Lang slange F/I
Fra : Søren M

Dato : 01-05-03 14:04

Hvad er folks "For / Imod" vedrørende lang slange til den primære
luftkilde(f.eks. DS4/ATX50)??

......og giver det mærkbart mindre luft i regulatoren når nu slangen bliver
det længere(1,5-2m)?

/Søren

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-05-03 14:08

Søren M:

> Hvad er folks "For / Imod" vedrørende lang slange til den primære
> luftkilde(f.eks. DS4/ATX50)??

Kig på tredje lænke herunder eller søg på groups.google.com - det har
sikkert været diskuteret før.

> .....og giver det mærkbart mindre luft i regulatoren når nu
> slangen bliver det længere(1,5-2m)?

Nej.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 02-05-03 00:35

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Søren M:

> Kig på tredje lænke herunder eller søg på groups.google.com - det har
> sikkert været diskuteret før.

> Nej.

Måske ikke mærkbart, men ihvertfald målbart. Dette er de resultater jeg har
fået med originale APEKS slanger freeflow ved atmosfærisk tryk.(alle tal er
afrundede)

ATX200 på std 1/2" Slange 1331 l/min
Med 2M 1/2" Slange = 1132 l/min
Med 3/8" Slange på 3/8" porten (octopussen std. slange) 1331 l/min
Med 3/8" Slange på 3/8" porten 2Meter = 1189 l/min !!! Mere end 1/2" slangen
?!? hmm....

Og her kommer det sjove:
Hvis man så monterer feks en Sherwood 3/8" Primærslange std længde så giver
den 1700 l/min !!!!
Og..lede lede....hmm.... en 1/2" MARES standard længde primærslange giver
1615 l/min!!

Selvfølgelig er vi her over de grænser som kan mærkes. Der er vel ikke så
mange af os der sutter 1300+ liter i minuttet.
Men dårlige slanger KAN stjæle en stor bid af den totale literydelse.

Tommy

Fra : Campione

Dato : 01-05-03 16:12

Jeg dykker med en 2m og den er perfekt, der er intet besværligt eller
dårligt ved den. Om den giver mindre luft skal jeg ikke kunne sige, jeg har
ikke prøvet med andre slangelængder på min ATX100, min ATX40 sidder på en
almindelig primær reg slange og de doserer meget ensartet.

Til gengæld vil jeg gerne advokere for at man lige prøver sin almindelige
mellemtryksslange til back-up reg'en inden man køber en endnu kortere som
DIR anbefaler. Det er min erfaring (når min back-up reg sidder på venstre
post) at så er en alm. regulatorslange perfekt i længden og absolut ikke for
lang. Dette er naturligvis en personlig præference :)

Så kom du bare ud og køb. Tommy i Scubagear.dk er billig med 2m ca. 200 kr.
tror jeg - selv købte jeg et andet sted og fik en apeksslange for 350 kr.,
men det var fordi det var nemmest.

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-05-03 16:27

> Hvad er folks "For / Imod" vedrørende lang slange til den primære
> luftkilde(f.eks. DS4/ATX50)??

Der er en tro på at det er nemmere at give en lang slange i forhold til en
kort. Er det hvad der skal til for at man tror at sikkerheden er øget så
fint med mig. Jeg har aldrig oplevet problemer med standardslangelængden i
tom for luft eller makkeråndingsøvelser, men nu dykker jeg jo heller ikke i
snævre hulegange eller 2 mand ind i et vrag med snævre forhold. Den lange
slange har også den fordel at den kan anvendes som makkerline dog har man
ikke mulighed for at frigøre sig fra makkeren når han laver en ukontrolleret
opstigning

Allan Hansen

Fra : Campione

Dato : 01-05-03 16:42

Nu er jeg absolut ikke teknisk dykker - nitrox alone. Jeg har et dobbeltsæt,
der er konfigureret så det til forveksling ligner hvad man kan finde på
diverse DIR sider. Men jeg dykker ikke huler eller penererer trange vrag -
tværtom. Jeg synes bare denne type konfiguration er utrolig behagelig at
dykke med (langt bedre end BCD for mig)og så passer 2*12 perfekt til den
type kutterdage vi har med et dybere og et knapt så dybt dyk. Uden at have
brugt min lange slange i en nødsituation mener jeg alligevel at den er
fabelagtig. Det er fuldstændig ugeneret at svømme rundt med den og det er
alt andet lige en komfortforbedring at man ikke har behov for at ligge 40-50
cm fra en makker, der vil låne lidt luft. Men det er heldigvis kun teori so
far, bliver jeg klogere skal jeg nok lade Jer det høre....

Men jeg har et spørgsmål til gruppen. Når man nu dykker med
harness/wing/backplate og stadig skal have 6-8 kg. blybælte om livet, hvor
placerer I så blyet. Skoleuddannelsen lærer de fleste at det skal placeres
yderst, så det altid kan smides og det er fint nok. Jeg har aldrig prøvet at
tabe det og lave raketten, så det er jeg ikke bange for - jeg vil altså
gerne have mit bly yderst. Problemet er så bare, at jeg tager mit bly på som
det første, for at få plads til det. Tog jeg det på til sidst ville det
sidde ovenpå både kniv og evt. canister i harness'et.....

