, om

Hvis jeg er i tilstrækkelig dårlig humør og kommer til at overvære
"voldsom" kontrol af madvarer, kan jeg godt finde på at påpege
uhøfligheden med at ødelægge madvarer i en forretning. Oftest vil det
være diskret at jeg siger min mening, men hvis vedkommende bliver sur
på mig, holder jeg det ikke længere hemmeligt i forretningen.

mvh
Jørgen