Sygemelding pga tilskadekomst ved fritidsa~
Fra : JAB

Dato : 01-05-03 13:04

Hej
Jeg søger oplysning om det er muligt at få hjælp/tilskud når en medarbejder
kommer til skade på sit eget fritidsarbejde.
Spørgsmål drejer sig om en medarbejder der er engageret i eget firma i
fritiden
og det andet er en tilskadekomst under tjeneste hos hjemmeværnet.

Er der nogen hjælp at hente?

Kan man nægte medarbejder at have disse fritidsaktiviteter ?

Sygedagpenge til dato er over 40.000,-kr. for disse årsager.

Nu har jeg fået yderligere en sygemelding på over en måned pga.
tilskadekomst på fritidserhverv.

Håber I kan hjælpe med en mulighed, da jeg begynder at få lidt økonomiske
problemer af dette.

Mvh Karl

Fra : Mari

Dato : 01-05-03 15:24

"JAB" <karl.rye@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg søger oplysning om det er muligt at få hjælp/tilskud når en
medarbejder
> kommer til skade på sit eget fritidsarbejde.

Jamen........ har du søgt refusion hos kommunen??
Det lyder lidt vildt...... Efter et par uger, skal du ikke betale
til en timelønnet (men beregne sygeferiepenge af den løn,
vedkommende er gået glip af).

Rekvirer dagpengeskemaer på din kommune - og søg om refusionnen
i medarbejderens bopælskommune.

Andre erstatninger skal du have tegnet forsikringer mod.
Forhør dig hos dit forsikringsselskab (arbejdsskade)

Normalt kan man ikke forbyde en medarbejder at foretage sig
bestemte ting i sin fritid - og der skal ret markante aktiviteter til, før
man bliver nægtet ret til løn/dagpenge under sygdom pga tilskadekomst i
fritiden.

Men.... hvis medarbejderen driver sideløbende virksomhed..... så
kan der være noget i dét, noget med at han har pligt til at forsikre
mod arbejdsskade mv.. Du kan evt. bede en jurist i din faglige
organisation om at råde dig.

Er du overbevist om at der er tale om sygdom - eller har han travlt med
sin egen virksomhed, for at "redde" den.

/Mari

Fra : SLP/JM

Dato : 01-05-03 16:38

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i> Normalt kan man ikke forbyde en
> [...]
> man bliver nægtet ret til løn/dagpenge under sygdom pga tilskadekomst i

Vil motorsport falde ind under sådanne markante aktiviteter? Hvor kan man
læse nærmere om reglerne herom?

--
Mvh Susanne

Fra : Mari

Dato : 01-05-03 20:59

"SLP/JM" <madcat@c.dk> skrev i en meddelelse
> "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i> Normalt kan man ikke forbyde en
> medarbejder at foretage sig
> Vil motorsport falde ind under sådanne markante aktiviteter? Hvor kan man
> læse nærmere om reglerne herom?

Det skal jeg ikke kunne sige - men motorsport nævnes sammen med
faldskærmsudspring - i forbindelse med, at den almindelige ulykkesforsikring
ikke dækker under udøvelse af farlig sport. Der skal tegnes særlig dækning,
når man deltager i disse sportsgrene. Så man kunne slutte heraf, at
motorsport kunne være i den kategori.....

Jeg mener at kunne huske, at der skal være en vis grad af selvforskyldt
handling, for at man ikke har ret til sygedagpenge - og man er selvforskyldt
ved visse særligt farlige sportsgreve......... derfor opfordres til særlige
forsikringer.

/Mari

Fra : JAB

Dato : 02-05-03 14:01

> [...]
> kan der være noget i dét, noget med at han har pligt til at forsikre
> mod arbejdsskade mv.. Du kan evt. bede en jurist i din faglige
Her er min tvivl.

Medarb. har eget erhverv i fritiden, men det er normalt i weekenden.
Så det generer ikke den daglige rutine, kun når medarb. kommer til skade ved
udførelse af sit erhverv i fritiden, og derved ikke kan udføre arbejde.
Det er ikke sjovt eller nemt at finde folk, samt oplære dem for kun en måned
og så opsige dem igen, eller bede om overarbejde fra de andre.

> Er du overbevist om at der er tale om sygdom - eller har han travlt med
> sin egen virksomhed, for at "redde" den.
Ja det er tilskadekomst ved udførelse af sit erhverv i fritiden.

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 02-05-03 08:02

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> writes:
> [...]
>dækning,
>når man deltager i disse sportsgrene. Så man kunne slutte heraf, at
>motorsport kunne være i den kategori.....

Her er Den Sociale Ankestyrelses fortolkning af reglerne for sygedagpenge
omkring sport:

"Skader sket under udøvelse af sport eller aktiviteter, der er led i
normal livsudfoldelse, anses normalt ikke for pådraget ved grov uagtsomhed.
Der må dog ved afgørelsen af hver enkelt sag foretages en konkret
vurdering af hændelsesforløbet, årsagen og de forhold, hvorunder idrætten
er udøvet.
Når det gælder sportsgrene, der ud fra en almindelig betragtning anses for
farlige, som fx karate, faldskærmsudspring, dykkersport, speedwaykørsel,
motocross og lignende, lægges vægt på følgende forhold:
- om udøveren i det væsentlige har fulgt de regler og anvisninger, der er
givet for denne sport,
- om udøveren er gået meget videre, end hans træningsstade gjorde
rimeligt, og
- om udøvelsen er sket indenfor organiserede rammer og under nødvendigt
tilsyn."

Du kan læse hele vejledningen her:
http://www.dsa.dk/publika/dagpengevej/dagpenge-indhold.htm

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : JAB

Dato : 02-05-03 14:03

> Her er Den Sociale Ankestyrelses fortolkning af reglerne for sygedagpenge
> omkring sport:

Tak for din henvisning til dsa, den har afklaret forholdet med hjemmeværnet,
så nu har jeg styr på den del.