Problemet er relevant, fordi jeg blev "ground'et" af en Dykkerleder (jeg var
godt nok i Jylland, men alligevel :) denne weekend, fordi han blev nervøs
over mit bly var inderst og jeg nægtede at ændre konfiguration og så stod vi
ligesom der :)

Hvad er Jeres erfaringer?
--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-05-03 17:43

"Campione" <morthorst@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> over mit bly var inderst og jeg nægtede at ændre konfiguration og så stod

Det er jo en svær problemstilling. På den ene side er det at kunne smide
blyet ( eller et 5 kg canister med lygte ) det eneste der kan give dig
positiv opdrift på dybden ved tom for luft eller svigt af 1 trin. Omvendt
bruger du jo wing-vest. Blybæltet sammen med P og V bly på backplaten og
flasken er det der giver dig en oprejst position i overfladen. Har du smidt
blyet, bevidstløs eller træt i bølgerne i overfladen ja så risikerer du at
wing-vesten drukner dig. Der er en sandhed i tallene om at halvdelen drukner
i overfladen og halvdelen i dybden -- pest eller kolera
Der må være en mulighed for at ved brug af harness at blyet kan smides. Din
kniv og canister må sættes anderledes.

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 01-05-03 19:18

> Der må være en mulighed for at ved brug af harness at blyet kan smides.
Din
> kniv og canister må sættes anderledes.

Hej Allan ikke for noget, men du har vel ikke prøvet at dykke DIR ?
hvis du ikke har det, er du måske ikke den rigtige til at råde.

Hej Sinc lad mig fårst sige, hvis din kniv og canister sidder som DIR, så
lad sette, du kan gådt få blyet på til sidst, med lit øvelse uden at det
giver problemer med kniv & canister osv, men selv om du har taget bly
bældtet på først kan du da sagtens smide det, det kommer bare til at hænge i
skridt rammen, det vil sige at du skal også lige åbne mave bældtet,

det vil sige for at smide dit bly når det er taget på som det første skal du
åbne 2 spænder og så er det væk, og er der en emsi dykker leder så spørg ham
hvormange ting man skal have fat i for at dumpe bly i en BC vest med
intigreret bly, jep du skal hive i 2 håntag, så kan det vidst komme ud på
et,

jeg vil også heller være 10sek om at smide midt bly og så være sikker på at
jeg ikke taber det end jeg vil kunne smide det på 2 sek men så leve med
risikoen for at tabe det.

(til sidst skulle jeg måske lige sige at DIR anbefaler at man har bly bældet
udenpå hvis man dykker våddragt og inderst hvis man dykker tørdragt)

mvh Morten Dall

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-05-03 21:04

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> Hej Allan ikke for noget, men du har vel ikke prøvet at dykke DIR ?
> hvis du ikke har det, er du måske ikke den rigtige til at råde.

Nå ! nu er det med den igen. Du har afskåret mig fra at sige at pædofili og
narkomisbrug er noget skidt

> [...]
at
> jeg ikke taber det end jeg vil kunne smide det på 2 sek men så leve med

Jeg ved egentligt ikke om jeg er imponeret eller forfærdet. Du fortæller mig
at i en kritisk situation hvor du øjeblikkeligt har behov for at skabe
positiv opdrift så kan man sagtens smide blyet og når det hænger fast i
skridtremmen så løsner man bare mavebæltet. Jeg tror egentligt ikke at du
har gjort dig klar over hvor presset man bliver når tingene går galt. Det er
langt fra de fleste der overhovedet når at smide deres bly før panikken har
taget magten. Mange ulykker kunne være undgået men de drukner med blybæltet
på. I det øjeblik hvor opdriften mangler og der ikke er luft i automaten er
det, du og din krop vil have er luft. Din puls og dine stresshormoner
skriger øjeblikkeligt på ilt. Tænk på din normale luftforbrug. Når du er
presset og noget går galt øges dit luftforbrug og din respiration med 5-10
gange og så tror du at du stadig har overskud til i 10 sekunder til dels at
smide blyet, finde ud af at det stadig ikke er smidt og hænger i
skridtremmen, for derefter løsne maveremmen og frigøre skridtremmen så blyet
kan glide ned. Måske er det ovenikøbet i klemme mellem din bagplade og din
ryg. Jeg tror det kræver rigtigt meget overskud og rutine at kunne dette.
Men det må være nogen særlige evner DIR har !
Og med hensyn til det integrerede bly så er det vist det almindeligste at
der foruden de 2 blyklumper i BC'en også er et traditionelt blybælte.
Og hvorfor skulle du tabe dit bly fordi der kun er 1 spænde ? Du taber det
måske tit når du dykker med våddragt ?

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 02-05-03 23:53

> Men det må være nogen særlige evner DIR har !

tja med den holdning, du har er det jo svæart at forklare sig over nettet,
folk der er modstander af dir prøver ikke at forstå hvad der bliver skrevet
i et indlæg men prøver at misforstå det så de kan sige at DIR folk er dumme
og tror at de er noget særlig, og det er så langt fra sanheden som noget
kunne være.

jeg gider ikke lige ud i en længere forklaring, for jeg kan se Rene har
lavet et udemærket indlæg der forklare videre, så det kan man bare læse,

dog vil jeg jo lige sige det er jo ikke st spørgsmål om at jeg vil droppe
bly, åbner midt bældte og så hænger det i skridt rammen.

jeg ved jo udemærket hvordan midt er konfiguræret, så jeg jeg ved da godt at
jeg skal spænde mave bældet op og derefter bly spændet, jeg vil tro jeg kan
smide det på 1 sekunt, hvis du ikke kan finde ud af det i en prasset
siduaktion eller di makker kan, tja så skulle man måske ikke dykke,

og en ting er sikkert, jeg villle nødig have at en makker der går i panik
smider midt bly blædte så jeg blæser op, når han lige så godt kunne lave en
kontroleret opstigning ved hjælp af min vest.

som jeg ser det så er det med at man skal kunne smids sit bly lidt det samme
som at man skal kave en 0.4 flaske, det er meget de samme ting for og imod,

så lige et spørgs mål, dykker du også med 0.4 ?
for så er det da skøndt at dykke med en elev, en veltrænet CMAS elev ville
jo så ved de første tegn på problemer, smide dit bly og fylde din vest med
0.4eren så man er SiKKER på at du kommer op at det så "måske" giver ander
problemer, det er man så ligeglad med, bare vi kan få folk op, (som man i
øvrit altid kan hvis man dykker DIR (læs rene's indlæg))

mvh Morten Dall

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-05-03 16:09

> [...]
dumme
> og tror at de er noget særlig, og det er så langt fra sanheden som noget

Nu har jeg aldrig sagt at DIR folk er dumme ! Jeg tror i øvrigt ikke jeg har
misforstået noget. Du har klart fortalt at man ( DIR ) kan have sit blybælte
siddende under harmess med skridtremmen og at det ikke give problemer med at
smide blyet i en kritisk situation. Det er katastrofalt og i har intet lært
af 50 års erfaringer.

> [...]
> problemer, det er man så ligeglad med, bare vi kan få folk op, (som man i
> øvrit altid kan hvis man dykker DIR (læs rene's indlæg))

Jeg har faktisk en 0,4 l flaske på min vest. Dels fordi den ventil en sidder
i ville være utæt hvis den ikke er der og dels fordi flasken give min makker
mulighed for at fylde min vest i overfladen hvis jeg ikke selv var i stand
til det. Jeg har ikke de store tanker om at dosere vesten med flasken under
vandet. Det er for svært men det kunne i yderste konsekvens sikre en godtnok
ukontrollerbar opstigning. Dette kunne overleves ! Jeg foretrække at komme
til overfladen selv med DCS. Der har jeg en chance for at overleve. Hvad er
i øvrigt første tegn på problemer ?

Fra : Morten Dall

Dato : 03-05-03 21:49

> til overfladen selv med DCS. Der har jeg en chance for at overleve. Hvad
er
> i øvrigt første tegn på problemer ?

hvilket problem de første tegn varier jo nok lidt efter hvad det er for et
problem, man har.

men hvis du kender din makker, kan ma da hurtig mærke / se om han pludselig
opfør sig anderledes end han plejer, hvis han begynder på det er der nok
noget under opsejling.

MD

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-05-03 20:29

Allan Hansen:

> [...]
> under harmess med skridtremmen og at det ikke give problemer med
> at smide blyet i en kritisk situation. Det er katastrofalt og i

Seriøst Allan, du har intet forstået! Hvorfor læser du ikke hvad jeg
skrev? Du argumenterer ud fra en situation, hvor det at skyde til
overfladen som et Polaris-missil er lykken, og den situation vi taler
om er en, hvor det absolut ikke er ønskeligt! Du argumenterer mod A
når DIR har sagt B.

> [...]
> flasken give min makker mulighed for at fylde min vest i
> overfladen hvis jeg ikke selv var i stand til det.

At resten af verden ikke dykker med vestflaske (tilsyneladende uden
større problemer) er ikke noget du bekymrer dig for?

Du argumeterer ofte ud fra ulykkesrapporter, men SVJV dykker minimum
90% af verdens dykkerere uden vestflaske uden større problemer.
Alligevel er vestflasken tilsyneladende det eneste saliggørende i din
verden?

I mine øjne er det et udtryk for at du omgås statistikker for
forgodtbefindende (dvs. kun fremfører dem hvor de støtter din sag) -
hvilket i mine øjne i virkeligheden kun er i fåtallet af potentielle
situationer under vand.

> [...]
> foretrække at komme til overfladen selv med DCS. Der har jeg en
> chance for at overleve. Hvad er i øvrigt første tegn på problemer

At man ikke ved hvad fanden man laver under vand! (og man ikke har
identifieret de virkelige ricisi under vand). Det vigtigeste i mine
øjne et at man kan redde sin makker.

Men deruder er vi enige: man kan fikse DCS men ikke
drukning/oxygenforgiftning.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-05-03 20:38

> At man ikke ved hvad fanden man laver under vand! (og man ikke har
> identifieret de virkelige ricisi under vand). Det vigtigeste i mine
> øjne et at man kan redde sin makker.

Det vigtigste i mine øjne, er at man kan trække vejret....

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-05-03 21:29

Søren Arnvig:

> Det vigtigste i mine øjne, er at man kan trække vejret....

Så skidt da... :)

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-05-03 21:04

> [...]
> overfladen som et Polaris-missil er lykken, og den situation vi taler
> om er en, hvor det absolut ikke er ønskeligt! Du argumenterer mod A

Jeg har klart forstået at i har blybæltet siddende under harness og
skridtremmen ved tørdragtsdykning. Ved problemer på dybden er makkeren der
altid. Ellers kan man bare svømme op eller spænde harness/skridtrem op og
smide blybæltet. Jeg ville også gerne have at det var så nemt men det er
det nu ikke. Når den kritiske situation opstår så har man betydelig mindre
tid til at handle end når man træner f.eks tom for luft situationer. Der
giver du din makker ok tegn tager en ordenlig indånding før du øver luk ned
/ luk op, jeg har ikke mere luft/ lang slange, spænde harness op/ spænde
blybælte op frigøre blybælte og hvad man kan øve. Den virkelige kritiske
situation ses noget anderledes ud. Du ånder ud og vil ånde ind men får ingen
luft. Hvor du ved øvelserne har kunne holde vejret >1 min har du måske nu
kun 10-15 sec. Din makker ligger jo ikke og kigger dig i øjnene men er
sikkert flere meter fra dig med hovedet inde i et hul. At checke om flasker
og iso er åbne tager også tiden og hvis man også skal spænde harness og
skridtrem op og evt også vikle blybæltet fri af skridtremmen eller løsgøre
det fra ryggen/bagpladen vil også tage lang tid. Jeg tror ikke at man har
overskud til kontrolleret at svømme op og formentlig kan man miste
bevistheden undervejs. Opdriften i overfladen kan nu være afgørende for
drukning eller ej. Dykning gennem 50 år har givet os den erfaring at
blybæltet skal kunne frigøres umiddelbart med et spænde, i et tag og når det
slippes må det ikke kunne hænge fast i dykkeren eller hans udstyr. At tage
"raketten op" er ikke det det mest ønskværdige. Hvis man ikke lige har
makkeren ved "hånden" eller straks kunne løse sine problemer kan det sagtens
blive den chance man har. Erfaringer fra hele verden viser at de der drukner
stort set ikke smidder blybæltet endda når det bare kan smides i et tag .
Som et "kuriosum" erstatter forbundet i Norge blybæltet hvis man smidder det
under en krise situation for at fremme en udvikling for at smidde blyet.
Tilsvarende er det i overfladen. At man løsner remmene trækker vesten op og
åbner for flaskerne er ideelt og alle burde øve dette. Det er bare ikke
dette at der sker. Tværtimod forsøges det at svømme og holde sig i
overfladen og få luft. Det tager kun kort tid før overskudet til selv at få
flaskerne åbnet er væk. blyet er her oftest den reelle chance. Denne
situation gentages overalt i verden. Selv Draeger lavede en ventil der
åbnede for luften ved brug af reserveluftsstangen trods at ventilen var
lukket. Tysk grundigkeit

> [...]
> 90% af verdens dykkerere uden vestflaske uden større problemer.
> Alligevel er vestflasken tilsyneladende det eneste saliggørende i din

Som du kunne forstå er vestflaske ikke ultimativ for mig. Den giver en
makker en nemt måde at fylde min vest i overflaen hvor jeg ikke selv kan. Og
så var der lige at vesten ikke er tæt uden flasken. Vestflaske giver en
ekstra mulighed men for jer er det vel "taskloading"

> [...]
> forgodtbefindende (dvs. kun fremfører dem hvor de støtter din sag) -
> hvilket i mine øjne i virkeligheden kun er i fåtallet af potentielle

Så burde du måske åbne øjnene og se realiteterne. Vi bliver jo nød til at
lære af de ulykker der sker. Der er selvfølgelig andre potentielle
situationer og der må vi bruge vores erfaring og fornuft. Jeg har kun
brugt/citeret de konklusioner/anbefalinger som
ulykkeskommisioner/søfartsmundigheder/forskere har skrevet i deres
rapporter. En sjov ting har jo tidligere været at eksempelvis været at det
blev påstået at brug at makkerlinen var farlig og gav anledning til mange
ulykker. Det er ikke korrekt og tværtmod er det den manglende makkerkontakt
som er et af de største problemer når der er problemer

> At man ikke ved hvad fanden man laver under vand! (og man ikke har
> identifieret de virkelige ricisi under vand). Det vigtigeste i mine
> øjne et at man kan redde sin makker.

Og hvad er så de virkelige ricisi ?
Det vigtigste er vel at man tager ansvaret og konsekvenserne for sig selv.
Kan og har man mulighed for også at redde sin makker er det fint.

Allan Hansen

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 07-05-03 01:10

> [...]
> så var der lige at vesten ikke er tæt uden flasken. Vestflaske giver en
> ekstra mulighed men for jer er det vel "taskloading"

hvis vesten ikke er tæt uden flasken er det nok fordi ventilen er defekt...
et typisk symptom efter man har anvendt vestflasken..... de fleste ventiler
er ikke designet til det høje tryk fra vestflasken ... meen man kan jo
sige ... så længe flasken er der .... går det vel......

nøj

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 01-05-03 20:40

Hejsa

> [...]
>blyet, bevidstløs eller træt i bølgerne i overfladen ja så risikerer du at

Det tror jeg nu ikke hvis der sidder 2x12 på ryggen. Så skal flaskerne
nok gøre sit til at hovedet og fronten kommer i overfladen og ikke
kommer til at ligge _under_ vandet og der også under flaskerne.

Jeg har lavet testen for sjov (træning) med mit 2x12 som var tomme
efter et lille dyk med det formål at afveje min i vandet.

Hilsen

Rene B. Laursen

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-05-03 21:26

"Rene B. Laursen" <diver@net-point.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har lavet testen for sjov (træning) med mit 2x12 som var tomme
> efter et lille dyk med det formål at afveje min i vandet.

Kan de også gøre det i bølger eller bliver du vippet rundt sm en korkprop ?

Allan Hansen

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 01-05-03 21:08

Hej Steen

> [...]
>cm fra en makker, der vil låne lidt luft. Men det er heldigvis kun teori so
>far, bliver jeg klogere skal jeg nok lade Jer det høre....

Den bliver ved med at være "rar" også i nødsituationen.

> [...]
>det første, for at få plads til det. Tog jeg det på til sidst ville det
>sidde ovenpå både kniv og evt. canister i harness'et.....

Nu skriver du ikke noget om hvilke fabrikat dine flasker er og resten
af dit udstyr, specielt dragten, det ville have været rart at vide.
Nå, men mine råd kommer udfra en trilaminat dragt og 2x12 Tor-Tec
flakser.

Først vil jeg sige at 6 - 8 kg. bly til et 2x12 sæt med canister,
bagplade osv. lyder af rigtig meget.

Jeg dykker med 2x12, Pro14 lygte (3 kg. neg.) og 2 kg. bly til min
vinter-inderdragt.

Hvis din afvejning er efter "bogen" (altså DIR bogen , så er det
nok at kunne droppe canisteret for at få positiv opdrift. Med en
korrekt afvejning skal følgende to yderpunkter kunne kontrolleres når
man er "kittet" helt op.

1) Man skal kunne blive på 6 meter med tæt op tomme bagtanke (10 - 20
bar) uden gas i vingen og med den mængde luft/Argon i dragten som man
ønsker (kun nok til at holde varmen). På dette tidspunkt er man
lettest under dykket.

2) Man skal kunne svømme op fra dybden med bagtanke fyldte bagtanke i
starten af dykket - _uden_ at smide bly/andet vægt. På dette tidspunkt
er man tungest under dykket.

Når jeg har et blybælte på med de 2 kg. så sidder det også inderst. At
smide blyet er 3. mulighed for mig og sker først når jeg ikke kan
fylde min vinge og dragt og skabe opdrift på den måde.

Find en ande dykkerleder!

/Rene B. Laursen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-05-03 22:48

Rene B. Laursen:

> Først vil jeg sige at 6 - 8 kg. bly til et 2x12 sæt med canister,
> bagplade osv. lyder af rigtig meget.

Jeg bruger bagplade: 3 kg, kanister 2-3 kg (er det ikke det den
vejer?), V-vægt 1,5 kg i TLS350 + Extreme+ til Tortec 2*12L.

Jeg _kan_ dykke uden bly til, men det bliver i det køligste.

Fra : Campione

Dato : 02-05-03 10:15

Hej Rene.

Det er en fornøjelse at komme på arbejde og se man har skabt debat.

> [...]
> af dit udstyr, specielt dragten, det ville have været rart at vide.
> Nå, men mine råd kommer udfra en trilaminat dragt og 2x12 Tor-Tec

Nej, det gjorde jeg jo ikke, men det er en NDiver CNX-2ri (Arnvig kan
garantere, at det er en vinderdragt) lavet af 2-3 mm compressed neopren.
Dragten komprimeres altså _ikke_ på dybden !!!! Jeg har en 3 kg. plate og
to pissetunge tortec12'ere. MEN jeg dykker ikke med canister lige nu, derfor
behøver jeg 6-8 kg. (afbalanceret på 3m med 50 BAR i flasken) bly i bæltet.
V-bly har jeg tænkt på, men det kan jeg jo heller ikke smide, så det
oprindelige spørgsmål med blyet inderst er meget relevant stadig. Bortset
fra det, vil jeg nok hellere smide mit klubbly end en canister til 5KG.

> [...]
> smide blyet er 3. mulighed for mig og sker først når jeg ikke kan
> fylde min vinge og dragt og skabe opdrift på den måde.

Det går nok, jeg kunne nok have fået lov at dykke hvis det ikke havde været
et kursus - det var bare et touch & go på 33 m sedimentbund, så jeg græd
ikke.

Jeg er nemlig ved at tage kurser så jeg kan få lov til at købe grej hos ham
der forhandleren....eller noget :)

Mange tak for alle de gode råd og også mange tak for de velmenende....

> /Rene B. Laursen

P.S. Søren, hvis du ikke kan se at lang slange er bedre end kort, så er du
simpelthen en brokkerøv der bare vil være kontrær og så er der ikke andet
for end du kommer op en tur i vores bar og får lidt solid dykkerviden ind
med drop :)

Fra : JSC

Dato : 02-05-03 10:48

Hej Steen

Lige en detalje:

> [...]
> V-bly har jeg tænkt på, men det kan jeg jo heller ikke smide, så det
> oprindelige spørgsmål med blyet inderst er meget relevant stadig.

DU glemmer at beskrive din naturlige opdrift

/Jørgen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-05-03 21:54

"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Steen
>
> Lige en detalje:

> derfor
> bæltet.
>
> DU glemmer at beskrive din naturlige opdrift

næææ, men Steen er jo heller ikke sådan at komprimere (på dybden)

Søren Arnvig

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 02-05-03 16:26

Hej Steen

>Det er en fornøjelse at komme på arbejde og se man har skabt debat.

Ja ikke.

Efter at have læst dig svar vil jeg bare undskylde at jeg tog mig den
tid at sende dig et godt råd. Svaret var såmænd ment oprigtigt, men
sådan blev det hvis ikke opfattet!

/Rene

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 01-05-03 20:52

Hej Allan

>Der er en tro på at det er nemmere at give en lang slange i forhold til en
>kort. Er det hvad der skal til for at man tror at sikkerheden er øget så
>fint med mig.

Jo, den lange slange er lettere at give/tage end en octopus. Hvis den
sidder korrekt (som i DIR) hen over fronten, rundt om nakken og ind i
munden, så gives den ved at tage regulatoren ud af munden, bøje
hovedet og stoppe regulatoren ind i munden på makkeren. Der bliver
frigivet ca. 1,5 meter slange med det samme og den sidste ½ meter
sidder under canisteret.

Dette er yderst simpelt og meget lettere en først at skulle finde
octopus'en frigøre den og kæmpe for at komme tæt nok på makkeren så
slangen kan nå.

>Jeg har aldrig oplevet problemer med standardslangelængden i
>tom for luft eller makkeråndingsøvelser, men nu dykker jeg jo heller ikke i
>snævre hulegange eller 2 mand ind i et vrag med snævre forhold.

_Øvelser_.... In-real-life er 2 meter slangen super også selv om det
er på et simpelt dyk. Længden gør at stressniveauet bliver mindre, da
dykkerne ikke ligger oven i hinanden, men har lidt "rum" at bevæge sig
på. Dette er rart på stop/deko, inden man kommer til gasskifte - hvor
makkeren jo normalt har egen gas igen.

> [...]
>ikke mulighed for at frigøre sig fra makkeren når han laver en ukontrolleret

Der skal man jo ikke bruge den alligevel, da men under nødopstigninger
skal puste ud hele vejen op...

/Rene B. Laursen

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-05-03 21:24

> Dette er yderst simpelt og meget lettere en først at skulle finde
> octopus'en frigøre den og kæmpe for at komme tæt nok på makkeren så
> slangen kan nå.

Nu er det din primære automat du almindeligvis giver og tager octopus'en
selv. Hurtigt og simpelt lige som ved den lange slange. Du behøver ikke
engang tid til det sænkede hoved og få slangenfri rundt om hovedet.

> [...]
> dykkerne ikke ligger oven i hinanden, men har lidt "rum" at bevæge sig
> på. Dette er rart på stop/deko, inden man kommer til gasskifte - hvor

Øvelser er en god ting. Men hvorfor skulle man blive stresset fordi man er i
en arms længde. Mange der bliver bange falder til ro når man tager fat i dem
og har øjenkontakt med dem.Selvfølgelig hvis de går i panik er det noget
lort men selv den lange slange er en stakket frist før de omklamrer en.

> Der skal man jo ikke bruge den alligevel, da men under nødopstigninger
> skal puste ud hele vejen op...

Jeg ville nu helst bestemme min egen opstigningshastighed- Joke !

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-05-03 22:47

Allan Hansen:

> [...]
> ro når man tager fat i dem og har øjenkontakt med dem.Selvfølgelig
> hvis de går i panik er det noget lort men selv den lange slange er

Nu er det ikke alle der går i panik fordi de løber tom for luft.

For det første mener jeg det er stort set utilgiveligt at løbe tom for
luft, for det andet er man sjældent tom for luft i virkeligheden.

De personer jeg har haft for enden af min lange slange (jeg har haft en
ikke-DIR-dykker i en skarp situation) har været meget glade for den
ekstra plads den lange slange giver til at bevæge sig på.

Men OK, hvis man er lidt grønnere kan det da godt være at man skal
holdes i osv videre for at "kølne lidt ned".

Fra : Søren Arnvig

Dato : 01-05-03 23:19

> Allan Hansen:

> Nu er det ikke alle der går i panik fordi de løber tom for luft.

joo, det er kun et spørgsmål om tid.

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-05-03 23:28

Søren Arnvig:

> joo, det er kun et spørgsmål om tid.

Korrekt!

Jeg mente nu _efter_ de havde fået gas andetsteds fra (men det skrev
jeg jo ikke).

Fra : Søren Arnvig

Dato : 01-05-03 23:21

> [...]

> ikke-DIR-dykker i en skarp situation) har været meget glade for den
> ekstra plads den lange slange giver til at bevæge sig på.

Spørgsmålet er om han ikke havde været lige så glad for luft
fra en kort slange, jeg skulle i alle tilfælde nok undlade at
brokke mig.

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-05-03 23:29

Søren Arnvig:

> Spørgsmålet er om han ikke havde været lige så glad for luft
> fra en kort slange, jeg skulle i alle tilfælde nok undlade at
> brokke mig.

Lige da han var tom, tror jeg han ville have taget det fra en 12 cm
lang lyserød lange hvis nødvendigt, men det var da situationen var
stabiliseret og vil skulle afbryde dykker (op) at han blev meget glad
for den.

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-05-03 16:25

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> For det første mener jeg det er stort set utilgiveligt at løbe tom for
> luft, for det andet er man sjældent tom for luft i virkeligheden.

Det er utilgiveligt og jeg har aldrig tilgivet mig selv at jeg selv har
gjort det engang. Men at det er sjældent passer nu ikke helt. I en svensk
oversigt med 43 dykkerulykker med 39 dødsfald og 11 personskader nævnes 3
hovedårsager til ulykkerne under dykning.
Parkontakten mistes.
Tom for luft.
Har svært ved at komme til overfladen.
I 16 af ulykkerne svarende til 32 % var luften "slut" Og ud af 50
ulykkesramte var blybæltet kun dumpet af 2 og 32 havde beholdt det på ( 16
ukendt ). Det siger selvfølgelig ikke noget om det ville have gavnet af
smide det, men mon ikke.
Det er for mig ufatteligt at det er DIR filosofi at blybæltet kan haves
under harness og skridtrem. Argumentet med at man bare smider lygten holder
ikke. Hvis man har så meget overskud så man kan anlægge det betragtning ja
så kan man også tænke på at det er en lygte til 5-8000 Kr. I opfordrer vel
også alle andre med BC'ere og halsveste at blyet sagtens kan være inderst.
Man spænder jo bare remmene op og tager blyet af hvis der er problemer ?

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-05-03 19:01

Allan Hansen:

> [...]
> Tom for luft.
> Har svært ved at komme til overfladen.

> I 16 af ulykkerne svarende til 32 % var luften "slut"

Nu nævner statistikken intet om hvor mange gange man går på makkerens
octopus/lange slange, får kølnet lidt ned og ser at man faktisk ikke
har et problem med ens luftforsyning så man roligt kan gå tilbage til
den.

> Og ud af 50
> ulykkesramte var blybæltet kun dumpet af 2 og 32 havde beholdt det
> på ( 16 ukendt ). Det siger selvfølgelig ikke noget om det ville
> have gavnet af smide det, men mon ikke.

Det er vel ren spekulation?

> Det er for mig ufatteligt at det er DIR filosofi at blybæltet kan
> haves under harness og skridtrem.

Det er kun i "ikke direkte vej til overfladen"-paradigmet (og når man
dykker som om dette er tilfældet) at man har det under.

Ved ikke-dekodykning er det over. Blybælter skal smides i overfladen og
ikke på bunden, jf. hvad René skrev om afvejning.

> I opfordrer vel også alle andre med BC'ere
> og halsveste at blyet sagtens kan være inderst. Man spænder jo
> bare remmene op og tager blyet af hvis der er problemer ?

Hvad folk med BCD og lokumsbræt gør rager mig en papand, så de indgår
slet ikke i mine udtalelser.

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-05-03 22:34

> [...]
> octopus/lange slange, får kølnet lidt ned og ser at man faktisk ikke
> har et problem med ens luftforsyning så man roligt kan gå tilbage til

Nu var det er svar på om det var sjældent at tom for luft situationen
opstår. Den opstår og nogle dør af det, andre formentlig klarer sig med
opstigning eller med makkerens automat/octopus. " Noget galt/usikker"
situationer er vel langt hyppigere.

> Det er vel ren spekulation?

Ikke helt. Dødsulykker fra andre steder i verden nævner samstemmende at
blyet ikke er blevet smidt. Hvis det var, kunne ulykken være undgået.
Edmonds, ham med ulykkerne fra Australien og New Zeeland og statestikken fra
USA nævner det direkte.

> [...]
> Ved ikke-dekodykning er det over. Blybælter skal smides i overfladen og
> ikke på bunden, jf. hvad René skrev om afvejning.

Forstået. Det er jo et valg i gør men det er vel betinget af at "ikke
direkte vej til overfladen-paradigmet " betyder at man typisk har en dekogas
eller lign med. Det ville ikke være mit valg. Til enhver tid at kunne dumpe
blybæltet problemløst har høj priotet.

> Hvad folk med BCD og lokumsbræt gør rager mig en papand

Sådan har jeg det også med DIR. Men når anbefalingerne til DIR ubetinget kan
tolkes at de også er 100 % anvendelige og ufravigelige for traditionelle
sportsdykkere må "papanden skydes ned"

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-05-03 22:57

Allan Hansen:

> Nu var det er svar på om det var sjældent at tom for luft
> situationen opstår.

I forhold til antal dyk og set i lyset af hvor efte det går galt:
sjældent efter dine egne tal.

> [...]
> ulykken være undgået. Edmonds, ham med ulykkerne fra Australien og
> New Zeeland og statestikken fra USA nævner det direkte.

Er det ikke svært at udtale sig om kausaliteten når de omkomne der ikke
droppede blyet har en kende svært ved at udtale sig?

> Forstået. Det er jo et valg i gør men det er vel betinget af at
> "ikke direkte vej til overfladen-paradigmet " betyder at man
> typisk har en dekogas eller lign med.

Ikke nødvendigvis. Men man har minimum 1/3 ekstra gas med. Og en makker
der også har minimum ekstra 1/3 gas med.

> Det ville ikke være mit
> valg. Til enhver tid at kunne dumpe blybæltet problemløst har høj
> priotet.

Det betyder ikke så meget for mig.

> [...]
> ubetinget kan tolkes at de også er 100 % anvendelige og
> ufravigelige for traditionelle sportsdykkere må "papanden skydes

Det er OK at du hjælper de stakkels vildfarne... :)

Du udtaler dig udfra din overbevisning, jeg fra min. Du skriver jo
heller aldrig at hvis man dykker DIR skal man huske at tænke på at man
ikke dykker til 40 m på luft...

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-05-03 16:37

> Er det ikke svært at udtale sig om kausaliteten når de omkomne der ikke
> droppede blyet har en kende svært ved at udtale sig?

Det mener du vel ikke. Et lille eksempel på en ulykkestype der er sket flere
gange. En dykker hopper i vandet fra en båd. Han har enten ikke automaten i
munden eller også har han ikke åbnet for luften. Han kan ikke holde sig i
overfladen og drukner. Et simpelt spørgsmål er: Ville det have reddet ham at
droppe sit bly og få positiv opdrift eller må man droppe ulykkeskonklusionen
da man jo ikke kan spørge manden ? På lignende måde har politi og
søfartsmyndigheder gennemgået ulykker bl.a i Sverige og er kommet frem til
årsagssammenhænge, konklusioner og er kommet med anbefalinger. Måske skal vi
droppe al rapportmateriale, vi kan jo ikke spørge de døde om det ville have
hjulpet !

> Ikke nødvendigvis. Men man har minimum 1/3 ekstra gas med. Og en makker
> der også har minimum ekstra 1/3 gas med.

Ja han er der jo altid ! Nogen gange skal man dog lige have fundet ham
først. Mens man stoppede op for at få "styr og overblik" på sit udstyr
svømmede han 5 meter længere frem. Man kan jo selvfølgelig så altid tage sin
lygte frem og så begynde at blinke til ham for at få makkekontakt

> Du udtaler dig udfra din overbevisning, jeg fra min. Du skriver jo
> heller aldrig at hvis man dykker DIR skal man huske at tænke på at man
> ikke dykker til 40 m på luft...

Jeg har respekt for folk der har grænser og kender deres begrænsninger. At i
vælger 30 meter som dybden for skift til trimix er fint nok med mig. Jeg har
dog erfaring gennem mange dybe dyk der ligger grænsen for mig dybere.
Tilsvarende har jeg dog mødt andre der helt klart havde nitrogennarkose på
30 m og kunne have gavn af trimix.

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-05-03 20:29

Allan Hansen:

> [...]
> sket flere gange. En dykker hopper i vandet fra en båd. Han har
> enten ikke automaten i munden eller også har han ikke åbnet for

Her må man selv åbne for sine flasker, sørge for ikke være for tung,
man tjekker at gassen virker inden man hopper i.

> Ja han er der jo altid !

Ja.

> [...]
> begrænsninger. At i vælger 30 meter som dybden for skift til
> trimix er fint nok med mig. Jeg har dog erfaring gennem mange dybe

Hvor mange har du reddet på 40 + meter?

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 02-05-03 16:24

Hej Allan

>Nu er det din primære automat du almindeligvis giver og tager octopus'en
>selv. Hurtigt og simpelt lige som ved den lange slange. Du behøver ikke
>engang tid til det sænkede hoved og få slangenfri rundt om hovedet.

Det er jo i pincippet det samme som jeg gør, men hvor lang er slangen
på din primære regulator. Hvis det er "octopus" længde eller længre og
den _ikke_ er rundt om nakken, så "flagre" den vel en del?

> [...]
>og har øjenkontakt med dem.Selvfølgelig hvis de går i panik er det noget
>lort men selv den lange slange er en stakket frist før de omklamrer en.

Lige når makkeren skal have regulatoren skal man selvfølgelig være tæt
på - man kan jo ikke lige kaste regulatoren over til ham

Den ekstra længde er rar på alle stop på vejen op, så man ikke ligger
oven i hinanden.

>Jeg ville nu helst bestemme min egen opstigningshastighed- Joke !

Det _var_ jeg med på

/Rene